Moderator: Redaktörer
AndreasArvidsson skrev:En modifikation som nu mera är standard om jag inte misstager mig?
Morello skrev:Mja, men vänta nu bäste Svante. Du mäter på en apparat med digitalfilter, DAC och analogmög och sluter dig till att det är det digitala filtret som lyfter. Det kan ju lika vara så att det analoga möget lyfter litet - inte sant?
Som sagt, jag undrar fortfarande var du och Ingvar sett digitalfilter som lyfter diskanten.
Morello skrev:Det är ju bara att tillse att godhetstalet (Q) är litet för stort så får du att frekvensgången skjuter över litet.
Svante skrev:Morello skrev:Det är ju bara att tillse att godhetstalet (Q) är litet för stort så får du att frekvensgången skjuter över litet.
Så du tänker dig ett resonant analogfilter, tja kanske, men 0,3 dB?
Så här verkar det se ut om man ska tro på "nätet". Är första delen resonant?
[ Bild ]
Morello skrev:Rota fram schemat med DAC och digitalfilter istället. Det där orkar jag inte räkna på.
IngOehman skrev:Morello skrev:Svante skrev:
Nej det är inte allt mätningar duger till. De är ännu viktigare vid konstruktion av apparater. Och där är lyssning tämligen värdelöst i många skeden.
[:D
Jag kan avslöja att jag under konstruktionsarbetet av Holographic audios AMP27 inte lyssnade en endaste sekund!
Jag mätte, laborerade, mätte och laborerade till jag bedömde apparaten vara "skolboksmässig" och enligt specifikation.
I sammanhnaget är det värt att notera att sagda apparat är det ENDA slusteg om mer än 100 W som i LTS historia som passerat FE-test (där man lyssnar blint) utan anmärkning.
Jag säger bara Bryston...![]()
Inte kan du väl ha missat den?
Vh, iö
Morello skrev:Ja, men det var ju efter modifikation - inte sant?
AndreasArvidsson skrev:En modifikation som nu mera är standard om jag inte misstager mig?
Morello skrev:Filtret har enligt databladet ett rippel i passbandet om 0,01dB
Svante skrev:Morello skrev:Filtret har enligt databladet ett rippel i passbandet om 0,01dB
Hmm, ja så ser det ju ut. Undrar om de har klantat till det med filtret, det är ju lite lurigt när det är ihopbyggt med ett diffsteg. Det skulle ju kunna vara så att det blir olika tonkurva för + och --ingång, och ett svårgenomskådat resultat.
...men samtidigt borde ju en simulering ha visat det.
Morello skrev:Svante skrev:Morello skrev:Filtret har enligt databladet ett rippel i passbandet om 0,01dB
Hmm, ja så ser det ju ut. Undrar om de har klantat till det med filtret, det är ju lite lurigt när det är ihopbyggt med ett diffsteg. Det skulle ju kunna vara så att det blir olika tonkurva för + och --ingång, och ett svårgenomskådat resultat.
...men samtidigt borde ju en simulering ha visat det.
Men 0,3 dB är väl inte så mycket att gaffla om i en lågbudgetapparat?
Morello skrev:Det vi pratar om är inte analoga filter med översläng, utan digitala översamplingsfilter som har en översläng i den DIGITALA domänen.![]()
Jag undrar fortfarande var du och Ingvar fått detta från.
Svante skrev:Morello skrev:Det vi pratar om är inte analoga filter med översläng, utan digitala översamplingsfilter som har en översläng i den DIGITALA domänen.![]()
Jag undrar fortfarande var du och Ingvar fått detta från.
Jag kan bara tala för mig, och i mitt fall är det en gissning.
Det vore ett oerhört smart sätt att få till en rak tonkurva i passbandet och samtidigt få en bra dämpning av HF-skräp över n*fs/2 med ett enkelt analogfilter, eftersom man då kan sätta brytfrekvensen lägre. Samtidigt skulle det potentiellt kunna bli så att en mindre noggrann konstruktör (eller användare) får för sig att modda det rekommenderade analogfiltret så att tonkurvan i det hörbara området blir orak. Ungefär som jag har sett i några fall.
Men det kan förstås tänkas vara så att digitalnissar och analognissar inte pratar med varandra och att detta smarta ännu inte har uppkommit. Behringerfiltret fick mig att se en annan förklaring till varför det kan bli en höjning, deras diffsteg/filter är lite svårgenomskådat. Vilket också är en spekulation.
/Spekulanten.
petersteindl skrev:Svante skrev:Morello skrev:Det vi pratar om är inte analoga filter med översläng, utan digitala översamplingsfilter som har en översläng i den DIGITALA domänen.![]()
Jag undrar fortfarande var du och Ingvar fått detta från.
Jag kan bara tala för mig, och i mitt fall är det en gissning.
Det vore ett oerhört smart sätt att få till en rak tonkurva i passbandet och samtidigt få en bra dämpning av HF-skräp över n*fs/2 med ett enkelt analogfilter, eftersom man då kan sätta brytfrekvensen lägre. Samtidigt skulle det potentiellt kunna bli så att en mindre noggrann konstruktör (eller användare) får för sig att modda det rekommenderade analogfiltret så att tonkurvan i det hörbara området blir orak. Ungefär som jag har sett i några fall.
Men det kan förstås tänkas vara så att digitalnissar och analognissar inte pratar med varandra och att detta smarta ännu inte har uppkommit. Behringerfiltret fick mig att se en annan förklaring till varför det kan bli en höjning, deras diffsteg/filter är lite svårgenomskådat. Vilket också är en spekulation.
/Spekulanten.
Det är just så lilltroll dimensionerat filtrena i vår kommande DAC. Har för mig att jag specat target till -0,03 dB vid 20 kHz.
Mvh
Peter
Svante skrev:petersteindl skrev:Svante skrev:
Jag kan bara tala för mig, och i mitt fall är det en gissning.
Det vore ett oerhört smart sätt att få till en rak tonkurva i passbandet och samtidigt få en bra dämpning av HF-skräp över n*fs/2 med ett enkelt analogfilter, eftersom man då kan sätta brytfrekvensen lägre. Samtidigt skulle det potentiellt kunna bli så att en mindre noggrann konstruktör (eller användare) får för sig att modda det rekommenderade analogfiltret så att tonkurvan i det hörbara området blir orak. Ungefär som jag har sett i några fall.
Men det kan förstås tänkas vara så att digitalnissar och analognissar inte pratar med varandra och att detta smarta ännu inte har uppkommit. Behringerfiltret fick mig att se en annan förklaring till varför det kan bli en höjning, deras diffsteg/filter är lite svårgenomskådat. Vilket också är en spekulation.
/Spekulanten.
Det är just så lilltroll dimensionerat filtrena i vår kommande DAC. Har för mig att jag specat target till -0,03 dB vid 20 kHz.
Mvh
Peter
Sedär. Där har vi exemplet som Morello efterlyser då. Undrar om jag har pratat med Lilltroll om detta....
IngOehman skrev:Kan väl nämna att det inte alltid är riktigt så enkelt som att man kan definiera vad som konstituerar en rak tonkurva för ett digitalfiler.
Man behöver ställa sig frågan; betraktad ur vilket perspektiv då? Problemet är att någon kan känna att man behöver betrakta tonkurvan i perspektivet av samarbetet med överföringsfunktionerna av DACen och av analogfiltret, eller den ena, eller den andra. Och även om analogfiltret inte är något större mysterium i sammanhanget (det är vad det är) så är DACen som regel inte lika enkel att definiera. Beroende på DACens uppbyggnad så får den olika tonkurva, spegelband oräknade. Det glöms ofta bort.
Om man tittar på en (riktig multibits) DAC utan översampling så kan de lite förenklat arbeta på två sätt, antingen så förmedlar den en rad pulser vars amplitud motsvarar det lagrade värdet för samplet, eller också har DACen en inbyggd S/H-funktion, och skapar en trappstegskurva. Det senare gör att man får lägre energi i spegelbanden, men det ändrar även tonkurvan i passbandet. Man kan säga att den rektangulära representationen är en sorts filterfunktion i sig, på samma sätt som ersättande av pulsen med en sinc är det. I båda fallen får man något som brukar kallas sinc-envelope, vilket är en sorts kamfilter. Effekten är synnerligen påtaglig om man tittar på icke översamplade DACar, men finns även när det översamplas. Dock blir effekten inte många dB stor då.
Och då detta är ett välkänt fenomen (för dem som programmerar/konstruerar digitalfilter/DACar) så är det inte ovanligt att man i digitalfilter kompenserar för effekten med ett motsvarande lyft i diskanten. I databladen kan dock redovisad tonkurva visas som helt rak, eftersom de väljer att redovisa summan av digitalfiltret och den nämnda förmodade Sinc-envelope-kamfilterfunktionen, det vill säga de utgår ifrån att DACen har en S/H-funktion inbyggd, eftersom det är normalt att de har det. Kompensationen har trots namnet alltså ingenting att göra med sincen som används för att översampla, utan den gäller för den rektangularitet som DACen lämnar ifrån sig högfrekventare, med 1/Fs*n varaktighet där n är översamplingstalet.
Vh, iö
Svante skrev:petersteindl skrev:Svante skrev:
Jag kan bara tala för mig, och i mitt fall är det en gissning.
Det vore ett oerhört smart sätt att få till en rak tonkurva i passbandet och samtidigt få en bra dämpning av HF-skräp över n*fs/2 med ett enkelt analogfilter, eftersom man då kan sätta brytfrekvensen lägre. Samtidigt skulle det potentiellt kunna bli så att en mindre noggrann konstruktör (eller användare) får för sig att modda det rekommenderade analogfiltret så att tonkurvan i det hörbara området blir orak. Ungefär som jag har sett i några fall.
Men det kan förstås tänkas vara så att digitalnissar och analognissar inte pratar med varandra och att detta smarta ännu inte har uppkommit. Behringerfiltret fick mig att se en annan förklaring till varför det kan bli en höjning, deras diffsteg/filter är lite svårgenomskådat. Vilket också är en spekulation.
/Spekulanten.
Det är just så lilltroll dimensionerat filtrena i vår kommande DAC. Har för mig att jag specat target till -0,03 dB vid 20 kHz.
Mvh
Peter
Sedär. Där har vi exemplet som Morello efterlyser då. Undrar om jag har pratat med Lilltroll om detta....
Svante skrev:Morello skrev:Det vi pratar om är inte analoga filter med översläng, utan digitala översamplingsfilter som har en översläng i den DIGITALA domänen.![]()
Jag undrar fortfarande var du och Ingvar fått detta från.
Jag kan bara tala för mig, och i mitt fall är det en gissning.
/Spekulanten.
Morello skrev:IngOehman skrev:Kan väl nämna att det inte alltid är riktigt så enkelt som att man kan definiera vad som konstituerar en rak tonkurva för ett digitalfiler.
Man behöver ställa sig frågan; betraktad ur vilket perspektiv då? Problemet är att någon kan känna att man behöver betrakta tonkurvan i perspektivet av samarbetet med överföringsfunktionerna av DACen och av analogfiltret, eller den ena, eller den andra. Och även om analogfiltret inte är något större mysterium i sammanhanget (det är vad det är) så är DACen som regel inte lika enkel att definiera. Beroende på DACens uppbyggnad så får den olika tonkurva, spegelband oräknade. Det glöms ofta bort.
Om man tittar på en (riktig multibits) DAC utan översampling så kan de lite förenklat arbeta på två sätt, antingen så förmedlar den en rad pulser vars amplitud motsvarar det lagrade värdet för samplet, eller också har DACen en inbyggd S/H-funktion, och skapar en trappstegskurva. Det senare gör att man får lägre energi i spegelbanden, men det ändrar även tonkurvan i passbandet. Man kan säga att den rektangulära representationen är en sorts filterfunktion i sig, på samma sätt som ersättande av pulsen med en sinc är det. I båda fallen får man något som brukar kallas sinc-envelope, vilket är en sorts kamfilter. Effekten är synnerligen påtaglig om man tittar på icke översamplade DACar, men finns även när det översamplas. Dock blir effekten inte många dB stor då.
Och då detta är ett välkänt fenomen (för dem som programmerar/konstruerar digitalfilter/DACar) så är det inte ovanligt att man i digitalfilter kompenserar för effekten med ett motsvarande lyft i diskanten. I databladen kan dock redovisad tonkurva visas som helt rak, eftersom de väljer att redovisa summan av digitalfiltret och den nämnda förmodade Sinc-envelope-kamfilterfunktionen, det vill säga de utgår ifrån att DACen har en S/H-funktion inbyggd, eftersom det är normalt att de har det. Kompensationen har trots namnet alltså ingenting att göra med sincen som används för att översampla, utan den gäller för den rektangularitet som DACen lämnar ifrån sig högfrekventare, med 1/Fs*n varaktighet där n är översamplingstalet.
Vh, iö
Jag tror jag frågat dig och Svante minst tio gånger om konkreta exempel på sådana filter.
Så, låt mig fråga igen: kan ni ge exempel på digitala översamplingsfilter med översläng i diskanten?
petersteindl skrev:Svante skrev:Morello skrev:Det vi pratar om är inte analoga filter med översläng, utan digitala översamplingsfilter som har en översläng i den DIGITALA domänen.![]()
Jag undrar fortfarande var du och Ingvar fått detta från.
Jag kan bara tala för mig, och i mitt fall är det en gissning.
Det vore ett oerhört smart sätt att få till en rak tonkurva i passbandet och samtidigt få en bra dämpning av HF-skräp över n*fs/2 med ett enkelt analogfilter, eftersom man då kan sätta brytfrekvensen lägre. Samtidigt skulle det potentiellt kunna bli så att en mindre noggrann konstruktör (eller användare) får för sig att modda det rekommenderade analogfiltret så att tonkurvan i det hörbara området blir orak. Ungefär som jag har sett i några fall.
Men det kan förstås tänkas vara så att digitalnissar och analognissar inte pratar med varandra och att detta smarta ännu inte har uppkommit. Behringerfiltret fick mig att se en annan förklaring till varför det kan bli en höjning, deras diffsteg/filter är lite svårgenomskådat. Vilket också är en spekulation.
/Spekulanten.
Det är just så lilltroll dimensionerat filtrena i vår kommande DAC. Har för mig att jag specat target till -0,03 dB vid 20 kHz.
Mvh
Peter