PerStromgren skrev:Svante skrev:PerStromgren skrev:Men då behövs ju 10dB headroom om jag ska spela högt. Det har inte jag.

Fast om du spelade en inspelning med 10 dB högre toppfaktor och lät slutstegen vrålklippa så skulle det inte låta sämre. Däremot skulle det låta bättre för andra med effektresurser, eller om man vill lyssna på lägre nivå.
Jo, men det är inte slutstegen som begränsar, mina högtalare slår av. Inte lika kul.
Låter konstigt, jag upplever det så att det är mer drag i en mer "dynamisk" inspelning (rock, pop) än vad det är i en rejält komprimerad.
I mitt föräldrahems ungdomsrum minns jag att jag spelade In the air tonight med Phil Collins (vinyl-singel) så rutorna bokstavligen skakade och porslinet i köket skramlade, det stannade tom med folk utanför på gatan och lyssnade. Hade ett par stora trevägs-stativare som jag byggt från en byggsats som drevs med en 2x30W integrerad Technics.
Många, många år senare spelade jag samma låt (flac) med en Yamaha AVR på 7xhurmångwattsomhelst, två normalstora stativare och en 10" aktiv sub. Tänkte att nu ska det skakas fönster men det blev bara högt och inget kul alls hände.
Kollade då upp låten och den var från en remastrad best of. Tankade då ner den tidigaste cd versionen jag kunde hitta och drog på. Oj, vilken skillnad. Nu blev det högt på riktigt.
Kanske ska tilläga att jag använder Replay Gain.