Byggsatsprojekt piP Signatur

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Aerob

Re: Byggsatsprojekt piP Signatur

Inläggav Aerob » 2016-03-05 13:03

Precis som paa säger så behöver du inte oroa dig över spärrfanering till dina lådor. Tumregeln är att alltid lägga spärr när man fanerar, men vid låsta konstruktioner kan man som oftast hoppa över spärr. I ditt fall hade jag inte varit det minsta orolig.

Summer Passing

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-03-05 13:06

Pi60 byggde jag genom att fanéra en bit i taget utan spärrfanér. Det var en dålig idé. Men färdiga piP-lådor från Ino skulle jag inte heller oroa mig över.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-03-05 13:19

mrGaskill skrev:Pi60 byggde jag genom att fanéra en bit i taget utan spärrfanér.

Ja, det är att be om problem!

Summer Passing

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-03-05 13:28

Jag hade ingen erfarenhet och hade bråttom att lyssna. :-) Men dåligt blev det minsann.

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-06 03:17

När jag ögnade igenom skissen för lödningsinstruktionen så noterade jag att man kan löda dit något form av överspänningskydd (säkring).
Någon som kan berätta något mer om den? Det var inget jag fick med i byggsatsen. Känns som att det hade varit gött att löda dit när man ändå bygger ihop den.

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2016-03-06 08:52

Extratillbehör. Finns i prislistan. Har funderat att komplettera mina piP med dessa också.
_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_,_

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-06 11:00

Det är en PTC termistor som sätts i serie. Bra att ha för att skydda diskanten.

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-06 12:02

AndreasArvidsson skrev:Det är en PTC termistor som sätts i serie. Bra att ha för att skydda diskanten.

Okay, tror du man kan ringa Ingvar och få honom att posta en sådan säkring mot betalning eller måste jag åka 45 mil?
Alternativ om någon på forumet har en extra sådan som man kan tänka sig sälja?

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-03-06 12:32

Om inte annat kanske du kan få värdena på den och beställa från tex Elfa?

Summer Passing

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-06 14:24

Pratade precis med Ingvar i telefon och han är hygglig nog och skickar mig säkringen samt motstånd med posten :)

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-06 21:29

Så där! Nu har jag genomfört första spacklingen av kanterna och jag gick tillslut ändå på snickerispackel då det är så lättarbetat.

Överblicksbild andra lagret grundfärg innan spackel.
Överblick andra lagret grund.jpg
Överblick andra lagret grund.jpg (188.11 KiB) Visad 4203 gånger

Maskering inför spackling
Maskering inför första spacklingen.jpg
Maskering inför första spacklingen.jpg (227.99 KiB) Visad 4203 gånger

Metod
Snickerispackel.jpg
Snickerispackel.jpg (222.34 KiB) Visad 4203 gånger

Första lagret spackel innan tork
Första lagret spackel innan tork.jpg
Första lagret spackel innan tork.jpg (182.39 KiB) Visad 4203 gånger

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2016-03-06 22:55

Om det är en köpebyggsats tycker jag den finishen på fasningen är bedrövligt dålig. :(

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-03-06 23:42

Ja det såg faktiskt inte riktigt bra ut! Kan nästan ana att det är sågat och inte fräst, så kanske har snickarn haft en taskig klinga och inte upptäckt det i tid?

Summer Passing

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-03-07 00:05

Var det inte Ino-lådor som är så bra snickrade? Med lite tur blir det säkert bra.

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-03-07 00:23

Minä piP-lådor såg likadana ut när jag fick dom, så tror inte att det är helt ovanligt att fasningen inte är supersnygg. Dock enkelt att fixa.

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-07 00:28

Skönt att det inte bara är jag som tycker att avfasningarna inte var vad man hade hoppats på. Men jag tror att jag kommer få det slätt å fint trots allt.

Jag behöver era råd och tips över hur jag ska lägga den kommande fanéringen. Ska jag köra på stående eller liggande ådring? Kör man på stående ådring på sidorna så kanske det ser konstigt ut att låta ådringen gå från baksida till front beträffande fanéret uppe på högtalaren. Förstår ni hur jag menar trots min dåliga sätt att förklara :)? Eller ska köra samma riktning på ådringen på både sidor och topp? Kan bli svårt att få till mönsterpassning mellan sidor och topp, eller?

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-03-07 08:40

Fredzz0rs skrev:Skönt att det inte bara är jag som tycker att avfasningarna inte var vad man hade hoppats på. Men jag tror att jag kommer få det slätt å fint trots allt.

Jag behöver era råd och tips över hur jag ska lägga den kommande fanéringen. Ska jag köra på stående eller liggande ådring? Kör man på stående ådring på sidorna så kanske det ser konstigt ut att låta ådringen gå från baksida till front beträffande fanéret uppe på högtalaren. Förstår ni hur jag menar trots min dåliga sätt att förklara :)? Eller ska köra samma riktning på ådringen på både sidor och topp? Kan bli svårt att få till mönsterpassning mellan sidor och topp, eller?

Det "naturliga" tycker jag är att träets ådring är kontinuerligt runt hela låden, dvs. har samma riktning. Ofta blir det snyggast så eftersom lådan då ser ut att vara gjord av ett stort block trä (utan årsringar :D ), har man olika riktning så blir uppfattningen tydligare att lådans olika sidor är skarvade.
Det är såklart en smaksak, men oftast görs det nog med sättet att ådringen löper runt hela lådan. Tror inte att mönsterpassning ska vara så svårt, bara att ta det lite lugnt och metodiskt så blir det bra, samma som att mönsterpassa tapet - det är inte heller svårt fast många verkar oroa sig över det.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-07 10:20

Fredzz0rs skrev:Skönt att det inte bara är jag som tycker att avfasningarna inte var vad man hade hoppats på. Men jag tror att jag kommer få det slätt å fint trots allt.

Ja, på ena eller andra sättet blir det ju "fel" :-)

Här ett exempel på svep front-top-bak: Bild

Traditionellt var väl fronten avvikande, ofta med skydd, så det mest vana är nog svep sida-top-sida. När baffeln är naken och inte avvikande är det nog ett ganska fritt designval där båda sätten är lika naturliga. Men det ena kommer att bli snyggare :wink:

Det är inte heller givet att det behagligaste är att intrycket blir, till exempel, att det är ett massivt stycke trä. Eftersom det inte är det kan det tvärtom se typ naturligare ut att inte "luras". Ibland blir det bra (bättre) att inte försöka mönsterpassa, men samtidigt blir det det där extra läckra när passningen är klockren.

När en bild ska sättas över två blad i ett uppslag i en tidning går det ofta inte att garantera passning. Då har jag sett ett tips att absolut inte försöka dölja detta faktum, det blir bättre att tydligt visa det - läsaren hajar läget.

Det är en designutmaning och det lönar sig nog att tänka igenom för att hitta det som är rätt i det enskilda fallet, det finns inget facit. Det tillverkade kan få se funktionellt tillverkat ut:

Bild

Eller en skulptur?

Bild

Även om det är fanér som gäller så finns det olika saker man kan försöka "säga"...
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
flakkz

Inläggav flakkz » 2016-03-07 10:51

Dock vinner du på att fronten är lackerad vilket gör att faneret antingen kan löpa "runt lådan" med ådringen uppåt, eller längs med eftersom faneret på fronten inte är där och bryter av. Jag hade nog kört ådringen vågrätt, d.v.s. mot bakdelen av högtalaren eftersom denna heller inte skall faneras :)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-07 16:03

Åhå, läste inte ordentligt.

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-07 22:40

Jag funderar på att testa att spraylackera fronten med en produkt som heter Plasti dip. Den används framförallt som ett billigt alternativ om man vill lackera om bilen, dock ej permanent.
Man sprayar i flera lager och hinnan blir gummiaktig men ändå slitstarkt. En fördelen med denna metod är att man lätt kan skifta färg.

Någon som testat detta på högtalare?

28_plasti_dip_07-600x600.jpg
28_plasti_dip_07-600x600.jpg (57.15 KiB) Visad 3937 gånger

$_32.JPG
$_32.JPG (96.76 KiB) Visad 3937 gånger

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2016-03-07 22:45

Att lacka bilar och fälgar? Då hade kanske välputsade tvåkompspacklade lådor funkat bra då. :wink: (Skojar)

Användarvisningsbild
Cinder

Inläggav Cinder » 2016-03-07 23:16

Den där gummi/plastsvarta looken är fanimej bland det snyggaste som finns att få på en bil.
Har sett en BMW i den utstyrseln här i stan för några år sen, riktigt snyggt, och ändå är jag inte en bilfantast.
Riktigt starka Batman-vibbar, kanske är det det som lockar :)

Användarvisningsbild
Cahlis

Inläggav Cahlis » 2016-03-07 23:54

Cinder skrev:Den där gummi/plastsvarta looken är fanimej bland det snyggaste som finns att få på en bil.
Har sett en BMW i den utstyrseln här i stan för några år sen, riktigt snyggt, och ändå är jag inte en bilfantast.
Riktigt starka Batman-vibbar, kanske är det det som lockar :)

Tänk dig någon enda detalj som bryter av, t ex kromade backspeglar eller kanske grillen.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-08 00:03

Plastidipspray är en fungerande produkt! Inte bra med maskeringstejp, imo. Annars lätt att lyckas med. Det finns lite specialvarianter nu också, pärlglans och sånt.

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-08 00:35

Okay så det funkar dåligt med maskeringstejp...Undra hur man ska gå tillväga då.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-08 01:05

Eftersom det blir så segt kan man inte dra bort den när dipen har torkat, utan att det blir fult, och så sprayar man flera lager, så då fick man tejpa igen. Känns inte stabilt. Men det kanske finns sätt.

Skulle det funka att spraya på och sen skära med vass kniv och pilla bort det som ska bort - kanske... men pilla liiite för mycket med kanterna så blir allt skit.

Edit men du skulle ju ha den där skåran, där har vi nog lösningen. Typ måla svart i den och maskera in i skåran, så blir den fula kanten svart mot svart i botten av en smal skåra. Tänker jag rätt?

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-08 12:41

Kan man inte bara maskera vid fanèrkanten där skåran går och dra bort maskeringen innan färgen torkat? Ska man lägga i flera lager som ja förstått så får man väl bara maskera om mellan spruten. Det är ju lättmaskerat :)

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-08 13:56

Det börjar ta sig så smått med spacklingen :) Jag råkade slipa avfasningarna lite ojämt ett tag så fick lite smått panik men tror jag fick skaplig ordning på det igen.
Frågan är hur mycket mer noggrant jag behöver göra. Jag vill inte riskera att slipa snett igen.

Faktiskt 1.jpg
Faktiskt 1.jpg (161.13 KiB) Visad 3778 gånger

Faktiskt 2.jpg
Faktiskt 2.jpg (239.33 KiB) Visad 3778 gånger

Användarvisningsbild
Fredzz0rs

Inläggav Fredzz0rs » 2016-03-08 14:19

Jag håller på att bearbeta min lokala möbelsnickare här i stan att få tag på almfanér som jag siktat in mig på men om det skiter sig, är det någon som kan tipsa om någon nätsida där jag kan få tag på schysst almfanér?

Alm finns i flera olika versioner och just den här som jag fallit för tror jag heter rödalm

IMG_0332.JPG
IMG_0332.JPG (234.24 KiB) Visad 3765 gånger

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino