Morello skrev:Svante skrev:Piotr skrev:Får jag gissa på att denna detektering av nämnda avvikelse från rak frekvensrespons (

) gäller generellt, och att du inte syftar på en DAC specifikt?
Annars undrar jag vad som är referensen vid test av en DAC.
Alltså jag vet ju såklart ung. vad man kan göra men jag är nyfiken på hur LTS kör dessa tester.
DACen FE-lyssnas. På senare tid har vi kört DACen i 44100 Hz och spelat in den med 96 kHz. Denna 96 kHz-fil har jämförts med en omsamplad 96-kHz-fil. Vi tror att både ADCn som körs i 96 kHz och omsamplaren är mycket bättre än de DACar vi testar i 44100 Hz. Därför vågar vi kalla det en FE-lyssning även om det i strikt mening är en AB-lyssning med en DAAD-kedja mot en omsamplare.
Humm, Varför kallar man det FE-test när det i egnetlig mening inte är fråga om ett FE-test?
Så vitt jag har sett är det ingen annan än du som talat om "FE-test" (en väldigt luddig term som kan användas för nästan vad som helst).
Det som Svante skrivit om var väl F/E-
lyssning. Det är något som tvärtom är rätt så entydigt. Det betyder att man lyssnar, och att det sker på så vis att man jämför in- och utsignal från ett DUT (decive under test), genom att ömsom koppla den ena och ömsom den andra, som insignal till den anläggning man lyssnar genom. Då anläggningen är identisk i båda fallen så blir skillnaderna (som representerar DUTs signalpåverkan) lätt att uppfatta nästan oavsett lyssningsanläggningens egenskaper, förutsatt att den är rimligt linjär.
I det här fallet utgörs inte DUT av DA-omvandlaren ensam, utan det är en kombinationen mellan en ADc och en DAc. Men det berättade ju Svante om tidigare. Kombinationen F/E-lyssnas. Och om du läste det jag skrev tidigare så är det rimligt att dra slutsatser från sådana lyssningar förutsatt att man hittat någon DAC som tillsammans med används AD ger en överföring som ingen kunnat detektera. Det senare sagt med reservation för att båda delarna då mätt invändningsfritt, i betydelsen inte uppvisar några förvrängningar som det om man vilar på vad vi vet om hörseln, det finns skäl att tro kan höras.
Morello skrev:"Vi tror att både ADCn som körs i 96 kHz och omsamplaren är mycket bättre än de DACar vi testar i 44100 Hz."
HUMMMM - tror gör man i kyrkan!
Jag har nog inte sett någon som trott (utan något skäl att tro något) och raljerat så mycket som du i iden här tråden. Vad är det frågan om?
Visst kan det vara så att Svante tror utan skäl också, Jag vet inte. Men jag avstår från att tro något om saken, eftersom han ju kan ha undersökt saken noga, och funnit att förvrängningen från ADn är små, och i ännu högre grad om han defakto testat en slinga med AD-DA där båda varit högupplösta och körts med 96 kHz (varför inte 192?) och funnit att ingen kunnat detektera det paret. Vet du om han undersökt detta?
Det som förvånar mig lite om så inte är fallet är varför han inte undersökt det? Och om han gjort det undrar jag förstås också varför han uttrycker sig som han gör. Det han vet behöver han ju inte tro något om.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).