rikkitikkitavi skrev:När vi ändå diskuterar
Jmfr grupp 11 (spis, Perilex uttag) och grupp 12 (tvättmaskin, lite äldre och kraftigare modell) och 31 (varmvattenberedare)
Samtliga brukar 3 faser, vet dock inte intern koppling på värmepatroner/plattor
Innan satt det ju diazed.
OK?
OK?, ja det tycker jag det verkar. Jag ser inget som får mig att reagera.
Tänkte du användande av trepolig säkring vs 3 x enpolig?
3polig är bra, och ibland i princip nödvändigt om det är laster som inte får tappa endast en fas, eller mår mycket dåligt av ett fasbortfall.
T.ex. trefas asynkronmotor mår riktigt illa och går sönder efter ett tag om en fas tappas. Nu brukar dessa som regel föregås av ett motorskydd som bl.a. skyddar mot fasbortfall, så då kan man ändå ha 3 enpoliga säkringar.
Men det finns prylar som absolut bör ha 3 polig säkring.
I ditt fall kan det möjligen vara TM som borde haft trepolig säkring, om den nu skulle råka ha 3fasmotor, och inte internt motorskydd.
Men jag tror inte att du har något egentligt problem där, den maskinen satt väl tidigare på 3 st diazed.
Sen finns det annat fall, och det är blandade enfas och flerfaslaster på samma grupp.
För det första är det rejält olämpligt, nästan så det ska anses som förbjudet, åtminstone i vanliga hem. På industri, lab, och andra speciella miljöer där man kan anta att det bara är kompetent personal som grejer med det elektriska tillåts detta bättre.
Men ett exempel är att om du plötsligt kommer på att det skulle vara fint med ett 230V uttag alldeles nära VVB, så är det högst olämpligt att ta en fas från denna till uttaget.
Och det beror på den stora olycksrisken. Trasiga uttag för vanligt fôlk byta. Hans Person bryter rätt säkring och kollar att 230V har försvunnit. Bra! nu kan Person börja skruva. Och mitt i arbetet så slår termostaten i VVB till och då leds 230V från annan fas genom värmeelementet i VVB och sen genom Person som dör. Trist.
Om man någon gång måste låta en två eller trefasgrupp delas med en enfaslast (enfasuttag) pga att precis alla andra alternativ är uttömda så är det krav på trepolig säkring, som förhindrar detta scenario.
Och din elektriker har satt trepolig på spis.
Är det så att du har separat ugn och häll?
I så fall har elektrikern resonerat så; det är en trefasgrupp, där spisen är en tvåfaslast och ugnen en enfaslast som delas i samma grupp. Då är det bäst med 3 polig säkring.
Ett mycket bra och korrekt val.
Lite bättre är det förstås att få dra fram en helt egen enfasmatning till ugnen, men detta blir nästan aldrig aktuellt i befintligt hus/lägenhet, då få är beredda på att betala för merjobbet.
De kök jag byggt om har så gott som uteslutande blivit den lösningen, att jag delar upp den gamla trefasmatningen till spisen på två faser till häll och en till ugn.