Diffraktion baffel utstickande?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Diffraktion baffel utstickande?

Inläggav darkg » 2016-03-03 23:50

En baffelkant kan ju gärna vara rundad. Oftast är baffelkanten ett hörn. Det som rundas är då hörnet på lådan.

Men om baffeln är större än lådans framsida, och kanten alltså sticker ut, hur påverkar det tänket kring diffraktionen?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Re: Diffraktion baffel utstickande?

Inläggav Cortado » 2016-03-04 00:23

Vet inte om jag förstår hur du menar, men jag gissar att du menar att man har en låda som är mindre än baffeln och att den så att säga gömmer lådan när man tittar på baffeln framifrån.

https://www.youtube.com/watch?v=-DFHGh7tjcc

Tittar jag på det där klippet så gissar jag att det blir en ny diffraktionspunkt för varje hörn eller fysisk avvikelse i ljudets färdriktning. Så som jag förstår din förklaring blir det då två extra "hörn" per riktning.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-04 00:47

Cortado skrev:Vet inte om jag förstår hur du menar, men jag gissar att du menar att man har en låda som är mindre än baffeln och att den så att säga gömmer lådan när man tittar på baffeln framifrån.

https://www.youtube.com/watch?v=-DFHGh7tjcc

Tittar jag på det där klippet så gissar jag att det blir en ny diffraktionspunkt för varje hörn eller fysisk avvikelse i ljudets färdriktning. Så som jag förstår din förklaring blir det då två extra "hörn" per riktning.

Jag tror att vi har samma bild framför oss. Som ett spelkort på en snusdosa, eller en badrumsvåg på en skokartong :D

Ja, ett extra ytterhörn och ett extra innerhörn. Så, även den utstickande baffelskivans bakhörn "bör" rundas*, och nånting kan även sägas om det man kan kalla innerhörnet, där baffelns baksida möter lådan. (?)

* eftersom det första (vanliga) hörnet kan tänkas vara viktigare kan det dock tänkas vara viktigare att ha stor radie där, så att det inte blir plats för stor radie på andra sidan... om baffeln inte är tjock.

?

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-03-04 01:08

Ja, det verkar som att vår hjärnor hittat samma väglängd gällande att spelkortet och skokartongen - bra!

Att runda alla hörn på blaffa-baffeln är ju såklart bra... MEN:

Svante har skrivt dessa ord och denna följd i en annan tråd:
"Bara så att ingen tror annorlunda; det blir diffraktion även med rundade hörn. Baffelns form är som regel mycket viktigare än kanternas rundhet för diffraktionens påverkan."

Det skulle ju vara intressant att se någon skiss på hur du tänkt dig och några ord om varför du tänkt det. Menar att du säkert har någon vinst i åtanke med att göra baffeln större än lådan?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-04 01:17

Det är en estetisk och tillverkningsgrej, jag tror inte på någon ljudlig fördel. Ja, jag har även baffelform och närmare bestämt avstånd kant-element i åtanke, bra kommentar.

Dock kommer jag inte att gå så långt i optimerandet. Men det är roligt att veta saker... detaljer som jag möjligen struntar i i slutänden kan inspirera till frågor.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2016-03-04 15:41

Ptja, det skulle ju vara intressant att mäta på det. Min gissning är att diffraktionen ökar och påverkar totalresultatet till det sämre - om du inte lyckas stävja det på något sätt. Kanske en waveguide som minskar de spridningen för de frekvenser som skulle vara berörda. :)

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2016-03-04 16:30

Typ som dynaudio confident?
Bild

En andra diffraktion bör ju ske då ljudvågen "går runt" framkanten och träffar den bakre kanten, men den senare är ju riktad bort från direktljudet.
Förenklat så borde de två motverka varandra men det är ju gångvägsskillnad och vinklar att hålla koll på så summan är nog lite mer komplex.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-04 21:00

Ja, typ! Eller så:

Bild

På denna är för övrigt som synes baffelkanten inte så avrundad. Det är i själva verket många högtalare som har hårda hörn. (Dels är väl effekten inte alldeles dramatiskt i de flesta fall, men dels kanske betydelsen av off axis-anomalier undertrycks lite i samband med att stor vikt läggs vid mätning i ekofria rum; även om det låter långsökt verkar det ju som att många tillverkare glömmer att rum har väggar.)

Återgå till Teknikforum