Därför tänkte jag göra slag i saken och försöka omsätta det jag tror att jag lärt mig i praktiken genom att konstruera en högtalare. Målet är lika mycket att lära mig som att få ett bra resultat, jag vill prova att mäta bygga och göra filter och förhoppningsvis får jag även riktigt bra ljud.
Eftersom jag inte vill lägga allt för mycket pengar på något som skulle kunna misslyckas använder jag det jag har hemma i första hand.
Elementen blir monacor sp60/4 och Dayton nd16fa-6

Några potentiella problem med dom här elemementen som jag tänkt på är:
Diskanten kan troligtvis inte delas speciellt lågt, tillverkaren rekommenderar lägst 3500hz vilket kanske kan bli bra men det får vi se vid mätningarna
Basen kan vara känsligare än diskanten vilket kanske blir ett problem eller kanske löser sig naturligt med baffelstegskompensation.
Basen är både billig och oprövad i seriösa konstruktioner. Tillverkarens frekvensmätning säger inte mycket.
Första steget är att mäta t/s-parametrar för att bestämma en låda. Anledningen till detta är att tillverkaren bara har parametrar för 8ohmaren som jag inte vet om man kan lita på alls eller om dom avviker mycket från 4ohm? Sen vill jag bara prova också.
Det kommer troligen ett paket från elfa med lite motstånd i morgon..