Moderator: Redaktörer
Morello skrev:IngOehman skrev:Morello skrev:Jag har bara talat om överföringsfunktioner för interpolationsfilter i den digitala domänen.
Och som sagt - i den digitala domänen är det ju inget konstigt att man diskanthöjer för att hantera S/H-kretsens diskantsänkning i DACen. Men det visar man nog inte i datablanden, eller hur tänker du dig att de gör med den saken?
Du har fortfarande inte svarat på hur du förställer dig att kurvorna som visas i databladen är framtagna. Med eller utan hänsyn till S/H?
Vh, iö
Jag har bara talat om digitalfilter (inte hold-funktion i DAC), så frågan är inte relevant.
Nattlorden skrev:Morello skrev:IngOehman skrev:Och som sagt - i den digitala domänen är det ju inget konstigt att man diskanthöjer för att hantera S/H-kretsens diskantsänkning i DACen. Men det visar man nog inte i datablanden, eller hur tänker du dig att de gör med den saken?
Du har fortfarande inte svarat på hur du förställer dig att kurvorna som visas i databladen är framtagna. Med eller utan hänsyn till S/H?
Vh, iö
Jag har bara talat om digitalfilter (inte hold-funktion i DAC), så frågan är inte relevant.
Fast nu är det ju du som gått vidare med frågor på vad det nu var Ingvar skrev... Så om du valt att fråga om något annat än vad det verkar ha gällt, så är det väl bara att konstatera ett ni talat förbi varandra och lägga ned spåret?
Morello skrev:IngOehman skrev:Morello skrev:Jag har bara talat om överföringsfunktioner för interpolationsfilter i den digitala domänen.
Och som sagt - i den digitala domänen är det ju inget konstigt att man diskanthöjer för att hantera S/H-kretsens diskantsänkning i DACen. Men det visar man nog inte i datablanden, eller hur tänker du dig att de gör med den saken?
Vh, iö
PerStromgren skrev:Ursäkta en (halv-)novis, men kan det spela någon roll för tolkningen av signalen om vi mäter insignalen i rektangels vänsterkant och ena fallet inte säger något om värden mellan samplen och andra fallet anser värdet kontinuerligt till nästa vänsterkant? Under förutsättning, givetvis, att vi vet att signalen är bandbreddsbegränsad till halva samplingsfrekvemsen.
Är det komplicerat att förklara, säg gärna det, så drar jag tillbaka min fråga.
sprudel skrev:och vilket chip sitter i den?
Hur upplever du den, om du jämfört med andra dacar, eller andra intryck.
mrGaskill skrev:Men inverstransformen av en konstant i frekvensdomänwn, alltså en signal som ser ut som DC i tidsdomänen, fast i frekvensdomänwn, borde bli wn integral. Jag tycker amplituden borde gå mot oändligheten vid t=0 bara för att man adderar en massa sinusar med amplitud någonting i 0. Snart lossnar det.
PJo skrev:sprudel skrev:och vilket chip sitter i den?
Oppo BDP-105D. Om man ser till vad man får = media-spelare, Mediacenter (om man har en ængels tålamod), potentiellt sett ett førsteg samt en bra dac ær den prisværd (sårry har en Norsk lånedator och sitter å Warsawas flygplats just nu så dær av det konstiga å, æ och ø).
IngOehman skrev:
Så, gäller frågan för där varje sampla anses vara en dirac, eller för där varje sample ses som en rektangel?
Jag väntar fortfarande på svar på detta.
Vh, iö
PJo skrev:sprudel skrev:och vilket chip sitter i den?
Oppo BDP-105D. Om man ser till vad man får = media-spelare, Mediacenter (om man har en ængels tålamod), potentiellt sett ett førsteg samt en bra dac ær den prisværd (sårry har en Norsk lånedator och sitter å Warsawas flygplats just nu så dær av det konstiga å, æ och ø).
Svante skrev:Det är väl så att det enda som är rimligt i en icke översamplande DAC är att låta varje sampel motsvara ett trappsteg i utsignalen. Typiskt görs det med S/H som samplar den analoga utsignalen från en DAC en ett halvt sampelintervall efter att DACen har fått sin insignal.
Svante skrev:Trappstegsformen ger ett tonkurvefall på 3,9 dB vid fs/2. Detta bör kompenseras för. Man kan välja att göra det ned digital filtrering före DACen eller med det analoga rekonstruktionsfiltret efter DACen.
Svante skrev:I översamplande omvandlare gör man ofta så att man vid uppsamplingen paddar in n-1 nollor mellan samplen, även om man kunde tänka sig att man repeterar varje sampel n gånger. Med nollpaddning motsvaras varje sampel av något som mer liknar en impuls än et trappsteg och frekvensen där sampelbredden ger -3,9 dB flyttas upp till n*fs/2.
Svante skrev:Väljer man att repetera samplen så ligger den kvar vid fs/2. Vid uppsampling implementerar man ett digitalfilter som filtrerar signalen så att frekvenser över fs/2 dämpas. Här finns det goda möjligheter att kompensera för S/H-effekterna och även för ett icke-idealt analogfilter.
Svante skrev:Jag har sett saker vid mätningar som har fått mig att tro att DAC-chip med kompensation för analogfilter har använts med ett annat analogfilter än vad som har varit avsett, men efter en titt på Behringerschemat tidigare i tråden så inser jag att diffutgångarna på dagens DACar gör det möjligt att "råka" göra en svag diskanthöjning utan att riktigt mena det. Så nu säger jag varken bu eller bä. Det kan vara på båda sätten.
IngOehman skrev:Begreppet "sample" betyder ungefär "mätning", eller provtagning kanske är bästa översättningen.
Och det som anländer det digitala filtret är en serie sådana mätningar. Och för att man skall kunna definiera en tonkurva för det som ett digitalfilter ger ifrån sig, så behöver man välja hur varje sample (/översample) skall betraktas. Väljer man att se dem som en serie dirac-pulser vars area är proportionell mot varje sampels värde, eller väljer man att se dem som rektanglar vars areor är proportionella mot samplets värde?
Gör man på det senare sättet så får man ett resultat som kommer att stämma bättre med vad man faktiskt får ut från de flesta DACar som kopplas efteråt.
Jag är lite förvånad över att detta inte har framgått tidigare. Jag har ju skrivit om det rätt så många gånger tidigare i tråden. Svante verkar förstå synpunkten, och nattlorden ser det ut som, och jag tror rätt många andra gör det också. Kan du inte bara svara på frågan?
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster