Vad har du för DA-omvandlare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Re: Vad har du för DA-omvandlare?

Inläggav Morello » 2016-02-29 13:23

PappaBas skrev:
Morello skrev:Via telefonen? På vilket sätt blir det enklare än att jobba direkt med menyerna i apparaten.
Telefonen saknar ju både bildskärm av rimlgi storlek jämte användbart tangentbord och pekdon.

Min telefon har både bättre skärm, pekdon och och tangenter är min fula hemmabioreceiver :)
Jag tror att så är fallet för merparten. Dags att uppgradera 3310:an?
Går att köra via ipadden också.

En sak jag har lite problem med är att det inte finns en standard när det gäller benämningen av funktioner. Många tillverkare har sina egna namn på allt.

Just nu har jag en lånad ajfån 5 s. Den har varken adekvat tangentbord eller skärm. Lägg där till en mycket trött tillika seg programvara.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-02-29 13:24

Jag har inga problem med menysystem. Men det är inte så mycket förklarnade text vad allt gör? THX Subwoofer, BGC on/off. THX Subwoofer on/off? Aha. Så om man har en subwoofer med texten THX så blir det bra om man slår funktionen till ON? BGC ? Boundary någonting. Man kan gissa att det är någon kompensation om en subwoofer står nära en vägg. Men exakt vad?
För övrigt så är det bra med smartphonestyrning tycker jag. :) Man har den alltid med sig. Lite multiremotekontroll med en massa olika gränssnitt till olika saker.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-02-29 13:32

Det största bekymret med dessa komplexa menyer i mitt tycke är att det är lättare att hitta något man kan aktivera än att få reda på vilka andra inställningar som ändras om man gör det... Det är alltför ofta man efter lite rotande kommer till "varför är detta igång?" eller "varför är nu detta avstängt igen?". Och lyckas man göra något av misstag och ställer tillbaka det, så vill man inte behöva rota genom allt för att säkerställa att allt annat återvänt till hur det var innan... Och även om man SKULLE veta det själv, så gäller det ju i så fall att ingen annan får röra burken heller...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-02-29 13:43

mrGaskill skrev:Jag har inga problem med menysystem. Men det är inte så mycket förklarnade text vad allt gör? THX Subwoofer, BGC on/off. THX Subwoofer on/off? Aha. Så om man har en subwoofer med texten THX så blir det bra om man slår funktionen till ON? BGC ? Boundary någonting. Man kan gissa att det är någon kompensation om en subwoofer står nära en vägg. Men exakt vad?
För övrigt så är det bra med smartphonestyrning tycker jag. :) Man har den alltid med sig. Lite multiremotekontroll med en massa olika gränssnitt till olika saker.

Jag har att upp en emaljerad skylt i vardagsrummet med texten "Var god stäng av er mobiltelefon".

Den finns att köpa i en lampaffär på riddargatan, ganska nära Nybrogatan. I stockholm.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-02-29 13:47

Jag ser problematiken i att styra saker hos dig/er med smartphone om man ska ta hänsyn till en sådan skylt. Tack för tipset dock. Det kan ju bli aktuellt någon gång. Vem vet? :-) Hade de ingen "KISS army"-skylt i emalj? Ball!
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-02-29 14:17

Om du ber dem snällt så kanske de kan göra en "Det var bättre förr" skylt åt dig :mrgreen:

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-02-29 14:33

När mitt kära slutsteg behagade att fallera(eft. ca 28 bast) å samtidigt ta en högis mä saj, så köpte jag
ett par "jättestora" Pioneer högisar, som förutom sin storlek även var "jättelättdrivna",
vilket gjorde att inga av mina övriga slutsteg(rör) orkade driva dem utan att komprimera . . . vad göra? . . . fick ett tips
här på faktiskt om en billig gammal begagnad AV-Reciever(Denon) som såldes i mitt närområde . . . fick den
dessutom hemkörd på köpet. Kollade manualen å upptäckte "Pure Direct" som ev. skulle "bypassa" alla extrafunktioner.

Laddade ner servicemanualen å såg att signalen från tex. CD-in passerade en IC samt ett par elyter innan den nådde
volymkontrollen, vid "Pure Direkt", för vidarebefordran till slutsteget, and thats it.

Jag kör från ett försteg(Sentec), in på CD-in på Recievern å dä låter inte alls illa, så jag gissar att
AV-Recieverns(ofta dåliga) rykte som 2-kanalsstärkare är åtminstone något överdrivet . . . typ.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-02-29 17:04

Laila skrev:Jag kör från ett försteg(Sentec), in på CD-in på Recievern å dä låter inte alls illa, så jag gissar att
AV-Recieverns(ofta dåliga) rykte som 2-kanalsstärkare är åtminstone något överdrivet . . . typ.

Jag har visserligen mycket begränsad koll på det gigantiska utbudet av AV-receivrar, men tror snarare att du lyckats välja en av de fåtaliga modeller som är riktigt välljudande, där just Denons modeller från andra halvan av 00-talet har rykte om sig att vara bland de bästa.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
philipbtz

Inläggav philipbtz » 2016-02-29 17:55

Jag stör mig inte alls på menyer. Jag styr min receiver från mobilen och menyn visas på min projektorduk. Större meny behövs garanterat inte ;) Jag har senaste varianten av Marantz meny-system och det är väldigt mycket bättre än tidigare. Enklare att hitta och väldigt mycket snabbare.

Det jag dock stör mig på är att jag vet inte vad receivern gör i olika lägen. När man vill lyssna på valfritt material så kan man välja på lägena Auto, Direct och Pure Direct..ja plus typ 10 till sådana inställningar! Pure Direct verkade bra för att garantera att alla tramsgrejer var avstängda. Och visst gör den det men den stänger även av precis allt annat också. T.ex. delningar till min center och surroundhögtalare. Man måste alltså köra Auto till film och sedan gå runt i varenda meny för att säkerställa att inget konstigt är påslaget. Och även då vet man inte säkert att signalen är orörd. Har sett exempel på tillverkare som lägger på en house curve i auto-läget som inte går att få bort. Samma veva i Direct läget tyvärr, enda skillnaden verkar vara att displayen inte stängs av.

Jag förstår varför de gjort så tror jag. Dolby tycker ju att varenda högtalare skall vara fullrange. Alltså kunna spela ner till minst 20Hz eller vad speccen säger nu för tiden, även atmos-högtalarna i taket..Extremt konstigt tänkt där. Minst dist och överlägset mest praktiskt är ju att skicka basen till högtalare som är gjorda för att spela bas. Just detta med Pure Direct har jag hängt upp mig på något och har skrivit om detta flera ggr.

Det står heller inget i manualen om detta. De borde nämna att bass mangement inte funkar i direct eller pure direct.
0 In Direct and Pure Direct sound modes, the following items cannot be adjusted.
0 Tone (v p. 121)
0 M-DAX (v p. 164)
0 MultEQ® XT (v p. 167)
0 Dynamic EQ (v p. 167)
0 Dynamic Volume (v p. 168)
0 Graphic EQ (v p. 169)

Dock verkar ingen annan som äger Marantz eller Denon ha problem med detta så kanske bara jag som inte lärt mig menyerna än...Bra med menyer men ge mig rätt innehåll i dom och inte massa trams!

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-02 10:53

Idag kommer nog DF1704 från digikey.
Jag kan avsläja att en uppsättning om 2 st PCM1704 och 1 st DF1704 kostar cirka 1 500 SEK plus moms. :roll:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-03-02 11:16

Morello skrev:Idag kommer nog DF1704 från digikey.
Jag kan avslöja att en uppsättning om 2 st PCM1704 och 1 st DF1704 kostar cirka 1 500 SEK plus moms. :roll:

Anser du det vara dyrt?
Kan kan avslöja att på fredag lånar jag hem en MSB Analog dac med extern strömförsörjning och potent (enligt MSB) förstegsdel. Ska bli himla intressant att lyssna på en av de mest välrenommerade apparaterna. Spännande också att se hur man upplever differensen i kvalitet i förhållande till kostnaden som är +100 000 kr. Återkommer med rapport efter helgen. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-03-02 11:21

Det är väl en nolla för mycket för serieproduktion, skulle jag tro...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-02 11:55

sprudel skrev:
Morello skrev:Idag kommer nog DF1704 från digikey.
Jag kan avslöja att en uppsättning om 2 st PCM1704 och 1 st DF1704 kostar cirka 1 500 SEK plus moms. :roll:

Anser du det vara dyrt?
Kan kan avslöja att på fredag lånar jag hem en MSB Analog dac med extern strömförsörjning och potent (enligt MSB) förstegsdel. Ska bli himla intressant att lyssna på en av de mest välrenommerade apparaterna. Spännande också att se hur man upplever differensen i kvalitet i förhållande till kostnaden som är +100 000 kr. Återkommer med rapport efter helgen. :)

PCM1794 (DAC samt översamplingsfiklter i samma kåpa) kostar 200 SEK i stycktal.

100 000 SEK för en DAC är rent trams. Så mycket behöver en förstklassig apparat inte kosta.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-02 12:26

Behöver och behöver.

Jag (som lunchat i LV med MSBs konstruktör) tror nog att det finns skäl till kostnaden. De vägval de gjort renderar helt enkelt en mycket dyr DAC.

Och jag gillar dessutom vägvalen, eftersom de renderar en väldigt god konstruktion.

Om sedan någon värderar DACens egenskaper på så vis att de vill köpa för det pris den kostar, den är en fråga för sig, men det jag vill säga är bara att MSB av vad jag kan bedöma inte sysslar med överprissättning och trams/bull. Och om jag förstått det rätt så är det många som uppskattar MSB-DACen ifråga och därför har skaffat en. För mig är det förstås för dyr, eftersom jag inte har tillräckligt mycket pengar för att kunna köpa en så dyr DAC, men för den som har råd kan jag tänka mig att MSB-DACen är bland det bästa som någonsin gjorts i DAC-väg.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-03-02 12:53

MSBs mätvärden har ju diskuterats tidigare. Tror att till exempel både Weiss och Benchmark mäter bättre.

Jag kommenterar över huvud taget inte prissättning eller vad någon kan vara beredd att betala, men nog borde väl state of the art vara bättre än till exempel nedanstående?

Bild
Fig.8 MSB Analog DAC, spectrum of 50Hz sinewave, DC–1kHz, at 0dBFS into 600 ohms (left channel blue, right red; linear frequency scale).

Bild
Fig.9 MSB Analog DAC, HF intermodulation spectrum, DC–30kHz, 19+20kHz at 0dBFS into 600 ohms (left channel blue, right red; linear frequency scale).

P.S. Just ja, jag jämförde ju MSB och Weiss tidigare i den här tråden. :oops: http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1823126#p1823126
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-02 13:06

IngOehman skrev:Behöver och behöver.

Jag (som lunchat i LV med MSBs konstruktör) tror nog att det finns skäl till kostnaden. De vägval de gjort renderar helt enkelt en mycket dyr DAC.

Och jag gillar dessutom vägvalen, eftersom de renderar en väldigt god konstruktion.

Om sedan någon värderar DACens egenskaper på så vis att de vill köpa för det pris den kostar, den är en fråga för sig, men det jag vill säga är bara att MSB av vad jag kan bedöma inte sysslar med överprissättning och trams/bull. Och om jag förstått det rätt så är det många som uppskattar MSB-DACen ifråga och därför har skaffat en. För mig är det förstås för dyr, eftersom jag inte har tillräckligt mycket pengar för att kunna köpa en så dyr DAC, men för den som har råd kan jag tänka mig att MSB-DACen är bland det bästa som någonsin gjorts i DAC-väg.

Vh, iö

Vad är det som får dig att tro att den bland det bästa som någonsin gjort?

Samt, varför är det helt plötdligt acceptabelet för dig att tro nu? Du brukar ju tycka att man bör undersöka saken och inte tro en massa saker.

Har du undersökt den? Om svar ja, vad kom du fram till?

Jag har ingen uppfattning alls om prestandan hos apparaten ifråga.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-02 13:11

Jag vet hur den är uppbyggd så jag tror inget om den saken.

Det jag trodde något om var prisets rimlighet. Jag skrev: ...tror nog att det finns skäl till kostnaden.

Jag använder inte ordet tror någon annanstans. Och även i det fallet så vet jag ju hur den är uppbyggd och därmed vet jag även att den är väldigt kostsam att producera. Att jag skrev tror beror på att jag ju inte vet t ex var den tillverkas idag, jag vet inte vilka marginaler som distributörer och återförsäljare har...

Allt sådan har betydelse. Det är som regel mycket dyrare att tillverka något i Sverige än att tillverka det i säg Taiwan. Eller hur?

Kostnadsskillnaden är en verklig sådan, och det är upp till kunden att ta ställning till om en apparats tillverkningsland är något som kunden bryr sig om. Appatater kan även vara olika dyra som funktion av hur mycket pengar som lagts på estetik. Inte heller det är något som alla kunder bryr sig om att betala extra för, men det är ändå inte något som gör produkten till en överprissatt bluff. Kostnaden finns ju där även om inte alla är beredda att betala för det, och är man inte det så får man välja något annat. Och min poäng i detta fall var att det finns skäl till att MSB-DACen inte är billig, och det är upp till köparen att bestämma om han eller hon är beredd att betala för det.

Men det är inte för mig en så viktig fråga. Så jag känner inget behov av att undersöka den vidare, jag är inte nyfiken på det. Jag nöjer mig med att veta en del om varför apparaten ifråga är så dyr.

Hoppas även att du förstår att ordet "tror" betyder lite olika saker beroende på sammanhanget.

Almen skrev:MSBs mätvärden har ju diskuterats tidigare. Tror att till exempel både Weiss och Benchmark mäter bättre.

Jag kommenterar över huvud taget inte prissättning eller vad någon kan vara beredd att betala, men nog borde väl state of the art vara bättre än till exempel nedanstående?

[ Bild ]
Fig.8 MSB Analog DAC, spectrum of 50Hz sinewave, DC–1kHz, at 0dBFS into 600 ohms (left channel blue, right red; linear frequency scale).

[ Bild ]
Fig.9 MSB Analog DAC, HF intermodulation spectrum, DC–30kHz, 19+20kHz at 0dBFS into 600 ohms (left channel blue, right red; linear frequency scale).

P.S. Just ja, jag jämförde ju MSB och Weiss tidigare i den här tråden. :oops: http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=1823126#p1823126

Först och främst, jag kommenterade inte något som du skrivit, utan Morellos kommentar om apparaten ifråga.

När det gäller det du skrev och som jag fetat: Jag vet inte.

Menar du att övertoner som ligger på -90 dB hörs?

Jag tycker det är rimligt att man, när man konstruerar en audioprodukt, börjar från början - med att mappa upp för sig själv vilka krav man måste uppfylla, och om det är jag som konstruerar så sker detta baserat på det jag vet om vår hörsel.

- - -

Om en apparat har en distorsion om säg 10 % när de starkaste ljudsignalerna som man kör genom apparaten är där, så håller jag med om att den antagligen är ungefär dubbelt så dålig som en med samma sorts olinjäritet men bara 5 % distorsion som mest.

Men om apparatens distorsion ligger under -60 dB så börjar den blir väldigt svår att höra, i de flesta fallen. Jag känner inte till något fall där någon har lyckats detektera distorsion på -80 dB (0,01 %).

Och då frågar jag mig - är en apparat som har distorionskomponenter på -100 dB (0,001 %) tio gånger så bra som en med dist på -80 dB (0,01 %)?

Sett ur ett psykoakustiskt perspektiv så vill jag ju säga att båda apparaterna saknar hörbar distorsion.

Jag kan till och med tycka att begreppet "mäta bättre" är svårapplicerat i ett sådant fall. "Bättre" är ju en värdering, och sådana hör till den subjektiva världen. Jag menar att det heter "mäter lägre distorsion", inte mäter bättre.

Om två apparater har hörbar distorsion och någon sorts mätning visas för att man skall kunna förstå olinjäriteten som orsakat distorsionen så kan jag ställa upp på att säga att den apparaten som med hjälp av mätningarna kan visas distorderar minst/minst störande mäter bättre. Men egentligen tycker jag det är bättre att tala om hur apparaten färgar i det fallet.

För mig är mätningar framförallt ett verktyg för konstruktören, och inget man använder för att få siffervärden som mäter "brahet". En mätning behöver studeras noga, och väldigt ofta så finner man att skalan sämre bättre är svårapplicerad, tycker jag. Det man kan utläsa om man är bra på att tolka mätningar, är om det finns skäl att förmoda hörbarhet och i förekommande fall vilken karaktär färgningen i så fall har - och från det så kan man som konstruktör i många fall förstå problemet bättre, och hitta sätt att göra apparaten bättre.

Men vill man veta hur det låter så är det faktiskt bättre att lyssna. :)

Det är av det skälet det i MoLt sedan ungefär 25 år tillbaka (då jag tillträdde som teknisk skribent) alltid har varit F/E-lyssningen som fått huvudrollen, och mätningarna spelar en mycket mindre roll som egentligen bara handlar om att försöka förklara det man hört. Inget annat.

- - -

Så ser jag distorsionskurvor som visar dist under -80 dB så tappar jag liksom intresset för dem. Jag undrar då över hur apparaten mäter ur andra aspekter istället, sådana där det kanske finns skäl att misstänka hörbara artefakter. För även om jag är den första att säga att mätningar har ett stort värde, definitivt för konstruktören och kanske i några fall även för kunsumenten, så tycker jag något blivit fel om man glömmer bort vad man skall ha apparaten till - vilket även kan förlängas till, vad mätningarna är bra till: Nämligen att lyssna på/att bedöma hur apparten är att lyssna till.

Kort sagt - om man inte hör (är döv), bryr man sig då om hur apparaten mäter? Troligen inte så mycket.

Om man hör (inte är döv) och därför bryr sig om hur en apparat mäter (om man är lagd åt det håller, alltså som intresserar sig på det planet), är det inte då rimligt att utgå ifrån just var gränserna för vad som gör att höra, går?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2016-03-02 13:35, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-02 13:19

Nej, jag har över huvud taget inte kommenterat apparatens mätdata.
Jag undrar bara vad som får dig att tro att den är bland det bästa....
Du skrev "Jag vet inte" ; var det svar på frågan?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-02 13:21

Apropå mätningen ovan så kan det vara värt att notera att lasten är styv - 600 ohm.
Så styvt lastar man ju normalt inte en DAC som ansluts till ett försteg.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-03-02 13:38

Morello skrev:Apropå mätningen ovan så kan det vara värt att notera att lasten är styv - 600 ohm.

Det var samma för 100 kohm.

John Atkinson skrev:This graph was taken into the punishing 600 ohm load; the picture didn't change with the more benign 100k ohm load, nor did it change with frequency.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-02 13:38

Morello skrev:Nej, jag har över huvud taget inte kommenterat apparatens mätdata.

Men vad är detta... Jag vet inte hur Almen definierar State of the art! Var det verkligen svårt att förstå?

Sen fortsätter jag med ett långt resonemang som är grunden till hur jag värderar mätningar och varför, och vad jag har dem till. Läste du inte det?

Jag får intrycket av att du bara vill bråka hela tiden. Jag börjar tröttna på det.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2016-03-02 13:46, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-02 13:45

Du skerv "men för den som har råd kan jag tänka mig att MSB-DACen är bland det bästa som någonsin gjorts i DAC-väg. "

Det är samma sak som att tro. Gissa är ett annat ord. Jag undrar bara vad är det som för dig att tro/gissa eller tänka dig att det är så.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-02 13:47

Almen skrev:
Morello skrev:Apropå mätningen ovan så kan det vara värt att notera att lasten är styv - 600 ohm.

Det var samma för 100 kohm.

John Atkinson skrev:This graph was taken into the punishing 600 ohm load; the picture didn't change with the more benign 100k ohm load, nor did it change with frequency.

Alright, men ändå svårt att klaga på -90dB.

Ska läsa hela testet.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-02 13:48

Alltså, pratar vi inte två olika DA-omvandlare nu helt plötsligt?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-03-02 13:51

IngOehman skrev:
Almen skrev:MSBs mätvärden har ju diskuterats tidigare. Tror att till exempel både Weiss och Benchmark mäter bättre.

Först och främst, jag kommenterade inte något som du skrivit, utan Morellos kommentar om apparaten ifråga.

När det gäller det du skrev och som jag fetat: Jag vet inte.

Menar du att övertoner som ligger på -90 dB hörs?

Jag tycker det är rimligt att man, när man konstruerar en audioprodukt, börjar från början - med att mappa upp för sig själv vilka krav man måste uppfylla, och om det är jag som konstruerar så sker detta baserat på det jag vet om vår hörsel.

- - -

Om en apparat har en distorsion om säg 10 % när de starkaste ljudsignalerna som man kör genom apparaten är där, så håller jag med om att den antagligen är ungefär dubbelt så dålig som en med samma sorts olinjäritet men bara 5 % distorsion som mest.

Men om apparatens distorsion ligger under -60 dB så börjar den blir väldigt svår att höra, i de flesta fallen. Jag känner inte till något fall där någon har lyckats detektera distorsion på -80 dB (0,01 %).

Och då frågar jag mig - är en apparat som har distorionskomponenter på -100 dB (0,001 %) tio gånger så bra som en med dist på -80 dB (0,01 %)?

Sett ur ett psykoakustiskt perspektiv så vill jag ju säga att båda apparaterna saknar hörbar distorsion.

Jag har verkligen inte kunnandet för att säga något bestämt om detta, jag tycker det är intressant att titta på mätningar och se vad man eventuellt skulle kunna säga om hörbarhet. Jag tänker mest på komponenterna på -65 dB och -75 dB i IM-mätningen, och att man med tanke på att DAC:en är först i kedjan i alla fall i teorin vill börja med "a clean slate".

Men någonstans går ju fånighetsgränsen för hur många nollor man vill ha framför värdesiffran, så klart.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-02 13:52

Ja.

Vill då nämna att de "starka" (nåja :)) intermodulationskomponenterna ligger väldigt nära de exiterande tonerna och är väldigt garanterat ohörbara på grund av maskering. De är typ 1/100 så starka som hörtröskeln i det specifika fallet.

Man kan även diskutera om man skall kalla nivån för -65 dB... Det är ju lite speciellt när man gör en IM-mätning, att de två tonerna tillsammans ju tangerar 0 dB peak, men var för sig ligger de på -9 dB RMS (vilket tecknas som -6 dB på en sådan där mätning). Men de representerar alltså full utstyrning.

Morello skrev:Du skerv "men för den som har råd kan jag tänka mig att MSB-DACen är bland det bästa som någonsin gjorts i DAC-väg. "

Det är samma sak som att tro. Gissa är ett annat ord. Jag undrar bara vad är det som för dig att tro/gissa eller tänka dig att det är så.

Jag vet ju hur apparaten är uppbyggd eftersom jag diskuterat den länge och väl med konstruktören. Mätningar visar även att den kan sakna alla sorters hörbara fel. Det finns inget skäl att tro motsatsen om inget är känt som säger motsatsen.

Jag skriver nu skäl att tro, och jag skrev KAN sakna, eftersom sådana här bedömningar måste vila på någon sorts rimlighets/förnufts-princip. Om ingen av mätningarna visar något som går att höra så KAN apparaten sakna hörbara fel, men det betyder inte att det är garanterat att den gör det. Och jag har heller inte påstått något sådant. Jag var ju väldigt tydlig med det.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2016-03-02 13:58, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-02 13:52

IngOehman skrev:
Morello skrev:Nej, jag har över huvud taget inte kommenterat apparatens mätdata.

Men vad är detta... Jag vet inte hur Almen definierar State of the art! Var det verkligen svårt att förstå?

Sen fortsätter jag med ett långt resonemang som är grunden till hur jag värderar mätningar och varför, och vad jag har dem till. Läste du inte det?

Jag får intrycket av att du bara vill bråka hela tiden. Jag börjar tröttna på det.

Vh, iö

Bråka får du göra själv. Jag bara konstaterar att dina inlägg präglas av en viss inkonsekvens; tex tillåter du dig själv att skriva inlägg baserat på tro/gissningar etc, men går ofta till angrepp till om någon annan spekulerar/tro något.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-03-02 13:53

Morello skrev:Alltså, pratar vi inte två olika DA-omvandlare nu helt plötsligt?

Jo, den jag länkade till tidigare i tråden är en annan MSB.

Här är MSB Analog DAC, som är den (tror jag) som diskuteras nu: http://www.stereophile.com/content/msb-technology-analog-dac-da-converter-and-analog-power-base-power-supply-measurements#uuJSEvZvk6wrpwjt.97

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-02 13:54

IngOehman skrev:Jag vet ju hur apparaten är uppbyggd eftersom jag diskuterat den länge och väl med konstruktören. Mätningar visar även att den kan sakna alla sorters hörbara fel. Det finns inget skäl att tro motsatsen om inget är känt som säger motsatsen.

Jag skriver nu skäl att tro, och jag skrev KAN sakna, eftersom sådana här bedömningar måste vila på någon sorts rimlighets/förnufts-princip. Om ingen av mätningarna visar något som går att höra så KAN apparaten sakna hörbara fel, men det betyder inte att det är garanterat att den gör det. Och jag har heller inte påstått något sådant. Jag var ju väldigt tydlig med det.

Vh, iö

Är det inte bättre att undersöka saken, dvs mäta och lyssna istället för att basera ens tro på samtal med konstruktören (som ju dessutom är part i målet)? Frågan är retorisk för övrigt. :P
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-02 13:54

Almen skrev:
Morello skrev:Alltså, pratar vi inte två olika DA-omvandlare nu helt plötsligt?

Jo, den jag länkade till tidigare i tråden är en annan MSB.

Här är MSB Analog DAC, som är den (tror jag) som diskuteras nu: http://www.stereophile.com/content/msb-technology-analog-dac-da-converter-and-analog-power-base-power-supply-measurements#uuJSEvZvk6wrpwjt.97

Tackar!
-Innehar F-skattsedel-

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi