Byggsatsprojekt piP Signatur

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Byggsatsprojekt piP Signatur

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-04 15:01

Nu är det dags för mig att montera ihop ett par piPs som jag fick i 30-års present i form av en byggsats med fördigsnickrade MDF-lådor. Jag är gött noob när det gäller detta så ni får får ha förståelse för mina dumma frågor samt tillvägagångssätt. Ni får gärna ge mig konstruktiv feedback längs med projektet. Ska försöka posta så mycket bilder som möjligt.

Hur har jag då tänkt mig finishen. Jag har fastnat för en variant som jag såg här på forumet där högtalaren har svartlackerad baffel och fanérade sidor samt topp. Underdelen och baksidan tänkte jag också måla svart.
Jag funderar på att välja Jakarandafanér eller Almfanér. Mellan baffeln och fanéret tänkte jag fräsa ur en skåra runt om som också blir svart.
Bilagor
image.jpeg
image.jpeg (71.51 KiB) Visad 5967 gånger
Senast redigerad av Fredzz0rs 2016-03-04 18:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Re: Byggsatsprojekt piP Signatur

Inläggav mrGaskill » 2016-03-04 15:12

Har du någon bild på något almfanerat? Alm är ganska grovt trädslag med grova fibrer, men rätt fint. Det ovan är ek va?
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-04 15:58

Här är ett stycke almfanér. Det skulle kunna bli sjukt snyggt oljat tillsammmans med den svarta fronten.

Almfanér.jpg
Almfanér.jpg (96.31 KiB) Visad 5938 gånger

Sedan har vi Jakarandafanér som också skulle kunna bli sjukt snyggt. Det blir lite mer åt retrohållet.

Jakarandafanér.jpg
Jakarandafanér.jpg (252.64 KiB) Visad 5938 gånger

Då jag ej vill ha grundfärg på den ytan som jag ska sätta faner så ritade jag ut en linje runt fronten dit jag skall måla grundfärgen. Det är vid linjen som sedan den frästa kanten
kommer bli.

Linje.jpg
Linje.jpg (225.06 KiB) Visad 5938 gånger

Så här ser fronten ut efter första lagret grundfärg.

Första lagret grundfärg.jpg
Första lagret grundfärg.jpg (228.99 KiB) Visad 5938 gånger

Som ni ser så är avfasningen på den vänstra fronten lite grov i mdf:en. Antar att jag får bredspackla avfasningarna för att ytan ska bli slät och fin på den målade fronten?
Någon som har förslag på vad för typ av färg jag skall köpa för att få en liknande svart finish som bilden högst upp?

Sedan skall jag även säga att jag lusläst "en liten tråd om fanéring" eftersom jag aldrig fanérat tidigare. Jag är sjukt kluven inför vilken teknik jag skall använda. Jag har förstått att vitlim och tvingar förmodligen är den bästa lösningen men jag är orolig för att jag inte kommer få fanéret att fasta där jag vill på högtalarsidorna. DVS i höjd med den svarta linjen. Jag har fått rådet av en möbelsnickare att använda kontaktlim men har förstått att många är skeptiska till detta då den obehandlade mdf:en samt fanéret suger upp fukten i limmet och fanéret då ofta släpper i samband med inoljning av fanéret.
Vad tror ni?
Senast redigerad av Fredzz0rs 2016-03-04 16:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-03-04 16:08

Spackla bör du göra, bredspackla däremot gör man i första hand på väggar såvitt jag vet ;)
Jag använde själv sprayspackel till mina piP, funkade riktigt bra faktiskt, flyter ut jämnt och fint, sen kör man lite med 400-papper för att jämna till det sista och få rugga för färgen.

Ska bli kul att se vad det blir av dina piP!

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-04 16:14

Cinder skrev:Spackla bör du göra, bredspackla däremot gör man i första hand på väggar såvitt jag vet ;)
Jag använde själv sprayspackel till mina piP, funkade riktigt bra faktiskt, flyter ut jämnt och fint, sen kör man lite med 400-papper för att jämna till det sista och få rugga för färgen.

Är det inte risk med sprayspackel att det rinner på oönskade ytor? vill helst inte slipa ytor som redan är släta och fina i onödan då jag har en förmåga att slipa saker snett o jävligt :)

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-03-04 16:23

Fredzz0rs skrev:
Cinder skrev:Spackla bör du göra, bredspackla däremot gör man i första hand på väggar såvitt jag vet ;)

Är det inte risk med sprayspackel att det rinner på oönskade ytor? vill helst inte slipa ytor som redan är släta och fina i onödan då jag har en förmåga att slipa saker snett o jävligt :)

Nä det är inte särskilt rinnigt.. det är som att spraymåla, det rinner inte såvida du inte gör fel.
Sen kan du precis som med färg maskera områden som du inte vill att spacklet ska hamna på.
Slipa med kloss så bör det blir rätt rakt överlag :)

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-04 16:34

Cinder skrev:
Fredzz0rs skrev:

Nä det är inte särskilt rinnigt.. det är som att spraymåla, det rinner inte såvida du inte gör fel.
Sen kan du precis som med färg maskera områden som du inte vill att spacklet ska hamna på.
Slipa med kloss så bör det blir rätt rakt överlag :)

Jag som precis köpt en förpackning vanligt snickerispackel :)

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-03-04 16:50

Det blir nog snyggt vad du än väljer. Alm är lite råare då ja. :)

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-03-04 17:15

Fredzz0rs skrev:Jag som precis köpt en förpackning vanligt snickerispackel :)

Det funkar säkert med det också, även om jag själv skulle välja ett tvåkomponentspackel alla dagar i veckan.
Snickerispackel tar i min erfarenhet en evighet att torka och det blir sprött och spricker lätt.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-03-04 17:19

Jag använde också tvåkomp när jag byggde lådor. Det har funkat bra. Men det jag använde luktade verkligen starkt och illa när man använde det.

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-03-04 17:24

mrGaskill skrev:Jag använde också tvåkomp när jag byggde lådor. Det har funkat bra. Men det jag använde luktade verkligen starkt och illa när man använde det.

Plastic Padding PP100 eller Superspackel är det jag brukar använda, och ja, de har en viss arom - men hellre att det luktar och att det håller än tvärtom :)

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-03-04 17:28

Ja, precis. Man får våndas lite för bäst resultat. :)

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-04 17:51

Jag följer ert råd om tvåkomponent då jag läst på lite.
Det blev ett spackel från Mekonomen vid namn
Hagmans stålplast fine. Fick se ett smakprov i butik efter våtslip med 1200 papper och det såg väldigt bra ut :)

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2016-03-04 20:06

Kolla på burken att det funkar på trä.

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-04 23:20

bakerman22 skrev:Kolla på burken att det funkar på trä.

Kolla in detta produktblad. Vad jag kan se så sår det inget om att det inte kan användas på trämaterial men så kanske det är?
Verkar ju framförallt vara för plåt detta spackel. Men jag var tydlig till expediten att jag skulle använda det på trä.

http://www.lackman.se/shop/29307/art32/12154432-5b8126-11030.pdf

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2016-03-04 23:36

Du frågade henne på bildelskedjan om man kunde spackla högtalare med spacklet...?

"Användningsområde:
Stålplast Fine används vid lack- och
plåtarbeten där kravet på ytfinhet är stort.
Lämplig på såväl vanlig som galvaniserad plåt.
Används även för att limma och laga de flesta
hårda material."

Hmm...
Nja...

Beprövat och foolproof..

Bild

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-03-04 23:46

Jag använde Hagmans stålplast Optimal Fin på mina lådor. Det gick att putsa så det blev väldigt jämnt och fint. Jag tror jag hade någon primer utanpå också. Varför minns jag inte.

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-05 00:16

mrGaskill skrev:Jag använde Hagmans stålplast Optimal Fin på mina lådor. Det gick att putsa så det blev väldigt jämnt och fint. Jag tror jag hade någon primer utanpå också. Varför minns jag inte.

Vad bra! Då funkar det förmodligen med stålplast fine också. Snäppet ojämnare än Potimal fin men den var slut i butiken.
Primer? förklara?

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-03-05 02:28

Jag säger vitlim i limfrågan. En ide för att få en lyckad kant mot notspåret kan vara att maska linjen där du tänker fräsa notspåret och sedan fanera en bit in på maskeringstejpen. Sedan fräser du notspåret och avlägsnar maskeringstejpen och eventuella fanerrester. Ytbehandla sedan fanerat och maska upp ordentligt innan du lägger ytan på baffeln.

Summer Passing

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-03-05 08:13

Snickerispackel är avsett för att spackla träprodukter och fungerar utmärkt, och det finns väl ingen anledning att gå på tvåkomponenttsspackel om det inte är stora håligheter som ska byggas upp?
Hårdare spackel ger bara problem när det ska slipas, slippapperet tar mycket lättare på MDF än på spacklet och det blir diken på sidorna om spacklingen.
Bild
Så här är arbetsgången:
Grundfärg, spackel, grundfärg.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-03-05 09:33

Primer använde jag nog för att jag tänkte lacka lådorna. Jag hade inga jätteproblem att putsa tvåkompspackel ch mdf. Däremot skulle det ju faneras? Vitlim ? Jag minns att jag nödmålade med svart vattenbaserad färg på tvåkompspackel och primer. Det släppte ju. Jag är rädd att vitlim uppför sig lika. Däremot skaffade jag polyuretanlim.
Ledsen om jag kommer med rasslig information. Det var 11 år sen, eller något, som jag byggde lådor. Och på den tiden tog jag tips från forumet här. Men, ska man fanera så behövs det väl inte spacklas så värst? Det är lite olika bud på forumet vad som gäller beroende på år och person kanske. Ledsen om minnet är lite sådär. Det är inte av ond vilja, kan jag försäkra!

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-03-05 10:48

Jag har för mig att jag drog spackelspaden och spacklet över ytorna och la en jämn hinna förutom de ojämnheter som fylldes? Men jag kan minnas fel. Resultatet blev bra i alla fall. Jag vet inte om det var så krångligt?
Jag nödrollade ju direkt på tvåkompspackel/primer och det blev förjäkla jämnt. Det såg sprutlackerat ut nästan. Men det lossnade en del när jag ryckte loss maskeringstejp mot fanéret. (Jag hade fanér över och började att fanéra och tänkte skaffa mer fanér. Men det blev inte så. Då tänkte jag göra en Qm60-fanér/svartlack långt innan jag sett qm60, men det blev inte så värst mycket målat heller, förutom toppen och lite på sidan. Se tråden om snyggt utförande av pi60-tråden så kanske man kan ana att det vore trevligt med snyggare lådor. Den andra är i just alm som visats ovan av det skälet att jag byggde de i alm först varav en låda inte blev så bra på grund av brist på spärrfanéring. Dessutom fick jag genomblödning av trälim. Skräp. Jag ville bara se om det fanns bilder som jag missat på andra almfanérade Ino. Därav frågan ovan. :) )
Senast redigerad av mrGaskill 2016-03-05 10:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-05 10:54

Aerob skrev:Jag säger vitlim i limfrågan. En ide för att få en lyckad kant mot notspåret kan vara att maska linjen där du tänker fräsa notspåret och sedan fanera en bit in på maskeringstejpen. Sedan fräser du notspåret och avlägsnar maskeringstejpen och eventuella fanerrester. Ytbehandla sedan fanerat och maska upp ordentligt innan du lägger ytan på baffeln.

Det där med maskeringstejp var smart! Har allt tänkt att fanéret ska överlappande lite där jag ska fräsa så att jag fräser bort lite av fanéret och då förhoppningsvis får ett rakt och snyggt skär i fanéret!

Tror du fanéret passar att fräsas så eller finns det risk att kanterna får sprickor?

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-03-05 10:56

paa skrev:Snickerispackel är avsett för att spackla träprodukter och fungerar utmärkt, och det finns väl ingen anledning att gå på tvåkomponenttsspackel om det inte är stora håligheter som ska byggas upp?
Hårdare spackel ger bara problem när det ska slipas, slippapperet tar mycket lättare på MDF än på spacklet och det blir diken på sidorna om spacklingen.

Så här är arbetsgången:
Grundfärg, spackel, grundfärg.

Min erfarenhet är den att vill man ha det enkelt och snabbt så kör man tvåkomponent, vill man hålla sig till hälsosammare/miljövänligare produkter och har mer tid/tålamod så funkar det med snickerispackel också.
Har dock inte upplevt några problem med att slipa tvåkomponentspackel med jämna och fina resultat även om snickerispackel helt klart är mer lättslipat.

En av de största fördelarna med tvåkompoponentspackel är också att det härdar utan att sjunka ihop.
Behöver man då spackla i flera omgångar för att få ytan jämn så drar det iväg rejält i tid med snickerispackel, vilket är en av anledningarna till varför jag inte använder det så ofta.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-03-05 11:10

Är man inte lika säker på handen så kanske det är lättare mer snickerispackel? Jag vet inte. Bilden på högtalaren överst i tråden är rejält snygg. Skåran eller spåret är snyggt, likaså att det är svart front. Diskantens frontplatta ser aningen plastig ut kanske, så just att det är mattsvart gör den mindre synlig. :) (Cinder verkar ju för övrigt vara en fena på hantverk!)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-03-05 12:33

För övrigt tror jag inte att en piP-låda behöver spacklas alls, dom brukar vara så snyggt snickrade så det borde räcka med en grundning.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-03-05 12:46

Fredzz0rs skrev:
Aerob skrev:Jag säger vitlim i limfrågan. En ide för att få en lyckad kant mot notspåret kan vara att maska linjen där du tänker fräsa notspåret och sedan fanera en bit in på maskeringstejpen. Sedan fräser du notspåret och avlägsnar maskeringstejpen och eventuella fanerrester. Ytbehandla sedan fanerat och maska upp ordentligt innan du lägger ytan på baffeln.

Det där med maskeringstejp var smart! Har allt tänkt att fanéret ska överlappande lite där jag ska fräsa så att jag fräser bort lite av fanéret och då förhoppningsvis får ett rakt och snyggt skär i fanéret!

Tror du fanéret passar att fräsas så eller finns det risk att kanterna får sprickor?

Så länge faneret är limmat ordentligt så är risken minimal att det flisar. Har det däremot inte fäst ordentligt så är risken desto större. Skarpt stål hjälper alltid. Limningen är viktig, se till att sprida limmet jämnt, gärna med en limspridare, i lagom mängd och se till att få ett adekvat presstryck över hela ytan. Om du inte har tillgång till fanerpress så är en tjock och plan skiva (tex två skivor 19 MDF hoplimmade) bra för att jämna ut trycket mellan tvingar/knektar.

Summer Passing

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-03-05 12:53

. Jag har två industrilackade a2 från Ino. Rassliga i alla avfasningar men rätt fina alla släta ytor, en fanérad d2 hemmabyggd med pu-lim. Tre hemmabyggda pi60-lådor, två fanérade och en tvåkompspacklad. Två hemmabggda px med alcro snickerifärg, vattenlöslig. Två pi10 , råmdf från Ino som jag tvåkompspacklade och sprayade med hammarlack har jag för mig. Ska man gå efter a2orna som ju är industrilackade av Ino utan spackling (?) så skulle jag inte vilja ha så på ett par piP med resta fibrer och skrovligt. Men alla gör väl som de vill. :-) Det kanske inte är så noga. Innan man börjar kanske man ska ta reda på vad man är ute efter och hur man når dit. Så man inte blir besviken i onödan.
Senast redigerad av mrGaskill 2016-03-05 13:03, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-05 12:54

Kan någon förklara vad som menas med spärrfanéring och vad som är fördelarna?
Sedan en teoretisk fråga :) Tror ni lådorna pallar trycket som uppstår när man pressar fanéret med tvingar?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-03-05 12:57

Spärrfaner är ett fanerskikt som sätts på andra sidan av skivan som ska faneras, för att få det symmetrisk vid fukt och temperaturvariationer så det inte slår sig. På en så liten låda som piP, som sitter ihop längs alla kanter så tror jag inte att det behövs, det är mycket viktigare för bords- och bänkskivor. Däremot tror jag inte det är fel att lägga samma ytbehandling på insidan som på utsidan, t.ex lack eller vaxolja.
Numera pensionär.

Nästa

Återgå till Wänner af Ino