BORIS skrev:Morello skrev:Jag vill nog påstå att den värsta boven är vansinneskompressionen i produktionsledet som fullständigt spårade ur någon gång i slutet av 1990-talet.
Tag ett par BW 801, ett kralligare Krell-steg (KSA200?)och en hygglig CD-maskin - allt från 1980-talet.
Lägg sedan in Dire striats första album från 1978 och tryck på play.
Detta mina vänner kommer låta ohyggligt mycket bättre än det mesta av dagens populärmusik via valfri hifi-rigg av dagens datum som snnålstreamas via något mög som Spotify.
Detta är något av det mest sorgliga jag läst på detta forum. Inte konstigt att innovationer och progressivt tänkande lyser med sin frånvaro i hifi-branschen när den självutnämnda eliten lallar runt och spelar luftgitarr till Dire Straits
Försöker du inte missförstå det Morello skrev lite väl illa nu?

Jag kan ju inte svara för honom, och jag är verkligen inte någon fan av Dire Straits.
Men... varför inte hålla det öppet att han kan ha menat att det han nämnde låter bättre än "det mesta av dagens populärmusik" TROTS att det är gammalt och inte alls så bra som det bästa som GÅR att göra idag?
Alltså en betydelse som stämmer precis det han skrev, otolkat.
Han skrev inte att det nämnda var det bästa han kunde tänka sig eller att han lallar runt och spelar luftgitarr till DS (var fick du det ifrån, var det månne freud som var framme? Det var ju liksom din association...)
- - -
Kort sagt - jag ser inget i Morellos text som antyder att han tycker att det han nämnde är det bästa som går att göra eller det bästa som gjorts. Snarare så ser det tycker jag, ut som ett försök säga "att den värsta boven är vansinneskompressionen i produktionsledet som fullständigt spårade ur någon gång i slutet av 1990-talet", med lite andra ord.
Han säger samma sak på två sätt så att flera skall kunna förstå det. Tror jag.
Det är inte ovanligt att folk gör så, och i det här fallet är det sista påståendet ju dessutom mer än ett påstående som man kan förstå eller tro på - det är något som vem som helst som undrar kan undersöka själv.
- - -
Och det där med "innovationer och progressivt tänkande". Min uppfattning är att det INTE är HiFi-branschens sak att uppfinna/skapa musik och ljudkvalitet. Det ligger på dem som skapar ljuden.
HiFi handlar bara om att återge det skapade. Att konstatera att den tekniska utveckligen gått långt redan i slutet av 70-talet och att ambitionerna till stor del sjunkit sedan skivbolagen försunkar musiken av kommersiella (konkurrans-)skäl säger väl snarast att det finns en insikt i problemet.
Att som du sticka huvudet i sanden (som den stora massan gör) är ju skälet till att det gått så illa.
Som tur är är den dåliga ljudkvaliteten dock inte undantagslös. Och som tur är finns det tecken på att även musik/fonogrambranschen börjat vakna när de frågar sig själv vad de håller på med egentligen, till om med mastrarna själva! Alla som begriper någonting som har insyn vet att skälen till mastringseländet inte har något med medvetet skapande och preferenser att göra, det är bara ett idiotiskt krig som handlar om att alls märkas i bruset där alla skriker för så full hals som de kan...
Vh, iö
- - - - -
PS. Med det sagt har ju även Morello i tidigare diskussioner agerat lite bromsolja och negativist (det går aldrig, det är ingen ide...) när folk försökt skapa opinion mot mastringseländet.
Så att han nu verkar se otyget som ett otyg och något som är värt att bekämpa är i varje fall lite positivt. Det har han väl i och för sig tyckt även tidigare, även om han inte verkar ha tyckt att det finns något som man kan eller bör göra. Jag har blivit mist sagt paff över den uppgivna ju-argumentering som jag sett historiskt. Alltså t ex att argumentera emot medelvärdesreglering genom att tycka att man inte kan styra hur någon får modulera en FM-kanal som de sänder på. Men redan då reglerade man ju maxmodulationen, så varför inte istället välja att reglera medelmodulationen?
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).