Jag har nyligen skaffat mig ett nytt Riaa "Rega Aria" och kör detta med passiv koppling till min Audion Silvernight Mk2/b.
Till min Rega P25 har jag en Ortofon 2M Black, alltså en MM pickup av hög kvalitet. Mitt Riaa är egentligen två separata
Riaa i en burk, ett för MM och ett för MC. MC delen har en mängd inställningsmöjligheter men det saknar MM delen.
Det låter fint med min MM pickup, men det saknas djup, alltså bas och jag kan inte göra så mycket åt det. Om jag lirar
samma album (samma master) digitalt med min Rega DAC-R så blir det betydligt mer djup. Jag har idag testat med bland
annat Roxy Music "Avalon". Ortofon pickupen har ganska låg output och nu funderar jag på om det är dags att byta pickup.
I så fall till exempel till Ortofons MC pickup Quintet Black, med samma slipning som min nuvarande. Den har givetvis ännu
mycket lägre output, men då kan jag använda MC delen i mitt Riaa och laborera med inställningar.
Ett sådant byte skulle dock kosta 7500 och om det inte ger mer bas/dynamik känns det som bortkastat.
Är det någon kunnig inom området som kan kommentera det jag skriver och eventuellt komma med goda råd i ämnet?