Moderator: Redaktörer
bakerman22 skrev:Går den inte att köra bryggad?
Nattlorden skrev:bakerman22 skrev:Går den inte att köra bryggad?
Den har ingen bryggningsfunktion. Konstruktionen förhindrar det inte (1090 i alla fall), men man får ha en specialkabel... eller justera i ingångskortet, vill minnas Morello gjorde ett utbyteskort en gång i tiden.
bakerman22 skrev:Nattlorden skrev:bakerman22 skrev:Går den inte att köra bryggad?
Den har ingen bryggningsfunktion. Konstruktionen förhindrar det inte (1090 i alla fall), men man får ha en specialkabel... eller justera i ingångskortet, vill minnas Morello gjorde ett utbyteskort en gång i tiden.
Undrar varför? Vill dom inte sälja steg till dom som vill ha mer effekt månne...?
AndersP skrev:Jag blev också förvånad över strömbegränsningen ala hemmabioreceiver. Ska det behövas? Har Rotel blivit oroliga över risken att kunderna spelar sönder förstärkarna? 1090 var väl inte känd för att gå sönder?
Det hade varit intressant att få ta del av mätningar som visar hur pass rumphuggen förstärkaren är.
Har själv lillasyster RB-1582MKII. Fin apparat, men hur det är med strömbegränsningen i den vet jag inte eftersom jag inte har sådana högtalare där det märks. XLR-kontakterna på min förstärkare är av mycket låg kvalitet. Kontakterna på 1590 är säkert mycket bättre eller?
Nattlorden skrev:Det har omnämnts EU-reglemente gällande strömförbrukning i tidigare tråd, om det har något som helst med sanningen att göra vill jag inte göra några påståenden om däremot, kan inte minnas någon konsensus om vad som gäller.
Piotr skrev:Nattlorden skrev:Det har omnämnts EU-reglemente gällande strömförbrukning i tidigare tråd, om det har något som helst med sanningen att göra vill jag inte göra några påståenden om däremot, kan inte minnas någon konsensus om vad som gäller.
Antar att du tänker på ErP? Det gäller dock energiförbrukning i stand by.
Kraniet Skrev:
Förvånande att ingen tagit upp detta ämne än. Enligt testet som LTS gjorde på denna förstärkare så verkar det finnas en ny kung på tronen. Denna stärkare verkar vara så gott som så bra som det behövs. Och till ett ganska överkomligt pris dessutom
http://www.rotel.com/product/rb-1590
27000 kr för 350W stabila 8ohmswatt som inte inför någon betydande färgning i anläggningen.
Morello skrev:Observera att vissa verisoner av 1090 också har strömbegränsare.
-Palle- skrev:Morello skrev:Observera att vissa verisoner av 1090 också har strömbegränsare.
Är det verkligen så? Har du eller någon annan mätt upp det?
Det har ju skrivits på Carlssonplanet om att RB-1080 skulle vara sämre i versionen som är svart/silver men jag har aldrig läst något konkret om att det ska skilja på olika versioner av 1090.
Morello skrev:Notera att båda varianterna har en krets som övervakar effekten i trissorna och förekommande fall släpper utgångsreläet, emn det är alltså en annan krets.
(IC702, upc1237 jämte lite trissor och annat mög)
Nattlorden skrev:Morello skrev:Notera att båda varianterna har en krets som övervakar effekten i trissorna och förekommande fall släpper utgångsreläet, emn det är alltså en annan krets.
(IC702, upc1237 jämte lite trissor och annat mög)
Dvs att operationen du beskrev i posten innan bör inte kompromissa livslängden på stärkaren?
Morello skrev:-Palle- skrev:Morello skrev:Observera att vissa verisoner av 1090 också har strömbegränsare.
Det har ju skrivits på Carlssonplanet om att RB-1080 skulle vara sämre i versionen som är svart/silver men jag har aldrig läst något konkret om att det ska skilja på olika versioner av 1090.
Jag sitter aldrg och fabulerar på nätet.![]()
Den senare versionen har en krets som känner strömmen genom ett emittermotstånd.
Vill man koppla bort denna så klipper man tex av motstånden: R765 (vänster kanal) och R766 (höger kanal)
Vid cirka 20 A kommer kretsen att börja komprimera signalen.
Denna krtes skulle mycket väl kunna påverka utfallet i det FE-test LTS gjorde så det resultatet gäller kanske inte senare versioner av 1090.
-Palle- skrev:Morello skrev:Observera att vissa verisoner av 1090 också har strömbegränsare.
Alexi skrev:Okej så de sista 1090 som tillverkades hade den och de har som Morello skriver inte F/E-lyssnats. Jag har även läst att det finns andra skillnader i schemat på senare Rotel RB-1090, synd att de inte döpte den till mkII för att göra det lättare att särskilja. Men jag har för mig att man kan se det på högtalaranslutningen på baksidan om det är en tidig generation eller ej?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster