Moderator: Redaktörer
Cinder skrev:Spackla bör du göra, bredspackla däremot gör man i första hand på väggar såvitt jag vet
Jag använde själv sprayspackel till mina piP, funkade riktigt bra faktiskt, flyter ut jämnt och fint, sen kör man lite med 400-papper för att jämna till det sista och få rugga för färgen.
Ska bli kul att se vad det blir av dina piP!
Fredzz0rs skrev:Cinder skrev:Spackla bör du göra, bredspackla däremot gör man i första hand på väggar såvitt jag vet
Jag använde själv sprayspackel till mina piP, funkade riktigt bra faktiskt, flyter ut jämnt och fint, sen kör man lite med 400-papper för att jämna till det sista och få rugga för färgen.
Är det inte risk med sprayspackel att det rinner på oönskade ytor? vill helst inte slipa ytor som redan är släta och fina i onödan då jag har en förmåga att slipa saker snett o jävligt
Cinder skrev:Fredzz0rs skrev:Cinder skrev:Spackla bör du göra, bredspackla däremot gör man i första hand på väggar såvitt jag vet
Är det inte risk med sprayspackel att det rinner på oönskade ytor? vill helst inte slipa ytor som redan är släta och fina i onödan då jag har en förmåga att slipa saker snett o jävligt
Nä det är inte särskilt rinnigt.. det är som att spraymåla, det rinner inte såvida du inte gör fel.
Sen kan du precis som med färg maskera områden som du inte vill att spacklet ska hamna på.
Slipa med kloss så bör det blir rätt rakt överlag
Fredzz0rs skrev:Jag som precis köpt en förpackning vanligt snickerispackel
mrGaskill skrev:Jag använde också tvåkomp när jag byggde lådor. Det har funkat bra. Men det jag använde luktade verkligen starkt och illa när man använde det.
bakerman22 skrev:Kolla på burken att det funkar på trä.
mrGaskill skrev:Jag använde Hagmans stålplast Optimal Fin på mina lådor. Det gick att putsa så det blev väldigt jämnt och fint. Jag tror jag hade någon primer utanpå också. Varför minns jag inte.
Aerob skrev:Jag säger vitlim i limfrågan. En ide för att få en lyckad kant mot notspåret kan vara att maska linjen där du tänker fräsa notspåret och sedan fanera en bit in på maskeringstejpen. Sedan fräser du notspåret och avlägsnar maskeringstejpen och eventuella fanerrester. Ytbehandla sedan fanerat och maska upp ordentligt innan du lägger ytan på baffeln.
paa skrev:Snickerispackel är avsett för att spackla träprodukter och fungerar utmärkt, och det finns väl ingen anledning att gå på tvåkomponenttsspackel om det inte är stora håligheter som ska byggas upp?
Hårdare spackel ger bara problem när det ska slipas, slippapperet tar mycket lättare på MDF än på spacklet och det blir diken på sidorna om spacklingen.
Så här är arbetsgången:
Grundfärg, spackel, grundfärg.
Fredzz0rs skrev:Aerob skrev:Jag säger vitlim i limfrågan. En ide för att få en lyckad kant mot notspåret kan vara att maska linjen där du tänker fräsa notspåret och sedan fanera en bit in på maskeringstejpen. Sedan fräser du notspåret och avlägsnar maskeringstejpen och eventuella fanerrester. Ytbehandla sedan fanerat och maska upp ordentligt innan du lägger ytan på baffeln.
Det där med maskeringstejp var smart! Har allt tänkt att fanéret ska överlappande lite där jag ska fräsa så att jag fräser bort lite av fanéret och då förhoppningsvis får ett rakt och snyggt skär i fanéret!
Tror du fanéret passar att fräsas så eller finns det risk att kanterna får sprickor?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster