Kraniet skrev:Dvs ger de någon nämnbar effekt och för vilka frekvenser kan man vänta sig effekt?
Tänker närmast på sk "super-chunk" basfälla.
https://www.google.se/search?q=superchu ... om8-FZM%3AOm syftet är att dämpa basfrekvenser, i mitt fall är tex en problemfrekvens 50 Hz. Är det en bra dämpmetod den typen av absorbent?
edit: det är ett hörn jag tänker på. från golv till tak.
65 visningar och 12 h senare och inget svar?! Det måste åtgärdas.
1. I hörnen har samtliga rummets moder ett tryckmaximum, så det är ett "bra" ställe att dämpa på av det skälet.
2. Å andra sidan är det svårt att dämpa med bara dämpmaterial nära tryckmaximum eftersom partikelrörelserna är små där. För långa våglängder behöver därför materialet vara tjockt. Vid 50 Hz kan vi mäta tjockleken i meter.
3. Dimensionerna på dämpningen måste också vara tillräckligt stora i alla dimensioner. För att dämpa långa våglängder måste absorbenten ha stor volym (bredd*höjd*tjocklek). Du kan ju alltid börja med att prova med två-tre balar i varje hörn...
4. Så, nej, det tror jag inte. Fast bilderna på internet är sköna - hifi-tomtar i sitt esse! Man blir alldeles varm inombords. Jag gillar killar som inte är rädda för lite glasullsdamm i sin mancave. Manligt och supersexigt.
Dilettantmässiga hälsningar,
DQ-20