Vilka hifi-butiker (eller relaterade) är de bästa?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Vilka hifi-butiker (eller relaterade) är de bästa?

Inläggav IngOehman » 2006-01-04 14:57

Hej alla. I denna tråd är det meningen att man skall säga bra saker om olika hifi-butiker.

Grundprincipen är att man inte får säga något dåligt om en butik som första inlägg om butiken. En butik som någon sagt något bra om får man dock inlägga invändningar emot, om man har dåliga erfarenheter.

Jag tänkte börja med att säga att jag tycker att HiFi-klubbens butiker överlag tillhör de bästa.

Deras tidning (och hemsidan) bidrar fortfarande med saklig information (även om tidningen var bättre förr, det har blivit för mycket "livsstilstrams" tycker jag i tidningen, fast värsta svackan var för några år sedan) och deras säljare agerar ovanligt lite skitsnackare, de är utan undantag (av de jag stött på) sympatiska och trevliga, och de expedierar på ett utmärkt sätt.

Min favoritbutik är den på Sveavägen i Stockholm (det är lite kul också att den mycket sympatiske chefsnasaren heter Nassar), men jag har faktiskt så vitt jag kan minnas aldrig varit inne i någon hifi-klubbsbutik som givit ett riktigt dåligt intryck.

Det var mitt bidrag. Varsågod nästa!

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-01-04 16:31, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-01-04 15:15

Ett balanseringsinlägg om Ingvar tillåter.

Har jobbat i butik själv så jag vet att kunder kan vara envisa, korkade, oförskämda och missinformerade när dom kommer till en butik, precis som säljaren kan vara det. Och vad det nu var som hände kanske bara inträffade just denna gång man var inne så det är kanske tendenser som är viktigast.
Båda parter är nämeligen människor så det kan gå fel ibland för alla.
Så fundera innan ni sågar någon på ett forum. Var jag själv delaktig i att det inte gick bra kanske om jag skulle försöka se det objektivt ifrån säljarens synpunkt? Är det alltid så här i denna butik? Eller kanske puckona har bättrat sig? :-)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-01-04 15:16

Om trådskaparen inte misstycker så flyttar jag denna tråd till Köpråd, är det ok?

Butiker jag gillar mkt och har varit givande besök är;

Audio Concept i Stockholm
Robban är trevligheten själv och är inte alls en sälja-till-varje-pris-typ. Ständigt mysig stämning. Gott kaffe. ;)

Tele-Hå i Göteborg
Ett gäng glada fixare där ingenting är omöjligt. Inga messerschmittar och lämnar mkt utrymme för köparens åsikter och preferenser. Kunnigt folk.

Ågrens i Göteborg
Lugn och avslappnad butik med mkt utrymme/svängrum för köparen.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-01-04 15:30

Helst inte!

Detta handlar inte om köpråd, utan det är en väldigt generellt om hifi-fråga, tycker jag. Kanske den generellaste i Faktiskts historia? :wink:

Tråden är inte avsedd att handla om de produkter man kan köpa överhuvudtaget. Ej heller om köp av något. Den handlar om vilka favvo-butiker man har bara, och det bör helst INTE vara baserat på vilka apparater de säljer, utan mera på "butikens själ", liksom. :wink:

Vh, iö

- - - - -

PS. Tänkvärt inlägg Harryup! Jag hoppas också att alla tänker innan de inlägger, men framförallt hoppas jag att alla inlägg blir rekommendationer, inte det motsatta. INGA inlägg får starta som avrådanden. Däremot får man invända mot en redan lagd rekommendation, om man (ja, efter att ha tänkt igenom det) tycker det är rimligt att varna.

Nog regler! 8)
Senast redigerad av IngOehman 2006-12-12 16:31, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-01-04 15:31

Oki! Då skall jag hålla fingrarna i styr! :D :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-01-04 15:37

Tonläget i Göteborg är en alldeles utmärkt liten butik. Förvisso en Linn/Naim-butik så Anders står aldrig still när man lyssnar på musik :D

Vänligt och kunnigt bemötande, alltid villig att dema vad du vill. Har hittills gett mycket jysta inbytespriser när jag uppgraderat.

/ B

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2006-01-04 15:40

Radiolagret i Göteborg gillar jag. Bröderna har mycket bestämda uppfattningar om det mesta. Någon särskild lyhördhet inför kundens eventuellt alternativa uppfattningar existerar knappt. (Så de personer som har problem med sådant bör välja en annan butik. :wink: ) Men de produkter de "övertalat" mig att köpa har alltid varit väl inom min budget och dessutom har jag alltid varit mycket nöjd med dessa i många år.

Den enda gången jag köpt något jag varit missnöjd med på Radiolagret, var när jag köpte en reciever för många år sedan. Den hade fått "bästa köp" (eller något liknande) i en HIFI-tidskift. Det var därför jag ville ha den. Men den säljande brodern tyckte inte att jag skulle köpa den för han tyckte inte den var bra. (De hade tagit in ett par ex för att det alltid fanns någon idiot som krävde att få en "bästa köpapparat" :oops: ) Så det var ytterst motvilligt han tog emot pengarna för den. Efter något år hade jag skaffat något nytt.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2006-01-04 15:45

Lefflers i Linköping har mycket trevlig och kompetent personal. Till skillnad från hifiklubben är det aldrig några som helst att få låna hem prylar några dagar för att utvärdera i lugn och ro. Skulle produkter gå sönder är butiken väldigt hjälpsamma och det blir aldrig några problem med garantier eller liknande. Så Lefflers har jag bara gott att säga om.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-01-04 15:49

Den bästa måste vara den som hyr ut högklassig, robust utrustning till ett sjysst pris. Finns den? Vill inte förstöra det här braiga ämnet, så svara gärna i:
Kan man hyra en musikanläggning av någon?
(Dra och släpp i adressfältet om du vill öppna ämnet i aktuellt fönster.)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
The_Man
WilderBeasten

Inläggav The_Man » 2006-01-04 15:49

IngOehman skrev:Helst inte!

Detta handlar inte om köpråd, utan det är en väldigt generellt om hifi-fråga, tycker jag. Kanske den generellaste i Faktiskts historia? :wink:

Tråden är inte avsedd att handlar om de produkter man kan köpa överhuvudtaget. Ej heller om köp av något.

Vh, iö

- - - - -

Vad har man att göra i en Hifi butik om man inte ska köpa? :wink:

Men om vi ska tillbaka till ämnet så tycker jag nog att alla butiker jag har varit inne i har trevlig personal och oftast kunnig, Hifi klubbens butiker som jag har varit inne på tillhör naturligvis dom som jag inte kan hitta nåt negativt om....(stormarknader, typ eliganten mfl. räknar jag inte in som hifi butik :D )

Mvh/Mannen
Ta inte livet för seriöst du kommer ändå aldrig ur det levande

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-01-04 16:04

Måste tillägga att Dirty Music i Kristianstad är på min absoluta topplista på butiker. Big Chief Nyström är en genuint härlig människa. Eftersom han inte driver butiken som sitt levebröd, utan mer som hobby så har han råd att vara som han är och behöver inte "sälja" sas. De hangarounds runt den butiken, inkl sitt andra centrum i Vä, är ett givet tillbehör.

Bild

Bild
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-01-04 16:18

Harryup skrev:Ett balanseringsinlägg om Ingvar tillåter.

Har jobbat i butik själv så jag vet att kunder kan vara envisa, korkade, oförskämda och missinformerade när dom kommer till en butik, precis som säljaren kan vara det. Och vad det nu var som hände kanske bara inträffade just denna gång man var inne så det är kanske tendenser som är viktigast.
Båda parter är nämeligen människor så det kan gå fel ibland för alla.
Så fundera innan ni sågar någon på ett forum. Var jag själv delaktig i att det inte gick bra kanske om jag skulle försöka se det objektivt ifrån säljarens synpunkt? Är det alltid så här i denna butik? Eller kanske puckona har bättrat sig? :-)

Instämmer. Vi som har jobbat i HiFi-butik kanske borde starta en tråd som istället handlar om kundernas egenskaper. Här på forumet framställs oftast säljaren som en totalt okunnig idiot och kunden som det oskyldiga helgonet.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-01-04 16:26

Vee-Eight skrev:Audio Concept i Stockholm
Robban är trevligheten själv och är inte alls en sälja-till-varje-pris-typ. Ständigt mysig stämning. Gott kaffe. ;)

Håller verkligen med om detta. Har faktiskt aldrig köpt något av honom, men känner mig alltid välkommen där ändå. Kaffe har han bjudit på också, och gott!

En butik som man inte bör missa.

Robban är faktiskt, tillsammans med ljudmakaren, den enda som i butik som fått sälja mina högtalare (under en kort tid). Det var när han drev skandinavisk hifi.

En annan butik man inte bör missa är förresten Cinema Concept. Det är väl det enda stället där man kan bilda sig en någotsånär bra uppfattning om hur olika projektorer ser ut i förhållande till varandra (fast varför är väggarna alldeles för ljusa???). Fast bäst går sådana jmförelser förstås att göra på den årligt återkommande mässan han (Jimmy) kör. Tycker han borde ha mässa året runt!

Det enda han inte har är trestråliga crt-projktorer, så vill man ha sådan är det Runt Ljud/hemmabiobutiken/Laserföreningen på Ulvsundavägen 181 D i Bromma man besöker!

Min absoluta favvobutik just nu är ingen hifi-butik alls dock, utan en DVD-butik, nämligen 'bara DVD' på s:t Eriksgatan. Man ägnar ju mera tid åt att köpa fonogram och videogram, än åt att köpa apparater.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-01-04 16:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-01-04 16:27

Detta är ju en tråd om de bästa butikerna, de dåliga skall ju inte få äran att nämnas. :wink:
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-01-04 16:45

IngOehman skrev:Robban är faktiskt, tillsammans med ljudmakaren, den enda som i butik som fått sälja mina högtalare (under en kort tid). Det var när han drev skandinavisk hifi.

En annan butik man inte bör missa är förresten Cinema Concept. Det är väl det enda stället där man kan bilda sig en någotsånär bra uppfattning om hur olika projektorer ser ut i förhållande till varandra (fast varför är väggarna alldeles för ljusa???). Fast bäst går sådana jmförelser förstås att göra på den årligt återkommande mässan han (Jimmy) kör. Tycker han borde ha mässa året runt!

Det enda han inte har är trestråliga crt-projktorer, så vill man ha sådan är det Runt Ljud/hemmabiobutiken/Laserföreningen på Ulvsundavägen 181 D i Bromma man besöker!

Min absoluta favvobutik just nu är ingen hifi-butik alls dock, utan en DVD-butik, nämligen 'bara DVD' på s:t Eriksgatan. Man ägnar ju mera tid åt att köpa fonogram och videogram, än åt att köpa apparater.

Varför är dom butikerna bra då? Har dom samma tumregler om ljudåtergivning som du? Är det därför?
Eller finns det någon verklig anledning?

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-01-04 17:00

Flint du får då alltid till det...

Jag har tyckt bäst om de speciellaste människorna. De har funnits på Veteran Stereo (som faktiskt också har ett par piP Ingvar..), High Fidelity (ren Linn butik typ) samt HIFI-Art. Alla varandes i Stockholm.

Vet inte hur HIFI-butik det är, men jag har alltid haft det roligt hos Ino Audio. Kanske därför jag har så svårt att släpa mig därifrån..

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
torbod

Inläggav torbod » 2006-01-04 17:11

En gång i tiden för ca 5 år sedan var Best Sound verkligt bra på hemmabio. De hade en kille där som nu förtiden jobbar på Lars Bengtsson. Han var en duktig kille som kunde prylarna och man kunde fråga om minsta lilla inställningsmöjlighet på receivers och projetorer etc. Han verkade kunna alla prylana i sortimentet också, vilket är ovanligt.

De har ett trevligt bemötande i butiken fortfarande, men integen guru kvar på hemmabio vad jag vet. Idag har de anställt typ några fjuniga tonnåringar som inte vet så mycket om produkterna (de kan läsa innantill i databladen. Men det är oftast inte den informationen jag är ute efter, för det som står där har jag redan tagit reda på). Det är alltså bra om man träffar på rätt person när man söker information, men trevliga är de trots bristande produktkunskaper.

Som motpol till IÖs inlägg angående HIFIklubben gäller samma sak där. De rookies som ofta är anställda nu för tiden kan lite om själva produkterna, och måste springa iväg till ngn Senior och fråga om ALLT. Men bemötandet är oftast bra och de hjälper till efter bästa förmåga.

Ett ställe med mycket bra bemötande är Sontec, de är trevliga och inte så säljande. Speciell eloge till reparationsavdelningen.

Gäller det hembiobild är Cinama Concept oslagbara på bemötande och demomöjligheter. Säljaren tar sig tida att visa och berätta och låter en sedan själv få titta utan att ständigt avbryta och byta utrustning etc.

Edit. Läste igeonom trådreglerna noggrannare i efterhand och ändrade texten för att inte vara kriminell.

Vh
Tobbe
Senast redigerad av torbod 2006-01-04 18:08, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
demo9

Inläggav demo9 » 2006-01-04 17:11

Stridbeck Hifi i Göteborg gillar jag bäst i GBG. Efter en tur bland de andra hifibutikerna är det alltid skönt att komma in dit och lyssna på bra skivor och bra ljud för att så att säga rensa systemet. Han har kanske lite sporadiska öppettider men är väl värt ett besök.

Hifistället i GBG är också bra, där kan man gå runt och dregla utan att man känner sig ovälkommen, bra med begagnat också, så man vet aldrig vad man kan få syn på där.

det finns nog fler bra än dåliga ställen.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-01-04 17:29

Flint:

Tror nog att Audio Concept är tilltalande då Robban besitter en hel del kunnande och förvaltar den ödmjukt. Det han inte kan erkänner han villigt också. Det är aldrig frågan om hur saker och ting ligger till, utan man får i lugn och ro skapa sig sin egen uppfattning. Man får inte serverad några värderingar om man inte frågar efter dem.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-01-04 17:45

Vee-Eight
Håller med. Att alltid ha rätt är inte trovärdigt.
"Jag vet inte men om du vill så tar jag reda på det" är inte fel.
Vad jag kan påminna mig så har IÖ aldrig haft den
inställningen men efterlyser den hos andra.

Förtydligande:
Min kommentar gäller inställningen. Jag känner dock icke denne "Robban".
Senast redigerad av Flint 2006-01-04 20:59, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-01-04 18:22

Jag gillar avslappnade butiker.

Audio Concept kändes avslappnad när jag och flickvännen tittade in lite kort. Jag var där för att spana in Quad och Penaudio, annars är sortimentet inte helt min kopp te. Mysigt, men lite väl trångt.

High Fidelity har också en lugn stämning.

---

Jag tror att det är bra om man direkt när man kommer in blir hälsad på omedelbart och förutsättningslöst. Om man inte ser ut att vilja diskutera något, erbjuds man att titta runt. På så sätt är första kontakten avklarad och köpare och säljare slipper smyga runt varandra.

En bra säljare ska kunna sondera kunskapsnivån hos kunden. Jag som kund ska vara ärlig. Är jag ute efter en särskild sak eller har jag ett mer allmänt mål?

Jag uppskattar om det finns hyggliga lyssningsrum/-platser förberedda för snabba utrustningsbyten. Att finaste systemet är permanentinstallerat i lyssningsrummet och de billigare står uppkopplade på hyllor längs väggarna känns tråkigt.

Precis som man eftersträvar balans i anläggningen är det önskvärt med balans i butiken. Man vill ha en hygglig lägstanivå i kunnande, utrustning och inredning.

---

En sak till: Hifibutiker borde vara bättre på att framhäva musiken. Bra (lyssnings-)skivor, åtminstone fodralen, borde stå framme. Skivrecensioner och tidskrifter är också bra. Personalens favoriter?
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2006-01-04 18:29

guldfisk
Exakt.

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-01-04 18:30

En bra butik till som illustrerar mitt föregående inlägg:

Stereo Stereo i Glasgow. Jag var på besök hos flickvännen som gjorde utbytesår på Strathclyde University och drällde runt på stan. Strax innan stängningstid slank jag in i denna ombonade butik. Den ensamme försäljaren satt och fixade på kontoret, men ställde upp önskad högtalaruppställning och lät mig lyssna i fred. Efter ett tag kom han tillbaka till lyssningsrummet, svarade på frågor och var trevlig fast jag uppenbart inte skulle köpa något.
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Re: Vilka hifi-butiker (eller relaterade) är de bästa?

Inläggav Pinnick » 2006-01-04 19:07

Hifiklubbens butiken har alltid varit sådana att man kan gå in och inte känna något jättekrav att man ska handla på en gång utan att de verkar begripa att det kan ta tid att bestämma sig om ett hifiköp. Det är bra! Takt & Ton i Luleå verkar ha samma inställning, väldigt avslappnat och lite som "kom in och snacka och lyssna lite och ta en kaffe". Chefen Peter (tror jag han hette) var bra att ha och göra med och sån man kunde deala lite med.

IngOehman skrev:
Grundprincipen är att man inte får säga något dåligt om en butik som första inlägg om butiken. En butik som någon sagt något bra om får man dock inlägga invändningar emot, om man har dåliga erfarenheter.

Jag skulle kunna skriva lite mindre bra saker om melbi hifi i Gävle men det kanske man inte borde då? 8) De ligger ganska centralt. Det är bra. Och det brukar finnas parkeringsplatser utanför. Också bra. För 7-8 år sen så var det så att om man ville man köpa alldeles för dyra demoprodukuter så kunde man gå hit och frossa. Man fick intrycket att ägaren/säljaren var lite av en girig lurendrejare som gärna saltade och sålde dumma grejor om kunden var rätt okunnig. Det kanske har blivit bättre på senare år? Det vore bra eftersom det finns rätt få hifi-butiken i området.

mvh
/Pinnick

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2006-01-04 19:42

Hfi Art är en trevlig butik

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-01-04 19:47

Vee-Eight skrev:Flint:

Tror nog att Audio Concept är tilltalande då Robban besitter en hel del kunnande och förvaltar den ödmjukt. Det han inte kan erkänner han villigt också. Det är aldrig frågan om hur saker och ting ligger till, utan man får i lugn och ro skapa sig sin egen uppfattning. Man får inte serverad några värderingar om man inte frågar efter dem.

Robban är uppenbarligen en man med flera ansikten 8)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-01-04 19:49

PatrikF:

Hurså?
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
GunnarJansson

Inläggav GunnarJansson » 2006-01-04 20:22

Den absolut mysigaste butiken är Veteran Hifi på Karlbergsvägen 60. Den butiken ger skäl för namnet Veteran Hifi. Har väl funnits sen Hedenhös. När man lämnar in skivspelaren så ställer han in allt. Så att allt står på topp för samma pris som picupnålen. Om han inte hinner samma dag. Så är han klar på några dagar. Milan har alltid nåt kul att visa när man dyker upp. Är ju en butik mest för rena finsmakarna av rörljud. Därför förstår han även Marantzernas förstärkarnas konstruktion ( Dom som byggdes på 70-talet). Är ju rena rörljudet i dom. Sedan är ju Sontec skapligt. Även Best Sound. Och varför inte HIFi-klubben. Även Audio Reference som jag inte haft nåt att klaga på. Sen att det finns olika kunskap hos personalen får man ta. Blir ju aldrig som att handla på Onoff, Elgiganten eller typ Expert. Rena clownerna oftast. Men dom har ju bara enkla standard grejer oftast.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-01-04 23:05

"Jag vet inte men om du vill så tar jag reda på det" är inte fel.
Vad jag kan påminna mig så har IÖ aldrig haft den
inställningen men efterlyser den hos andra.

Nu är det väl viss skillnad eftersom han är konstruktör av samtliga högtalare som han säljer. Alla rimliga frågor som jag kan ställa om en produkt till konstruktören bör denne kunna svara hyfsat bra på. En säljare av samma produkter kan man förståss inte förvänta att han/hon har samma detaljkunskaper.
Dessutom har de flesta säljare mycket större utbud de säljer än vad Ino Audio har och de har oftast arbetat mycket kortare tid.
Om du till IÖ ställer tex detaljfrågor om Krell så kanske han svarar just att han inte vet. Jag skulle dock inte tro att han svarar att han kan ta reda på det. Så sätt ur det synvikel har du nog rätt i ditt inlägg.

Jag brukar dock aldrig fråga någon säljare om märken som de inte säljer i butiken.

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-01-04 23:37

Vee-Eight skrev:PatrikF:

Hurså?

Sök i HF´s arkiv.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi