Moderator: Redaktörer
Morello skrev:Varför förespråkar du direktdrift?
Jag ser inget fel med det, men remdrift fungerar ju också
Conan skrev:Det må så vara, men tråden handlade från början om varför det inte fanns några feta skivspelare, och med "feta" menades då bättre, maffiga verk från de stora drakarna i branschen. Dessa slutade ju nästan helt att göra bättre skivspelare nån gång på 80-talet, och har inte tagit upp produktionen igen trots att marknaden för vinylavspelning har "kommit tillbaka". De fortsätter försöka sälja löjliga plastleksaker trots att det rimligen borde vara smart att försöka få med lite finare spelare i programmet.
Jag själv går inte riktigt igång på spelare liknande de som länkades till. Handhavandemässigt får man en bättre spelare för 1700:- hos Hifi-klubben och utseendet på dessa styggelser lämnar en del övrigt att önska (tycker jag).
Därför kallar jag spelare liknande de gamla fina tyngre verken från japanerna för de riktigt feta.
RogerGustavsson skrev:Aha, du menar alltså de i större antal producerade verken som sällan eller aldrig nådde upp till de allra bästa? Numera är det förmodligen inte lönsamt att producera högvärdiga verk annat än i det allra översta prissegementet, titta gärna på några tyska eller danska tillverkarens extremt utförda produkter som ett fåtal har råd. De Japanska storföretagen tror inte är så intresserade av nischtillverkning
Morello skrev:Jag tycker många av dagens maskiner luktar rätt så mycket "brute force engineering" snarare än teknisk elegans och sinnerikhet.
Istället för en god hastighetsregulator och en lä'tt tallrik så öser man på med 20 kg mässing och sådant - det är inte så tekniskt elegant även iom det såklart fungerar
PappaBas skrev:Morello skrev:Jag tycker många av dagens maskiner luktar rätt så mycket "brute force engineering" snarare än teknisk elegans och sinnerikhet.
Istället för en god hastighetsregulator och en lä'tt tallrik så öser man på med 20 kg mässing och sådant - det är inte så tekniskt elegant även iom det såklart fungerar
Det är nog inte för att man inte kan utan för att det är det som säljer. Det ser och känns stabilt ut. Marknaden efterfrågar en viss estetik.
lennartj skrev:dels tror jag att den kompetens som funnits "in house" för att konstruera högklassiga skivspelare som samtidigt är någorlunda prisvärda har skingrats p.g.a. pensionsavgångar. Dessutom tvivlar jag på att det finns några utbildningar kvar som ger de behövliga kunskaperna och när det inte finns någon konstruktionsavdelning kvar för nyanställda att förvärva dem blir det dubbelt svårt att starta om.
Conan skrev:Snyggt men inte pråligt - fett men inte sliskigt ska det vara:
- Direktdrift
- Maffig och snygg plint
- Minst halv-automatik med tonarmslyft och stopp efter skivans slut
- Helst lock med gångjärn
Dartman skrev:Conan skrev:Snyggt men inte pråligt - fett men inte sliskigt ska det vara:
- Direktdrift
- Maffig och snygg plint
- Minst halv-automatik med tonarmslyft och stopp efter skivans slut
- Helst lock med gångjärn
I hear you!
![]()
/Jonas
Perfector skrev:Håller med om allt utom automatiken.
Den blir en tröghet i sig som kan ge sämre tonarmsprestanda, såvida den inte är digital vilket få spelverk har.
Morello skrev:Jag tycker många av dagens maskiner luktar rätt så mycket "brute force engineering" snarare än teknisk elegans och sinnerikhet.
Conan skrev:Perfector skrev:Håller med om allt utom automatiken.
Den blir en tröghet i sig som kan ge sämre tonarmsprestanda, såvida den inte är digital vilket få spelverk har.
Njae... för halvautomatik behöver ju spelaren bara känna av armens position (optiskt kanske) och sen baserat på det styra tonarmslyften och motorn.Morello skrev:Jag tycker många av dagens maskiner luktar rätt så mycket "brute force engineering" snarare än teknisk elegans och sinnerikhet.
Det där är ju väldigt intressant! I princip alla av dagens "seriösa" skivspelare bygger på samma koncept:
- Remdrift till skivtallrik av homogent material (alt sandwich-konstruktion).
- Tonarm också av "enklare/beprövad" mekanisk konstruktion (duckar...)
- Basen för tallrik & arm också en enklare "solid" konstruktion antingen på plint eller med olika delar
- Vibrationsdämpning främst via fötterna
Vad betyder då detta:
1. Det känns inte helt jättesvårt att göra en sån här spelare, utan det handlar om normal finmekanik (framförallt om man håller sig till bara verket och låter nån annan göra tonarm & pickup).
2. Vill man sen göra en "modellserie" av detta så är det bara att fläska på med tjockare och mer material på valda delar och låta prislappen följa materialtjockleken
Mina funderingar kring detta:
- Hur bedömer man kvaliteten och prisvärdheten på en spelare som "vem som helst" i princip skulle kunna göra?
- Eftersom det blir ett modulsystem med verk, tonarm & pickup (framförallt i de dyraste klasserna), hur lätt är det inte att välja nån del "fel"?
- Varför kunde man göra de "feta" verken på 70- och 80-talen med ett integrerat tänk (olika grader av automatik t.ex.) och ett väldigt snyggt yttre?
- Det borde ju rimligen ha skett utveckling inom mekanisk produktion som borde ha gjort produktionskostnaden lägre för dessa spelare. T.ex. borde ju metoder som avancerad skärande bearbetning och 3D-printning kunna ersätta mycket gjutning i dag kontra för 30- 40 år sedan.
- Förmodligen är det kunskap & vilja som sätter gränserna för vilka spelare man vill satsa på att göra i dagens läge.
- Hur viktigt är det då inte att vårda de fina "feta" spelarna från förr och att det finns företag som har som affärsidé att hålla dessa spelare i gott fungerande skick? Vi användare måste ju sen också uppskatta att det kostar att hålla dessa spelare på banan och inte hoppas att man kan köpa en fullt fungerande och genomgången spelare för 75:- och ett erkänt fint verk för bara nån tusenlapp...
guldfisk skrev:Technics SL-1200G costs £3,000 because original manufacturing tools “were gone”
http://arstechnica.co.uk/gadgets/2016/0 ... were-gone/
Laila skrev:Å ja som i min enfald trodde att 3-fas-styrda motorer inte led av just "cogging" . . . typ.![]()
(Eller kan det månne vara marknadsavdelningen som "varit framme" ?).
Laila skrev:guldfisk skrev:Technics SL-1200G costs £3,000 because original manufacturing tools “were gone”
http://arstechnica.co.uk/gadgets/2016/0 ... were-gone/
Saxat från ovanstående länk:
"Internally, much of the SL-1200G is indeed new. For example, there's a direct drive motor, which Technics claims suffers far less from "cogging" (where small speed fluctuations from the motor are transferred though the stylus, causing a degradation in sound quality)." (Min fetning).
Å ja som i min enfald trodde att 3-fas-styrda motorer inte led av just "cogging" . . . typ.![]()
...
Traditional skrev:Onkyo har kommit ut med en ny, direktdriven, skivspelare:
http://www.se.onkyo.com/en/products/cp-1050-122093.html
[ Bild ]
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster