En tråd om elinstallationer.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
aisopos

Re: En tråd om elinstallationer.

Inläggav aisopos » 2016-03-02 20:47

Martin skrev:Säg att jag ska koppla in en utanpåliggande väggtrafo till en dörrklocka som sitter 10cm från en dosa i väggen,

Du kan gärna lägga upp en bild på hur det ser ut på väggen där du tänker ha trafon.
Och hur tänker du sen förresten, blir det utanpåliggande dragen ringledning?

Och en bild på hur det ser ut i kopplingsutrymmet i trafon skulle du kanske också kunna kasta upp.

Det känns som att du har minst tio olika och ganska bra sätt att lösa det hela på. Skulle jag vara på plats så skulle jag antagligen kunna presentera ett eller två synnerligt bra alternativ.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-03-03 00:26

aisopos skrev:
Michael skrev:
Martin skrev:Tolkar jag det rätt om man ska använda en snutt EKK 3x1,5mm och kanske ett doslock med sladduttag?
NEJ, har du inte skyddsjord skall du absolut inte använda en kabel med skyddsjord.

//Michael

Det är inga problem eller fel med att använda 3g1,5 eller annan kabel med gulgrön i ej skyddsjordade sammanhang.

Då får jag be om ursäkt. Jag finner det dock märkligt. Hoppas ingen tror att det är skyddsjord i framtiden.

PS. Jag skulle aldrig acceptera en sådan koppling. Likväl accepterar jag inte om elektrikern använder röd som fas i ett hus med röd skyddsjord.

//Michael

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2016-03-03 00:40

Tack för den ingående studien i alternativ. Det blev som enligt bifogad bild. Kabeln sitter fast rätt ordentligt iom kröken i doslock och förskruvningarna i trafon. Är det ändå motiverat med ett par klammer mot väggen?

Bild

Den gröna i 3G1.5 EKK är kopplat till skyddsjord i dosan via en WAGO men slutar avklippt i ytterhöljet på kabeln i trafoänden. Finns ingenstans att koppla in den i trafon. Men det är riktig skyddsjord hela vägen dit.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2016-03-03 08:10

Michael skrev:
aisopos skrev:
Michael skrev:NEJ, har du inte skyddsjord skall du absolut inte använda en kabel med skyddsjord.

//Michael

Det är inga problem eller fel med att använda 3g1,5 eller annan kabel med gulgrön i ej skyddsjordade sammanhang.

Då får jag be om ursäkt. Jag finner det dock märkligt. Hoppas ingen tror att det är skyddsjord i framtiden.

PS. Jag skulle aldrig acceptera en sådan koppling. Likväl accepterar jag inte om elektrikern använder röd som fas i ett hus med röd skyddsjord.

//Michael

Du behöver inte be om ursäkt på något som helst vis, eller av någon som helst anledning. :)

Om jag kommer till ditt hus så får du antingen acceptera att det används kabel med gulgrön ledare i, i ojordade rum, eller så får du vackert acceptera att jag måste dra om allt och jorda rubbet, ty det finns inte att få tag på installationskabel utan gulgrön.

(Eller jo kanske, det ligger åtminstone aldrig på hyllan, utan är i så fall beställningssortiment. Men om det går att beställa så får man antagligen endast välja bland någon enstaka kabeltyp samt att den förmodligen är chockerande dyr.)

Men det är absolut ingen föreskriftsmässigt problem att använda kabel med gulgrön i, en ledare som man sen inte använder i installationen.
Det är tom så att jag och många andra elektriker brukar dra fram en oanvänd gulgrön i t.ex. VP-rör, en liten bit längre ut i anläggningen för framtida ev behov om man ändå håller på och slangar i FK.

Och ingen "ska få för sig" att det är en inkopplad jord.
Det kommer man annars märka när man gör kontrollerna innan idrifttagning, där det stipuleras t.ex. kontinuitet på jordledare och utsatta delar ska kontrolleras.

Skulle röd existera i en befintlig anläggning (vare sig jag hittar den som jord, tändtråd eller fas, allt förekommer ;), jag kan räkna upp flera hus där jag hittat röd som alla funktionerna - i samma hus! :)) så använder jag aldrig röd till fas eller tändtråds. Anläggningen är tillräcklig svår att förstå ändå. ;)

Men jag har oerhört svårt för röd FK i vilket fall. Vet att den är tillåten idag, den har kommit in i värmen igen sas. Men det liksom kliar lite obehagligt att införa den i en modern anläggning då man vet vad vilda western-användningen förr i tiden ställt till med.

Jag har f.ö. aldrig röd FK i bilen, så det blir liksom en ickefråga hela tiden ifall jag ska eller inte ska använda den ;)

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2016-03-03 08:21

Martin det ser bra ut.
Inget som inte en riktig elektriker kan lämnat efter sig.

Själv skulle jag jobbat lite mer på böjen, så det antydde två böjar och att kabeln gick mer vinkelrätt in i trafon, och satt en liten snygg tvåbent lettiklammer. Ev ett TKK-klammer (klemmi).
Men inte ett sånt där fult plastklammer, då fick det nog hellre vara som på din bild. ;)

Men det ser inte värre ut än att det motsvarar vad ungefär halva yrkeskåren lämnar efter sig. Jag är väldigt väldigt petig.

När jag kikar på bilden så tänker jag att jag kanske skulle satt näsan på doslocket uppåt, och sen trafon kloss mot näsan så det inte alls blir någon utanpåliggande synlig kabel på primärsidan, utan bara lågspänningssidan.

Men nu var ringledningskabeln kanske redan där och för kort. ;)
Ev doslockets näsa åt höger och trafon liggande. Men då skaver det lite i ögat att trafon inte sitter rakt med texten vågrätt. ;)

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2016-03-03 10:40

I en installation som denna, hur mycket skyddshölje får man skala av under dosan?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2016-03-03 11:29

Jo visst finns kabel (t.ex. EKK) utan gulgrön. Kanske inte på Biltema eller ByggMax, men där 'riktiga' elektriker handlar. Om inte annat finns en rulle hemma hos mig.

Martin: En klammer skulle jag sätta dit. Ser annars lite inbjudande till klädhängare :-)

//Michael

Anders J

Inläggav Anders J » 2016-03-03 11:30

Jag bor i ett hus där tidigare ägaren var elektriker... Detta med behörighet är naturligtvis från början rätt tänkt, det är potentiellt farligt att göra fel. Men 99 % av elinstallationerna görs INTE av behöriga elektriker utan av s k "yrkesmän" och på stora elinstallationsfirmor räcker det med att det finns en enda person som skriver namnteckningarna.

Elsäkerhetsverket försöker modernisera det systemet så att det ska vara installatörens kompetens/utbildning som ska regleras och inget annat, men det finns mycket starka fackliga intressen som vill bevara tingens ordning som ju närmast är ett skråväsende. När allting är "som det brukar" kan det ju möjligen fungera, men t ex om man som jag bor längst bort vid vägs ände så kan det bli (och har blivit) fel t ex med utlösningsvillkoret, trots att man trott sig göra rätt.

Ett bevis på att det inte fungerar kan man läsa sig till vid en tragisk olycka i Tanumshede. En "yrkesman" installerade en elradiator i ett dagis, men uppmärksammade inte att elradiatorn var felaktig och kontrollmätte inte. Elementet blir spänningsförande och ett barn dör. "Yrkesmannen" polisanmäls och fälls. Då härsknar Elsäkerhetsverket till och polisanmäler den med behörighet, som ju rimligen borde ha rollen att stå där med ansvaret. Men denne frikänns. Har inte läst på mer än så, men googla och läs!

Men det är djupt tragiskt och visar tydligt på att det inte fungerar som det borde.

F ö så tycker jag att tiden borde vara mogen för krav på jordfelsbrytare även i befintliga installationer.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2016-03-03 11:59

Det var just att jag inte hittade någon 2-ledad EKK. 3-ledaren kan jag också ha användning för till annat. Extra utanpåliggande uttag i garaget mm. Stod och valde mellan dilemmat 2-ledad rund mångtrådig anslutningskabel (som egentligen inte riktigt känns tillräckligt styv för att sättas i en sådan här och som inte är för fast installation)
Bild

En klammer ska sättas dit och kabeln ska böjas till.

Mycket lärorikt det här.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2016-03-03 20:51

Bild
Fixat! Säg nu att det duger. :)

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2016-03-04 00:44

Det duger.

Jag skulle inte själv känna mig missnöjd att lämna en kund med det utförandet. :)

(och jag är, som sagt, rätt petig. ;)
Senast redigerad av aisopos 2016-03-04 00:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2016-03-04 00:50

Fast ringledningen är dock inte så fint förlagd, lite krokigt och så ... :D

Äh, det kan passera. En sådan där mjuk skitkabel är rent av omöjlig att få till perfekt. :oops:

Kanske ev att det hade varit bättre med en mycket liten smäcker kabelkanal där.
Men ärligt talat har jag sällan sånt i bilen (en mycket liten kabelkanal), och sällan ser jag vinsten tillräckligt stor för att åka en extra tur till grossisten för att köpa en, i ett sådant här fall. ;)

Om du själv är nöjd, så är det helt enkelt jättebra. :)

Det finns åtminstone inget fel gentemot regler, och det ser bra ut.
Senast redigerad av aisopos 2016-03-04 00:56, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2016-03-04 00:53

rikkitikkitavi skrev:I en installation som denna, hur mycket skyddshölje får man skala av under dosan?

Menar du kabelmanteln?

Jag själv skalar kabelmanteln precis i liv med dosans kant, eller möjligen några mm extra mantel.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2016-03-04 07:37

Exakt. Tack för svaret.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2016-03-04 07:47

Det som är bra att tänka på vad gäller dosor så är det att doslock el dyl som sitter så lågt att barn kan komma åt ska inte kunna demonteras utan verktyg.

I vanlig klartext - doslock under 1,7 meter över golv ska vara med skruv, och > 1,7 m ög kan vara av snäpptyp.

Jag vet inte riktigt var detta 1,7 meter kommer ifrån. Det står nämligen inte så i dagens elinstallationsregler, utan man ska själv tolka när risken finns, eller inte.
Kanske är 1,7 m en praxis som sakta etablerat sig i elektrikerkåren, och nu anses som "lag" bara sådär. ;)
Men det kan också funnit en 1,7 meters-regel i äldre föreskrifter.

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2016-03-04 08:30

men visst finns det ringledningstransformatorer för montage i väggdosa ?

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2016-03-04 08:57

aisopos skrev:Det som är bra att tänka på vad gäller dosor så är det att doslock el dyl som sitter så lågt att barn kan komma åt ska inte kunna demonteras utan verktyg.

I vanlig klartext - doslock under 1,7 meter över golv ska vara med skruv, och > 1,7 m ög kan vara av snäpptyp.

Jag vet inte riktigt var detta 1,7 meter kommer ifrån. Det står nämligen inte så i dagens elinstallationsregler, utan man ska själv tolka när risken finns, eller inte.
Kanske är 1,7 m en praxis som sakta etablerat sig i elektrikerkåren, och nu anses som "lag" bara sådär. ;)
Men det kan också funnit en 1,7 meters-regel i äldre föreskrifter.

Överlag skall inte barn kunna komma åt spänningsförande delar. Bytte alla uttag mot petskyddade.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-03-04 09:00

slockna skrev:men visst finns det ringledningstransformatorer för montage i väggdosa ?

Hade en liknande dörrklocka med batterier innanför höljet.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2016-03-04 11:21

När vi ändå diskuterar

Jmfr grupp 11 (spis, Perilex uttag) och grupp 12 (tvättmaskin, lite äldre och kraftigare modell) och 31 (varmvattenberedare)
Samtliga brukar 3 faser, vet dock inte intern koppling på värmepatroner/plattor
Innan satt det ju diazed.
OK?

IMG_0698.jpg
IMG_0698.jpg (87.34 KiB) Visad 14866 gånger

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2016-03-04 12:23

Visa mig ditt proppskåp och jag ska berätta vem du är. :D Det vore något.

RogerGustavsson skrev:
slockna skrev:men visst finns det ringledningstransformatorer för montage i väggdosa ?

Hade en liknande dörrklocka med batterier innanför höljet.

Denna går att sätta batterier i men jag valde att trafomata den och köra 100% trådbundet just för att slippa tänka på batteribyten mm.

aisopos skrev:Kanske ev att det hade varit bättre med en mycket liten smäcker kabelkanal där.

Har just en sådan liten smal kabelkanal för ringledning som ligger i förrådet. När du skriver sånt börjar det ju klia i fingarna igen. Det här blir ju aldrig färdigt. Finns alltid förbättringar att göra. :wink:

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2016-03-04 23:34

Jag tycker trafon är ful, så hade försökt montera den så dolt det går, dvs kopplad till en annan dosa längre bort och dra längre ledning till sekundärsidan. Nu vet jag inte om det är ett alternativ hos Martin.
Förläggare kablarna i väggen... Eller sätt ringklockan någon annanstans...Eller trådlös ringklocka om batteriernas håller tillräckligt länge så man slipper alla kablar.

En liten uppgift kan lätt bli stor...

Användarvisningsbild
pingvinen

Inläggav pingvinen » 2016-03-04 23:41

PS jag har själv en ful trafo i hallen som installatören av hemlarmet skruvade fast i väggen 5 cm bredvid ett vägguttag. Skulle varit hemma och stoppat det i tid..
När jag frågade efteråt varför han gjort så påstod han att det måste vara så kort ledning på primärsidan. Det måste vara nonsens!? Förlusterna minimala i någon meter kabel och larmet drar inte mycket ström. Drar någon ur sladden är det batteri backup. (Snart åker skiten ut när telefonen kommer att matas via fiber)

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2016-03-05 08:36

Martin skrev:Visa mig ditt proppskåp och jag ska berätta vem du är. :D
wink:

Sant. Notera den avslagna trefassäkringen med en separat brytare. For future use in da garage !

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2016-03-05 11:10

rikkitikkitavi skrev:När vi ändå diskuterar

Jmfr grupp 11 (spis, Perilex uttag) och grupp 12 (tvättmaskin, lite äldre och kraftigare modell) och 31 (varmvattenberedare)
Samtliga brukar 3 faser, vet dock inte intern koppling på värmepatroner/plattor
Innan satt det ju diazed.
OK?

OK?, ja det tycker jag det verkar. Jag ser inget som får mig att reagera.

Tänkte du användande av trepolig säkring vs 3 x enpolig?

3polig är bra, och ibland i princip nödvändigt om det är laster som inte får tappa endast en fas, eller mår mycket dåligt av ett fasbortfall.
T.ex. trefas asynkronmotor mår riktigt illa och går sönder efter ett tag om en fas tappas. Nu brukar dessa som regel föregås av ett motorskydd som bl.a. skyddar mot fasbortfall, så då kan man ändå ha 3 enpoliga säkringar.
Men det finns prylar som absolut bör ha 3 polig säkring.

I ditt fall kan det möjligen vara TM som borde haft trepolig säkring, om den nu skulle råka ha 3fasmotor, och inte internt motorskydd.
Men jag tror inte att du har något egentligt problem där, den maskinen satt väl tidigare på 3 st diazed.

Sen finns det annat fall, och det är blandade enfas och flerfaslaster på samma grupp.
För det första är det rejält olämpligt, nästan så det ska anses som förbjudet, åtminstone i vanliga hem. På industri, lab, och andra speciella miljöer där man kan anta att det bara är kompetent personal som grejer med det elektriska tillåts detta bättre.

Men ett exempel är att om du plötsligt kommer på att det skulle vara fint med ett 230V uttag alldeles nära VVB, så är det högst olämpligt att ta en fas från denna till uttaget.
Och det beror på den stora olycksrisken. Trasiga uttag för vanligt fôlk byta. Hans Person bryter rätt säkring och kollar att 230V har försvunnit. Bra! nu kan Person börja skruva. Och mitt i arbetet så slår termostaten i VVB till och då leds 230V från annan fas genom värmeelementet i VVB och sen genom Person som dör. Trist.

Om man någon gång måste låta en två eller trefasgrupp delas med en enfaslast (enfasuttag) pga att precis alla andra alternativ är uttömda så är det krav på trepolig säkring, som förhindrar detta scenario.

Och din elektriker har satt trepolig på spis.
Är det så att du har separat ugn och häll?
I så fall har elektrikern resonerat så; det är en trefasgrupp, där spisen är en tvåfaslast och ugnen en enfaslast som delas i samma grupp. Då är det bäst med 3 polig säkring.
Ett mycket bra och korrekt val.

Lite bättre är det förstås att få dra fram en helt egen enfasmatning till ugnen, men detta blir nästan aldrig aktuellt i befintligt hus/lägenhet, då få är beredda på att betala för merjobbet.
De kök jag byggt om har så gott som uteslutande blivit den lösningen, att jag delar upp den gamla trefasmatningen till spisen på två faser till häll och en till ugn.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2016-03-05 11:13

Martin skrev:Visa mig ditt proppskåp och jag ska berätta vem du är. :D Det vore något.

Eller att man undrar vad personen har i sitt hus, egentligen ...

Jag lägger märke till 4 st 2-poliga säkringar (S1 - S4) i rikkitikkitavis central. Det får mig onekligen att undra vad det går till. ;)

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2016-03-05 12:01

Aisopos, jo bakmatning är FARLIGT. Är med på det. Skall jag expandera med fler uttag får man byta till en trepolig dvärgbrytare för säker frånskiljning. Avser byta VVB i snar framtid, den är ca 40 år. They dont build them like that today. Utanpåliggande värmemantel, var lite orolig för vad jfb skulle tycka.

De fyra tvåpoliga är en separat jfb grupp för fyra element . Värmepumpen sitter på en annan jfb.
Fast installerad. Så fryser inte huset ifall utomhuselen får för sig något eller liknande.

Jag skulle tro att elementen är kopplade på två faser för 400V drift, har inte kollat ännu.

Jag har INTE tänkt mig koppla samman tre enpoliga brytare mha externt fäste på armen just för att det är inte tillåtet...

Tack för svaret. Verkar som jag har en bra 'trikare.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2016-03-07 11:54

rikkitikkitavi skrev:
Martin skrev:Visa mig ditt proppskåp och jag ska berätta vem du är. :D
wink:

Sant. Notera den avslagna trefassäkringen med en separat brytare. For future use in da garage !

:idea: :idea: :idea:

pingvinen skrev:Jag tycker trafon är ful, så hade försökt montera den så dolt det går, dvs kopplad till en annan dosa längre bort och dra längre ledning till sekundärsidan. Nu vet jag inte om det är ett alternativ hos Martin.
Förläggare kablarna i väggen... Eller sätt ringklockan någon annanstans...Eller trådlös ringklocka om batteriernas håller tillräckligt länge så man slipper alla kablar.

En liten uppgift kan lätt bli stor...

Den matchar den gråa dörren iaf. En tanke var att sätta den i proppskåpet, använda en vanlig ojordad apparatsladd med europakontakt till den och dra ringledning därifrån men jag gav upp den när jag såg hur lite ringledning som följde med ringklockekitet. Blev snyggare såhär tycker jag. Kortare ledningar.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2016-03-07 13:36

Martin, ström kan gå i två riktningar.
Servisen är förberedd för tre faser, och det är både vad som skall finnas I garaget och vad som skall sitta på garagetaket 8) 8) 8)

16A 3ph räcker för vad där är utrymme att montera utan att hela fastigheten ser ut som ISS.

BosseS

Inläggav BosseS » 2016-03-15 20:06

Inte dog väl denna tråd, kom igen nu M, rock on!

gkb5189le

Inläggav gkb5189le » 2016-03-15 20:34

Hej.
Jag håller på sätter in kök i mitt fritidshus.

Kan man dra EKK eller EKRK inne i bänkskåpen?
Kan man dra EKRK genom ett borrat hål i timmerväggen (8-10cm)? Bör det då gå genom ett plaströr?
Är det tillåtet att först gå med EKRK till en kopplingsdosa för att sedan gå ut med EKK?

Jag ska inte dra elen själv. Det anlitar jag behörig elektriker till. Vill bara veta vad man ska köpa för kablar.

FöregåendeNästa

Återgå till Teknikforum