Moderator: Redaktörer
Adhoc skrev:Funkar det bra med den där vinkeln du har på hornet? Jag gjorde en lös släde med 3 ställbara skruvfötter till mina Altec-horn för att kunna finjustera.
ljungberg_Sthlm skrev:Har någon här erfarenhet av Onken lådor? Samt tips på vart man kan hitta en ritning i bra kvalité? De jag har hittat har varit i suddig kvalité.
ljungberg_Sthlm skrev:Har någon här erfarenhet av Onken lådor? Samt tips på vart man kan hitta en ritning i bra kvalité? De jag har hittat har varit i suddig kvalité.
Adhoc skrev:Specen du lagt på in på elementet 416-8B verkar skum. X-max (en väg) ligger vid låga 4 mm. I specen anges 0,33" / ca 8 mm och det är ändläge-ändläge. (X-max anges alltså inte som det normalt brukar göras). Thiele-Smallparametrarna som anges i länken här är mer att lita på: http://alteclansingunofficial.nlenet.ne ... Small.html
ljungberg_Sthlm skrev:
Dessa såg riktigt bra ut. Så något i denna stil skulle fungera utmärkt.
ljungberg_Sthlm skrev:Vad har en onkenlåda för fördelar om man jämför med en vanlig basreflex?
paa skrev:ljungberg_Sthlm skrev:
Dessa såg riktigt bra ut. Så något i denna stil skulle fungera utmärkt.
Vad är det där för högtalare?
ljungberg_Sthlm skrev:Det skulle vara kul att veta hur stora portarna är.
paa skrev:ljungberg_Sthlm skrev:Det skulle vara kul att veta hur stora portarna är.
Jämfört med basen ser det väl ut som att de skulle vara 120-125 mm i diameter.
Men, fler portar med mindre diameter är bättre än få stora portar, och slitsport är också (ännu) bättre, eftersom Reynolds tal blir gynnsammare vid mindre mått, och tillåter högre hastighet på luften innan det blir virvelbildning som bromsar funktionen på porten.
Enda problemet med slitsportar är att det är svårare att stämma om dom utan att såga i lådan. Man kan ju använda sådana "fiskar" som jag hade i mitt bygge, så kan man bredda eller minska eller ta bort dom som justering.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster