program för portberäkning (rektangulär)

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
demo9

program för portberäkning (rektangulär)

Inläggav demo9 » 2006-01-04 14:53

Hej, jag söker ett bra program som kan användas vid dimensionering av rektangulär basport. Håller på med ett projekt där jag av utrymmesskäl skulle vinna på en rektangulär port ist. för en cirkulär. Så om någon här har tips så mottages de tacksamt.

/mats

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Re: program för portberäkning (rektangulär)

Inläggav Flint » 2006-01-04 15:01

demo9 skrev:Hej, jag söker ett bra program som kan användas vid dimensionering av rektangulär basport. Håller på med ett projekt där jag av utrymmesskäl skulle vinna på en rektangulär port ist. för en cirkulär. Så om någon här har tips så mottages de tacksamt.

/mats

Jag gissar att om porten är någotsånär kvadratisk så stämmer nog program för rör ganska bra. Alltså dom vanliga progammen och dom har du väl redan. Räkna om så att portytan blir densamma och testa. Jag har aldrig sett att rektangulär port typ djup slits behandlas av något program.

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2006-01-04 17:16

Tyvärr måste jag ha en rektangulär sak förhållandet 1:2 eller 1:3 för att få plats. Syftet är att få hum om ungefärliga dimensioner för att sedan testa med en provlåda.

Det var ett tag sen jag byggde senast så jag har inga program alls för cirkulära rör, tar gärna emot tips.

MVH Mats

:wink:

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-01-04 17:19

demo9 skrev:Tyvärr måste jag ha en rektangulär sak förhållandet 1:2 eller 1:3 för att få plats. Syftet är att få hum om ungefärliga dimensioner för att sedan testa med en provlåda.

Det var ett tag sen jag byggde senast så jag har inga program alls för cirkulära rör, tar gärna emot tips.

MVH Mats

:wink:

tror att det funkar bra att använda program som räknar vanliga rör, det är väl arean som räknas sen om den har fyra sidor eller är rund spelar väl mindre roll för längden.....det är den uppfattning jag fått i alla fall
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

joheed

Inläggav joheed » 2006-01-05 00:14

I "Bassbox 6 pro" kan man välja rektangulär form.
/jh

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2006-01-05 09:23

http://www.audiogrid.com/audio/

har en massa gratisprogram att välja på. Svarar själv på min fråga efter lite googlande, hej och tack.

Återgå till DIY-forum