Element data för dipol

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hi_pot

Re: Element data för dipol

Inläggav hi_pot » 2016-02-25 16:50

RogerGustavsson skrev:
hi_pot skrev:Kan visa en skur med mätningar med olika frekvenser på boosten...
Ingen större skillnad...

8.JPG

Fallet under 45 Hz är väldigt stort, mera än de 18 dB/oktav man brukar få. Hur bra är mätkedjan?

Mätningen är med en mini DSP mickrofon UMIK-1 som jag har fått en kalibrerings fil till. Den är ansluten med USB till min dator.
Programmet jag använder är Room EQ Wizard.
En svag länk man vara att jag kör med mini tele till RCA till förstärkaren. Kanske ska prova med HDMI till förstärkaren?

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-02-25 16:54

Fick det här från AE inatt...

Har vara läst det snabbt en gång o känner att jag inte riktigt är med på allt i början. Är så dålig på engelska.
Menar, det är ju svårt som det är på svenska! :D
Måste iväg nu så jag klipper in det så ni kan begrunda hans svar.
Tar nya tag i kväll...

john@aespeakers.com wrote:

After looking more in depth at the "ripole" concept, there are some issues with this that I was not aware of 2 years ago. The design fires the woofer into a slot. This slot provides additional acoustic loading on the driver. It increases the apparent Qts of the driver. It lowers the upper end efficiency. This is the type of design used when trying to force a non-ideal, low Qts driver to work in an open baffle application. The decrease in upper end efficiency and increase in Qts give an apparent lower F3 point. It requires a lot of power though. It also causes additional resonances due to the slots.

The rolloff at 40hz is a function of three things. One is the "loading" effect on the woofer in the ripole. Two is the position in the room. Three is the baffle size. The Dipole12 itself has an F3 at about 30hz and is only 8dB down at 20hz. This requires a VERY large open baffle to get this though. The baffle also has to be placed appropriately in the room to avoid cancellation from the back wave reflecting off the wall behind and coming back out of phase with the front wave.

If you were to use the Dipole12 in a standard flat open baffle you will likely get better results. A U-baffle you would give even more distance between front and back wave, increasing the efficiency.

Kyron Audio achieves 32hz in the Kronos:
http://aespeakers.com/kronos-kyron-audi ... e-woofers/

The Lotus Group Granada achieves 25Hz:
http://aespeakers.com/the-lotus-group-g ... dipole12s/

Both use 2x Dipole12, but have some processing to do this.

Additionally, open baffles, u-baffles, etc, typically all benefit from some EQ to correct the low end response.

The best option is to model the U baffle with something like ABC Dipole to know what to expect. http://www.musicanddesign.com/A_B_C_Dipole.html

Post Link: http://aespeakers.com/forums/topic/ae-d ... post-37900

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-02-25 18:39

hi_pot,

har du tillåtelse från avsändaren att posta mail på öppet forum?

Mail är att betrakta som något "privat" mellan avsändare och mottagare om inte annat uttalats.

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-02-25 18:54

Piotr skrev:hi_pot,

har du tillåtelse från avsändaren att posta mail på öppet forum?

Mail är att betrakta som något "privat" mellan avsändare och mottagare om inte annat uttalats.

Ingen fara på taket... från ett forum till ett annat.

http://aespeakers.com/forums/topic/ae-d ... in-ripole/

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-02-25 19:06

Tack!

Brukar leka lite forumpolis i denna fråga då jag vet att det "slarvas" ibland. :)

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-02-25 19:10

Piotr skrev:Tack!

Brukar leka lite forumpolis i denna fråga då jag vet att det "slarvas" ibland. :)

Mmm kan va lätt att glömma...

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-02-25 20:46

Vi börjar på nytt,

Hur är det kopplat, dubbelkolla? Så där hördes det, all bas försvann när jag hade det felfasat.
Jag fick ingen reaktion oberoende på inställningar i miniDSPt :!: Tyvärr mäte jag inte den gången.

Vilken DSP har du?
Vilka slutsteg?

Mest tror jag på att du har felfasat, när elementen sitter I H-baffel är det alltför lätt att tänka fel när man kopplar.
På plus ska båda slå in mot mitten kaviteten. Vid minus ska båda slå mot mot sidorna.
I och med att du har en del bas over 50Hz kanske det bara är en bas som är felkopplad.

Och alla som bygger hemma har kopplat fel kanske inte bara en gång.

Henrik

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2016-02-25 20:57

hi_pot skrev:The baffle also has to be placed appropriately in the room to avoid cancellation from the back wave reflecting off the wall behind and coming back out of phase with the front wave.

Detta är nog den del som jag tycker du skall fundera allra mest över.

Jag repeterar länken
http://www.kirchner-elektronik.de/~kirchner/DIPOL-CARDIOIDeng.pdf

Gå in där och studera Fig 5.4 som visar mätningar med dipolen på olika avstånd till högtalarväggen (framväggen).
Med ditt avstånd på 35 cm så blir utsläckningen i basen inte vad jag tror du vill ha riktigt, jag känner själv att jag kan leva med det tappet ett tag till men det verkar inte riktigt som det är vad du är beredd på att göra.

Mvh/Johan

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-02-25 20:58

Kom på att du hade samma bekymmer oavsett det var plan eller U/H eller W-baffle :oops:

Då återgår vi till hur du bostar, använder du ett miniDSP kan du få min setup för W baffle.
Borde gå att maila tiil dig.

Henrik

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2016-02-25 21:11

hi_pot skrev:Till toppen kör jag mitt AS2.100D och på den sub utgången så är det kopplat ett PSC2.400D,

Om riggen är samma fortfarande.

/Johan

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-25 21:32

Efter att ha läst svaret från AE och tittat runt lite på nätet vågar jag nog avråda från ripol och w-baffel-varianter. Elementen verkar helt klart må bäst i en vanlig setup, med båda elementen spelandes rakt fram i öppen baffel. Genom att bygga med lite vingar eller bakböjda sidor bör du med rätt eq och placering få bra respons ner till 30 Hz - samtidigt som du kan nyttja elementens goda egenskaper i mellanregistret. Det finns nog bättre lämpade (och billigare) element för ripol och liknande veckade designer.

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-02-25 21:41

nuffe skrev:Vi börjar på nytt,

Hur är det kopplat, dubbelkolla? Så där hördes det, all bas försvann när jag hade det felfasat.
Jag fick ingen reaktion oberoende på inställningar i miniDSPt :!: Tyvärr mäte jag inte den gången.

Vilken DSP har du?
Vilka slutsteg?

Mest tror jag på att du har felfasat, när elementen sitter I H-baffel är det alltför lätt att tänka fel när man kopplar.
På plus ska båda slå in mot mitten kaviteten. Vid minus ska båda slå mot mot sidorna.
I och med att du har en del bas over 50Hz kanske det bara är en bas som är felkopplad.

Och alla som bygger hemma har kopplat fel kanske inte bara en gång.

Henrik

Som RSG just skrev så är det 400D från Hypex med inbyggd DSP som jag kör med till basarna. För stunden kör jag en bas/kanal på varje sida. Det ska gå att bryggkoppla dom för att få ca 700W i 4 ohm. Då skulle ja kunna koppla dom i serie så att lasten blir 8 ohm. Känns inte bra med två ohms last även att jag har provat det.

Nu när jag har fyra olika steg till elementen kan det säkert finnas risk att något är ur fas. Då jag körde dom parallellt kontrollera ja att de var i fas med ett litet batteri.

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-02-25 21:48

Kalejdokom skrev:Efter att ha läst svaret från AE och tittat runt lite på nätet vågar jag nog avråda från ripol och w-baffel-varianter. Elementen verkar helt klart må bäst i en vanlig setup, med båda elementen spelandes rakt fram i öppen baffel. Genom att bygga med lite vingar eller bakböjda sidor bör du med rätt eq och placering få bra respons ner till 30 Hz - samtidigt som du kan nyttja elementens goda egenskaper i mellanregistret. Det finns nog bättre lämpade (och billigare) element för ripol och liknande veckade designer.

Läste lite i den lägen RSG skicka så är ju som sagt min placering inget vidare som du även påpekar. Men tråkigt att behöva ha dom mitt i rummet känns det dom... :D får gå ner i källaren igen o prata med cirkelsågen. Kanske hitta några hjul att montera så man lätt kan köra tillbaka dom innan frugan får utbrott.

I morgon är frugan borta på kvällen så när barnen sover så får vi se vad vi hittar på!

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-25 22:08

hi_pot skrev:Kanske hitta några hjul att montera så man lätt kan köra tillbaka dom innan frugan får utbrott.

Allvarligt, det där kan vara en mycket god idé, inte bara med hänsyn till frugan :wink: . Även som det låter att det finns småttingar i familjen, så kan det ju vara en fördel med fria golvytor.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-02-25 22:42

Kalejdokom skrev:Efter att ha läst svaret från AE och tittat runt lite på nätet vågar jag nog avråda från ripol och w-baffel-varianter. Elementen verkar helt klart må bäst i en vanlig setup, med båda elementen spelandes rakt fram i öppen baffel. Genom att bygga med lite vingar eller bakböjda sidor bör du med rätt eq och placering få bra respons ner till 30 Hz - samtidigt som du kan nyttja elementens goda egenskaper i mellanregistret. Det finns nog bättre lämpade (och billigare) element för ripol och liknande veckade designer.

Jag känner inte att jag har full koll på alla Thile & Small parametrar som redovisas för olika element.
Med de element jag testat har jag kommit fram till att spec liknade SLS o XLS/XXLS (tror jag)
passar bra i de flesta olika dipoler typer. QTS runt 0,5 inte för hög Fs, helst under 30Hz, vettig
slaglängd och ett långt linjärt område är en fördel.

Men håller med om att W, H och, till viss del, U-baffle kräver mer av elementet, eller I vart fall
andra parametrar.

Så säger AE att en plan baffle är bäst är det nog så. Jag är beredd att hålla med. Med alla andra varianter
måste men labba mer för att det ska bli bra. Problemen med plan baffel är att få den stabil, så inte
hela "skivan" gungar o spelar med. Sen är ju klart att storleken är ett bekymmer om man har många
element per sida.

Henrik

Användarvisningsbild
RSG

Inläggav RSG » 2016-02-25 23:20

Ett par "bordsskivor" till så finns inga problem med gung o resonanser.

Bild

Dessa i fullplyfaformat, långsida horisontalt, med basarna centrerade och närmast golv, tätning mot golvet...
Kanske kunde vara nått att släpa upp från källaren :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

8) /Johan

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2016-02-25 23:54

...och sätta på hjul. Motordriven kanske :) .

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-02-26 01:40

Jag har inte följt alla inlägg i din tråd, så jag ber om ursäkt om jag missat någon detalj. Jag tolkar det som du mätt högtalarna uppställda som på bilderna, på lite olika avstånd i rummet. Och att du också placerat din ripol på det viset, med framsidan spelande mot lyssningsplatsen och baksidan in i väggen. När du placerar en dipolär högtalare på det viset så nära den bakre väggen är det ingen överraskning att du inte får ut någon lägre bas ur systemet. Reflexen från väggen bakom högtalarna (som ju är i motfas på en dipolär konstruktion) släcker effektivt ut ljudförsöken från framsidan av högtalarna. Du behöver längre avstånd till begränsningsytorna om du vill få ut bas ur dina dipoler.

På bilderna ser det ut som du har mer utrymme till sidoväggarna, så pröva att vrida basarna 90 grader - det vill säga att fram- och baksidan spelar rakt mot sidoväggarna istället. Det borde kunna ge mer basnivå. Då kan du också trycka upp lådorna helt mot väggen bakom högtalarna, eftersom inget element längre spelar ditåt.

Jag är otroligt nöjd med basen jag får ut ur mina 2x2 AE dipole10 som arbetar på det viset i min W-baffel. Du borde kunna få ut minst samma resultat med dina ännu mer kompetenta dipole12:or. Men jag har skrivit det förut i andra trådar, djup infrabas får du inte ur en dipol i en normal rumsstorlek. Reflexerna från begränsningsytorna som motverkar nyttoljudet begränsar utsträckningen neråt för dipoler. Inget slår ett flertal subbasar i slutna lådor för infrabas när det gäller trycksättning av rummet.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-02-26 08:30

Mats, infra är väl under 20Hz? eller har jag fel.

Ner till 30-25 Hz har jag output I mina dipol basar. Hi-pot borde få till det ner mot 35-30Hz
tycker jag, skillnaden är att jag har 4 element per sida, SLS från Peerless.

Som Mats skriver kan det vara en god ide att vrida W-baffeln, 90 grader, och trycka upp den mot
väggen. Jag provade detta hemma, basen blev defenitvt inte sämre av det. Men mitt problem
var att jag har mina toppar stående på baslådan och de kom för nära väggen. Det blev en kraftig
påverkan i övre bas och mellanregister.

Såg att du har topparna på baslådan också, vet inte hur du har det med den nya W-basen.

Henrik

PS när du har W-baffle mot vägg ska mitten-öppningen spela in mot rummet

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-02-26 08:50

Då har jag lite att prova känns det som.

Till att börja med ska jag vrida dom 90 grader och se hur det påverkar ljudet. Även att placera som längre ifrån bakre vägg.

Dipol topparna har jag lagt ner för tillfället. får se om jag tar tag i det framöver igen. Har ju dessa små arrayer som man kan prova med. Dock är dom redan i en färdig snygg låda. så det känns lite synd.

1.JPG
1.JPG (19.11 KiB) Visad 4798 gånger

Sen finns även 4.5" bredbandselement att prova med

2.JPG
2.JPG (37.91 KiB) Visad 4798 gånger

Som RSG är påminde om igen så kan man ev prova med att bygga ett nytt bord igen. Det som är tråkigt i allt detta är att i väntan på att min "man cave" i källaren blir klar så kommer TV rummet att flytta till ett ännu mindre rum än vi har idag redan mot sommaren/hösten.
Så stora fina dipoler inte alls kommer att funka framöver...

Men det tänker vi inte på just nu... Först provar vi lite nya placeringar

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-02-26 10:39

Jag håller också med de som säger att dina dipoler står för nära väggen.
Hemma hos mig står basen ca 45 cm från vägg till baksidan, det är för lite!
Återgivningen blev bättre med dämpning bakom (men det är för tunnt
för göra mycket i basen)

På Diy mässan I Jönköping hade jag och Solhaga ett STORT rum. Jag hade
högtalarna ca 2,5m från bakre vägg, det gjorde mycket för nedre bas.

Henrik

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-02-26 10:40

Har du byggt allt själv? Phu...

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-02-26 11:15

nuffe skrev:Jag håller också med de som säger att dina dipoler står för nära väggen.
Hemma hos mig står basen ca 45 cm från vägg till baksidan, det är för lite!
Återgivningen blev bättre med dämpning bakom (men det är för tunnt
för göra mycket i basen)

På Diy mässan I Jönköping hade jag och Solhaga ett STORT rum. Jag hade
högtalarna ca 2,5m från bakre vägg, det gjorde mycket för nedre bas.

Henrik

Jag kan intyga detta. Hos mig står högtalarna i mitten på rummets långa ledd, dvs ca 4,5 m från väggen bakom högtalarna. När jag provat att ha dem nära vägg (under en m) så blir ljudet avsevärt sämre. Nu ska tilläggas att jag har dipolverkan i hela registret, inte bara basen.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2016-02-26 11:35

nuffe skrev:Mats, infra är väl under 20Hz? eller har jag fel.

Ner till 30-25 Hz har jag output I mina dipol basar. Hi-pot borde få till det ner mot 35-30Hz
tycker jag, skillnaden är att jag har 4 element per sida, SLS från Peerless.

Tack. Jag skrev lite slarvigt. Infra är nog riktigt påpekat definierat som området under 20 Hz. "ner mot infrabas" eller något sånt kanske det borde ha stått.

Sen vågar jag normalt inte lita på mätningar i vanliga rum av dessa frekvensområden, för att jag inte riktigt vet vad det är som mäts - högtalarna, rumsdimensionerna, omgivningen eller kombinationer av dessa och annat. Och egentligen inte heller på hur vår hörsel uppfattar ljud i detta område.

En psykoakustisk effekt i basområdet att tänka på är att vår hörsel gärna försöker återskapar en grundton om den saknar den informationen i ett övertonsspektra, för att hörseln hela tiden strävar efter att uppfatta fullständiga harmonier i informationen (samma strävan som gör det så obehagligt att lyssna till intermodulationsprodukter som faller utanför normala harmonier i återgivningen). Det vill säga att om anläggningen inte riktigt klarar av att återskapa en orgelton på 30 Hz, så hjälper hörseln till att återskapa den tonen i vårt huvud med hjälp av övertonerna från orgeltonen - 60, 90, 120 Hz och uppåt - toner som högtalarna klarar av att återge. Så när vi tror att högtalarna spelar en 30 Hz ton kanske i själva verket vi bara upplever den tonen rekonstruerad i våra huvuden.

En paradox med denna effekt är att det här kan fungera bättre om elementet själv hjälper till med rejält med distorsion i området, vilket inte är ovanligt när vi pratar högtalaråtergivning i basområdet. Och då kan ett mindre kapabelt element med mer distorsion upplevas återge kraftigare bas än ett mer högkvalitativt element med mindre förvrängning. Acoustic Elegance underhängda dipol element är ett av de allra mest högkvalitativa elementen för uppgiften jag känner till på marknaden.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-02-26 12:22

De tidigare visade frekvensgångsmätningarna har ju ruggit stora fall i basen. Från ca 85 dB vid 45 Hz till under 40 dB strax över 20 Hz ger ett fall på ca 45 dB/oktav. Är det ens möjligt? Är det någon utfasning som effektivt dödar den lägre basen? Mina dipoler faller med 18 dB/oktav från ca 42 Hz.

För att få full "addition" i basen ner till 30 Hz hos en dipol, ska högtalarna stå ca 2 m från bakomvarande vägg enligt IÖ i en annan tråd. Vet inte om vinkeln mot bakomvarande vägg spelar in men har man dipol i alla register blir det i varje fall reflektioner vid högre frekvenser att ta hänsyn till.

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-02-26 13:27

nuffe skrev:Har du byggt allt själv? Phu...

Ja några byggen har det blivit. De stora svarta med den lilla arrayen på sidan är ett par prototyper som EAD byggde typ åt mig.... eller ja hade förtur att köpa dom.

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-02-26 21:42

Men vänta nu.... 8O :?:

Det kommer en massa bas? Va nu?

Sitter o lyssnar på musik o basen är fet o i överflöd?

Kan det va någon begränsning i mitt analoga ljudkort tillsammas med den lilla lakrisremmen till signalkabel till förstärkaren som inte klarar av låga frekvenser?

Måste hämta Datorn....

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-02-26 22:23

PerStromgren skrev:Jag kan intyga detta. Hos mig står högtalarna i mitten på rummets långa ledd, dvs ca 4,5 m från väggen bakom högtalarna. När jag provat att ha dem nära vägg (under en m) så blir ljudet avsevärt sämre. Nu ska tilläggas att jag har dipolverkan i hela registret, inte bara basen.

Jag har dipol i bas och mellanregister men ej I diskanten. Funkar bra så. Det är dynamiska element.
Vill minnas att trådskaparen, hi-pot, har det så också??

Henrik

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-02-26 22:38

hi_pot skrev:Men vänta nu.... 8O :?:

Det kommer en massa bas? Va nu?

Sitter o lyssnar på musik o basen är fet o i överflöd?

Kan det va någon begränsning i mitt analoga ljudkort tillsammas med den lilla lakrisremmen till signalkabel till förstärkaren som inte klarar av låga frekvenser?

Måste hämta Datorn....

Lakrits-remmar brukar inte vara nåt problem, goda är dom också :wink:, så länge som dom som
dom inte ligger parrallet med "ström" kablar, högtalare och nät kablar.

Kan ju vara så att ljudkortet har en begränsaning I basen, speciellt med tanke på att du inte fick
någon rekation på olika baffeltyper och mer o mer bost, nåt var konstigt.
Förstärkare säger du, hade du en separat förstärkare för mätning?

Henrik

Användarvisningsbild
hi_pot

Inläggav hi_pot » 2016-02-26 22:42

Från början var tanken att ja skulle göra en dipol i hela registret. eftersom jag har en hel del bredbandselement kunde det vara ett lätt sätt att även få med lite diskant utan att behöva ha två st på varje sida.
Nu har jag inte så mycket kunskap i att bygga filter som jag tänkte göra mellan diskant och mellanregistret. vidare skulle det delas aktivt mellan basar och topp.

För nu är det inget jobb med några toppar då jag tycks ha nog med att få till det ljud jag vill ha med basarna.

På tal om det så när jag i min ensamhet satte mig ner och började lyssna på musik som jag inte hunnit med på länge upptäcker jag något som glädjer mig...
Den kraftiga basen finns ju där... Jag plocka fram datorn för att mäta lite spektrum när jag spelar musik. o visst blir det allt en sänkning under 40 Hz men helt dött är det inte i alla fall Som jag nu upplever musiken efter de sista boostnings försöken så kan jag absolut leva med det här!
Provare att vrida dom 90 grader inåt men det gjorde vara att basen försvann mera.

Men ska nog ta och såga ner U-baffeln så att den blir en plan baffel så får vi se om det blir bra eller ej...

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum