Tips runt Ino Audio

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
David_A

Re: Tips runt Ino Audio

Inläggav David_A » 2016-02-24 09:38

Det som philipbtz skriver om att hårdna i ljudet kan jag nog hålla med om. Det är nog den första skillnaden som man kommer att märka när man pressar en std. modell vs s modell. Verkar vara genomgående från piP ända upp till dom största. Lite mera dist alltså hos en icke -s modell.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2016-02-24 09:48

AndreasArvidsson skrev:Vid högre ljudtryck. Specifikt vid de nivåer där icke-signatur börjar dista klart hörbart så låter fortfarande signatur bra och distfritt. Detta beror på att signaturbasen har högre xmax(linjär slaglängd) än icke-signatur. Den kan således inom sitt linjära, och lågdistande, område putta mer luft.

Åter igen.. Nåt du faktiskt har testat i samma rum, eller läst i manifestet?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-02-24 10:19

bakerman22 skrev:
Rydberg skrev:
bakerman22 skrev:Vill du har så mycket ljud som möjligt per instoppad krona väljer du standardmodellerna.
Du kommer aldrig höra någon skillnad.

Är feelgood jätteviktigt är signatur valet.

Fattar faktiskt inte ens hur folk kan sitta och rekommendera en signaturmodell till dig med tanke på dina tankegångar och det du har skrivit.
Pi60s kostar typ 20 lök mer än pi60. Dom 20 kan man ha betydligt roligare för.. Typ en center. Eller några surrounder.. Eller en helt okej basrigg.....

Tillåt mig anmäla en avvikande uppfattning. Jag har monterat och lyssnat på ett otal pi60/pi60s och der är helt klart skillnad mellan dessa. Pi60s kan dessutom spela starkare än pi60.

Att du inte kan (vill?) höra skillnad är ju en sak men att halvt anklaga andra att de inbillar sig skillnaderna tycker jag är en smula taskig attityd. Just nu finns det ju dessutom ett par pi60s att få tag i för vettiga pengar.

Du har alltså jämfört pi60 och pi60s nivåmatchat och blint i samma rum?
Har du nåt protokoll på det testet?

Tramssvar! Nej jag har inte testat blint men väl i samma rum, pi60s spelar bättre än pi60 även på lägre nivåer. Det är genomgående så att signatur låter bättre, har hört pi60 i massa rum och pi60s har jag levt med i tre olika rum och dessutom hört i andra. Om det är elementen, den dämplimmade lådan eller något annat som ger skillnaden vet jag inte men bättre låter de.

Du får gärna leva i tron att allt är inbillning men det här pajasuttalanden med protokoll och dubbelblint i kontextet högtalartestning kan du väl besparar omvärlden? Det är ju i princip praktiskt omöjligt att genomföra.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-02-24 10:38

Jaa, som sagt Manor, välkommen till faktiskt.se. :)
Senast redigerad av Almen 2016-02-24 11:31, redigerad totalt 1 gång.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-02-24 10:40

bakerman22 skrev:
AndreasArvidsson skrev:Vid högre ljudtryck. Specifikt vid de nivåer där icke-signatur börjar dista klart hörbart så låter fortfarande signatur bra och distfritt. Detta beror på att signaturbasen har högre xmax(linjär slaglängd) än icke-signatur. Den kan således inom sitt linjära, och lågdistande, område putta mer luft.

Åter igen.. Nåt du faktiskt har testat i samma rum, eller läst i manifestet?

Vad är din panik? Har du inte signaturer? :mrgreen:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-02-24 10:41

Almen skrev:Jaa, Manor, välkommen till faktiskt.se. :)

Ja, verkligen!
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-02-24 11:36

Manor, mitt tips är att först lyssna på Ino, gärna i ett kritiskt läge då du nu verkar vara i ett läge där du ser Ino i ett "positivt läge". Försök provocera fram problem med svåra låtar. Så du vet att du inte förförs av dem på grund av det du läst om dem istället för det du hör från dem.

Angående standard vs s-modellerna så är jag av den uppfattningen att jag skulle först välja högtalare utifrån det lyssningsavstånd man kommer ha och sen välja s-modellen för det. Jag anser att de 4dB starkare SPL förmåga är en viktig detalj i distortionsbekämpningen, även på en mer moderata ljudnivå.

Användarvisningsbild
Manor

Inläggav Manor » 2016-02-24 12:44

music4ever skrev:Manor, mitt tips är att först lyssna på Ino, gärna i ett kritiskt läge då du nu verkar vara i ett läge där du ser Ino i ett "positivt läge". Försök provocera fram problem med svåra låtar. Så du vet att du inte förförs av dem på grund av det du läst om dem istället för det du hör från dem.

Angående standard vs s-modellerna så är jag av den uppfattningen att jag skulle först välja högtalare utifrån det lyssningsavstånd man kommer ha och sen välja s-modellen för det. Jag anser att de 4dB starkare SPL förmåga är en viktig detalj i distortionsbekämpningen, även på en mer moderata ljudnivå.

Ja, nästa läge är helt klart att få till en provlyssning (demonstration) på Ino Audio.
Det är något som man kan få vänta ett tag på, har jag förstått...men jag har inte direkt bråttom :).
Mvh,
Manor

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-02-24 17:21

David_A skrev:Jag har ju haft i28,i56,i64s(i32s via d-option) i samma rum vid samma tillfälle under ganska lång tid.

Största skillnaden var givetvis att man kunde spela något högre och renare med s-modellerna, även om man i fallet i56/i64s kommer att skjuta diskantsäkringen först i 9 fall av 10 oavsett. Så skillnaden var enklast att identifiera med i28/i32s

Sen var det något i övre röstregistret som jag hela tiden tyckte blev snäppet bättre med s-modellerna. Lite bättre skärpa vill jag minnas om man ska ta till liknelser.
Men, dessa skillnader bleknar ju ganska snabbt när man jämför storlekar sinsemellan. Där blir det högst påtagliga skillnader främst i spridning.

Jag vet att du skrivit i en gammal tråd om hur du upplevde skillnaderna mellan i28/i32s/i56/i64s. Kom du fram till något ytterligare efter de testen du skrev om då? Eventuella skillnader i ljudbild hade varit det mest intressanta att få åsikter om.

Intressant det är om övre röstregistret då jag tidigare har reagerat på vad jag tror är detta. Att det inte låter lika lent. Liksom lite skarpare/hårdare även vid lägre volymer på standardmodellerna.

Tror jag lyckades supa bort mitt stycke jag skrev tidigare om min åsikt kring att jag tycker det borde vara av större värde med signaturmodellerna med de mindre högtalarna. i56 är ju redan så kapabla att det borde göra så väldigt liten skillnad. Dock aldrig ens hört i56. Dock med deras 126dB på en meter eller vad det är så är man redan uppe i sån stor kapacitet att i det fallet borde göra mindre att gå till i64s. Men att gå från 114 till 118dB som i fallet pi60 vs pi60s borde vara av mer värde.

Hade varit riktigt kul att vara med och blindtesta olika modeller under en längre tid för att se vad man hör. Detta lär dock aldrig hända.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2016-02-24 20:51

Rydberg skrev:
bakerman22 skrev:
Rydberg skrev:Tillåt mig anmäla en avvikande uppfattning. Jag har monterat och lyssnat på ett otal pi60/pi60s och der är helt klart skillnad mellan dessa. Pi60s kan dessutom spela starkare än pi60.

Att du inte kan (vill?) höra skillnad är ju en sak men att halvt anklaga andra att de inbillar sig skillnaderna tycker jag är en smula taskig attityd. Just nu finns det ju dessutom ett par pi60s att få tag i för vettiga pengar.

Tramssvar! Nej jag har inte testat blint men väl i samma rum, pi60s spelar bättre än pi60 även på lägre nivåer. Det är genomgående så att signatur låter bättre, har hört pi60 i massa rum och pi60s har jag levt med i tre olika rum och dessutom hört i andra. Om det är elementen, den dämplimmade lådan eller något annat som ger skillnaden vet jag inte men bättre låter de.

Du får gärna leva i tron att allt är inbillning men det här pajasuttalanden med protokoll och dubbelblint i kontextet högtalartestning kan du väl besparar omvärlden? Det är ju i princip praktiskt omöjligt att genomföra.

Varför tramssvar?
Du har alltså lyssnat på dom i olika rum och/eller vid olika tillfällen.

Bra. Tack. Då vet jag. Det borde vara tillräckligt för dom flesta att dra sina egna slutsatser av.

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2016-02-24 23:22

Jag har ägt både pi60 och Pi60s vid samma tillfälle.
Spelat på dem i samma rum och givetvis med samma placering.

Saken var att jag hade pi60 först. Sedan beställde jag ett par 60s och min kusin köpte mina 60.

Så jag har jämfört dem båda sida vid sida.
Vi blev nöjda både jag och min kusin med affären.

Senare kompletterade jag mina pi60s med basstöd.
Pi60s är den bättre av de två. Om den är värd sitt merpris kan bara du själv avgöra.
Allt beror på tillgängliga finansiella resurser.

Om tajtare budget kommer du sitta glad och belåten med pi60. Inget är gräva ned sig i, egentligen.
Att avsätta budget för akustik-åtgärder är väl investerade medel.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2016-02-24 23:30

Kom du fram till något ytterligare efter de testen du skrev om då? Eventuella skillnader i ljudbild hade varit det mest intressanta att få åsikter om.

Pratar du nu om i28 vs i32s samt i56 vs i64s? Att det kan förkomma tämligen stora skillnader mellan dom små och större modellerna har det väl skrivits en hel del om.
Det behöver jag bara flippa på en brytare för att bevisa.

När jag pratar om ljudbild, brukar jag oftast tänka på hur högtalarna projicerar placeringar, storlek, närhet, avstånd, rymd osv. Där anser iaf inte jag att det finns några skillnader
mellan -s eller icke s i resp. storleksgrupp.
Skillnaden i röst/undre diskantregistret som jag nämnde räknar jag inte riktigt dit..

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2016-02-24 23:43

David_A skrev:
Kom du fram till något ytterligare efter de testen du skrev om då? Eventuella skillnader i ljudbild hade varit det mest intressanta att få åsikter om.

Pratar du nu om i28 vs i32s samt i56 vs i64s? Att det kan förkomma tämligen stora skillnader mellan dom små och större modellerna har det väl skrivits en hel del om.

När jag pratar om ljudbild, brukar jag oftast tänka på hur högtalarna projicerar placeringar, storlek, närhet, avstånd, rymd osv. Där anser iaf inte jag att det finns några skillnader
Skillnaden i röst/undre diskantregistret som jag nämnde räknar jag inte riktigt dit..

Så om du var TS och skulle bygga rum på en budget, skulle du köpa signatur då? Är det värt merkostnaden?
Eller är t.ex åtta a2 istället för åtta a1 ett större ljudmässigt lyft?

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-02-25 00:05

David_A skrev:

Jag förstår. Tack för bra svar.

En till fråga bara- kan inte hejda mig det är så få som faktiskt hört och jämfört det större modellerna från Ino. Vad tycker du är den mest betydelsefulla skillnaden mellan i32s och i64s?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2016-02-25 00:09

bakerman22 skrev:
Rydberg skrev:
bakerman22 skrev:

Varför tramssvar?
Du har alltså lyssnat på dom i olika rum och/eller vid olika tillfällen.

Bra. Tack. Då vet jag. Det borde vara tillräckligt för dom flesta att dra sina egna slutsatser av.

Läs innantill, jag har hört pi60 och pi60s i samma rum.

Jo det är tramsigt och ditt senaste svar är också tramsigt.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-02-25 15:21

"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-02-25 15:26

Det där med Carl Lidbom drog jag också till med för några veckor sen. :lol: I en annan tråd.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-02-25 18:02

Hahaha :lol:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-02-25 19:49

Vill minnas att Ingvar berättat att man kan höra skillnad redan vid 7dB skillnad mellan standard och s-elementen. Det vill säga, renheten vid SPL X hos standard elementet, så kunde man kräma på 7 dB till med s-elementet för "samma" renhet. (eller var det skillnaden mellan Y och X elementet?).

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-02-25 21:14

Jag tycker att icke-signatur låter dållgt, förstår inte varför någon skulle vilja köpa det...
Mvh//David

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-02-25 21:23

Nu har vi hela spektrat av åsikter. Icke-s är dåliga, sämre än s (men inte dåliga?), väldigt bra och att man inte hör någon skillnad mellan s och icke-s. Det går nog lika bra att slå tärning som att fråga här. :mrgreen:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-02-25 22:26

Jag tycker att det var vad som fattades så jag fyllde i 8)
Mvh//David

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2016-02-25 22:46

mrGaskill skrev:Nu har vi hela spektrat av åsikter. Icke-s är dåliga, sämre än s (men inte dåliga?), väldigt bra och att man inte hör någon skillnad mellan s och icke-s. Det går nog lika bra att slå tärning som att fråga här. :mrgreen:

Slutsatsen blir alltså att ino-ägare är halvdöva hela bunten :lol:

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-02-25 22:54

Alla lider nog av tinnitus sen länge. :-) Men har något minne av att...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2016-02-26 07:15

Eller så betyder det bara att högtalarna är så äckligt bra att det kan vara svårt att höra skillnad på dom. :)

Och det betyder att det kommer att finnas dom som:
1: väljer icke signatur fast dom tycker att signatur låter bättre, men anser att skillnaden inte är värd priset.
2: väljer icke signatur för att dom inte hör någon skillnad och varför då betala mer ?!

Och såklart även denna som ju alltid är en faktor:
3: väljer icke signatur för att signatur kostnadsmässigt inte är ett alternativ oavsett hur mycket bättre det skulle vara.

Jag personligen tycker att samtliga dessa är utmärkta anledningar :)

Men tycker det är lite synd när någon känner att hon/han behöver försvara sin anledning till att ha valt det ena eller det andra och omvänt: när det inte bara accepteras att skillnader kan finnas där.
Även om personen i fråga inte tycker sig ha hört dom, eller i vilket fall inte värdesätter skillnaderna tillräckligt, och därmed inte anser signatur vara ett bra köp så betyder det ju ingenting annat än att just den personen upplever det så.

Jag tycker att icke-signatur är grymt grymt bra !
Och jag tycker att signatur är något bättre, inte Wooooowww vilken skillnad... men om det är värt det i fråga om pris, det är en personlig fråga och det kan INGEN svara på åt någon annan, vi kan bara tycka utefter våra egna åsikter och insikter.
Jag värdesätter dessutom dom 4dB extra i outputt mellan pi60 och pi60s lite extra då dom ska spela hela registret, det anser JAG är den högtalare där det är vettigast att välja signatur av alla Ino modeller.
Mvh//David

Användarvisningsbild
Iqbad

Inläggav Iqbad » 2016-02-26 09:00

Jag tycker personligen inte att det är värt de pengar det kostar att köpa signatur varianter. De vanliga högtalarna är jättebra och jag tycker det är svårt att höra skillnad. Jag har vid ett tilfälle ställt in ett par piP brevid mina i14 i mitt lyssningsrum och utan att säga nåt spelat i en timme med endast piP (utan basmoduler) för några kompisar. De var rätt så nöjda och kommentarade att dom tyckte det var snygg bas. Spelar man på normala nivåer så är det inga jätteskillnader mellan olika ino-högtalare.
Ino i14 + PX-4, Emotiva XPA-5, Denon 2807

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-02-26 09:35

DVD-ai skrev:Eller så betyder det bara att högtalarna är så äckligt bra att det kan vara svårt att höra skillnad på dom. :)

Och det betyder att det kommer att finnas dom som:
1: väljer icke signatur fast dom tycker att signatur låter bättre, men anser att skillnaden inte är värd priset.
2: väljer icke signatur för att dom inte hör någon skillnad och varför då betala mer ?!

Och såklart även denna som ju alltid är en faktor:
3: väljer icke signatur för att signatur kostnadsmässigt inte är ett alternativ oavsett hur mycket bättre det skulle vara.

Jag personligen tycker att samtliga dessa är utmärkta anledningar :)

Men tycker det är lite synd när någon känner att hon/han behöver försvara sin anledning till att ha valt det ena eller det andra och omvänt: när det inte bara accepteras att skillnader kan finnas där.
Även om personen i fråga inte tycker sig ha hört dom, eller i vilket fall inte värdesätter skillnaderna tillräckligt, och därmed inte anser signatur vara ett bra köp så betyder det ju ingenting annat än att just den personen upplever det så.

Jag tycker att icke-signatur är grymt grymt bra !
Och jag tycker att signatur är något bättre, inte Wooooowww vilken skillnad... men om det är värt det i fråga om pris, det är en personlig fråga och det kan INGEN svara på åt någon annan, vi kan bara tycka utefter våra egna åsikter och insikter.
Jag värdesätter dessutom dom 4dB extra i outputt mellan pi60 och pi60s lite extra då dom ska spela hela registret, det anser JAG är den högtalare där det är vettigast att välja signatur av alla Ino modeller.

Hur mycket på verkar filtret i s modern i mot den vanliga modellen.
Ganska mycket skulle jag tro.

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-02-26 10:47

boom - ever the enigma

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2016-02-26 11:27

Jag säger som så: pi60 är ett kap, förbannat bra högtalare för pengarna och en sund investering om man vill ha riktigt bra stereoåtergivning hemma!

pi60s tycker jag allra helst ska matchas med nästan lika fin elektronik.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-02-26 12:01

Elfsberg skrev:Jag säger som så: pi60 är ett kap, förbannat bra högtalare för pengarna och en sund investering om man vill ha riktigt bra stereoåtergivning hemma!

pi60s tycker jag allra helst ska matchas med nästan lika fin elektronik.

Hör man skillnad på elektronik?
Sitter nöjd :)

FöregåendeNästa

Återgå till Köpråd