AB-test av DA-omvandlare, Filer att ladda ned!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: AB-test av DA-omvandlare, Filer att ladda ned!

Inläggav IngOehman » 2016-03-08 19:56

Morello skrev:Hatten av för Pappabas och Piotr som engagerat sig i att testa och undersöka!

Intresset i allmänhet verkar svalt, så jag redogör nu för vad som är vad:

Dire1: EAD DSP1000 Mk2 (Burrbrown DF1700+PCM63)
Dire2: Original
Dire3: MORELLO-USB-DAC (XMOS asynkron USB-tranceiver & Burr Brown DF1704+PCM1704)

För 1 och 2 spelades filen upp på en PC med foobar (och wasapi), ansluten till MORELLO USB DAC. SPDIF-utgången på MORELLO USB DAC drev EAD DSP 1000 Mk2.

Det var ju fler än Pappabas och Piotr som lyssnade - jag bland annat! 8)

Skrev först om resultatet i den andra DA-tråden, i söndags, nämligen detta:

iö skrev:Lyssnade snabbt igenom de första sekundrarna av de tre spåren en gång, och tyckte spontant att spår två lät klart bäst, men det kan mycket väl vara inbillning.

Och sen la jag till detta igår i den här tråden, före avslöjandet:

IngOehman skrev:Håller med Svante.

Tyckte för övrigt att 2 låt bäst också, men utan att kunna säga något om huruvida det beror på nivåfel, på frånvaron av ful distorsion eller på snygg dist. ;)

- - -

I det första inlägget i den andra DA-tråden skrev jag även:

iö skrev:Jag ser ingen större poäng med en test som denna.

Oavsett utfall så kan ju ingen lära sig något av den.

Den som inte kan höra skillnad kan skylla på upplägget (och hävda att det går att höra skillnader när man kopplar DACens utgång till anläggningen som vanligt, utan extra AD och DA).

Och om någon kan höra skillnad så kan den som lagt upp testet skylla på upplägget (och även hävda att det ju finns andra DACar som är bättre).

Det blir Status Quo, trots Dire Straits, liksom.

- - -

Se mitt förra inlägg där jag delvis beskriver problemet*, och hur testen måste gå till för att resultatet från den skall kunna användas till något.

När jag skrev det tänkte jag dock inte på möjligheten att Morello (som lagt upp testet) faktiskt kan ta till sig resultatet av lyssningarna och INTE skylla det som hörts på upplägget. Helt enkelt acceptera att man kanske kan höra sådana här skillnader, trots allt?

Jag har inte följt tråden så noga så jag vet inte hur resultatet har tagits emot.

Kan dock nämna att det inte är så ovanligt att man hör skillnad mellan DACar. Min uppfattning är dock att de som regel påverkar förhållandevis lite jämfört med de saker i kedjan som påverkar mycket. Och i det här fallet är det ju dessutom en extra AD-omvandlare med i kedjan också.

- - -

Men ÄVEN om det nu är så att DACar av rimlig kvalitet har förhållandevis liten betydelse, så vill jag ändå nämna att jag tycker det är oförnuftigt att ignorera de delar som typiskt är bäst och satsa typ allt krut på de svagaste länkarna.

Det blir fel det också.

Skall man ha något tillvägagångssätt som är enklare än att ta in hela situationen med all sin komplexitet (vilket kan vara svårt för den som inte är väldigt tekniskt insatt) så tycker jag man kan mäta insatser i effekt per krona.

Att göra länker som t ex högtalare och rum väldigt bra, kostar en del, men att göra en interconnectkabel väldigt bra, är väldigt billigt.

Och därför så tycker jag det är förnuftigt att satsa på att göra interconnectkabeln MYCKET bättre än de andra länkarna, helt enkelt för att det kostar så lite extra. Så även om redan ett laktritssnöre (för typ noll kronor) är bättre än kedjan i övrigt så menar jag att det kan vara förnuftigt att satsa någon eller några hundringar på bättre kablar (kanske enkardeliga och med låg kapacitans) - helt enkelt för att 100 kronor trots allt är rätt så lite pengar.

- - -

Sen är det även så att olika länkar ofta har rätt så olika sorters fel, även om mätningar på felen kan få det att verka som om det är samma sak (tonkurva, distorsion...). Och därför så menar jag att det inte är rimligt att resonera i termer av "tillräckligt bra", givet resten av kedjans egenskaper. Saker maskerar inte varandras fel alls så väl som man skulle kunna tro att de gör. En apparat i kedjan som av mätprotokollen att döma ser ut att vara mycket sämre än DUT kan ändå låta felen från DUT slippa igenom rätt så oförminskade, helt enkelt för att de är av en lite annan sorts. När det gäller egenskaper som distorsion, svaj, brus och tonkurva så tror jag alla förstår att ingen av den kan vara så dålig i en länk, att någon av de andra felen i andra länkar, förlorar betydelse. Och min poäng är att det finns många fler mera dunkla kategorier som är separerbara på samma vis.

Vissa länkar betyder mera än andra, men ingen länk är betydelselös, helt enkelt.

Och drar man sedan in samverkanseffekter så blir det än viktigare att inte vifta bort möjligheten av den ena eller andra länkens betydelse.

Vh, iö

- - - - -

*Och såhär skrev jag i det inlägget:

IngOehman skrev:
Morello skrev:
sprudel skrev:Du får gå på din väg Svante, och förlita dig på "högupplysta lyssningstester". För mig är dessa tester en indikation, inget mer. Mer kritiskt för mig är hur apparaten upplevs i min setup, och ljudvänners. :)
Bencmark dac 1 var nirvana för några år sedan, Oppo och Mytek för ett tag sedan, vad är nästa? Mytek stereo 192 dsd dac är bättre än Manhattan, enligt oss som lyssnat. Om nu Manhattan är odetekterbar hos LTS, hur odetekterbar är då Stereo 192 dsd?
Fundera lite på dCS, MSB, Total dac, Meitner osv. Om nu dessa konstruktioner inte är bättre än tex Oppo, tror du verkligen att alla de som varit villiga att investera sådan summor verkligen är bedragna, och att de inbillar sig att apparaten är bättre än tex Oppo som passerat odetekterad i LTS test?
Kan det vara så att de hör saker du inte hört?
Vi får nog konstatera att vi har olika preferenser, en fri värld. :)
(Bättre ur aspekten att den förmedlar musiken på ett mer tilltalande sätt i flera dimensioner)

Mytek är jag faktiskt gjort en del mätningar - rena rama skolsboksprestandan. Toppklass!

Du ställer en massa retoriska frågor som antyder att priset skulle vara en god prestandamarkör - så är inte fallet.

Jag blir lite sugen på att ordna ett DAC-test; ett seriöst sådant där "lyssna.-dricka-vin-och-tycka-till-metoden är strikt otillåten".

Någon som är intresserad?
Vi kan välja två, tre apparater och göra ett blint, nivåanpassat test under avslappnade former.
Sedan tar man ett glas vin och diskuterar resultaten.

Klart man hänger på en sådan lyssning!

Jag kommer. Studien behöver göras.

- - -

Men - jag hoppas även att några som anser att det är stora skillnader kommer, för man kan ju inte bevisa att inga skillnader finns genom att inte hitta några. Det blir liksom prov utan värde om målet är att visa att det som vissa uppfattar som stora skillnader är inbillning eller fel i metodiken.

Endast om några av dessa människor är med finns chansen att man kan komma framåt. För de har ju inte sagt att du och jag kan höra skillnader, bara att de själva kan. Och då är det ju viktigt att de ställer upp och inte fegar ur... ;)

Jag skojar lite, självklart handlar det inte om att testa människor och bevisa att någon har fel - utan om att ta reda på hur det är.

Men om man önskar det vetenskapliga perspektivet så går det inte att ignorera den första testen om man vill att en sådan här studie skall bli meningsfull. Och det betyder att det BLIR ett prov utan värde om bara människor som säger att det inte går att höra skillnader deltar, och konstaterar att den inte lyckas göra det. Skall vi kunna lära oss något nytt (allihopa) så behöver de som hävdar skillnader vara med, för det som behöver undersökas är ju om DOM verkligen kan höra skillnader, om man tar bort allt annat än hur de faktiskt påverkar musiksignalen. Det vill säga - i en studie som är blind och där alla nivåer är perfekt matchade.

Skall man vara noga så behöver en faktor ytterligare uppfyllas - studien måste göras i en anläggning som de godkänner, läs en där de säger sig kunna höra skillnad. För misslyckas de i en annan anläggning så blir det ånyo prov utan värde.

Inte alldeles lätt att få till, men går gör det.

Nu har jag ju redan gjort massor av studier av ungefär det slaget som Morello talar om, och av det skälet så tror jag att tre olika utfall är mycket mera troliga än några andra utfall, och hur det blir beror förstås även på vilka DACar som väljs ut. Men dessa utfall blir det nog, antingen:

1. (Väldigt högpresterande DACar) - Ingen lyckas höra några skillnader.

2. (Högpresterande DACar) - Någon kommer att lyckas höra skillnader, men statistisk signifikans, men i den blinda situationen så kommer de under lyssningen att beskriva skillnaderna som mycket små, och inte känna sig säker på att några finns alls.

3. (Inte så bra DACar) - Flera kommer att kunna höra skillnader mellan DACarna, men trots det kommer alla att beskriva dem som små innan facit på vad som varit vad och om någon lyckats höra några skillnader, har presenterats.
Det brukar nämligen var så att alla är försiktiga och osäkra på vad de hört tills de får veta vad som är vad, men får de sen veta att de lyckades sätta en signifikant serie så ökar upplevelserna, retroaktivt(!), dramatiskt! Ju flera minuter som gått efter avslöjandet, desto större skillnader kommer lyssnarna minnas att de har hört...

Människans psyke och minne är märkligt.

Dock är det inte givet att det blinda intrycket är det mest "sanna", det beror ju på vad man menar med sant. Inget hindrar ju att en person kan bli suggererad av en apparat, år efter år. Alltså att det sanna intrycket personen får av apparaten är det som gäller när personen vet att apparaten är med i kedjan. För det kommer man ju faktiskt att veta om man äger den. Man KAN därför argumentera att en blind lyssning tar bort den delen av apparatens påverkan, och att det blir fel.

Många fungerar dock så att suggestionen klingar av och man glömmer apparaterna (trots att de står där framför ögonen, i värsta fall) mer och mer ju längre man haft dem, och när det fungerar så så kan man nog argumentera att det mest sanna intrycket är det man får när man lyssnar på apparaten blindt.

Vh, iö

Detta skrev jag alltså när det verkade som om ett riktigt lyssningstest skulle ordnas, inte en fillyssning på faktiskt.

Jag tror en riktig lyssning skulle vara av större värde om önskemålet är att resultatet skall få människor att lära sig en massa nytt. För då kan den lyssningen ske hos dem som anser att skillnaderna är stora, alltså med deras anläggningar och med ett programmaterial de väljer ut för att det enligt dem GER de stora skillnaderna.

DS.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-08 20:10

Svante skrev:
Morello skrev:Men jag tror nog du håller med om att det finns lämpligare verktyg för att göra relativa nivåmätningar med än ett analogt skåp - inte sant?

Nja, jo, helst skulle jag ha nivåvisning (i dB) med en upplösning på millibel. Jag tror jag skrev någon sådan för datorn för länge sedan, men den har inte använts så mycket. Än. Det kanske blir en sån i någon form framöver.

Och som sagt, vid digital kalibrering blir det mycket noggrannare.

Problemet med att ha en apparat som redovisar nivån med siffror istället för att man tittar på vågformen som med ett oscilloskop, är att det är omöjligt att veta vad det är man tittar på och vilken nivå det är som mäts. Säg att en av apparaterna har en massa överlagrad HF på utgången, då kommer mätaren att säga att nivån är högre, och man drar ned den tills den blir för låg men instrumentet säger att nivån är rätt.

Nej, ett analogoscilloskop är väldigt rätt redskap för nivåkalibreringen. Det är väldigt enkelt att ställa nivån bättre än +/- 0,05 dB med ett sådant - om man förstår hur analogoscilloskop fungerar, kan hantera dem, inser vilka möjligheter som finns och begriper hur man använder allt detta för att åstadkomma bästa upplösning på jämförelsmätningen.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-09 10:09

Det går alldeles utmärkt att studera vågformen med ett analogskåp innan man mäter signalen med adekvat utrustning.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-09 10:12

IngOehman skrev:

(MASSOR MEDT TEXTMASSOR BORTA)

Mja, lyssnade du blint?

"fillysnning" utseluter inte riktig lyssning. Det har aldruig varit meningen att det ensa skulle utesluta det andra.

Budskapet från min sida med filerna var att upplysa folk om att skillnaderna mellan DA-omvandlare om rimlig till hög klass inte är så lätt att detektera alla gånger.
Bör tilläggas att jag inte känner till AD-omvandlarens frekvensgång eller kvaliteter i övrigt förutom att den beter sig fint om den matas med full signal.
(Detta är alltså min distorsion-mät-AD)
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-09 12:20

Morello skrev:
IngOehman skrev:

Mja, lyssnade du blint?

Skojar du med mig???

Det var ju du själv som arrangerade det hela. Vet du inte om du hade berättat vad som var vad eller inte? Hur kan du inte veta att du hemlighöll resultatet tills efter detta?

Morello skrev:"fillysnning" utseluter inte riktig lyssning. Det har aldruig varit meningen att det ensa skulle utesluta det andra.

Toppenbra besked!

Håller tummarna för att en riktig lyssning blir av - hos någon som i öppen lyssning uppfattar att skillnaderna är påtagliga, så det kan undersökas om det beror på det faktiska ljudet eller på vetskapen om vad som spelar.

Morello skrev:Budskapet från min sida med filerna var att upplysa folk om att skillnaderna mellan DA-omvandlare om rimlig till hög klass inte är så lätt att detektera alla gånger.

Jämfört med de riktigt stora felen i kedjan är förstås DAC-fel som regel små, ja.

Morello skrev:Bör tilläggas att jag inte känner till AD-omvandlarens frekvensgång eller kvaliteter i övrigt förutom att den beter sig fint om den matas med full signal.
(Detta är alltså min distorsion-mät-AD)

Då är den väl i varje fall inte jättedålig.

Men den kan likväl vara orsaken, i varje fall orsaken till det JAG hörde.

Jag uppfattade nämligen 1 och 3 som tämligen likartade, men 2 som klart bäst. Ordagrant skrev jag:

"...Lyssnade snabbt igenom de första sekundrarna av de tre spåren en gång, och tyckte spontant att spår två lät klart bäst..." samt senare när jag lyssnat lite mera höll jag med Svante och skrev: "...Tyckte för övrigt att 2 låt bäst också, men utan att kunna säga något om huruvida det beror på nivåfel, på frånvaron av ful distorsion eller på snygg dist."

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-09 12:36

IngOehman skrev:
Morello skrev:
IngOehman skrev:

Mja, lyssnade du blint?

Skojar du med mig???

Vh, iö

Skojar du?
Det går ju utmärkt att hävda att man hör skillnad på 1,3 och 2 utan att veta vad det är.
Jag undrar om du lyssnade blint (som pitor och pappabas), dvs kan du med någon statisitsk signifkans hävda att du hörde skillnad på filerna?

Sådant är ju väldigt lätt att göra nu förtiden eftersom tex foobar erbjuder möjligheten. Man laddar in filerna i programmet och så sköter den resten.
Programmet slumpar fram en fil, du lyssnar och berättar för programmet vad det var för fil.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-09 12:38

Jag tror för övrigt att LTS använder en liknande terknik för att utföra tester av olika slag.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-03-09 12:44

IngOehman skrev:Tyckte för övrigt att 2 låt bäst också, men utan att kunna säga något om huruvida det beror på nivåfel, på frånvaron av ful distorsion eller på snygg dist. ;)

Vh, iö
Han svarade ju att han tyckte originalet lät bäst innan du publicerat facit.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-09 12:49

Javisst.

Jag tror Morello blandar ihop begreppen blindtest och testserier.

Svaret är hur som helst, ja, jag lyssnade blindt.

Och vid andra lyssningen så lyssnade jag dessutom flera gånger och föredrog varje gång 2, och tyckte den skiljde sig från 1 och 3 på precis samma sätt hela tiden.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-03-09 13:35

Morello skrev:Det går alldeles utmärkt att studera vågformen med ett analogskåp innan man mäter signalen med adekvat utrustning.

+1

Sedan är det såklart fritt att använda en DMM med känd prestanda och adekvat lågpassfiltrering/antialiasing. Ett bandpassfilter kan ju även implementeras imellan.

Det är metoden jag förespråkar. En DMM med dokumenterad stabilitet över tid och spårbarhet.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-03-09 13:44

Om båda filerna ligger i datorn (som jag tror Svante skrev om) så kan man ju nivåmatcha och "mäta" dvs. analysera nivån "in the box".

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-09 14:20

IngOehman skrev:Javisst.

Jag tror Morello blandar ihop begreppen blindtest och testserier.

Svaret är hur som helst, ja, jag lyssnade blindt.

Och vid andra lyssningen så lyssnade jag dessutom flera gånger och föredrog varje gång 2, och tyckte den skiljde sig från 1 och 3 på precis samma sätt hela tiden.

Vh, iö

Det känns rimligt att 1 och 3 är snarlika- de tvenne DA-omvnadlarna har ganska snarlika prestanda och bygger på snarlik teknik.
Jag vill minnas att vintage-DAC'n inte är riktigt lika rak i frekvensgången, men är osäker på den punkten. USB-DAC'n ligger inom 0,1dB

Nä alltså, testet blir inte blint om man vet vilken fil man lyssnar på och det står inte i min makt (eller lust) att kontrollera.

Hur löste du blindheten? Hade du någon uppspelare av samma typ som pappasbas och piotr?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-09 14:21

Alexi skrev:
IngOehman skrev:Tyckte för övrigt att 2 låt bäst också, men utan att kunna säga något om huruvida det beror på nivåfel, på frånvaron av ful distorsion eller på snygg dist. ;)

Vh, iö
Han svarade ju att han tyckte originalet lät bäst innan du publicerat facit.

Visst, men filerna har ändå olika namn.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-09 14:55

Jösses...

Att ge filer olika neutrala namn är ju ett typexempel på hur man kan skapa en lyssningssituation där man kan hoppa många gånger mellan alternativen utan att förlora referensmöjligheten, det vill säga skapa en blind lyssningssituation där man har samma goda förutsättningar som i öppen lyssning, utan att drabbas av vetskap om vad alternativen representerar.

Det skiljer sig på intet sätt från en F/E-lyssning där lyssnarna får "frysa" alternativen och lyssna fram och tillbaka massor av gånger innan de redovisar sitt intryck. Enda signifikanta skillnaden är att man i det fallet har två alternativ (som man inte vet vilket som representerar F och E) medan man i ditt fall hade tre alternativ, som man inte visste vilken som representerade original, DAC1 (som dessutom var okänd) och DAC2 (som också var okänd).

Men ja, självklart körde jag i andra lyssningen filerna i olika ordning för att se om den jag föredrog hela tiden var samma, och det var det. Och det gör inte lyssningen mera blind, det gör bara statistiken kraftfullare. En blind lyssning kan man göra bara en enda gång. Den statistiska styrkan blir dock inte bättre än en slantsingling då.

- - -

Men nummer två lät alltså klart bättre än ett och tre. Men vad det sedan beror på återstår att veta. Nu när det avslöjats att 2 var original så kan vi ju utesluta att den föredrogs på grund av en högre men välljudande distorsion. Om den föredrogs på grund av att de andra hade högre illaljudande distorsion eller om det berodde på kalibreringsfel vet jag inte dock, ingen annan heller. Av intrycket att döma var det inte nivåfel, men det är mycket vansligt att dra sådana slutsatser, eftersom det är så svårt att avgöra sådant - små nivåfel kan påverka intrycken på helt andra sätt än man förväntar sig. Är det något som har koll på om 2 utmärkte sig felkalibreringsmässigt?

Och OM orsaken till att de två alternativen 1 och 3 lät klart sämre (jag skrev att 2 lät "klart bäst") sedan berodde på DACarna eller på ADn vet vi ju inte heller. Jag utesluter ingenting.

Vh, iö

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-09 15:16

Man kan i alla fall inte utgå ifrån att ADCn är helt transparent. Därmed kan man heller inte jämställa det med en F/E-lyssning. Det är inte ett svar till dig IÖ utan ett svar som baseras på dina iakttagelser.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-03-09 15:24

petersteindl skrev:Man kan i alla fall inte utgå ifrån att ADCn är helt transparent.

Helt sant.

Om en ADC dock presterar ett resultat som med flera olika DAC inte går att detektera (med brett material, av ett stort antal individer, i flera "högupplösta" anläggningar.. då kan man nog tillåta sig att använda den och se den som en "transparent" länk i tester som dessa.

Ingen aning om hur det ligger till i detta fall, men det är som jag ser det ett förfaringssätt som make sense.

En annan variant är såklart om man kunnat slå fast att man har en DAC som är hörbart ofärgande och använda den som en ref. vid AB-test.

Fast först skall ju dessa apparater finnas, sen skall man göra jobbet för att på ett vettigt sätt säkerställa att dom presterar som önskat enligt ovan.

Sen kan man testa vidare med gott samvete.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-09 16:01

Njae...

Den sortens självtillåtande om en apparats transparens är inte vetenskapligt tillåten att göra, inte ens nästan*. Däremot kan man självklart alltid göra studien, berätta hur man gjort, redogöra för hur det har gått, och även då ta med hur det gått historiskt tillsammans med andra DACar, och son låta alla dem som tar del av resultatet dra sina egna slutsatser.

*Skall man vara noga kan man under inga omständigheter bevisa att en länk är transparent, det strider mot första vetenskapliga tesen. Vad man kan göra är att misslyckas med att visa motsatsen. Men man måste minnas att sådana misslyckanden inte betyder att det inte kommer att lyckas i framtiden.

petersteindl skrev:Man kan i alla fall inte utgå ifrån att ADCn är helt transparent. Därmed kan man heller inte jämställa det med en F/E-lyssning. Det är inte ett svar till dig IÖ utan ett svar som baseras på dina iakttagelser.

Med vänlig hälsning
Peter

Helt riktigt.

Man kan bara F/E-lyssna enskilda apparater vars in- och utsignaler är i samma domän (t ex den analoga elektriska, eller den digitala).

Men man kan göra en F/E-lyssning på en kombination. Och det är vad som gjorts här. Så jag menar nog att det är en F/E-lyssning, men en vars resultat inte man påstås representera den ena av apparaterna i kombinationen.

Det är ju en sorts reducerat problem ändå, jämfört med vanlig lyssning där ingenting alls isolerats. När man t ex bara kopplar in en apparat i en kedja och lyssnar på hela kedjan så är det omöjligt att veta om den apparat man kopplat in har de egenskaper man upplever kännetecknar förändringen. Det kan lika gärna vara den apparat man bytte bort som haft de motsatta egenskaperna. Och om man inte ens utgår ifrån en väldigt välkänd kedja så kan man inte ens säga det. Hur övertygad man än är om att man lyssnar på en specifik apparat i kedjan, så är det ju hela kedjan (inklusive inspelningen) man lyssnar på.

Så ju mindre del man isolerar, desto säkrare bedömning kan man göra. Men du har helt rätt i att man inte har F/E-lyssnat DACarna i detta fall. Bara kombinationen mellan dem och den AD som har användts.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2016-03-09 16:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-09 16:13

IngOehman skrev:Jösses...

Vh, iö

Jösses-

Jag undrade om du lyssnat blint varpå du svarar "skojar du?".
Hur ska jag kunna vet huruvida du lyssnat blint eller ej?
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-09 16:17

Morello skrev:

Vh, iö

Jösses-

Men, vad jag förstår så svarade Ingvar innan du postade facit. Hade du berättat facit för Ingvar innan Ingvar postade sina inlägg?

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-09 16:22

Du har rätt.

Jag svarade (skrev två inlägg till och med om hur resultatet av mina lyssningar blev) innan Morello publicerade facit. Hade inget annat val än att lyssna blindt. Men dessutom så blandade jag serierna, vilket dock inte har med blindt/ickeblindt att göra, bara med att få en större statistisk signifikans.

Morello skrev:Det går alldeles utmärkt att studera vågformen med ett analogskåp innan man mäter signalen med adekvat utrustning.

Det går att göra en massa olika saker, men den adekvata utrustningen är för det mesta just det nämnda oscilloskopet.

Saken är ju den att du när du tittar på vågformen med oscilloskopet (för att se om det finns några artefakter på den) kan märka att där finns en HF-signal överlagrad. Och hela poängen med att ta redan på sådana saker är ju att få veta att nivån inte är mätbar pålitligt med den sortens mätutrustning du vill använda! Med oscilloskopet går det dock bra att kontrollera signalnivån eftersom det på dess skärm syns vad som är signal och vad som är artefakt.

Just den sortens misstag som du bäddar för, är det väldigt viktigt att undvika när man F/E-lyssnar, för en falsk detektion är nästan allvarligare än att missa att detektera något som egentligen kan höras.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-09 16:34

Piotr skrev:

+1

Sedan är det såklart fritt att använda en DMM med känd prestanda och adekvat lågpassfiltrering/antialiasing. Ett bandpassfilter kan ju även implementeras imellan.

Det är metoden jag förespråkar. En DMM med dokumenterad stabilitet över tid och spårbarhet.

Använder man DMM istället för den bättre lösningen med ett analogt oscilloskop så MÅSTE man tillgripa en massa filtrering om resultatet skall gå att lita på.

Det är svagheten med en sådan tveksam mätmetod. Ett oscilloskop är mycket säkrare därvidlag - men slipper göra bedömningen av nivåerna i blindo.

Som jag ser det är det lita som att jämföra en riktig svepmätning (där kurvan ritas samtidigt som svepet sker) för upptagning av tonkurva, men en brusmätning/pulsmätning där kurvan som kommer fram kan ha stora fel utan att man får någon visshet om det.

När det gäller kalibrering av nivåer så är det en så viktig sak att man inte bör riskera mätfel orsakade av användande av för ändamålet olämplig utrustning (DMM) utan istället använda oscilloskop, där mätfel knappt går att göra. Att se den signal man samtidigt mäter amplituden för, är helt enkelt väldigt värdefullt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-03-09 16:34

Som sagt, det ena behöver ju inte utesluta det andra.

Och man kan ju använda "signal conditioning" som jag skrev om ovan.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-03-09 16:45

IngOehman skrev:Använder man DMM istället för den bättre lösningen med ett analogt oscilloskop så MÅSTE man tillgripa en massa filtrering om resultatet skall gå att lita på.

En "massa" kan kännas som en liten överdrift dock.. ;)

Som jag ser det är det lita som att jämföra en riktig svepmätning (där kurvan ritas samtidigt som svepet sker) för upptagning av tonkurva, men en brusmätning/pulsmätning där kurvan som kommer fram kan ha stora fel utan att man får någon visshet om det.

Även om din kurvritare har fel, och fel som driver över tid? Kanske utan din vetskap..
Medan den andra varianten med brus använder apparatur och analysmetoder/algoritmer som är väl beprövade och med spårbara pålitliga kalibreringsdata?

När det gäller kalibrering av nivåer så är det en så viktig sak att man inte bör riskera mätfel orsakade av användande av för ändamålet olämplig utrustning (DMM) utan istället använda oscilloskop, där mätfel knappt går att göra. Att se den signal man samtidigt mäter amplituden för, är helt enkelt väldigt värdefullt.

Att undvika användandet av felaktiga metoder är något man alltid bör sträva efter, oavsett apparatur. Jag delar inte din åsikt att en DMM skulle vara olämplig för ändamålet.

Dock måste man (som du också skriver) ha koll på vad man gör och det är också något jag skrivit om tidigare på forumet i liknande diskussioner... dvs. att man inte kan ta en random DMM och kasta på signal med förhoppning om att det ska gå väl.

Med rätt metodik anser jag det vara den som ger överlägset mest tillförlitliga resultat.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-09 16:58

IngOehman skrev:Du har rätt.

Jag svarade (skrev två inlägg till och med om hur resultatet av mina lyssningar blev) innan Morello publicerade facit. Hade inget annat val än att lyssna blindt. Men dessutom så blandade jag serierna, vilket dock inte har med blindt/ickeblindt att göra, bara med att få en större statistisk signifikans.
Vh, iö

Du skrev att 2 lät bäst och 1 och 3 snarlika eller något sådant men det spelar ingen roll. Det gör inte teste blint per automatik.
Man behöver över huvud taget inte lyssna för att komma med ett sådant påstående (eller gissning).

Det är 1/3 chans att man gissar "rätt" tex. (med rätt menar jag att man prickar in originalfilen)

Varför jag undrade om du lyssnat blint, dvs lyssnat utan att veta om det var spår 1,2 eller 3.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-09 17:00

petersteindl skrev:
Morello skrev:

Vh, iö

Jösses-

Men, vad jag förstår så svarade Ingvar innan du postade facit. Hade du berättat facit för Ingvar innan Ingvar postade sina inlägg?

Med vänlig hälsning
Peter

Testet blir blint först när man inte vet vilken fil man lyssnar på. Det har ingenting att göra med huruvida man vet vad som döljer sig bakom filerna.

Låter som att herrarna Peter S och Ingvar fått detta med blindtest litet om bakfoten alternativt glömt morgonkaffet.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-09 17:09

Självklart är testet blint om man inte vet vad det är man lyssnar på. Om det är val1 eller val2 ger ingen information som kan påverka utfallet. Det är ju precis samma scenario som när man A/B(inkl F/E) lyssnar och man blir informerad var gång ett byte sker. Du har ju full koll på om det är det är nr1 eller nr2 du lyssnar på, men det är fortfarande blint.

Anser jag iaf. Sen kan man ju vilja ha ett scenario där lyssnaren inte är medveten om när byten sker, men det är lite svårare att göra i praktiken.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-03-09 17:14

Kan det vara så att Morello blandar ihop blint med dubbelblint?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-09 17:20

Morello skrev:
petersteindl skrev:
Morello skrev:
Jösses-

Med vänlig hälsning
Peter

Testet blir blint först när man inte vet vilken fil man lyssnar på. Det har ingenting att göra med huruvida man vet vad som döljer sig bakom filerna.

Låter som att herrarna Peter S och Ingvar fått detta med blindtest litet om bakfoten alternativt glömt morgonkaffet.

I brist på tid över så låter jag IÖ få svara. :)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2016-03-09 17:45

Inte så lätt alltså, att blindtesta.
Tur att det inte sker så ofta kanske, när det är så svårt att veta om det är ett blindtest. Man kanske kan blindtesta blindtestningen för att vara riktigt säker på om det verkligen är ett blindtest?
Nollhypotesen blir i så fall? :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2016-03-09 18:08

AndreasArvidsson skrev:Självklart är testet blint om man inte vet vad det är man lyssnar på. Om det är val1 eller val2 ger ingen information som kan påverka utfallet. Det är ju precis samma scenario som när man A/B(inkl F/E) lyssnar och man blir informerad var gång ett byte sker. Du har ju full koll på om det är det är nr1 eller nr2 du lyssnar på, men det är fortfarande blint.

Anser jag iaf. Sen kan man ju vilja ha ett scenario där lyssnaren inte är medveten om när byten sker, men det är lite svårare att göra i praktiken.

Filerna har unika namn - du vet vad du lyssnar på om du inte använder någon typ av ABX-funmktion a la foobar.

Peter, att tiga är att sammtycka. :P
-Innehar F-skattsedel-

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi