MasVis - masteringsvisualisering

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav RogerGustavsson » 2016-03-07 14:53

Morello skrev:Notera att Dire-låten aldrig när 0dBFS.

Utöver att det är ett musikalsikt mästerverk vill jag nog hålla den som en av de snygagst producerat popskivorna någonsin!

Det är en mycket ung Omar Hakim som spelar trummor på detta album (Dires egna trummis dög inte tyckte man, så man hyrde in Omar)

Hatten av!

Omar Hakim är ju rätt trevlig. Ungefär 8:30 in i detta nummer.

https://www.youtube.com/watch?v=GZOkyQx3jIw

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-07 15:34

Han borde ju ha lärt sig ett och annat sedan han la trummorna till Dire 1985. Vilken talang.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2016-03-07 16:27

RogerGustavsson skrev:
Morello skrev:Notera att Dire-låten aldrig när 0dBFS.

Utöver att det är ett musikalsikt mästerverk vill jag nog hålla den som en av de snygagst producerat popskivorna någonsin!

Det är en mycket ung Omar Hakim som spelar trummor på detta album (Dires egna trummis dög inte tyckte man, så man hyrde in Omar)

Hatten av!

Omar Hakim är ju rätt trevlig. Ungefär 8:30 in i detta nummer.

https://www.youtube.com/watch?v=GZOkyQx3jIw

Asså, pianot låter inte så j-a uselt, det heller! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-07 16:35

Vilka grabbar! Hatten av

Jag hört någon story om att Omar bara stövlade in i Dires studio, repade in låtarna på end dag och spelade in skivan nästa dag.
-Innehar F-skattsedel-

Chaconne

Inläggav Chaconne » 2016-03-07 16:46

Omar lirar på denna västkust flirt också, närmickat, kruttort och inte ett uns av underhudsfett på dessa trummor ; )

https://open.spotify.com/track/0IedgQjjJ8Ad4B3UDQ5Lyn

Mvh

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2016-03-07 20:48

Ett par dagar i studion med Dire Straits är nog inte något som hamnar överst på Hakims CV direkt. Han har varit med i betydligt intressantare sammanhang

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-07 22:43

Det kan man givetvis tycka, men att som 26-åring har lirat på en av popscenens mer berömda album är svårslaget.
Dessutom råkar det vara den CD som först passerade en miljon sålda exemplar.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-03-08 08:40

Wikipedia:

According to a 2006 Sound on Sound magazine interview with the co-producer/engineer of the album, Neil Dorfsman, then-permanent drummer Terry Williams' studio performances were found to be lacking during the first month of the recording sessions. He was therefore quickly replaced by Omar Hakim, who happened to be Sting's studio and touring drummer at that time. Omar Hakim recorded the entire album's drum parts in two days and then left. On the finished product, Terry Williams' only drum contribution is the improvised crescendo at the beginning of "Money for Nothing". Everything else features Omar Hakim's drumming. Williams would be back in the band for the music videos and the tour.

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2016-03-08 15:05

Morello skrev:Det kan man givetvis tycka, men att som 26-åring har lirat på en av popscenens mer berömda album är svårslaget.
Dessutom råkar det vara den CD som först passerade en miljon sålda exemplar.

Du tyckte i din tur att det behövdes understrykas att min åsikt är vad jag tycker...ja jo det är iofs helt riktigt men om vi då lämnar tyckandet åt sidan vill jag påstå att 26 år inte är någon anmärkningsvärt låg ålder i sammanhanget, många av ''popscenens mer berömda album'' är gjorda av betydligt yngre förmågor, och det får betraktas som fakta

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-08 15:16

Visst, men Omar var aldrig medlem i bandet ", utan hyrdes in enkom för att lägga trumspåren, vilket vederbörande gjorde med bravur!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2016-03-09 01:44

Jag minns på rak arm trummorna ifrån Brothers in arms (skivan) som livlösa. Låter i stort sett som en trummaskin. Inte för att jag tror vi kan beskylla den som spelade för det utan snarare den som mixade/mastrade.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-03-09 09:15

Vinylcalle skrev:Jag minns på rak arm trummorna ifrån Brothers in arms (skivan) som livlösa. Låter i stort sett som en trummaskin. Inte för att jag tror vi kan beskylla den som spelade för det utan snarare den som mixade/mastrade.

Jag minns hela skivan som livlös och steril, i alla fall då när den kom. Och den var väldigt annorlunda mixad jmf med de tidigare skivorna.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-09 10:06

Vinylcalle skrev:Jag minns på rak arm trummorna ifrån Brothers in arms (skivan) som livlösa. Låter i stort sett som en trummaskin. Inte för att jag tror vi kan beskylla den som spelade för det utan snarare den som mixade/mastrade.

MvH Carl

Nejdå, hans spelar väldigt strikt på den skivan, vilket också var uppgiften.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-09 10:07

Bill50x skrev:

Jag minns hela skivan som livlös och steril, i alla fall då när den kom. Och den var väldigt annorlunda mixad jmf med de tidigare skivorna.

/ B

SÄkert på grund av den förhatliga digitaltekniken. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-03-09 10:32

Morello skrev:
Bill50x skrev:

SÄkert på grund av den förhatliga digitaltekniken. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Absolut. Jag fattar fortfarande inte varför folk envisas med att äta hamburgare när det finns oxfilé :D

Skämt åsido så tror jag att man mixade Brothers rätt annorlunda för att folk skulle höra skillnaden mellan analogt och digitalt. Jämför ljudet från tex Private Investigations med Brothers, den skillnaden har inget med analogt/digitalt att göra. Vilken av de två man gillar ljudmässigt är förstås en smaksak men att Brothers är mixad så alla instrument ska höras extra tydligt - ja det är extra tydligt.

/ B

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2016-03-11 23:14

Den här tycker jag låter väldigt trevligt, betydligt bättre än vad allpassed crest factor-grafen visar iaf.. Den är ju duktigt utstyrd med många klippta toppar, men samtidigt finns ju massvis med dynamik kvar.. Snyggt misshandlad?

Bild

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-03-14 01:00

Hur klarar sig Kari på vinyl?

Användarvisningsbild
peh

Konstigt histogram?

Inläggav peh » 2016-03-14 01:26

Sitter och lyssnar på "bortglömda" doo-wop-låtar via den här plattan från 1992, och kände för att MasVis-analysera lite grann. Kvaliteten är ju klart varierande skivan igenom, vilket inte är så konstigt eftersom programmaterialet är framgrävt ur diverse vindsförråd och andra arkiv. Men första spåret fick mig verkligen att höja på ögonbrynen:

Bild

Vad sjutton har hänt i AD-omvandlingen som gör att histogrammet ser ut så här? :?

Ser inte samma fenomen i andra låtar på plattan.
Senast redigerad av peh 2016-03-14 01:51, redigerad totalt 1 gång.
Rock me, Amadeus!

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-03-14 01:48

8O

Har du filen tillgänglig så man kan få kolla på den?

Användarvisningsbild
peh

Inläggav peh » 2016-03-14 01:59

Mjo, vasjutton. Eftersom det ändå handlar om en bootlegutgåva av material med tveksamt ägandeskap kan jag väl lägga upp det här, antar jag?

Enjoy!
Rock me, Amadeus!

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-03-14 02:24

Kanske någon väldigt skum konvertering från 8 bitar till 16?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-03-14 12:31

Det ser ut som att det händer något skumt över 10 kHz om man tittar på Allpassed crest factor. Det är en monoinspelning, men vänster kanal sticker iväg på ett konstigt sätt.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-03-17 12:13

På tal om udda grafer:

Bild

8O

Källa: https://vimeo.com/156773180

P.S. Bra med ffmpeg som preprocessor till pymasvis: man kan analysera videofiler direkt också. ;)

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-03-17 12:28

Versionen från skivan som jämförelse:

Bild

Är det här månne ett exempel på hur man kan gömma tokmastring/überkomprimering från åtminstone all-pass grafen genom att sänka nivån och ha några toppar som sticker iväg. Iofs är väl de lägre topparna inte heller lika misshandlade/klippta i videoversionen samt att man från de övriga graferna kan se att det är något lite skumt på gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Re: Konstigt histogram?

Inläggav Svante » 2016-03-17 12:43

peh skrev:Sitter och lyssnar på "bortglömda" doo-wop-låtar via den här plattan från 1992, och kände för att MasVis-analysera lite grann. Kvaliteten är ju klart varierande skivan igenom, vilket inte är så konstigt eftersom programmaterialet är framgrävt ur diverse vindsförråd och andra arkiv. Men första spåret fick mig verkligen att höja på ögonbrynen:

[ Bild ]

Vad sjutton har hänt i AD-omvandlingen som gör att histogrammet ser ut så här? :?

Ser inte samma fenomen i andra låtar på plattan.

Jag skulle tro att man har ökat förstärkningen digitalt och "glömt" att lägga till dither, då blir vissa sampelvärden "tomma". Faktum är att det kan passera odetekterat i MasVis eftersom samplen klumpas ihop (histogrammet är inte 65536 pixel brett), här måste det alltså vara MÅNGA intilliggande sampelnivåer som inte har några sampel.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-03-17 12:50

Ja, det är nog en 8-bitsfil som har konverterats till 16 bit rakt av, fått lite gain, men inget dither.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2016-03-17 13:04

joakimfors skrev:Är det här månne ett exempel på hur man kan gömma tokmastring/überkomprimering från åtminstone all-pass grafen genom att sänka nivån och ha några toppar som sticker iväg. Iofs är väl de lägre topparna inte heller lika misshandlade/klippta i videoversionen samt att man från de övriga graferna kan se att det är något lite skumt på gång.

Nja, det är väl mer hur man inkluderar en låt i en video, eftersom filmstandarden har tak för medelvärdet. De där höga topparna som syns, är det pålagda ljud som ingår i filmen, eller?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
joakimfors

Inläggav joakimfors » 2016-03-17 13:08

Visst så kan det vara. Filtrerade bort de tillagda effekterna mentalt när jag kollade. :oops:

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2016-03-17 15:14

joakimfors skrev:Versionen från skivan som jämförelse:

[ Bild ]

Är det här månne ett exempel på hur man kan gömma tokmastring/überkomprimering från åtminstone all-pass grafen genom att sänka nivån och ha några toppar som sticker iväg. Iofs är väl de lägre topparna inte heller lika misshandlade/klippta i videoversionen samt att man från de övriga graferna kan se att det är något lite skumt på gång.

Fifan, ännu ett föredöme/ena mästare i branschen . . . typ ? :evil: :wink:

Tycker f.ö. att histogrammet ter sig mer konstnärligt, estetiskt tilltalande, i filmversionen, så däså. :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2016-03-22 15:13

Varför mekar man så mycket med inspelningarna? Här är fyra versioner av Brothers In Arms som jag hittat nyligen på nätet. Men varför släpper man sagda skiva i så många olika versioner? Tror alla som skruvat att de har gjort den bästa versionen?

Bild

/ B

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi