Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:I hur stora upplagor görs Guru? Carlsson var inga stora serier och klarades bra inom Sveriges gränser.
Aerob skrev:RogerGustavsson skrev:I hur stora upplagor görs Guru? Carlsson var inga stora serier och klarades bra inom Sveriges gränser.
Tänkte detsamma. Måste finnas mängder av snickerier som skulle kunna hantera mindre serieproduktion av dessa lådor. Att lackering skulle vara ett så stort problem har jag också svårt att se, finns mängder med duktiga lackeringsfirmor i vårt avlånga land. Fast å andra sidan, om det finns firmor som klarar Gurus kvalitetskrav till deras önskade pris är ju såklart en helt annan diskussion, kunskapen finns i alla fall definitivt.
paa skrev:Jag vet fler som letat med ljus och lykta efter företag som kan ytbehandla och lacka produkter till typ kamerafinish, och det var i princip omöjligt att hitta i Sverige.
Laila skrev:I Bromölla . . . typ ?
petersteindl skrev:Aerob skrev:RogerGustavsson skrev:I hur stora upplagor görs Guru? Carlsson var inga stora serier och klarades bra inom Sveriges gränser.
Tänkte detsamma. Måste finnas mängder av snickerier som skulle kunna hantera mindre serieproduktion av dessa lådor. Att lackering skulle vara ett så stort problem har jag också svårt att se, finns mängder med duktiga lackeringsfirmor i vårt avlånga land. Fast å andra sidan, om det finns firmor som klarar Gurus kvalitetskrav till deras önskade pris är ju såklart en helt annan diskussion, kunskapen finns i alla fall definitivt.
Där vill jag säga emot. Det finns ingen i Sverige som kan lackera konsumentelektronik och högtalare med jämförbar finish som i Italien, Kina eller USA till ett vettigt/konkurrenskraftigt pris.
Mvh
Peter
RogerGustavsson skrev:Fast bilindustrin har ju just de där ovan nämnda lackeringslinorna. Där är det väl robotar som gör det mesta?
PerStromgren skrev:Den här tråden ger en massa insyn som åtminstone inte jag, och säkert många med mig, har en aning om! Kul!
Angående lackering, hur gör bilindustrin? De har väl ett resultat som skulle kunna duga även på en högtalare?
Det är nog till del sant, men högtalare ställer högre krav på precision. Möbler monteras med millimeterprecision, högtalare behöver monteras med 2/10 millimeter tolerans. Sen lackeras möbler sällan i högblankt. De ska ha slitstark lack snarare än en perfekt, spegelblank yta.Aerob skrev:Jag tänker att högtalare ligger närmre möbelindustrin, men jag kanske tänker fel?
paa skrev:Hur är det, produceras det något för närvarande, eller ska företaget rekonstrueras och omorganiseras först?
PerStromgren skrev:RogerGustavsson skrev:Fast bilindustrin har ju just de där ovan nämnda lackeringslinorna. Där är det väl robotar som gör det mesta?
Aha! Men det finns ju en småskalig bilindustri också, hur gör dom?
hammarn_2 skrev:Men är det verkligen helt nödvändigt att erbjuda finish med "pianolack"? Jag vet att det konstigt nog är ganska populärt, men jag tänker mig att entusiaster i högre grad än vanligt folk ser till prestanda än yta.
Jag förstår att man såklart även vill nå ut till de som önskar det här hemska högblanka, men det borde kanske nedprioriteras och vara ett projekt att ta itu med efter en bättre etablering på hifimarknaden? (Det kanske redan är ganska låg prio att lösa/förbättra, vad vet jag..)
Jag tror du dessvärre har rätt. Sen verkar en del italiensk och amerikansk tillverkning också flyttat till låglöneländer. Jag har sett en del italienska "high end" högtalare i kinesiska fabriker och jag har sett amerikanska högtalare i Baltikum, färdiga med "Made in USA" märkningpetersteindl skrev:Aerob skrev:RogerGustavsson skrev:I hur stora upplagor görs Guru? Carlsson var inga stora serier och klarades bra inom Sveriges gränser.
Där vill jag säga emot. Det finns ingen i Sverige som kan lackera konsumentelektronik och högtalare med jämförbar finish som i Italien, Kina eller USA till ett vettigt/konkurrenskraftigt pris.
Mvh
Peter
hammarn_2 skrev:Men är det verkligen helt nödvändigt att erbjuda finish med "pianolack"? Jag vet att det konstigt nog är ganska populärt, men jag tänker mig att entusiaster i högre grad än vanligt folk ser till prestanda än yta.
Jag förstår att man såklart även vill nå ut till de som önskar det här hemska högblanka, men det borde kanske nedprioriteras och vara ett projekt att ta itu med efter en bättre etablering på hifimarknaden? (Det kanske redan är ganska låg prio att lösa/förbättra, vad vet jag..)
RogerGustavsson skrev:PerStromgren skrev:RogerGustavsson skrev:Fast bilindustrin har ju just de där ovan nämnda lackeringslinorna. Där är det väl robotar som gör det mesta?
Aha! Men det finns ju en småskalig bilindustri också, hur gör dom?
Tänker du på Königsegg?
PappaBas skrev:Jag tycker pianolack känns lite daterat, det gäller ju att hitta ny design och formspråk. Det tycker jag både Peters olika ägg och Gurus grå Junior är bra exempel på.
QM10 i svart pianolack tycker jag ser ganska ointressant ut.
XTZ producerar väl mycket? Är det från Kina med?
PappaBas skrev:Jag tycker pianolack känns lite daterat, det gäller ju att hitta ny design och formspråk. Det tycker jag både Peters olika ägg och Gurus grå Junior är bra exempel på.
Morello skrev:PappaBas skrev:Jag tycker pianolack känns lite daterat, det gäller ju att hitta ny design och formspråk. Det tycker jag både Peters olika ägg och Gurus grå Junior är bra exempel på.
Jag tror inte pianolack (så kallad fransk polering) någonsin använts på en högtalare, men rätta mig om jag har fel.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 37 gäster