Kablar, ledningar.
Då detta är en huvudbeståndsdel i elanläggningen så börjar jag med detta.
En elektriker väljer kabel utifrån en massa olika parametrar, exempelvis.
Fast installation eller tillfällig el eller anslutningssladd.
Förläggningsställe (förläggning = installation, ungefär)
Förläggningssätt
Spänningstålighet och strömförmåga
Estetik
m.fl.
Sen ska kabeln dimensioneras och det görs enligt 4 parametrar:
Max tillåten temperatur
Spänningsfall
Kortslutningsström
Utlösningsvillkor
Och temperaturen beror av flera saker såsom omgivningstemp, kylning (i mark eller klamrad på vägg ger god kylning) sammanlagring av värme i kabelknippen samt ansluten last.
Slutligen väljs eventuella extra skydd.
En elektrisk ledare ska alltid ha två lager skydd, så i kablar har ledaren först en ledarisolering sen en mantel (ett mantelskydd) och sen är utrymmet mellan ibland fyllt med utfyllnad.
Infälld installation.
Här utgör installationsröret/slangen det yttre skyddet och ledarna kan vara enkelisolerade. Vanligtvis används FK i rören.
Man kan också använda EK, MK eller RK.
EK, FK, MK och RK står för hur många kardeler ledaren har, dvs hur många separata smalare kopparledare man tvinnat ihop.
Så här är terminologin enligt mig och flera andra, men det finns fler (helt OK) tolkningar.
EK = enkelkardelig. En enda solid kopparledare.
FK = Fåkardelig. I t.ex 1,5 mm2 så brukar det vara 7 kardeler.
MK = Mångkardelig
RK = Rikkardlig - mest finkardelig.
Man får dra alla sorter i VP-rör, vanligast är FK eller EK upp till 2,5mm2 ledare, sen brukar man börja använda RK eller MK om det är grövre för att dom är så mycket smidigare- det går plötsligt att komma genom en rörböj.
Rören kan antingen vara hårda rör VP-rör, eller böjbara rör, flex-slang.
Vanliga dimensioner är 16, 20, 25 och 32mm.
16
Köper man slang så ska man tänka på att det är stor skillnad mellan olika sorter och fabrikat. Om slangen är en mjuk sort får man nästan garanterat problem sen när ledningarna ska in.
På vanliga affärer på "stan" finns det mest undermålig slang. Jag har kollat och konstaterat detta efter att tittat på Biltema, Jula, Byggmax osv. Men på Bauhaus hittade jag två märken på slang där den ena kändes ganska bra. Men jag har inte provat denna irl. I vårt hus är det dragit av fabrikatet PM-flex, som är en bra slang som många elektriker har som favorit.
Förr i tiden fanns det metallrör för installationen, detta är inte godkänt idag. Gamla rör får dock återanvändas om man endast byter ledningarna i rören. Installationen är fortfarande inte bra, men det blev ju å andra sidan inte sämre med nya fräscha ledningar i.
Men bygger man om och utvidgar installationen ska väl kanske i princip ev rören bytas. Hehe, ja det är som vanligt en gråzon, mellan självklart går dom att återanvända till att självklart måste dom bytas.
Har man el från 40-talet och tidigare är det en god idé att kolla hur ledningarna ser ut. Är det gamla tyg/papper/tjära-ledningar eller gummiisolerade så är dom alldeles troligt rent livsfarliga idag.
Bara man nuddar vid ledarna så smulas isoleringen sönder. burrr.
Någon gång under 50-talet (typ) så gick man över till PVC-isolering som ledarisolering. Dessa brukar ofta kännas som nya fortfarande, och har absolut inget behov av att bytas. Det är bara om det suttit varmt till som PVC-ledningarna kan uppvisa brister.
Så, har man hus med orörd el äldre än 1960 (vi säger så, för det fanns säkert lite ledningar i lager och en del tjurskalliga elektriker ville väl inte byta) så är det en god idé att kolla skicket på alla ledningar.
Utanpåliggande installation
I bostäder och liknande använder elektrikern främst EKK, EKRK och EKLK. Och EXK som en bubblare.
EKK är en riktig universalarbetshäst. Som är tillåten överallt inomhus och överallt utomhus om den är UV-skyddad, annars överallt utomhus utom i solutsatt läge. EKK är dock aldrig godkänd i mark eller vatten.
Men EKK har nackdelen av att vara ganska mjuk och hänger sen i vågor mellan klammrena. Även om man först får till det och lyckas sträcka ut den rakt och fint så börjar den ändå att hänga ner lite efter en tid.
Sätter man tätt mellan klamrena blir det bättre, men tät klamring ser ju också tattigt ut i ett kök/v-rum/sovrum.
Så där det är lite estetiska krav så används
EKRK istället. Den är endast godkänd inomhus och i torra utrymmen.
Ett vanligt kök i ett hem är ett torrt utrymme, ett badrum eller en bastu är det inte. En tvättstuga är lite gråzon, men tvättstugor i vanliga hem får nog anses vara torra, det är ju normalt inget skvättande med vatten.
Ja just det, allt val av elmaterial baserar en elektriker på det normala användningssättet för utrymmet. Man behöver aldrig ta i för att täcka onormal användning eller olycksfall.
Men i vilket fall, så är EKRK lämplig att dra där estetiska värden står högt, dels är den aningens smäckrare än EKK och så är den styv att det är "lätt" att få en spikrak dragning som håller sig fin över tid.
EKLK slutligen har sina speciella användningsområden.
Man kan dels använda den i de fall EKK är ett krav (våtrum t.ex) men det inte går att kompromissa bort en snygg klamring, utan häng mellan klamren. Ty med sin alumiumskärm i manteln är det ganska styv. (dock är den också ganska grov och klunsig i ytterdia).
Sen används EKLK på ställen där man önskar en aning bättre mekaniskt skydd, t.ex i garage, verkstäder osv, där verksamheten gör att risken att skada kabeln är större. Eller ställen där möss finns, som brukar gnaga på kablar, t.ex. stall och höloft.
Skärmen i EKLK skyddsjordas, så förutom att kabeln i sig är robustare så ger den också ett bättre personskydd, iom att om något metalliskt tränger in löser säkringen som regel omedelbart.
EKLK får förläggas i mark, om den läggs i markrör.
Men det finns bättre alternativ till EKLK.
Ska en kabel läggas i mark eller vatten väljer man med fördel en N1XV eller EKKJ. Den förra har fördelen att den endast består av isolerade innerledare, enkel att koppla in och smidigare att böja och förlägga öht. Medan EKKJ har en skärm lindad runt sig som både gör den styvare och besvärligare att förlägga, samt fler moment vid inkopplingen, helt enkelt krångligare.
Dessa kablar används även ovan mark, t.ex. ofta när det gäller grövre dimensioner, t.ex. matning mellan huvud och undercentral.
Det går även att använda N1XV om man vill ha en svart EKK, dvs om det är just färgen man är ute efter, det är ju givetvis inte en EKK ändå. Utan en tekniskt sett bättre kabel.
Jag glömde ju
EXK.
Det är i princip en EKK, fast med PEX (tvärbunden polyeten) som isolerande plast. Den tål 90° istället för 70° som gäller för PVC-isolerade ledningar. PEX isolerar aningens bättre och har därmed något tunnare isolering = aningens smäckrare kabel.
Och så är den också lite styvare, och därför lättare att få snygg än EKK.
Därför har en del elektriker börjat dra EXK istället för EKRK ibland.
Kabel för ej fast förläggning
Vanlig lampsladd
SKX får aldrig finnas i en fast installation.
Ändock finns det problematiska installationsfall. Säg att man har en halogentrafo med fast ingjuten SKX och vill koppla den i en kopplingsdosa ...
Ett sätt är att montera ett vägguttag och sen sätta in trafons stickpropp, detta är ju garanterat korrekt, men kanske inte alltid så estetiskt eller inte ens alltid möjligt.
Olika slags gummikabel ser man ju då och då i permanenta utomhusinstallationer, t.o.m nedgrävd.
Helt fel, även om det står för utomhusbruk. För det är ingen installationskabel, utan en "skarvsladd" avsedd för tillfälligt bruk.
Gummikabel =
REVERDORDOE som några exempel.
Förövrigt finns det en moderna variant av kabelbeteckningar, då heter gummikabel t.ex. H07RN-F och H05VV-F osv.
Alla kabeltyper jag nämnt vid namn har även ett annat, sånt här nytt, namn. Jag har inte riktigt idats lära mig dessa nya beteckningar.
Anslutningssladd
För att ansluta en apparat av något slag permanent så använder man anslutningssladd. Här är t.ex. gummikabel godkänd, om den är lämplig i övrigt. Annars används RKK ofta. Det är ungefär som en EKK men finkardelig. Som anslutningssladd får ej EKK eller andra enkelkardeliga eller fåkardeliga kablar användas, för sladden behöver inte röras fram och tillbaka särskilt många gånger innan en enkelkardelig ledare böjs av.
Andra sladdar
Det finns en uppsjö av andra kablar och ledningar.
Jag nöjer mig med att beskriva dessa, som ändå täcker de absolut mesta som brukar återfinnas i våra hem.
Olika kraftdistribuerande alu-kablar och kablar man återfinner i industrin lämnar jag helt utan kommentarer (jag kan inte så mycket om dessa ledningar heller).
Kolla gärna i kabelguiden som Purre länkat till några inlägg här nedan.
Dom är bra.
Jag har inte heller lagt upp några fler bilder eller någon mer beskrivning av kablarna än såhär. Ni får själva googla.