music4ever skrev:Vill minnas ett blindtest där "vi hör skillnad" gänget inte fixade det överhuvudtaget. Är förvånad att folk inte lär sig någon av erfarenheten.
"Frugan ropade från köket......"

Moderator: Redaktörer
music4ever skrev:Vill minnas ett blindtest där "vi hör skillnad" gänget inte fixade det överhuvudtaget. Är förvånad att folk inte lär sig någon av erfarenheten.
sprudel skrev:Ska gå tillbaka till Oppon senare ikväll, men först redigt mycket Buena Vista.
Hoppas att jag inte skitit i fläkten och tycker det är lika bra, när jag nu rört upp så mycket på Faktiskt!
Morello skrev:sprudel skrev:Ska gå tillbaka till Oppon senare ikväll, men först redigt mycket Buena Vista.
Hoppas att jag inte skitit i fläkten och tycker det är lika bra, när jag nu rört upp så mycket på Faktiskt!
Hur ser ditt system ut i övrigt? Förstärkare och högtalare tex.
sprudel skrev:Ska gå tillbaka till Oppon senare ikväll, men först redigt mycket Buena Vista.
sprudel skrev:Morello skrev:sprudel skrev:Ska gå tillbaka till Oppon senare ikväll, men först redigt mycket Buena Vista.
Hur ser ditt system ut i övrigt? Förstärkare och högtalare tex.
Oppo 105 BDP, Ino cr 80es till Conrad Johnsson Premier 350 sa och Ino i16s, dels till Hypex NCore nc 400 monoblock till Ino Px-2. Stort rum, runt 35 kvm, dämp och gardiner på högtalarväggen, mattor o möbler!![]()
Snören o kontakter Rg 62, 59 och någon digitalsladd no nonsens, kontakter Neutrik, EKK men det förstår du säkert av tidigare redovisning.
Morello skrev:IngOehman skrev:
Massor med text
Vh, iö
Kontrollfråga: Vet du vilka DA-omvandlare Sprudel talar om samt hur vederbörande beskriver skillnaderna?
Morello skrev:Proportioner är nyckeln.
Morello skrev:Vidare kan du isammanhanget lägga in Buena Vista social club som programmaterial.
IngOehman skrev:Morello skrev:IngOehman skrev:
Massor med text
Vh, iö
Kontrollfråga: Vet du vilka DA-omvandlare Sprudel talar om samt hur vederbörande beskriver skillnaderna?
Nej, det vet jag inte/ja, det har jag sett.
Vh, iö
IngOehman skrev:Morello skrev:Vidare kan du isammanhanget lägga in Buena Vista social club som programmaterial.
Det förstår jag inte vad det betyder.
Vh, iö
IngOehman skrev:Morello skrev:Vidare kan du isammanhanget lägga in Buena Vista social club som programmaterial.
Vh, iö
Morello skrev:IngOehman skrev:Morello skrev:Vidare kan du isammanhanget lägga in Buena Vista social club som programmaterial.
Vh, iö
Det är en ljudtekniskt sett undermålig produktion med relativt trevlig muzak. Jag lyssnade på hela albumet nyss och skruvade samtidigt ihop en klocka - urmaker tarvar mycket hög koncentration och då duger inte riktigt intresssant musik som Dire Straits och sådant där.
Morello skrev:Det vore väl själva fan om du inte hörde en bredbandig (om det nu det var det du gjorde) förändring om 1 dB
För övrigt säger inte ditt inlågg något över huvud taget om vad som kan mätas och hur saker och ting korrelerar. Kanske är det så att du borde förhålla dig litet mer ödmjukt inför utmaninegn att mäta och tolka mätdatat? Bara för att inte du fick ut något vettigt ur just dina mätningar, betyder det ju knappast att man kan göra din erfarenhet/uppfattning till en universell sanning avseende konsten att mäta och tolka resultat.
sprudel skrev:Det där var inget bra Morello!
Morello skrev:IngOehman skrev:Morello skrev:Kontrollfråga: Vet du vilka DA-omvandlare Sprudel talar om samt hur vederbörande beskriver skillnaderna?
Nej, det vet jag inte/ja, det har jag sett.
Vh, iö
Det var det jag misstänkte. Viljan att undersöka är liten och viljan att prata stor.
Morello skrev:Johan_Lindroos skrev:sprudel skrev:
Jag ska säga dig att det är första gången, tror jag, som jag blir svettig av musikupplevelsen, på samma sätt som vid live-performance. Så mycket mer information som plockas fram, små saker som bär fram harmonier mm.
Önskar att alla fick möjlighet att lyssna på en sådan här apparat i sin egen setup.
Kul är det.
På dina ord verkar det som den funkar som en kompressor!
Mja, DA-omvandlare med olinjäriteter av sådan dignitet finns knappast.
Vill man söka efter den typen av kompression får man skaffa sig en liten rörhäck.
philipbtz skrev:Det talas väldigt ofta om att "välkonstruerade" DACar, slutsteg, kablar, försteg osv. alla låter likadant. Vad är en bra konstruktion då? Det är ett väldigt lätt påstående att slänga ur sig men när det kommer till kritan så tycker jag ofta det ändå visar sig att något som är välkonstruerat är ganska så dyrt. T.ex. om man testar tre stycken DAC:ar som alla ligger runt 100 000:- i pris och man inte hör någon skillnad mellan dom. Vad säger det egentligen? Inte så mycket skulle jag hävda.
Vill även tycka till lite om mätningar. Jag har gjort flera hundra mätningar i mitt ljudrum för att försöka lära mig om hur det ser ut i mätningarna när jag tycker det låter bra/dåligt. Det jag kommit fram till är att en frekvenskurva säger väldigt lite om hur bra/dåligt det låter i verkligheten. Så pass mycket att det nästan inte har något värde för mig mer. Alla de andra typer av mätningar jag gjort säger inte heller så mycket tycker jag. Eventuellt att impulssvar säger något eller vid vilka frekvenser jag har förstärkningar i rummet. Det verkar bättre att använda mätningar för att felsöka problem snarare än att se hur bra något är.
När det gäller DAC:ar hur vet man ens vilka mätningar som betyder något för ens upplevelser? De skillnader folk hör kanske är något som man inte ens mäter på i dagsläget? Eller så mäter man på det men man underskattar skillnadernas effekt för upplevelsen? Det kanske inte heller räcker att kolla på en eller två olika typer av mätningar utan man får mäta på fler saker och kolla noga på helheten.
Jag tänker nämligen när jag ändrade några inställningar i cr80s och det lät väldigt mycket bättre så såg jag nästan ingen skillnad alls i mätningarna jag gjorde. Det skiljde typ 1dB här och där. Alltså väldigt minimalt men det jag hörde var inte minimalt utan för mig stor skillnad. Det kanske var fasen eller impulssvaret som blev bättre det vet jag inte men det jag vet är att man får nog kolla väldigt noga på mätningar innan man drar några slutsatser. Och även tänka igenom vad det är man mäter på - mäter man ens på något som spelar någon roll?
philipbtz skrev:Det talas väldigt ofta om att "välkonstruerade" DACar, slutsteg, kablar, försteg osv. alla låter likadant.
philipbtz skrev:Vad är en bra konstruktion då? Det är ett väldigt lätt påstående att slänga ur sig men när det kommer till kritan så tycker jag ofta det ändå visar sig att något som är välkonstruerat är ganska så dyrt. T.ex. om man testar tre stycken DAC:ar som alla ligger runt 100 000:- i pris och man inte hör någon skillnad mellan dom. Vad säger det egentligen? Inte så mycket skulle jag hävda.
philipbtz skrev:Vill även tycka till lite om mätningar. Jag har gjort flera hundra mätningar i mitt ljudrum för att försöka lära mig om hur det ser ut i mätningarna när jag tycker det låter bra/dåligt. Det jag kommit fram till är att en frekvenskurva säger väldigt lite om hur bra/dåligt det låter i verkligheten. Så pass mycket att det nästan inte har något värde för mig mer. Alla de andra typer av mätningar jag gjort säger inte heller så mycket tycker jag. Eventuellt att impulssvar säger något eller vid vilka frekvenser jag har förstärkningar i rummet. Det verkar bättre att använda mätningar för att felsöka problem snarare än att se hur bra något är.
philipbtz skrev:När det gäller DAC:ar hur vet man ens vilka mätningar som betyder något för ens upplevelser? De skillnader folk hör kanske är något som man inte ens mäter på i dagsläget? Eller så mäter man på det men man underskattar skillnadernas effekt för upplevelsen? Det kanske inte heller räcker att kolla på en eller två olika typer av mätningar utan man får mäta på fler saker och kolla noga på helheten.
philipbtz skrev:Jag tänker nämligen när jag ändrade några inställningar i cr80s och det lät väldigt mycket bättre så såg jag nästan ingen skillnad alls i mätningarna jag gjorde. Det skiljde typ 1dB här och där.
philipbtz skrev:Alltså väldigt minimalt men det jag hörde var inte minimalt utan för mig stor skillnad. Det kanske var fasen eller impulssvaret som blev bättre det vet jag inte men det jag vet är att man får nog kolla väldigt noga på mätningar innan man drar några slutsatser. Och även tänka igenom vad det är man mäter på - mäter man ens på något som spelar någon roll?
Morello skrev:Principer i all ära, men du använder ett konkret spörsmål för att älta principer och lyfter inte ett finger för att söka utreda själva sakfrågan; samtidigt finns energi att skriva spaltmeter.
Varför tar du inte principerna i en separat tråd?
För övrigt läste allt det där du repeterar och blev inte det minsta förvånad.
philipbtz skrev:När det gäller DAC:ar hur vet man ens vilka mätningar som betyder något för ens upplevelser? De skillnader folk hör kanske är något som man inte ens mäter på i dagsläget? Eller så mäter man på det men man underskattar skillnadernas effekt för upplevelsen? Det kanske inte heller räcker att kolla på en eller två olika typer av mätningar utan man får mäta på fler saker och kolla noga på helheten.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster