theSoftPowerOn - 230VAC fördröjd mjukstart

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Re: theSoftPowerOn - 230VAC fördröjd mjukstart

Inläggav Michael » 2016-02-28 20:22

Hallå, ursäkta tystnad. Jag har inte glömt detta projekt!

Jag ritar ett annat nätdelskort och det har viss likhet. Slå på/av en trafo. I detta fall en rätt liten trafo, 14VA. Hittade relä som jag tänkte använda. Specat till 10A (resistiv last). Över dimensionerat, men spolen drog lite effekt. Sedan såg jag att det skall inte användas till laster under 100mA. Nu har jag bytt till ett 3A relä. Men hur är det igentligen med minimum last på relä. Är detta något problem vid switchning av 230V? eller är det bara vid låga spänningar (och låg ström) som detta är aktuellt att beakta?

Vad anser ni om anslutnings terminaler...
Är den typen som syns på min gamla mjukstart ovan att rekommendera?
eller kanske en sådana här typ...
Bild

Sedan blir det väl så att X-konding och varistorer får beaktas vid fall till fall och monteras efter behov.

//Michael

Användarvisningsbild
byggareandy

Inläggav byggareandy » 2016-02-29 23:15

Hej, jag tycker Per-Anders Sjöströms konstruktion är bra (SST01 kortet kostar 100:- och komponenterna ca 300:-). Detta skriver jag inte för att sänka er skaparlusta och energi. Men som några redan har varit inne på så är det 230V som skall hanteras på ett PCB och det finns en massa regler för det.

En sak som man skall se upp med när det gäller SST01 är att mjukstarta ett klass A bygge. För många år sedan så skulle jag starta upp ett klass A bygge som drog ca 6A i tomgång. Jag använde mig av en vridtransformator vid uppstarten och vred upp spänningen sakta vilket gjorde att reläerna inte slog till som de skulle och 6A gick igenom effektmotståndet under för lång tid och rökutveckling uppstod.

Har ni tittat på mjukstarten i Rotel RB1090 versionen, finns schema i denna tråden, dock verkar det som att konstruktionen har problem, men den kanske kan förbättras?

http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=10&t=60004

/Andreas

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-03-03 13:06

Tyvärr saknar SST01 ställbar fördröjning. Plus att det som tidigare påpekats (och som du upplevt), så kan motstånden vara inkopplade under för lång tid.

Det går sakta, nu ser skissen ut så här...
Bild

Gällande effekt motstånd så undrar jag om trådlindade med keramik hölje är vettigt, eller kanske Arcol 100W med metall hölje. Vilken av de alternativen tål mest överlast? Kan någon av de explodera?

//Michael

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2016-03-04 13:42

Jag har tänkt mig 3* 5W 6,8 ohms cementmotstånd i min applikation, räknade med 300ms full spänning över motstånden. Kolla fotot i min tråd. Om jag minns rätt var det max för motstånden.

Man får dimensionera efter överlast* tid, det går inte att tummregelbestämma. Seriösa effeltmotståndstillverkare anger tidsberoendet av tillåten överlast i datablad.

Överlasten får du ju integrera fram, två-fem halvcykler till kärnan är magnetiserad och x cykler tills lytbanken är laddad.

Eller så räknar man U/R * max fördröjning to play safe.

Jag ger medveten inte bättre svar, tänk genom situationen och gör en bedömning för att förstå behovet.
Motstånden kommer troligen inte explodera, möjligen bli varma och gå i avbrott. Om inte reläet fallerar och inte sluter.

Kan en rejäl serieresistans ge problem för efterföljande föebrukare ex? Det får ju något lägre spänning till sig isåfall (nu skall apparater anslutna till elnätet tåla en viss variation i nätspänningen, fullgod funktion ca 10% nätsvaj , för att ej gå sönder eller orsaka skada skall de tåla större variation)

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2016-03-04 14:02

Bara en kommentar:
Vid påslag är startströmmen för en trafo = U/Rprim
Rprim är 1-2 ohm i effektintervallet för en 500-1000VA toroidtrafo.

Det ger en startström på ca 100-200A (det senare om man har riktigt korta kablar från gruppcentral/proppskåp till uttaget)

En trög (gG) smältsäkring, Ifö, på 10A bränner av på < 10 ms vid 100A. En vanlig dvärgbrytare C10 klipper ännu fortare.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2016-03-04 16:59

Nåt jag inte förstår riktigt är varför lågspänningsdelarna har referens till nollan. Varför inte köra lågspänningsdelarna helt galvaniskt separerat? Då skulle man ju kunna köra dubbelpoliga reläer och bryta allt om man så önskar.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-03-04 18:39

Nollkoppling kvar sedan triac tiden, kan tas bort.

Bryta både fas och nolla... vore nog bra. Måste hitta ett nytt bra relä!

//Michael

Föregående

Återgå till DIY-forum