Senaste skivinköpet!

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2005-12-09 10:26

Kjellvander - Faya
Ane Brun - Duets
Embassy - Tacking
Ha en fortsatt trevlig dag.

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-12-09 11:36

Hard-Fi "Stars On CCTV"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-12-18 02:26

Billy Idol "VH1 Stor Teller" :P

Ett helt makalöst album, vilket jag kan rekommendera alla som uppskattar välframförd rock i allmänhet och Billy Idol samt Steve Stevens i synnerhet. Mark Schulman spelar trummor. :)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2005-12-21 21:14

Jaha, så blev det då den 15:e originalutgåvan av Elvis-album från 80-talet, denna gång "Loving You" med dunderhiten "Got A Lot O' Livin' To Do" och den alldeles utmärkta versionen av "Mean Woman Blues". Ett par dagar senare hittade jag skiva nr 16, "From Elvis in Memphis" i samma tidiga serie. Nu saknar jag nog bara "US Male" på tidig Elvis-utgåva, en låt som en kompis för övrigt trodde handlade om det amerikanska postverket... :-)

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-12-23 19:42

Tjahaja... nu har man fått lite pengar över. Det är bökigt att betala en alp-resa samtidigt som man ska försöka lägga pengar på klappar med CSNs goda hand...

Nåja, senaste inköpet -helt andra hand:

Bild
Mike Oldfield - Orchestral Tubular Bells

Lite rolig. En original CD-utgåva tror jag bestämt, för ett aldeles lagomt pris: 50kr.

Bild
Aki Peltonen - Radio Banana

Något lite udda projekt med trummor, radio och dragspel som huvudinstrument.

Bild
«rinôçérôse» - Installation Sonore

Lite äldre elektronika, slutet av 90-talet, från klassiska V2. Ganska ok, men inte något jag drägglar över. Kanske kommer med några fler timmars lyssning.. ;)

Sedan har jag köpt en massa musik-klappar. Men de får inte tas fram förräns imorgon.

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Rickard

Inläggav Rickard » 2005-12-23 20:42

Köpte Damien Rice album '0'. Köptes olyssnat enbart pga av låten The Blower's Daughter från filmen Closer. Jäklar vad bra hela albumet var!! :o :D
Nya favoriten är Cold Water. Fantastisk!
Sometimes I like to just rip my pants off, grab my ankles, and walk backwards through a cornfield. The local farmers call it a perv-walk, but I call it making friends.

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-12-24 02:21

jag tycker nästan att alla ändå borde ha ett ex av "lightbulb sun" det är en smått fantastisk resa/musikupplevelse/platta/m.m som ingen skulle må dåligt av att äga. Det är nog mitt bästa musiktips no matter what, alla tider, alla kategorier... :P Amen. 8)

(en av anledningarna till att jag bytte från pi10 till pi60)

Hatesong t.ex. är ett "antidote" mot alla boybands som citat "purportedly
sings about love". Musik när den är som bäst.

godjulsomsagt
/pinnick

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-12-24 02:33

Pinnick skrev:jag tycker nästan att alla ändå borde ha ett ex av "lightbulb sun" det är en smått fantastisk ...

Menar du skivan med det namnet av gruppen Porcupine Tree eller menar du låten av det bandet eller menar du något annat?

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2005-12-24 02:57

skivan med bandet "porcupine tree"
! (för oss icke-pirater :P )

Vad jag vet så finns så finns det endast en skiva i världshistorien som heter "lightbulb sun" :P

gojul
/Pinnick

ps. En sökning på google.com gav ca 73400 hits med "lightbulb sun" som sökterm. De 10 första sidorna med hits handlade om skivan/låten "lightbulb sun" av bandet Porcupine Tree i alla fall. god jul!

(En bra ska när man tycker till vad man gillar i musikväg är att man aldrig har fel!! :D )

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-12-27 00:03

Rickard skrev:Köpte Damien Rice album '0'. Köptes olyssnat enbart pga av låten The Blower's Daughter från filmen Closer. Jäklar vad bra hela albumet var!! :o :D
Nya favoriten är Cold Water. Fantastisk!

Håller med, skivan är fantastisk. Eskimo är också en höjdare!

Bild

Dessutom kan skivan rekommenderas extra mycket just nu, för 120:- inkl frakt kan man köpa "O" (inkl extra DVD) direkt från Damiens webshop. Gör det!

/ B

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-01-03 11:34

Inköp under mellandagarna:

Eurythmics, Sweet Dreams, cd RCA 1983(!), 35 kr
Hollies, Love Songs, cd EMI 1990 (återutgåva av samma skiva från 1987), 60 kr
Beatles Interviews 64-66, cd-bilaga till tidningen Uncut, 20 kr
Samling med Accept, cd Sony 1992, 35 kr
Son of a Plumber, cd EMI 2005, 159 kr

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
krellmaster

Inläggav krellmaster » 2006-01-03 21:30

Var på skivrea i mellandagarna och hittade "Les stances a Sophie" med Art Ensemble Of Chicago, filmmusik från 1970. Lite lagom bråkig jazz som skulle va kul att testa på nån mässa......

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2006-01-04 11:16

Chick Corea: Children's Songs

Rokia Traore: BOWMBOÏ

Bägge CD, den senare i en fin digipak.

Användarvisningsbild
GunnarJansson

Inläggav GunnarJansson » 2006-01-05 13:44

Ginza sålde ut Creedence Clearwater Revival CD för 49 kr. Köpte 5 stycken. En stod att den var remastrad. Men är till hundra säker på att dom andra är det också. Var till och med bättre på dom utan remastring på. Är ena luringar. Står inga årtal eller liknande. Bara att dom ges ut i olika EU-länder. Märket är ju Fantasy. Tror att det är kopierade 24-bitars. Enligt Ginza är det vanligt att det är så. Dom skriver dit 24-bitars på dom nygjorda Jethro Tulls CD. Men står inget på omsla eller skiva. Mailade dom om det. Dom hade fåt uppgifter av bolaget EMI att det var 24-bitars. Kan stämma för ljudet var grymt. Köpte också två Kinks som var remastrade för 49 kr. Hade den första Kinks CD.en. Med då för fullt pris. Mycket bra musik för lite pengar.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-01-05 13:52

GunnarJansson skrev:... En stod att den var remastrad. Men är till hundra säker på att dom andra är det också. Var till och med bättre på dom utan remastring på...

Om du har läst debatterna i andra trådar borde du inte vara förvånad över att de icke remastrade skivorna lät bättre....

/ B

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2006-01-05 15:53

Jag köpte en skiva för en vecka sedan... som verkligen var ledsamt att få hem.

Bild
Dire Straits - Brothers in Arms [remastred]

Eftersom det stod utgivningsår 1985 på cdon (om jag inte missminner mig är årtalet korrekt) så tänkte jag "vaffan..". Eftersom jag annars inte köpt skivan tänker jag idag "VAFFAN!".

Bild
The Mars Volta - Frances the Mute

Lite roligare platta, men eftersom jag blev så avtänd av Dire-plattan har jag inte skrivit eller lyssnat på något.. Jag har dock fått hem lite mer, kanske skriver om det någon dag här i krokarna.

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
GunnarJansson

Inläggav GunnarJansson » 2006-01-06 22:14

Bill50x, nu läste du antagligen lite för snabbt. Dom så kallade oremastrade är oftast remastrade. Är ju helt nya utgåvor av Creedence . Bara det att ett annat bolag tagit över. Och gjort lite lågpris över dom. Skulle tippa att det är dom 20 bitars som finns på Creedence har dom bara kopierat. Är alltså inga gamla tidiga utgåvor. Där står det årtal. Eftersom dom 4 jag köpte med Creedence hade bättre ljud än den ena som var remastrat med Creedence. Har man en CD med 24 bitar märker man direkt på ljudet hur det står till. En äldre utgåva från exempelvis 1988 låter kasst i vilken CD-spelare som helst. Blir ju inget lyft alls. Är så primitivt gjord att dom borde dumpas. Ingen tyngd i musiken. Och som diskant på högsta nivå. Tur att det går framåt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-01-06 23:31

GunnarJansson skrev:Bill50x, nu läste du antagligen lite för snabbt. Dom så kallade oremastrade är oftast remastrade. Är ju helt nya utgåvor av Creedence . Bara det att ett annat bolag tagit över. Och gjort lite lågpris över dom. Skulle tippa att det är dom 20 bitars som finns på Creedence har dom bara kopierat. Är alltså inga gamla tidiga utgåvor. Där står det årtal. Eftersom dom 4 jag köpte med Creedence hade bättre ljud än den ena som var remastrat med Creedence. Har man en CD med 24 bitar märker man direkt på ljudet hur det står till. En äldre utgåva från exempelvis 1988 låter kasst i vilken CD-spelare som helst. Blir ju inget lyft alls. Är så primitivt gjord att dom borde dumpas. Ingen tyngd i musiken. Och som diskant på högsta nivå. Tur att det går framåt.

Det är just detta som diskuteras. Många menar att CD´s från 80-talet låter mycket bättre än senare utgivna om-mastringar. Dom kanske låter bättre i en mp3-pinne med kassa öronsnäckor men inte i en kvalificerad musikanläggning.

Själv har jag inte gjort den jämförelsen, bara konstaterat att vinylskivor så ofta låter renare och framför allt mer dynamiskt än dagens cd-utgåvor - trots att cd-mediet kanske medger en bättre återgivning. Men förklaringen kan vara att dagens remastrade cd-utgåvor helt enkelt inte låter bra beroende på att dom är processade att låta bra i allsköns undermålig apparatur.

/ B

Användarvisningsbild
guldfisk

Inläggav guldfisk » 2006-01-08 00:26

Jag har börjat utforska klassisk vokalmusik. PM:a gärna om tips.

Claudio Monteverdi - Madrigals Book 4 (Naxos 8.555310)

Bild

Marc-Antoine Charpentier - Vespres à la Vierge (Naxos 8.553174)

Bild

120 kr för båda på NK Musik. Jag var på väg att köpa Charpentiers "Messe de Minuit pour Noel / Te Deum" (Naxos 8.557229), som någon recensent tipsat om, men lyssnade som tur var på den först. Jag har ordentligt svårt för engelska körer och deras uttal...
...perspektiv...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-09 10:24

Bo Linde, Orchestral works vol. 1
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2006-01-09 14:18

denna gamla classiker på dvda
Bild
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

hajen1

Inläggav hajen1 » 2006-01-09 16:03

Från Ginza:

Arne Domnerus = Sabra 49 kr

Björn J:son Lindh = Guldkorn 49 kr

FJK = Guldkorn 49 kr

Creedence C R = Green River 49 kr Varning - låter som tysk fuskstereo :evil:
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
Affald

Inläggav Affald » 2006-01-10 12:21

Slår ett slag för svenska:
Bild
Skön musik som kan stå på medans man lagar mat el. umgås med andra människor, bara dom håller käft så man hör musiken! :wink:
- THE DEAD END -
http://www.minhembio.com/användarnamn
Kan man inte mäta det kan man heller inte höra det, skillnaden alltså!

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-01-11 00:01

Köpte en bunt plattor i London, bl a Arcade Fire (tidigare bara på CDR) och Bloc Party (nya versionen)...

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2006-01-17 01:38

Handlade Born to Run-boxen med Springsteen (2 DVD + 1 cd) för 225 kr på lunchen. Ganska otippat, men så är det också det första jag sett och hört av träbocken Bruce som väckt något intresse hos mig. Till saken hör också att sambon är gammal Sprängsten-fan.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
GunnarJansson

Inläggav GunnarJansson » 2006-01-17 22:31

Hajen, fattar inte vad du menar med att CCR skulle låta som tysk fuskstereo. Låter jättrebra. Du får nog uppdatera din CD i så fall.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2006-01-18 00:06

GunnarJansson skrev:Hajen, fattar inte vad du menar med att CCR skulle låta som tysk fuskstereo. Låter jättrebra. Du får nog uppdatera din CD i så fall.

Hur uppdaterar man en CD 8O Målar gröna kanter på den, eller?

/ B

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-01-18 08:11

Hetsporren skrev:Köpte en bunt plattor i London, bl a Arcade Fire (tidigare bara på CDR) och Bloc Party.

...plus Hard-Fi "Stars of CCTV" (som jag oxå hade på mp3 innan). En platta som nu går för jämnan och som definitivt klipper en pallplats vad gäller 2005-års bästa skivor. Makalöst bra. Köp!
BildBild

hajen1

Inläggav hajen1 » 2006-01-18 11:23

GunnarJansson skrev:Hajen, fattar inte vad du menar med att CCR skulle låta som tysk fuskstereo. Låter jättrebra. Du får nog uppdatera din CD i så fall.

Hej!
Den plattan jag köpte låter som de gamla Presleyplattorna i mono som tyskarna gjorde " stereoinspelningar " av. Fogerty låter som om han stod i en ekokammare och sjöng. Hade plattan på LP och kan inte minnas att ljudet lät så konstlat. :? Plattan utgiven av ZYX och är made in Germany. Skall testa en annan utgivning och höra om det är någon skillnad. CD-spelaren ( Advantage S1 ) återger mina övriga plattor på ett bra sätt så den behöver nog inte uppdateras.

Bill 50x skrev:
Hur uppdaterar man en CD Målar gröna kanter på den, eller?

:D :D
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2006-01-18 15:53

Johnny Cash - Ring of fire/Legend of Johnny Cash
The Band - Greatest hits 2000
Bob Dylan - Highway 61 revisited (SACD hybrid)
Bob Dylan - Bringing it all back home (SACD hybrid)
Thåströms nya
Coldplay - XY

Har precis läst Dylans memoarer och snöat in på karln rejält. Jag har sedan tidigare endast Blonde on blonde, John Wesley Harding samt Love and theft. Dessutom har jag precis börjat klinka lite gitarr så det blir en del spelat med Dylan där också. Just nu försöker jag lära mig The ballad of Frankie Lee and Judas Priest utantill. Med endast tre olika ackord är den buslätt att spela men värre att sjunga med 13 verser och ingen refräng...

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan