Ny modell från BO! Dags att lätta på "lädret" lite?...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Re: Ny modell från BO! Dags att lätta på "lädret" lite?...

Inläggav Harryup » 2016-02-21 19:15

matssvensson skrev:
Harryup skrev:Oavsett hur de kan låta med bättre inställningar eller med annan placering eller i ett annat rum, men jag tyckte de lät för feta i övre basen just där och då vi några olika tillfällen. Uppåt inte så tokigt.

/Harryup

Det kan jag hålla med om. Men det ska ju gå att ställa in. Så jag fäste inte så stor vikt vid just det. Om jag hörde rätt från B&O:s representanter hade de inte utnyttjat något av de möjligheterna nu. Klart att med 2 st 10 tum plus en 12a och ett par tusen watt finns det en del att tygla.

mvh, mats

För dom pengarna så skulle jag inte "chansa" att inte använda det som högtalaren är kontruerad för om det inte vore så att a; praktiken inte funkar som teorin
b; säljarna hör ingen skillnad utan är vana vid kunder utan några särskilda krav c; trött organisation där man kanske tror att deras kunder aldrig hört talas om hifimässor, kan ju faktiskt vara så också.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2016-02-21 19:19

Låter ju otroligt märkligt om man ställer ut en högtalare i den prisklassen utan att använda sig av de möjligheter som högtalaren erbjuder 8O
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-02-21 19:25

Mjukvaran är inte riktigt färdig.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

JM

Inläggav JM » 2016-02-21 19:39

Den engelsktalande "dansken" ? hintade vid separat samtal att sannolikt kom mindre högtalarvarianter där cardiodegenskaperna är kvar.
Men han sålde gärna 32 st BOLAB 90 till en Atmos hembio.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-02-21 20:23

petersteindl skrev:
Doofus skrev:
STDI skrev:645 000 kr har jag för mig att B&O-handlaren i Helsingborg sa när jag var där i förra veckan.
600 000 kr säger Hifi&Musik http://www.hifi-musik.se/nyhet/2015/10/Med-BeoLab-90/
660 000 kr (riktpris) säger ljudochbild.se http://www.ljudochbild.se/nyheter/hogtalare/beolab-90-banbrytande-hogtalare-fran-bo

39,990 dollar enligt amerikanerna, men dollar är iofs stark nu..

Dollarpriset är per styck.

Givetvis är det så, jag snurrade till rejält.. :) tack för rättelsen.
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2016-05-04 20:47

Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2016-05-05 06:51

Extrem lösning för att lösa problem med reflexer. Betvivlar att det går att få till på ett riktigt bra sätt på elektrisk väg mha computers. För de pengarna är det nog bättre att köpa ett bra system och sedan lägga en hel del på att få till akustiken istället. Det kommer man långt med för en halv mille.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-05-05 09:27

Ja verkligen!
Det är nu mode i att digitalt korrigera för saker man skulle kunna lösa på "naturlig" väg.
Är bättre att istället undvika de verkliga problemen imho!!

Användarvisningsbild
Gleipner

Inläggav Gleipner » 2016-05-05 10:01

Kul att se ett Hifi-företag satsa på ny spännande teknik, annars drivs ju ljudteknikutvecklingen nuförtiden i andra branscher, i mobil, hembio och spelindustrin... Hifi-industrin är tydligen inte helt död ännu! :D Verkar ju vara ett seriöst försök till digital korrektion, till skillnad från de där enkla ljudkorrektionsalgoritmerna som är inbyggda i alla nya hembioförstärkare. Tekniken torde gå att implementera i betydligt billigare utrustning vad det lider - till glädje för oss som inte vill göra om vardagsrummet till en akustikreglerad ljudstudio. :)

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2016-05-05 10:26

sportbilsentusiasten skrev:

Jo, när så är möjligt. Men i mitt musik-/biorum har jag lyckats akustikreglera ner till typ 60 Hz. Jättepeaken vid c:a 30 Hz och konstigheterna ännu längre ner i registret kommer jag inte åt på enkelt sätt. Genom att köra min sub genom en DSPeaker får jag ordning på alla basfrekvenser för några få tusenlappar. Jag ser bara fördelar med att de som av olika skäl inte vill/kan åtgärda akustiska tillkortakommanden på akustiskt sätt, har möjlighet att åtminstone göra något åt det på andra sätt. Visst handlar det om kompromisser, men vissa sådana är trots allt lättare att leva med än andra problem.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-05-05 10:36

Ja, sannolikt blir det mer kostnadseffektivt att placera en klokt konstruerad anlägggning på ett klokt sätt i ett rum med goda akustiska förutsättningar.

Nu tolkar jag Beolab 90 mer som ett statement från B&O, för hur man kan skapa ett system med just justerbara akustiska egenskaper. Och där ser jag att DSP baserade lösningar erbjuder möjligheter som är svåra att uppnå på annat vis. Någonstans kan jag se värdet i detta för just deras tänkta kundkrets, där högtalarna kanske oftare placeras där de passar estetiskt snarare än akustiskt i miljön. Förutsatt att man tilltalas av formgivningen från första början.

Och det var fascinerande att uppleva skillnaden mellan smal och bred ljudspridning när det demonstrerades på HEM.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-05-05 12:18

Jag skulle säga att det är en bra högtalare, och inte något freak på något sätt.
Prisvärdheten är kanske en annan femma...
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2016-05-06 08:23

Jag hörde dom igår i München-mässan i ett rum som var bra mycket bättre än det i Stockholm. Och dom spelade riktigt fint.
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2016-05-06 19:03

Jag hörde dem för någon månad sedan på B&O-center här i Göteborg. Den ena stod dock placerad nära en vägg och den andra nära två väggar (=i ett hörn) och eftersom mjukvaran inte var installerad, lät det därefter. Basigt! Men av det jag hörde fanns det ändå potential, så det ska bli kul att lyssna när hela systemet är igång.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-05-06 20:19

Stod ett par uppställda på Tele-Hå Radio TV vid Skanstorget-GBG när jag var förbi för någon månad sedan. (Nästan lite nostalgistämpel på ett sådant butiksnamn. :D ), trevlig butik o personal f.ö.)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-05-16 04:25

Callisto skrev:Extrem lösning för att lösa problem med reflexer. Betvivlar att det går att få till på ett riktigt bra sätt på elektrisk väg mha computers. För de pengarna är det nog bättre att köpa ett bra system och sedan lägga en hel del på att få till akustiken istället. Det kommer man långt med för en halv mille.

Kan inte tänka mig att B&O-kunder med kala rum skulle ägna en tanke åt att akustikreglera nått alls. Internationellt så är det stor skillnad i hårda rum ofta med stengolv i vardagsrum och salar mot små svenska vardagsrum på 25 kvadrat.
B&O räknar säkert inte med att sälja särskilt många par till vanliga svenska lägenheter eller till trångbodda hifientusiaster alls.

/Harryup

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-05-18 18:39

Lyssnade på dem I butiken på Bromma Blocks i helgen, det lät riktigt bra.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-05-18 18:52

Vad är ADHB?
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-05-18 20:15

sportbilsentusiasten skrev:Ja verkligen!
Det är nu mode i att digitalt korrigera för saker man skulle kunna lösa på "naturlig" väg.

Jo, det känns lite som B&O försöker lösa problem som inte finns. Att det inte lät speciellt bra på mässan i Sthlm betyder inget för mig, minns en tidigare demo med Linn-grejor på Sheraton som lät makalöst illa. Och samma grejor har låtit makalöst bra vid andra tillfällen. Så B&O-talarna kan säkert låta bra men jag förstår ärligt talat inte tanken bakom konstruktionen. Det känns lite som förstärkare med tonkorrektion "pop - rock - jazz - kör - osv". Jag menar, vem vill meka med ljudet beroende på om man lyssnar själv eller har vänner på besök? Vem vill ställa om efter den typ av musik man spelar? Själv har jag inte ens vanliga tonkontroller, jag väljer apparater/högtalare efter vad som låter OK på det mesta av mitt programmaterial och sedan kör jag. Funkar bra för mig (och mina vänner) i alla fall.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi