Brum i toppar när jag slår på sub steget.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dawelito

Brum i toppar när jag slår på sub steget.

Inläggav dawelito » 2016-03-03 20:13

Hej alla :)

Jag har ett PA till min hemmabio där jag drivit topparna med ett DENON POA 2400 och basarna med ett t.amp 2400 en tid, utan problem. Idag fick jag hem mitt nya QSC GX7 steg till topparna.
Förstärkaren är en Integra DTR 70.1 (använder följande PRE OUT: Front , sub1 och sub 2

Nu till det konstiga fenomenet:
Om jag sätter igång förstärkaren + QSC steget så kan jag höja till nästan max på steget utan att det börjar brusa i topparna, sätter jag sen på t.amp steget också så börjar topparna brumma direkt, även vid en kvarts gain på QSC steget.
När jag körde med Denon steget till topparna så påverkade inte T.amp steget någonting, inget brum alls i topparna.

Jag tror att det är något jordrelaterat problem eftersom att enda skillnaden mellan denon och QSC steget är att Denon saknar jord i stickkontakten och QSC har jordad kabel.

kort förklarat alltså: Mina toppar brusar ingenting när bara topparna är igång, sätter jag igång subbarna så börjar det brusa högt ur topparna (två separata steg).

Båda stegen sitter i samma jordade uttag i väggen.

rigg:
Integra dtr 70.1
bas steg: t.amp 2400
topp steg: QSC gx7
toppar: 2x hk audio premium pro 15
basar: 2x hk audio premium pro 18
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

adagio

Re: Brum i toppar när jag slår på sub steget.

Inläggav adagio » 2016-03-03 20:48

Enklast är väl att göra en liten fuling. Sätt eltejp på jordstiften vid uttaget på en av apparaterna. Så endast en apparat jordar. Du har ju signaljord mellan apparaterna så då kan du ju lätt få en slinga om jorden inte är lyft internt i konstruktionen. Detta är steg ett, för att kolla om brummet upphör. Man kan även lyfta jord med hjälp av motstånd.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-03-03 21:09

Semibalancerad lågnivå kabel till båda stegen, skulle jag köra med.

Se över hur kablarna ligger. Höger och vänster till samma steg bör ligga mycket nära varandra (speciellt vid obal/rca). Låt de inte gå parallellt med 230 kabel.

...jo, jag skulle inte köra utan skyddsjorden (men kanske göra ett kort test). Skulle istället kolla så all skyddsjord och jord verkligen har ordentlig kontakt. Konstigt om t.amp'en ger jordströmmar, den har konventionell nätdel. ...men beror ju lite på hur det ser ut innuti.

//Michael

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-03-03 22:32

Hej! Just nu kör jag en standard/biltema rca mellan förstärkare och qsc steget. Mellan förstärkaren och t.amp steget är det en lite finare rca->XLR kabel, en sån här kabel får jag till qsc steget i nästa vecka.

Speakon till alla lådor med 4x2.5mm2 gummikabel, korskopplade i varje ände.

Jag testade att tejpa jorden i grendosan dit QSC steget är kopplat och då slutade bruset :) Jag ska ta en heldag i helgen och orginisera kablarna bakom tv möbeln lite bättre, tack för tipset.

Angående jorden generellt så borde det sitta ordentligt då detta rum är precis nyrenoverat och detta uttaget är helt nytt, jag har dock för mig att om elektrikern går in i ett rum och monterar nya uttag så måste alla uttag i rummet bytas till jordade, det sitter ett gammalt ojordat kvar på ena kortsidan. Men men.
Problemet lär ju, isåfall faktiskt ligga längre ut mot gatan, ska känna på jordarna i mitt gamla proppskåp och kanske, om jag kommer åt i fasadskåpet.
Elektriker är jag ju pinsamt nog men jag får ha till mitt försvar att jag oftast inte jobbar med spänning under 10kV.

Rent generellt brukar man väl alltid ha alla ljudprylar jordade eller är det vanligt man man bara jordar te.x försteget för att slippa sånt här?

adagio

Inläggav adagio » 2016-03-03 22:57

Problemet är inuti din stärkare. Tänk på att jorden aldrig ska kunna ta sig runt i en loop. Förmodligen ligger signaljord och skyddsjord/chassiejord i samma plan. Hitta den punkt där de går ihop och lyft skyddsjorden med ett 10ohms motstånd.
Eller låt tejpen sitta kvar. Nollan o jorden är ju ändå samma i proppskåpet. Det är osannolikt att chassier skulle bli strömförande helt plötsligt, oavset skullen proppen gå. Och säkringarna i apparaten. Jag skulle nöja mig med tyst på brummet på det enkla sättet jag tipsade dig om. Som du nämnde har ju Denon ingen skyddsjord utan förlokar sig på nollan, som rent faktiskt är jord den med. Men det finns säkert andra bestämda åsikter.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2016-03-04 08:30

dawelito skrev:Hej! Just nu kör jag en standard/biltema rca mellan förstärkare och qsc steget. Mellan förstärkaren och t.amp steget är det en lite finare rca->XLR kabel, en sån här kabel får jag till qsc steget i nästa vecka.

Speakon till alla lådor med 4x2.5mm2 gummikabel, korskopplade i varje ände.

Jag testade att tejpa jorden i grendosan dit QSC steget är kopplat och då slutade bruset :) Jag ska ta en heldag i helgen och orginisera kablarna bakom tv möbeln lite bättre, tack för tipset.

Angående jorden generellt så borde det sitta ordentligt då detta rum är precis nyrenoverat och detta uttaget är helt nytt, jag har dock för mig att om elektrikern går in i ett rum och monterar nya uttag så måste alla uttag i rummet bytas till jordade, det sitter ett gammalt ojordat kvar på ena kortsidan. Men men.
Problemet lär ju, isåfall faktiskt ligga längre ut mot gatan, ska känna på jordarna i mitt gamla proppskåp och kanske, om jag kommer åt i fasadskåpet.
Elektriker är jag ju pinsamt nog men jag får ha till mitt försvar att jag oftast inte jobbar med spänning under 10kV.

Rent generellt brukar man väl alltid ha alla ljudprylar jordade eller är det vanligt man man bara jordar te.x försteget för att slippa sånt här?

Du tror fel genom att gissa att problemet härrör från elsystemet.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2016-03-04 08:33

adagio skrev:Problemet är inuti din stärkare. Tänk på att jorden aldrig ska kunna ta sig runt i en loop. Förmodligen ligger signaljord och skyddsjord/chassiejord i samma plan. Hitta den punkt där de går ihop och lyft skyddsjorden med ett 10ohms motstånd.
Eller låt tejpen sitta kvar. Nollan o jorden är ju ändå samma i proppskåpet. Det är osannolikt att chassier skulle bli strömförande helt plötsligt, oavset skullen proppen gå. Och säkringarna i apparaten. Jag skulle nöja mig med tyst på brummet på det enkla sättet jag tipsade dig om. Som du nämnde har ju Denon ingen skyddsjord utan förlokar sig på nollan, som rent faktiskt är jord den med. Men det finns säkert andra bestämda åsikter.

Är du säker på att problemet är i någon av hans förstärkare?
Mer sannolikt är väl att problemet med största sannolikhet beror på jordslingor.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2016-03-04 08:35

Dawelito, välkommen till forumet förresten! :)

adagio

Inläggav adagio » 2016-03-04 08:43

Att det är en slinga är ju givet. Eftersom det slutar när slingan bryts, som jag sa, problemet är att jordslingan letar sig in från skydd/chassiejord till signaljord. Signmaljorden är den viktigaste referensen för alla signaler. Kukar något ur där märks det. Jag tycker iofs att det känns som att problemet är löst om man inte vill krångla till det. Brummet borta! Bara att lyssna på musik och inte grotta så mycket i det.
Det spelar ingen roll vad jag tror, så länge problemet är löst.

adagio

Inläggav adagio » 2016-03-04 08:49

Att sätt lite eltejp på jordstiften är som att behandla symptomet inte sjukdomen. Men oftast räcker en Treo mot huvudvärk, man behöver inte operera hjärnan. :)

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2016-03-04 09:07

Bak på t-amp stegen finns en om kopplare som särskiljer jorden i steget ändra den i första hand.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-04 11:56

vända en kontakt i elurtaget kan i vissa fall avhjälpa brum.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
nuffe

Inläggav nuffe » 2016-03-04 12:11

Använd en sån här,
http://www.kjell.com/se/sortiment/ljud- ... end-p24137

Så tror jag ditt problem är borta.

Men islolera inte jordstiften (mer än för test).

Henrik

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-03-04 15:56

Tack för välkomnandet :)

Just nu har jag kvar tejpbitarna men det känns ju klart lite snikigt, men det verkar funka bättre än innan iallafall, jag har dock små störningar kvar som förmodligen kommer ifrån förstärkaren, att det "dunkar" i takt med stegen på volymratten när man höjer och sänker, inte alls högt utan precis så att man hör det. (så var det även med DENON steget)

Testade att skifta röd och vit på steget till basarna och då flyttade sig problemet så, det bör komma ifrån förstärkaren.
Det där RCA filtret verkar intressant, ett sånt ska jag nog testa sätta dit nu när jag får mitt delningsfilter, då använder jag ju bara ett par RCA bak på förstärkaren till filtret, resten XLR. Antar att detta skall sättas på sträckan mellan förstärkare och te.x slutsteg, på lågnivån.

Testade att lyfta jorden på t.amp steget med knappen baktill men då brummade det högt ur basarna direkt när man slog på (QSC steget fortfarande ojordat när jag testade), så det återställde jag igen.

Häftigt mycket hjälp man får på detta forumet, uppskattas! :)

adagio

Inläggav adagio » 2016-03-04 17:52

"Is simplicity best or simply the easiest" funkar det med en så enkel sak som att skippa jordslingan med tejp förstår jag inte varför det ska krånglas till.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-03-04 18:28

Välkommen dawelito

Tänk på att detta är ett internet forum och som så vanligt fullt med konstiga skriverier. Hoppas du kan sortera rätt och gör något vettigt.

Vet du hur dina rca->xlr kablar är kopplade?

//Michael

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-03-04 18:59

Michael skrev:Välkommen dawelito

Tänk på att detta är ett internet forum och som så vanligt fullt med konstiga skriverier. Hoppas du kan sortera rätt och gör något vettigt.

Vet du hur dina rca->xlr kablar är kopplade?

//Michael

tack än en gång, jodå ganska van vid internetforum men jag går säkert på ett och annat skämt eftersom att jag är nybörjare men så är livet :)

Jag har en sån här RCA->XLR adapter http://www.thomann.de/se/cordial_cfu_15 ... r_197279_7 till sub-steget (Det är ur subbarna det låter lite när man rör volymen).

På förstärkaren har jag 2st sub pre-out, sub1 och sub2 , båda dessa använder jag, en till varje kanal på sub steget.
Front out pre-out använder jag till topp-steget, med vanlig jättebillig rca kabel.

På måndag får jag ett delningsfilter och då kommer jag köra samma RCA-XLR adapterkabel från front pre-out på förstärkaren till delningsfiltret och sen XLR ut till varje steg.

Du kanske menade om jag visste hur Rca-xlr kablarna är kopplade innuti själva kontakterna, det vet jag tyvär inte.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-03-04 19:36

Med de grejor du skrivit att du har, så har du möjlighet (förhoppningsvis) att köra utan att höra eventuellt brum från jordslingor. Du behöver 'rätt' kablar. Tyvärr är "Cordial CFU 1,5 MC" inte rätt för dig (jag kollade på Cordials hemsida). Jag tillverkar mina egna kablar, så jag har ingen koll på vad som finns att köpa. Hoppas någon annan kan ge tips på kablar som finns att köpa.

Detta med konstigt ljud när du ändrar volymenen har inget med brummet att göra. Det är nog dc in i volymkretsen - min gissning, men vet inte ens hur det låter. Eller... om volymen ändras när det är signal (om du har brum, så har du signal hela tiden) så kommer signalen påverkas, liksom det som en volym gör. Har svagt minne av att detta beskrevs väldigt bra och utförligt i en annan tråd rätt nyligen. Hur högt är det, är det så anläggning/öron nästan går sönder?

Ytterliggare ett filter! Varför?
Använd korta (korta) kablar mellan Integra och filtret.

//Michael

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-03-04 21:07

Tack för svar.
Jag har lödutrustning och är rätt vass på att löda så, länka mig gärna till en sida som säljer lite schyssta kontakter, RCA , xlr och en bra, kanske skärmad kabel?.

Jord-Brummet som jag Beskrivit först lät inte speciellt högt, höjde man steget till halv volym så hörde man det så mycket så att det störde.
Volym "dunkarna" låter inte Heller högt, men tillräckligt för att jag som vet att de låter ska höra det, tror inte "dunket" ökar med volymen så det är bara på låg/ normal volym man hör det.

Ang filtret så är det mest för att kunna dela aktivt när jag tar högtalarna till små fester, 1-2 gånger om året med en pioneer djm mixer. Med de inbyggda i högtalarna spelar basarna upp till 150hz och topparna 60hz-19khz , hade velat ha en delning på typ 80-100hz.

I integra har jag ställt en delning på 80hz "thx" "LPF/HPF tror jag det hette, det kanske är exakt samma sak som att sätta ett aktivt filter och dela vid 80hz? Att förstärkaren även delar PRE-OUT utgångarna så att säga.

Jag kommer iallafall testa, eller lära mig ställa lite i filtret i vardagsrummet sen får man se om det blir använt i hemmet eller om det får ligga i gaderoben tills det är fest igen :)

Mellan integra och delningsfilter tänkte jag ju ha min 1.5meters rca-xlr adapter men nu blev jag ju lite sugen på att bygga en egen :)

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-03-04 22:16

Oj, ursäkta det där med korta kablar. Det är vid rca till rca som det är bra, men det skulle ju inte du ha.

Integra delar, om du ställer in den för det. Så ytterliggare filter behövs inte, om nu inte det externa har ytterliggare funktionalitet.

Lite grejor för kablage, t.ex.:
Neutrik ProFi (RCA)
Gotham GAC-2 AES/EBU
Neutrik NC3MX-B (XLR)

Minus signalen från xlr skall kopplas till skärm i rca kontakten. Så xlr och kabel blir balancerad. Kabeln skall alltså ha två ledare plus skärm.

//Michael

adagio

Inläggav adagio » 2016-03-05 00:31

Filter i signalvägen? Säkert bättre ljud....not!
Lycka till med projektet. Hoppas du når till ett bra resultat. Var för krångla till saker?

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2016-03-05 11:31

Som sagt, ny börjar så ibland missar jag nog skämten :oops: filter på signalvägen låter onekligen dumt.
Nej avancerat ska jag inte göra det, jag har de precis som du sa med tejp i uttaget och det funkar super!

Lite signalkabel kan bli kul att testa bygga en egen för en billig peng bara för att de är roligt, och för att min biltema kabel ser lite trött ut :)

Återgå till Generellt om hifi