Fast visst är den en faktor som är med i ekvationen?
Håller med om att en dålig inspelning är dålig.
Men kunskap om att den faktiskt kan upplevas låta bättre än den är (som jag av ditt svar får intrycket att du har) medan den i andra anläggningar kan låta sämre än den är (vilket är en kunskap som jag tror alla har) är båda kunskap. Och kunskap är bra.
Saknar man kunskap om att en inspelning kan vara "svår" och därför låta sämre än den är i vissa anläggningar, och saknar man kunskap om att en inspelning som snarare än att vara svår är dålig, kan låta både sämre än den är och bättre än den är, beroende på anläggning, ja då blir det ju liksom svårare att dra vettiga slutsatser från lyssningserfarenheter.
Så även om jag delar din uppfattning om det sportbilsentusiasten skrev, i synnerhet hans påstående om att "många...", så menar jag ändå att det finns en bra komponent i att påpeka att inspelningar inte bara är dåliga eller bra, de kan vara lätta och svåra också.
Det kan läggas till att musik som sådan kan vara olika svår. Två inspelningar som gjorts på typ identiskt sätt, kan alltså vara väldigt olika svåra för anläggningar att spela. Men att som lyssnare skilja mellan ett ljud som verkligen låter illa (naturligt) och ett ljud som låter illa (eller extra illa) på grund av att anläggningen inte kan hantera ljudet, kan vara nästan omöjligt. Inte bara nästan, det kan i själva verket vara helt omöjligt. Och det kan man faktiskt visa med ett enkelt logiskt resonemang.
- - -
sportbilsentusiasten skrev:Panelguy skrev:music4ever skrev:Nja, håller inte helt med. En del musik som låter "dåligt", kan vara ypperlig musik att testa system med. Väldigt mångas system klarar inte av dynamiskt komprimerad och distad metal och elektronisk musik. De kan funka helt okej med standard-möget som Chris, Nils och
trångmål. Men de fallerar helt när man lirar lite Phrank.
Jag kan inte riktigt förstå varför det skulle vara ypperligt att testa system med dåligt inspelad musik. Om ett system inte "klarar av" de dåliga inspelningarna beror det i min värld på att systemet visar upp alla brister i dessa inspelningar till skillnad från andra (sämre) system (där musiken t.o.m kanske låter bra) där bristerna inte avslöjas på samma sätt. Det är okey att titta på en gammal tjock-TV på 14" via det analoga kabelnätet men försöker man göra detsamma via en större högupplöst skärm så inser man snabbt att det krävs en digitalbox och helst med HD-kvalitet.
Misstaget många gör är att utgå ifrån att inspelingen är dålig, när det istället handlar oftast om att systemet inte förmår återge inspelningen.
Inspelningar kan vara olika svåra att återge, att då testa en anläggning på mässa med en svåråtergiven inspelning är ju smart.
Fast... är det inte rätt så svårt att veta om många gör det misstaget?
Du påstår det, men hur vet du det?
Jag menar, såhär på ett internetforum så är det ju svårt att dela upplevelserna, men lättare att dela berättelser om hur upplevelser har upplevts. Och det räcker ju inte för att man skall kunna veta vad som är grunden till att någon säger att en inspelning är dålig.
- - -
Så om någon säger att inspelningen är dåligt, hur vet DU (om du inte hört den) att de säger så för att de utgår ifrån att den är det?
Det kan ju lika gärna bero på att det (för dem som säger sådant, med deras erfarenhet och kunskap) framgår med önskvärd tydlighet att det är själva inspelningen som är illa misshandlad tekniskt. Spelar man många fonogram i en och samma anläggning blir liknande (men oerhört osannolika* tänkbara) problem, i själva anläggningen, inte ihopblandningsbara med fel från anläggningen. Den senare, om de skulle ha funnits, drabbar ju alla fonogram som spelas på anläggningen.
Att mycket musik ÄR illa misshandlad kan man ju, om man inte hör det av egen kraft (det vill säga inte känner att man klarar att skilja fel på inspelningarna och fel i anläggningar) förvissa sig om genom att kära dem genom MasVis. Har man rimligt bra öron märker man på nolltid att korrelationen mellan söndermastring och att MasVis visar att det är söndermastrat, är typ total.
Vh, iö
- - - - -
*Osannolikt eftersom ingen icke överstyrd hifi-anläggning förvränger musiksignalen ens 1/100 så mycket som de apparater som i förekommande fall används för att mastra sönder (mastra, inte sönder, enligt uppdragsgivaren) musiken till det mög som vi så ofta inte har några alternativ till idag. Kort sagt - att skilja mellan en söndermastrad inspelning och det som en anläggning kan göra, är som regel mycket enkelt, och kanske är det det som de du kommenterat refererat till?
Sen finns det självklart även inspelningar som är högklassiga men mycket svåra att spela. Så visst kan spelning av sådana vara utslagsgivande.
Men det är svårt för både dig och mig att veta om den som säger att de inte ser någon poäng med att spela
dåliga inspelningar, i själva verkat menar
högklassiga inspelningar som är svåra att spela. Så jag kan tycka att det är rimligare att utgå ifrån att de menar det de skrivit. Och att det oavsett vilket är direkt olämpligt att påstå att många gör det misstaget. Hur kan du veta det? Jag tror det förekommer, men att de inspelningar som är högklassiga kallas dåliga måste väl ändå tillhöra ovanligheter?
Sen finns det en mellanklass också - inspelningar som är halvkassa, och som låter enligt sin potential på en riktigt bra anläggning, men sämre på vissa dåliga anläggningar, och faktiskt kanske bättre på andra dåliga anläggningar! Det gör frågan än svårare att hantera. Om inspelningens dålighet framförallt är ett skränigt ljud så kommer ju en kvävd, instängd, matt och tjockt klingande anläggning att få inspelningen att låta bättre än den är, medan en anläggning som har samma fel som inspelningen kommer att låta förfärlig.
Hur resultatet blir beror på, och det beror på mycket. Det är inte konstruktivt att förenkla saken.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).