Jag har suttit och läst en hel del information på detta forum sedan i fredags.
Detta efter en diskussion om HiFi med en närsittande kollega som hade ett par för mig helt okända högtalare med namn Ino Audio pi60s.
Väldigt mycket av det jag har läst sedan dess runt tankegångarna runt Ino Audios högtalare låter väldigt vettigt, tycker jag.
Jag har förstått att vissa tankegångar är lite kontroversiella, men det mesta (allt) verkar vara baserat på fakta...och de flesta (alla) verkar åtminstone gilla hur dessa högtalare låter.
Bara det faktum att det inte diskuteras att måla kanterna på CD-skivor med en speciell penna, eller att man måste ha vattenkylda högtalarkablar känns bra
Den musik som jag lyssnar på är MP3:or av högre kvalitet från egen server samt Spotify.
Merparten körs via lite olika SlimDevice Squezzebox:ar, där SlimDevice Squeezebox 3 anses ha en hyfsad "DAC" om jag tolkat saken rätt. I ärlighetens namn så hör jag ingen skillnad på den och exempelvis Squezzebox Duett. Jag kommer inte dra igång någon vinylspelare, som det känns nu...och vill helst inte ens hantera CD-skivor.
Jag vet nog inte ens riktigt vad som är bra ljud annat än när jag tycker om vad jag hör så blir jag inte "trött i huvudet" och att man helt plötsligt kan lyssna på helt andra genrer än vad man i normala fall lyssnar på...det är kanske en indikering om att ljudet är bra (eller "rent")...
För att börja i någon ände så skulle jag vara intresserad av ett par högtalare till datorn.
Jag tänkte driva dem med något liknande en billig förstärkare av typen BRIK med dess tillhörande DAC.
piP och piPs är nog lite för stora/dyra/exklusiva för detta ändamål, men vad skulle man kunna tänka sig istället?
I vardagsrummet har jag en 7.1 Harman Kardon hembioförstärkare och högtalare från Cerwin Vega.
Inte skönspelande men mycket "bang for the buck", har jag tyckt hittills. I sonens rum står fortfarande mina första Cerwin Vega högtalare kvar...de kunde få saker att gunga i mitt pojkrum när man poppade på med Pink Floyds The Wall. Jag är väl medveten om att kanske allt annat "låter bättre", men har varit glad och nöjd med dem ändå.
Vad skulle man kunna tänka sig istället? Kan hembioförstärkaren behållas så är det ett plus, och jag vill gärna fortfarande ha surroundljud...vilka högtalare bör jag titta vidare på då (i Ino Audio serien).
Stort tack för lite tips på förhand,
Manor