Moderator: Redaktörer
Objektivisten skrev:När det finns bättre lossless format, så som t ex WavPack och Tak?
hifikg skrev:AIFF regerar... i min samling
Objektivisten skrev:När det finns bättre lossless format, så som t ex WavPack och Tak?
Svante skrev:Definiera "bättre"!
peh skrev:Objektivisten skrev:När det finns bättre lossless format, så som t ex WavPack och Tak?Svante skrev:Definiera "bättre"!
Precis. Antingen är någonting lossless (= förlustfritt på svenska) eller så är det inte det. Det är därför en omöjlighet att det någonsin skulle finnas någonting bättre än FLAC (eller något annat losslessformat som bevisats vara sant förlustfritt) utifrån ett ljudkvalitetsperspektiv. Om vi däremot pratar om komprimeringseffektivitet eller -hastighet kan det möjligtvis finnas skillnader. Jag ser dock två skäl till att FLAC vinner även här:Sen skall vi inte heller glömma att FLAC är helt öppet, vilket långt ifrån alla format är (TAK kan här nämnas som exempel på stängt format). Detta har bland annat medfört enkelhet för hårdvarutillverkare att låta sina produkter stödja FLAC.
- Även om det finns komprimeringsalgoritmer som är effektivare än FLAC är skillnaderna så små att det inte spelar någon större roll för den tillgängliga lagringsmöjligheten. Största hårddisken på marknaden idag ligger på 8 terabyte och kostar inte mer än 2500 spänn. Även gigantiska FLAC-samlingar är alltså fullt möjliga på låg budget.
- FLACs algoritm kompromissar bäst avseende både komprimerings- och dekomprimeringshastighet (se återigen länken ovan). De flesta andra format (däribland WavPack) har någon brist i något av dessa avseenden. FLAC kräver sammantaget minst antal CPU-cykler, som jag ser det.
Sammantaget vinner FLAC, alltså. Detta lär inte heller förändras i framtiden, bortsett från om det upptäcks ny revolutionerande matematik som ökar komprimeringseffektiviteten med minst 100% (d.v.s. när filerna är på sin höjd hälften så stora mot FLAC).
Morello skrev:Nej, kör i huvudsak med riktiga fonogram.
UrSv skrev:Kan inte vissa program spela dina FLAC-filer så använder man inte dessa vissa program. Sir Vival of the fittest...
Svante skrev:Morello skrev:Nej, kör i huvudsak med riktiga fonogram.
Hrrm... Sade han, helt fritt från subjektiva värderingar...
Morello skrev:Riktiga apparater alltså.Sådana med an massa analogt mög och elektromekaniska reläer och sådant där.
Svante skrev:Men är också ett incitament för drakarna att sätta käppar i hjulen för mig, genom att tex inte vissa program kan spela dem.
matssvensson skrev:Kör även FLAC okompriimerat och har inte ångrat mig sen dess.
Piotr skrev:Men jag ångrar nästan att jag inte rippade till wav. Blir ju ofta lite enklare när man vill ta filerna till en annan miljö.
flac -d *.flac
Objektivisten skrev:Hör ingen gigantisk skillnad på Musepack och FLAC. Kanske låter Musepack t o m något bättre.
ottovonkopp skrev:Objektivisten skrev:Hör ingen gigantisk skillnad på Musepack och FLAC. Kanske låter Musepack t o m något bättre.
Det borde inte vara någon skillnad alls. Lossless är lossless. Eller?
AndreasArvidsson skrev:Är bägge formaten lossless så kommer resultatet av uppackningen att vara den samma. Att den ena tar längre tid på sig har inget med resultatdatan att göra. Så till vida att maskinen i fråga klarar av att packa upp i realtid.
Ni kan jämföra med en wav fil som har packats ned med zip eller rar. Den komprimerade datan skiljer sig åt, men den extraherade datan blir den samma.
Bill50x skrev:AndreasArvidsson skrev:Är bägge formaten lossless så kommer resultatet av uppackningen att vara den samma. Att den ena tar längre tid på sig har inget med resultatdatan att göra. Så till vida att maskinen i fråga klarar av att packa upp i realtid.
Ni kan jämföra med en wav fil som har packats ned med zip eller rar. Den komprimerade datan skiljer sig åt, men den extraherade datan blir den samma.
Jomenvisst.
Men "Så till vida att maskinen i fråga klarar av att packa upp i realtid.", kan det finnas några ljudliga skillnader härvidlag? OBS kan det? Detta är för mig en teoretisk diskussion. Och man kan inte alltid avfärda saker med "är det bara rent tekniskt korrekt utfört så är det ingen skillnad". Nu har ju du inte sagt just de orden men... du förstår vad jag menar? Den teoretiska frågan är: kan en given uppspelares ljudliga prestanda påverkas av hur den packar upp materialet?
Lite OT, men varför finns det inte uppspelare som kan spela zip- och rar-filer direkt? Provade att rar'a en wav och fick resultatet 28,4 MB jmf med originalet 40,9 MB. Å andra sidan blir en flac 25,9 som bäst så det är ju en effektivare packning...
/ B
Bill50x skrev:AndreasArvidsson skrev:Är bägge formaten lossless så kommer resultatet av uppackningen att vara den samma. Att den ena tar längre tid på sig har inget med resultatdatan att göra. Så till vida att maskinen i fråga klarar av att packa upp i realtid.
Jomenvisst.
Men "Så till vida att maskinen i fråga klarar av att packa upp i realtid.", kan det finnas några ljudliga skillnader härvidlag? OBS kan det? Detta är för mig en teoretisk diskussion. Och man kan inte alltid avfärda saker med "är det bara rent tekniskt korrekt utfört så är det ingen skillnad". Nu har ju du inte sagt just de orden men... du förstår vad jag menar? Den teoretiska frågan är: kan en given uppspelares ljudliga prestanda påverkas av hur den packar upp materialet?
Lite OT, men varför finns det inte uppspelare som kan spela zip- och rar-filer direkt? Provade att rar'a en wav och fick resultatet 28,4 MB jmf med originalet 40,9 MB. Å andra sidan blir en flac 25,9 som bäst så det är ju en effektivare packning...
/ B
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster