Fråga angående koppling och klargöring hur det ligger till

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
distad

Fråga angående koppling och klargöring hur det ligger till

Inläggav distad » 2016-03-04 17:04

Eftersom forumet har gott om elektronik kunnigt folk som har lite större hjärna än jag och som gillar att skruva och pilla i elektronik så tänkte jag att den här frågorna kunde få tydliga och raka svar.
Så här det det ofta ut på baksidan av subbar, de har en R & L ingång, så varför är det då alltiden en SUB ut ifrån Hemmbiostärkare. :?: Och det säljs ofta sådana här kablar för den uppgiften (Numera finns det Biostärkare med två utångar för koppling av TVÅ subbar i stereo) Men om man nu sitter med ett vanligt 2-kanalsförsteg och vill koppla in en sub, så är du ju alltid R & L out på försteget och vilken ska man då koppla till en subbens enda ingång om det bara finns en ingång :?: eller två :?: för det blir ju inte stetreo ändå då det bara är en sub

I mitt fall så ska jag koppla ifrån ett 2-kanalsförsteg till ett slutsteg som där det utrycklingen står så här INPUT jacks (Channels A, B) Two jack types are provided for each channel. Note that if you are using BRIDGE or PARALLEL mode, only the Channel A jacks are effective. Så skall alltså använda channel A in till slusteget eftersom jag kommer köra det bryggat till DIY subben. Och det gör väl detsamma vilken av L & R som jag använder på mitt 2kanals-försteg som signal till slutsteget. :?: :?:
MEN vad skulle hända om jag använde en sådan där kabel som jag länkade bild på och kopplade den ifrån mitt 2-kanalsförsteget till slutstegets Chanel A blir det blixt och dunder en massa trasig elektronik :evil: :roll:

Bild Bild
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Re: Fråga angående koppling och klargöring hur det ligger t

Inläggav PappaBas » 2016-03-04 17:29

Jag förstår inte hur du tänkt koppla?
Kan du inte rita upp?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-03-04 17:48

Kan inte sådant, du vet hjärnan är för liten. Tycker jag har skrivit så tydligt så jag bara kunde. Får väl lägga samma fråga på Hififorum.nu om ingen kan det här.
Senast redigerad av distad 2016-03-04 17:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-03-04 17:52

FBK skrev:Kan inte sådant, du vet hjärnan är för liten.

Rita på papper? Ta bild?

Speciellt i det andra stycket förstår jag inte var subben skall in och var ditt slutsteg skall in?

Användarvisningsbild
MathiasS

Inläggav MathiasS » 2016-03-04 18:01

Frågan är om FBK kan använda en sk "sub-kabel" (som har höger+vänster lågnivå i ena änden och en lågnivå anslutning i andra änden) mellan sitt försteg och det slutsteg som ska driva subben.

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-03-04 18:06

Skulle vara enklare att svara på frågan om han angav vad det är för apparater han har som ska kopplas ihop.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-03-04 18:12

Bild på baksidan av försteget.
Bild
Och bild på manicken som ska kopplas mellan dem
Bild

Och bild på slusteget som ska driva subben
Bild
Och slutsteget ska köras bryggat så där jag ska använda de två röda högtalarutgångarna till subben
Frågan är då om jag ska på signalsidan där Yamaha säger att man bara ska använda ingång A om du ska göra bryggat och om jag då ska använda en kabel ifrån någon av L eller R utgångarna ifrån försteget till DSPeaker eller en sådan där kabel som jag länkade till ovan sätta och använda både L och R ifrån försteg in i DSPeaker och sedan en kabel vidare till slutstegts A-ingång :?: Tydliga än så kan jag inte beskriva det... :?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-03-04 18:16

Får väl se i morgon om jag få något svar ifrån någon kunnig eller om jag blivit idiotförklarad som förr. :roll:

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-03-04 18:48

Jag skulle bara koppla in en kanal, inte försöka koppla ihop höger och vänster.
Svarar det på din fråga?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-03-04 19:25

Har du två subutgångar från förförstärkaren?
Vad står det i manualen för de?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-03-04 20:00

"JAG HAR TRE HELT VANLIGA PREOUT" utgångar som man kan koppla vanlig slutsteg eller subbar till.

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-03-04 20:05

PappaBas skrev:Har du två subutgångar från förförstärkaren?
Vad står det i manualen för de?

Tror knappast en Linn Kolektor har LFE out (utan att ha läst manualen). ;)

RCA Y-kabel (stereo till mono RCA) bör man nog inte använda utan göra som Alexi sa och dra en enkel mono RCA från ena kanalen bara och sen hoppas basen är mixad i mono. :D Annars finns det väl prylar som kan summera två kanaler till en mono också om man söker lite.

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2016-03-04 20:11

Blandas det inte samman lågnivå och högnivå?

/undrar en john utan att förstå riktigt vad som menas

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-03-04 20:12

Innan Perfector hittar hit kan jag ju länka http://www.monacor.se/produkter/splitte ... nr/211930/ :mrgreen:

Användarvisningsbild
gflar

Inläggav gflar » 2016-03-04 20:18

Vad händer om man "splittar ihop" höger o vänster kanal till en kanal, varför är det obra?

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-03-04 20:21

Så summa summarum

Kod: Markera allt
[Linn Kolektor|line out]>===RCA-stereo===>[Monacor stereo/mono låda]>---RCA-mono--->[anslutning A, phono/XLR in|Yamaha P7000S i bridge-läge|bridge-paret-högnivå ut]>---lampsladd--->[sub] 

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-03-04 20:23

gflar skrev:Vad händer om man "splittar ihop" höger o vänster kanal till en kanal, varför är det obra?

Odefinerade saker händer, men man kortsluter ju höger och vänster kanal om man kopplar ihop utgångarna med en Y-kabel. Andra hållet går fint, d.v.s. spjälka en mono utgång till två m.h.a. Y-kabel.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-03-04 20:48

joakimfors skrev:Så summa summarum

[Linn Kolektor|line out]>===RCA-stereo===>[Monacor stereo/mono låda]>---RCA-mono--->[anslutning A, phono/XLR in|Yamaha P7000S i bridge-läge|bridge-paret-högnivå ut]>---lampsladd--->[sub] 

Skulle väl in en DSPeaker också :) Bara lägga den mellan utgången från Monacor lådan och ingången på förstärkaren.

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-03-04 20:52

PappaBas skrev:
joakimfors skrev:Så summa summarum

Skulle väl in en DSPeaker också :) Bara lägga den mellan utgången från Monacor lådan och ingången på förstärkaren.

Så sant, minnet är kort när man sitter och ritar ASCII art och håller reda på småbarn samtidigt. :mrgreen:

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-03-04 21:06

Får se hur det här blir, man får lite av en känsla av att det inte blir något lyckat projekt av inläggen, men det är ju inte heller några Ino pryttlar, kan ju var en orsak. Får väl skylla på MÖ som sade att subben var bra skit. Om inte annars så kanske den duger till att köra enbart som Biosubba och koppla ihop den med Hemmabiostärkaren, med en 18" tummare lär ju man få lite tryck i grejerna.

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-03-04 21:11

Varför skulle det inte bli lyckat och wtf har Ino med det här att göra?

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-03-04 21:48

Kör med bara en kanal så länge. Bas är ofta ändå mixad i mono.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-03-04 22:58

FBK skrev:Får se hur det här blir, man får lite av en känsla av att det inte blir något lyckat projekt av inläggen, men det är ju inte heller några Ino pryttlar, kan ju var en orsak. Får väl skylla på MÖ som sade att subben var bra skit. Om inte annars så kanske den duger till att köra enbart som Biosubba och koppla ihop den med Hemmabiostärkaren, med en 18" tummare lär ju man få lite tryck i grejerna.

Förstår inte heller varför du skriver så? Det är väl så här man brukar koppla in det. Det enda lite speciella är ju att du har två kanaler ut och bara en kanal in på förstärkaren och antimoden. Denna model av antimode är avsedd för att användas tillsammans med en hemmabioreceiver (därför den heter cinema).
Det finns en annan modell av antimode där det finns dubbla ingångar (8033 S II). Så det krävs en liten grunka om du vill vara säker på att du får med båda kanalernas bas men som det föreslås kommer du säkert inte märka någon skillnad om du bara kopplar in ena kanalen.
DSPeaker säljer själva en kabel avsedd för för att summera två kanaler från preout till en enda på den modellen av antimode. Kolla om den är billigare än Monacor?

Här är kopplingsexempel från DSPeakers hemsida:
http://www.dspeaker.com/en/technology/a ... ples.shtml

Manualen till Antimoden:
http://www.dspeaker.com/fileadmin/datas ... aSIIen.pdf

Länk till original stereo till monokabeln:
http://webstore.vlsi.fi/epages/vlsi.sf/ ... 5444210%22
Senast redigerad av PappaBas 2016-03-04 23:02, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-03-04 23:01

FBK skrev:Får se hur det här blir, man får lite av en känsla av att det inte blir något lyckat projekt av inläggen...

Ja alltså att få ljud ur subben är nog inget problem. Kör med en kanal bara och blanda inte ihop L och R. Du har väl bara en DSPeaker, en kanal på det bryggade slutsteget och en subbas? Men jag undrar hur du ska hantera högpass-delningen mot L/R-högtalarna? Är tanken att köra dessa ofiltrerat?

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2016-03-04 23:17

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-03-05 08:34

Conan skrev:
FBK skrev:Får se hur det här blir, man får lite av en känsla av att det inte blir något lyckat projekt av inläggen...

Ja alltså att få ljud ur subben är nog inget problem. Kör med en kanal bara och blanda inte ihop L och R. Du har väl bara en DSPeaker, en kanal på det bryggade slutsteget och en subbas? Men jag undrar hur du ska hantera högpass-delningen mot L/R-högtalarna? Är tanken att köra dessa ofiltrerat?

Jepp, hade tänkt testa det, stativarna går väl ner runt 40hz så jag tänkte låta suben ta över där så får man se hur det blir, har man tur då blirrdet lyssningsbart, otur så är projektet i soptunnan
Har alltid haft köpe subbor förr och det har funkat till film men man har inte fått ståfräs av musikljudet så jag tänkte testa något nytt,blir det pannkaka av det så får någon annan mer kunnig köpa pryttlarna då jag vet att det ska finnas mer grunkor, någon minidsp har jag hört talas om. Men åter i igen så är min hjärna för liten för att orka lära sig att ställa in en sådan med en massa grafer osv så då återgår jag kanske till köpesub igen

Ps. Lite synd skulle det vara för jag har byggt en egentillverkad audio bänk för just det här projektet så subben blev integrerad i bänken, bild nedan. Ska stå i det stora hålet-
Bild

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2016-03-05 09:28

Klanka inte ner på dig själv och ta inte ut någon förlust i förskott nu. Kan fortfarande bli bra det där. Snygg bänk är det också!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-03-05 10:11

Jag tror säkert vi har någon på forumet som inte bor allt för långt ifrån dig, som kan hjälpa dig med att kalibrera in subben. Jag tycker inte du ska ge upp om det inte blir bra direkt. Speciellt eftersom jag tolkar dig som att du aldrig blivit helt nöjd med någon tidigare sub heller?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2016-03-05 10:38

Ingen sub som jag har haft tidigare har funkat riktigt bra till musik, men ingen har heller haft rumskorrigering Enda subbor som jag hört hemma hos olika personer och som helt har funkat till 100&% med olika toppar är Velodyne DD och Ino, köpesubbor är svåra att få till till musik om de inte kostar mycket eller massor och har rumskorrigering, men den där lilla DSPeaker har jag inte testat tidigare och ska ju vara enklare modell av det som tar hand om de allra värsta så vi får se.
Ps. Var och lyssnade på en Studiosubb förr året men ilsknade till när de höjde priset några dagar efter jag lyssnat med nästan 3000kr, bad om några dagars betänketid och sedan när jag hörde av mig för en beställning så var det helt omöjligt att ge mig det gamla priset.... :evil:

Kan tillägga att det är det här aset i en 160L sluten låda som är subben http://stereointegrity.com/product/ht18-18-subwoofer/

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-03-05 11:00

Ser ut att vara ett riktigt bra element! Så borde gå att få till om man hittar en placering i rummet som fungerar med en ensam sub.
Jag tror att alla gånger du hört det fungera bra för musik så har det varit i ett system där man även aktivt delat av topparna, så som exempelvis görs i Ino's delningsfilter.
Något sådant här skulle kanske vara värt att prova:
http://www.thomann.de/gb/dbx_223_xs.htm?sid=5b06c2120ddf11333c98a2ac0d4b7d60

Nästa

Återgå till Generellt om hifi