nya basar - täcka mdf-lådor med spont?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

nie

nya basar - täcka mdf-lådor med spont?

Inläggav nie » 2016-03-02 00:59

Hej!

Ska snart flytta in i ett nytt hus och tänkte då passa på att förbättra ljudet i det kommande tänkta filmrummet med några basar. Tyvärr så är det inte helt dedikerat åt ändamålet, så en del kompromisser måste till, inte minst estetiska.

Min tanke är att bygga två - fyra slutna lådor, men allt är bara i planeringsstadiet än så länge. Den första funderingen jag har är ifall det skulle gå att täcka lådorna med spont? Har försökt söka mig tlll svaret, men inte hittat någon som skriver om något riktigt liknande. Då de ju ska vara helt täta förstår jag att spik inte vore så lyckat, men om man t.ex. lackar eller oljar dem först och sedan limmar? Eller skulle det påverka ljudet menligt?

När jag tittat på folks projekt så verkar det oftast vara mer eller mindre kubliknande skapelser, men skulle det vara tänkbart med en mer pelarlik historia - att de inte är mycket bredare än elementen och att man framför allt hittar volymen på höjden?

http://imgur.com/jsyeww9
Tanken är alltså pelarliknande varelser som ska kunna stå vid väggen och smälta in lite mot dem, vad tros?
Och ja, här syns kompromisser direkt, inte är rummets färger vidare anpassade till filmvisning - lyckligtvis så ska det dras sammetsgardiner vid alla fyra väggar för att ta hand om ljuset och om det behövs kanske även någon taklösning, medan golvet får njuta mattor. :wink:

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Re: nya basar - täcka mdf-lådor med spont?

Inläggav darkg » 2016-03-02 01:05

Hej!

Det låter kul.

Javisst, varför inte panel utanpå, jag kan inte se några stora problem om det inte skallrar eller så. Högsmalt (relativt) ska säkert också gå bra.

De blir lite som piedestaler då eller? Med krön som matchar bröstningslisten som kommer över väggpanelen?
Don’t just do something, sit there.

nie

Inläggav nie » 2016-03-02 15:26

Precis, någon sort piedestalliknande historia är planen. Det blir bröstning som på bilden nedan och någon sorts sockel längst ned.
Bild

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-03-02 17:21

Med panelbrädor finn risken att brädorna krymper och slår sig, buktar en smula. Det finns "fuskpanel" i fräst MDF som liknar pärslpont, vitmålad eller natur, den är helt plan och kostar inte många kronor / paket.

Återgå till DIY-forum