Ännu en subbas med Peerless 315SWR

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
byggareandy

Ännu en subbas med Peerless 315SWR

Inläggav byggareandy » 2016-02-17 23:37

Hej, städade lite här hemma under julen och hittade två stycken baselement och en 19mm mdf skiva. Efter lite googlande och simulerande i Basta så kom jag fram till att jag ville bygga ihop en isobarik låda på 55L.

Element som används
http://www.d-s-t.com.au/data/Peerless/831857.pdf

Simuleringar
Bild

Drog igång sublådan utan filter ikväll, man kan höra att det kommer ljud är den men inte alls så mycket som jag hade förväntat mig.

Jag är nästan 100% säker på att jag har kopplat rätt (fasvänt det ena elementet) men skall kolla det för säkerhets skull.

Hittade följande kommentar på http://www.drkrupp.se/hifi/box_isobarik.html
"Observera att alla element inte passar att spela i en isobarikkonstruktion! I en vanlig låda sitter ett element med magneten i lådan. Om kablarna kopplas rätt så ska konen först röra sig utåt när du spelar, för att sedan fjädra tillbaka inåt. Här får elementet hjälp av lådan att inte gå tillbaka för långt, eftersom elementet möter viss kompression. Vid isobarikmontering kopplas sladdarna till det utanpåliggande elementet "fel", dvs med plus på minus och minus på plus, just för att hela "paketet" ska röra sig åt samma håll. Det utanpåliggande elementets kon rör sig då åt fel håll i förhållande till vanlig montering. "

Lite frågor
1. Ser frekvenssvaret ok ut i figuren ovan? Har jag ställt in Basta korrekt?
2. Någon som har en länk till ett enkelsidigt bra filter till subbasar som skär runt 80Hz samt har några möjliga gain inställnigar (±6dB i 3dB steg)?

Kraniet

Re: Ännu en subbas med Peerless 315SWR

Inläggav Kraniet » 2016-02-18 15:29

ser rätt ut. kolla polariteten på basarna så det inte spelar i motfas.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2016-02-18 15:34

Lyssna med filter innan du gör några ändringar, av erfarenhet vet jag att upplevelsen inte blir helt rättvis annars. :)
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
byggareandy

Inläggav byggareandy » 2016-02-22 21:41

Hej, tack för svar, har provat idag igen med ett tvåpoligt filter, det låter bättre men fortfarande för lite. Provade att byta +/- på ett av elementen men då blev det nästan helt tyst.

Antagligen är det effekt som saknas, driver basen för tillfället med ett PA03 bygge från Per-Anders sjöström. 2 kanaler, en till varje element. Ingångskänslighet: 1 V / 45 W / 8 Ω. Om jag ökar volymen till hälften så börjar det dunka ganska bra men vid den volymen kan jag inte spela resten av systemet, fronthögtalarna drivs med anaview ams1000-2600 i mono läge och de ligger på helt olika känslighetsnivåer verkar det som.

Så steg ett blir nog till att bygga om en av modulerna till ett stereo steg som jag kan driva frontarna med, det andra steget får driva basen. Om det visar sig ha potential får man väl ta sig igenom miniDSP tråden och se vad det är man behöver, eller finns den sammanfattad på ett bra sätt i någon post?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-02-22 21:44

Hoppas du blir nöjd. Själv hade jag ju hellre siktat på två basar med två element än en för akustikens skull, iofs.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
byggareandy

Inläggav byggareandy » 2016-02-22 22:59

förstår hur du tänker, tyvärr gör inte alla det i min omgivning :?

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2016-02-22 23:10

Jag har byggt med samma basar oxå med isobarik även samma volym. Allt avstämt till 22.5-23hz

Men jag hade nog byggt lite större låda troligen 10liter till.

Fick fylla upp bra med ull och isolering för att jag skulle bli nöjd.

Men det låter förbannat bra. Tight djup artikulerande djupbas torr.
Har en spelandes ihop med tdl rtl3 där 315swr tar vid från 40hz och neråt 20 Hz med lite stöttning av minidsp .
Låter kanon

Och bra tryck är det oxå. Delar med 18db /oktav

Har jämfört med 100liters bra låda avstämd till 23hz mot min isobarik och skillnaden hörs tydligt. Speciellt vid lite högre ljudtryck kunde man lätt särskilja konstruktionerna åt till fördel för isobarik.
Men man tappar konarea men vinner stort i smidighet
2 st 100liters låter har inge vidare waf

Användarvisningsbild
byggareandy

Inläggav byggareandy » 2016-02-23 00:18

Intressant Johannes, vilken miniDSP kör du med? Är det denna https://www.minidsp.com/products/minidspkits/2-x-in-4-x-out?

Användarvisningsbild
Johannes

Inläggav Johannes » 2016-02-23 08:06

Jajamän. Fast i låda. Ej löst kretskort.

Kanon grej med många möjligheter.

Jag får det att låta sömnlöst med tdl iaf och med ett mäktigt djup i samma anda som tdl rtl3 men tar vid när dom börjar vekna och tdl rtl3 är kända för sin fina basåtergivning.

Men som sagt jag satt o jämnförde mellan 55liter isobarik och 100liters vanlig br bägge samma avstämning.
Och vid lägre volymer var det lite svårare att urskilja dom åt som sagt men när dom fick arbeta lite så var det stor skillnad.
Man blev lyssnings trött på 100 liters br med 315swr

Men isobarik är det tvärtom.

Återgå till DIY-forum