MichaelG skrev:PerStromgren skrev:Jag tycker att blindtester av högtalare är väldigt intressant!
Vad gäller blindtest av högtalare, tänker jag så här; Jag blindtestar inte högtalare för att höra om de "låter" bra. Då lyssnar jag på musik och konstaterar att de låter bra - eller inte. Jämförande lyssning mellan högtalare som låter olika - blint eller inte - förstår jag inte riktigt vitsen med för min del, eftersom det tar bort fokus från hur högtalaren "låter" till förmån för skillnaderna mellan högtalarna. Den ena låter litet ljusare och den andra litet mörkare, typ. Och???
Om jag däremot funderar på två olika modeller som låter snarlikt där den ena är dyrare än den andra, kan blindtest hjälpa till att avgöra huruvida man kan nöja sig med den billigare, eller inte. Nu fick jag mina Revel Studio2 för en bra peng, men om jag skulle köpa dessa för nypris så vore kanske ett blindtest mot de betydligt billigare F208 på sin plats för att avgöra om skillnaderna var så stora att merkostnaden var befogad.
Jag kan tänka mig motsvarande om man exempelvis velar mellan olika Ino-modeller; är skillnaden hörbar och i så fall tillräckligt stor för att motivera merkostnaden.
Vad som blir tydligt i ovanstående resonemang är att en jämförande lyssning mellan olika högtalare (blind eller inte) inte ger svar på vilken som är bäst, utan bara fokuserar på att visa på skillnaderna mellan högtalarna.
Tänker jag...
Intressanta tankar. Jag håller med. Ett test som jämför två olika objekt mot varandra fokuserar obönhörligen snarare på själva skillnaderna, än på vad jag faktiskt tycker om respektive objekt. Det är min erfarenhet också.
Blindtester kan tjäna olika syften beroende på vilken hypotes du är ute efter att pröva. Exempelvis, hör jag skillnad mellan två objekt om jag inte vet vilket jag lyssnar till? Men också vilket av två objekt föredrar jag under samma testbetingelser? Om jag koncentrerar mig på just det.
Två olika högtalare är närmast oundvikligen behäftade med så stora skillnader i sånt som tonkurva, spridningskarakteristik och förvrängning mot vad som normalt anses detekterbart i blindtest, så den frågan tycker jag faller när det gäller olika högtalare. Samtidigt tycker jag det fortfarande kan vara kul att testa olika högtalare blint, för att se vilka man gillar eller inte oberoende av andra intryck än de man får via öronen.
Jag använder gärna blindtest om det går när jag utvärderar mindre förändringar i mina hembyggen, som en av flera utvärderingsmetoder. Där kan även perspektivet hörbarhet komma in på högtalartester enligt min erfarenhet.
mvh, mats