Multikanal eller tvåkanal

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Hur många kanaler?

1. Tvåkanal
68
53%
2. Multikanal
61
47%

Antal röster : 129

Användarvisningsbild
Morello

Re: Multikanal eller tvåkanal

Inläggav Morello » 2016-02-15 17:26

AndreasArvidsson skrev:
Morello skrev:
paa skrev:Det borde finnas en marknad för tvåkanals försteg som kan avkoda ljudet från HDMI och skicka bilden vidare till projektor eller TV-mottagare, men jag kan inte hitta några varken några försteg eller integrerade tvåkanalare som kan detta.

Är det via HDMI man typiskt tar ljuddatat?
Eller plockar man det analogt från DVD-maskinen?

Man kan ju göra som man vill, men det är väldigt vanligt att man tar både bild och ljud via hdmi.

Ok, så då borde ljudet kunna plocka antingen via HDMI, analogt, eller SPDIF elektrisk/optiskt?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-02-15 17:28

Morello skrev:
AndreasArvidsson skrev:
Morello skrev:
Är det via HDMI man typiskt tar ljuddatat?
Eller plockar man det analogt från DVD-maskinen?

Man kan ju göra som man vill, men det är väldigt vanligt att man tar både bild och ljud via hdmi.

Ok, så då borde ljudet kunna plocka antingen via HDMI, analogt, eller SPDIF elektrisk/optiskt?

Exakt.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-02-16 03:17

Blandar vi in bild också ska vi inte glömma läppsynken.
Eftersom jag envisas med att avstå AV-receiver eller-försteg kör jag HDMI från Oppo-spelaren till TV'n och TOSlink från TV till DAC.
Jag upplever kvalitetsförlusten som försumbar men vinner synk.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2016-02-16 03:26

Man får in många kanaler i AM-bandet när man har antennen i mellangården.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-02-16 16:02

Objektivisten skrev:Man får in många kanaler i AM-bandet när man har antennen i mellangården.

Jazzå, jaha
-Innehar F-skattsedel-

JM

Inläggav JM » 2016-02-16 16:39

Din fråga " multikanal eller tvåkanal " sammanfattar hela hifi-problemet i en vidare bemärkelse.
Egentligen är det ett "pest eller kolera" val.
Bild
Ungarna har redan gjort sitt val.
Multikanals och tvåkanals lyssnande i det lilla rummet är som Floyd Toole säger en asocial företeelse. Sweetspot är vanligen bara några cm stor om du inte råkar ha ett extremt stort lyssningsrum eller har linjehögtalare i alla positioner.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-02-16 16:44

JM skrev:Din fråga " multikanal eller tvåkanal " sammanfattar hela hifi-problemet i en vidare bemärkelse.
[ Bild ]
Multikanals och tvåkanals lyssnande i det lilla rummet är som Floyd Toole säger en asocial företeelse. Sweetspot är vanligen bara några cm stor om du inte råkar ha ett extremt stort lyssningsrum eller har linjehögtalare i alla positioner.

Några av mina vänner har löst detta på allra enklaste sätt:
1 - Man har ingen stereo
2 - Man har en liten kompakt som man ställer elektronik och högtalare bredvid varandra på ett litet bord
3 - Man ställer högtalarna bakom soffan där de syns minst

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

JM

Inläggav JM » 2016-02-16 17:13

Bill50x skrev:
JM skrev:Din fråga " multikanal eller tvåkanal " sammanfattar hela hifi-problemet i en vidare bemärkelse.
[ Bild ]

Några av mina vänner har löst detta på allra enklaste sätt:
1 - Man har ingen stereo
2 - Man har en liten kompakt som man ställer elektronik och högtalare bredvid varandra på ett litet bord
3 - Man ställer högtalarna bakom soffan där de syns minst

/ B

Hemma sitter vi oftast tillsammans i TV och musikfria rum. Men datorer eller telefoner gör tillvaron inte helt social.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-02-16 17:33

Bill50x skrev:3 - Man ställer högtalarna bakom soffan där de syns minst

Var nyligen hos ett par vänner för att se film på deras nyinförskaffade duk + projektor. Såg inga högtalare när jag satte mig, vilket var lite märkligt. Sen startade det och där fanns ljud: ca 35 cm bakom mitt ena öra låg en datorhögtalare modell platt, på soffans ryggstöd. Var högtalare två var vet jag inte, den gick i alla fall inte att höra så som min närmaste väsnades. Det var nog i särklass ett av de risigaste filmljud jag någonsin varit med om. Men bilden var ju stor.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-02-16 19:24

Kör två kanal just nu för musik men kan tänka mig att uppgradera med center och surroundhögtalare i framtiden :)
Just film och serier vinner väldigt på en centerhögtalare för dialog tycker jag.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-02-16 20:12

Det skulle kunna vara så illa att man är hos en kompis som drar fram ett par hörlurar och har ljud själv nör man ska se film. Det skulle inte vara toppen.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-02-16 22:45

Har bara hembiosystemet igång för närvarande. Och där körs bara film.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-02-16 23:52

lennartj skrev:Blandar vi in bild också ska vi inte glömma läppsynken.
Eftersom jag envisas med att avstå AV-receiver eller-försteg kör jag HDMI från Oppo-spelaren till TV'n och TOSlink från TV till DAC.
Jag upplever kvalitetsförlusten som försumbar men vinner synk.

yepp, ett ytterligare skäl till att köra 2-kanal

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2016-02-17 00:18

2-kanal!

/Lasse

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-02-17 16:55

6.0 kör jag.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
genstruktur

Inläggav genstruktur » 2016-02-17 16:57

shifts skrev:

Var nyligen hos ett par vänner för att se film på deras nyinförskaffade duk + projektor. Såg inga högtalare när jag satte mig, vilket var lite märkligt. Sen startade det och där fanns ljud: ca 35 cm bakom mitt ena öra låg en datorhögtalare modell platt, på soffans ryggstöd. Var högtalare två var vet jag inte, den gick i alla fall inte att höra så som min närmaste väsnades. Det var nog i särklass ett av de risigaste filmljud jag någonsin varit med om. Men bilden var ju stor.

He he :)
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-02-17 17:13

Det mesta i musikväg går på 2-kanaler men material på film eller TV går lika entydigt i flerkanal. TV-ljud skickas via HDMI ARC till receivern men tror det bara är 2-kanaligt, så stärkaren får simulera till nåt surroundljud av detta så att det blir bra.

En kollega berättade vid fikarasten i går att han köpt 2 "bakhögtalare" till anläggningen men lagt dessa på golvet bakom soffan för att slippa sätta upp dem på väggen. Säkert finns en bättre hälft med i bilden som har tyckt till i frågan. :)

magnus2

Inläggav magnus2 » 2016-02-17 17:19

Sentec
VA fan e det frågan om!!!!!
OA-51.N, OA-51.Purifi

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2016-02-17 18:05

Sterio!

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2016-02-17 23:18

shifts skrev:

Känns som att dom flesta prioriterar bra bild framför bra ljud när det gäller film

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-02-17 23:54

JB skrev:
shifts skrev:

Känns som att dom flesta prioriterar bra bild framför bra ljud när det gäller film

Vilket iofs känns rimligt då en god film i stora stycken består av enkel dialog.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-02-18 00:11

Kan inte tala för någon annan, men jag tycker både bild och ljud är viktiga.

Vi har dock kommit mycket längre i fråga om ljudåtergivning (de teoretiska gränserna för den, talar inte om de praktiska resultaten som ofta är mycket sämre än jag skulle önska hos folk, både anläggningar och rum lämnar ofta mycket övrigt att önska) än när det gäller bildåtergivning, som även med de bästa systemen och bildvisarna är långt, långt ifrån verkligheten.

Oled börjar nämna sig användbarhet (i betydelsen att det är så verklighetslikt att det duger upp till iris-kontraktionsnivån) sett ur ett kontrastperspektiv (både svärta och ljusstyrka), och om bilderna kunde göras 2-3 gånger större per dimension skulle det även ge en godtagbar upplösning med bibehållen absolut pixelstorlek.

JM

Varför är det pest eller kolera?

Visst håller jag med om att en sweetspot på bara några cm är problematisk, men så behöver det ju inte vara, varken i en två- eller flerkanalig anläggning.

Om man bygger upp anläggningen på ett vettigt sätt så finns det inget motsatsförhållande mellan 2-kanal och flerkanal. En bra flerkanalsanläggning är ju i grunden en tvåkanalsanläggning - som kan hantera även flera kanaler när det finns.

Bygger man allt runt en hemmabioförstärkare med möjlighet till helt analog signalbehandling (det finns ett antal sådana) så kan man återge stereo på ett alldeles utmärkt sätt, samtidigt som det är hur lätt som helst att expandera till flerkanal.

Ingen pest, ingen kolera. Bara massor av bra musik och film! :)

Vh, iö

- - - - -

PS. Håller med dem som menar att läppsynk är ett problem som behöver kunna hanteras för filmvisning.

De som säger att lösningen är att höra tvåkanal har dock inte förstått varken skälen till och vidden av problemet. Kanske beror det på att de är så känsliga för läppsynkfel att de inte ser att det är något som man ofta drabbas av även om man använder både bild- och ljuddelen från en TV?

Problemet går bara att eliminera genom att ha någon del i kedjan där synken går att justera. Felet ligger nämligen inte sällan delvis på mediet.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2016-02-18 01:11

Funkar läppsynk på Täbyblondiner?

Bild

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-02-18 11:16

Ingvar, har du exempel på någon sådan där hembiomaskin med analog signalbehandling?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-18 11:52

Har inte i princip alla det? I stereo finns ju i regel inga krav på delay eller delning och väljer man PURE DIRECT eller SOURCE DIRECT (typ) så går man ju förbi all digital signalpåverkan.

Eller menar IÖ möjligen något annat med "analog signalbehandling"?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-02-18 12:16

Nejdå, jag menade precis det du tolkade det som - att signalvägen är helt analog.

Och precis som du skriver har (mig veterligt) de flesta hemmabioförstärkare tillgång till en sådan. Det är inte samma sak som att alla som testat en hemmabioförstärkare som kontrollförstärkare i en tvåkanalig men expanderbar anläggning, har hittat fram till rätt inställningar, bara att en sådan brukar finnas.

Om man skall beskylla hemmabioförstärkarna för något så är det väl just att användarvänligheten brukar vara rätt så dålig, inte minst i betydelsen att det för det flesta är svårt att förstå hur de fungerar och hur de bäst ställs in och manövreras.

Med det sagt tror jag det finns exempel på hemmabioförstärkare som inte har något genuin signalväg, eftersom de har digital volymkontroll, alltså istället för den digitalt styrda analoga volymkontroll som de flesta har. Men som sagt, jag tror de "heldigitala" hemmabioapparaterna är rätt så sällsynta.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Ogjort

Inläggav Ogjort » 2016-02-20 10:10

Personligen tycker jag mervärdet av multikanal är enormt.
Oavsett om jag lyssnar på surroundmixat eller "bara" ambiofoniskt.
Och detta trots att de flesta surroundmixar är tämligen usla (någon kanske skulle säga felaktiga)
och att en del tvåkanalsmixar blir helt corny.
Visst A/B-material kan dock bli helt enastående illusoriskt vid ambiofonisk lyssning.

Lyssnar 6.0, gissar jag att det bör benämnas? (7.1-system utan sub och center)

Har svårt att tänka mig att gå tillbaka till tvåkanal.
Jag upplever det numera alltid som om något saknas...

Dessutom är det lite utmanande att vid egna produktioner få till kompatibiliteten.
Ibland går det - ibland går det inte alls :-)
--- Ogjort producerar ljud av allehanda slag - oftast radioprogram --- ogjort.com ---

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-02-20 11:55

Jag tycker mukltikaanal blir helknasigt till en liten platt bild, som blir som ett litet/stort fönster in till en fiktiv värld.
Så, tvåkanal till bio bitte!
Till musik känns det rimligare med multikanal kan jag tycka, men det finns ju knappt något att köpa, varför multikanal i sin helhet är och förblir ointressant för mig.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-02-20 11:59

2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-02-20 12:18

Ja, det behövs nog större bild nör man ser på film hemma med surroundljud. Ljudbilden är alltid mycket större än det man ser på t.ex. En 55" TV. Mismatch. :-) Jag tycker det.
"we have assumed control!"

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi