adagio skrev:Varför denna focus på direktdrivet?
Mycket bra fråga som jag inte kan ge ett klart svar på, mer än att det för min del är en känsla.
Moderator: Redaktörer
I dom lägre prisklasserna spelar nog priset in också. Grammofoner är småserieprodukter och det ä mycket dyrare att producera en med direktdrift än med remdrift.
Inom high end kan man tycka att driektdrift borde förekomma eftersom priset inte är ett problem, men där är det nog kundkrav och tillverkarnas kompetens som sätter stopp.
Conan skrev:Snyggt men inte pråligt - fett men inte sliskigt ska det vara:
- Direktdrift
- Maffig och snygg plint
- Minst halv-automatik med tonarmslyft och stopp efter skivans slut
- Helst lock med gångjärn
Alexi skrev:Conan skrev:Snyggt men inte pråligt - fett men inte sliskigt ska det vara:
- Direktdrift
- Maffig och snygg plint
- Minst halv-automatik med tonarmslyft och stopp efter skivans slut
- Helst lock med gångjärn
Tillräckligt fet?
[ Bild ]
petersteindl skrev:Perfector skrev:Den här kanske kan klassa in som en fet spelare
http://www.blocket.se/stockholm/Denon_D ... ?ca=11&w=3
Men för jösses, skärpning. Du om någon borde känna till gamla ädla Denonspelare.
AndreasArvidsson skrev:LP-spelare med släde?Grymt
Alexi skrev:Tillräckligt fet?
Alexi skrev:Den läser skivorna med fem stycken lasrar istället för nål
darkg skrev:Var det den som intill oanvändbarhet är kinkig med damm?
Perfector skrev:https://www.youtube.com/watch?v=EdgF7ubJGrw
Något lite fet kanske.
lennartj skrev:Det finns nog flera samverkande faktorer som gör att de stora drakarna inte kommer tillbaka med skivspelare av högre klass,
dels, som Roger nämner, att de nog vill komma upp i hyfsade produktionsvolymer,
dels tror jag att den kompetens som funnits "in house" för att konstruera högklassiga skivspelare som samtidigt är någorlunda prisvärda har skingrats p.g.a. pensionsavgångar. Dessutom tvivlar jag på att det finns några utbildningar kvar som ger de behövliga kunskaperna och när det inte finns någon konstruktionsavdelning kvar för nyanställda att förvärva dem blir det dubbelt svårt att starta om.
VresiBerba skrev:Nej, framtiden, såväl som nuet, har nog mer kompetens nu än det var förr. Det enda som saknas är intresse.
Harryup skrev:Jag känner en hel del vinylanvändare utanför faktiskt som både har och har haft exklusiva skivspelare inte bara utifrån pris utan också utan med exceptionell bra ljudåtergivnings kvalité och jag kan inte komma på en enda som skulle vilja ha automatik. Tvärtom vill folk kunna själva välja armar och spelare var för sig. Har man ett gravt intresse för vinylavspelning så är det tvärtom vanligt att man succesivt över tiden uppgraderar delar vartefter man har möjlighet att optimera eller byta ut delar som slits. Sen har det ju över tiden funnits grejor som lyfter armen när det kommit till innerspåret ifrån 3:e partsfirmor men det är ju en helt annan sak. Har man ingen mekanisk avdelning längre så är det inte så lätt att bara starta upp tilverkning om man skall börja om. Idag monteras säker det mesta av elektronik av robotar och det är väsentligt färre personer iblandade i tillverkning av HiFi-apparater. Ser man till skivspelartillverkare idag så har de knappast så mycket mer tillverkning av elektronik utom motorstyrningar om de ens gör dessa själva.
Personligen saknar jag inte feta japanska automatiska spelare, för inte ens på den tiden som de tillverkades så var de bästa japanska spelarna automatiska.
/Harryup
Conan skrev: Det är nog inte orimligt att anta att det i ledningsgrupperna låter så här när det diskuteras att ordna fram en skivspelare i sortimentet:
- Utvecklingsarbetet ska vara så billigt som möjligt
- Tidplanen ska vara så kort som möjligt
- Risken ska vara liten för att bli sittande med "onödig" utvecklings- och/eller tillverkningskapacitet
- Potentiella vinsten per såld enhet ska vara så hög som möjligt
Perfector skrev:Hear hear.
När jag lyssnar på vinyl sitter jag i samma rum.
Om jag inte orkar sköta en tonarmslyft när plattan är slut så ska jag inte sätta på en platta alls, men det är jag det.
Harryup skrev:Perfector skrev:Hear hear.
När jag lyssnar på vinyl sitter jag i samma rum.
Om jag inte orkar sköta en tonarmslyft när plattan är slut så ska jag inte sätta på en platta alls, men det är jag det.
Har väl hänt att jag somnat ifrån en lyssning så visst skulle en tonarmaslyft kunnat vara praktiskt men ofta så var de inte så praktiska de som fanns.
Men att sänka pickupen är definitivt något jag vill göra utan automatik.
/Harryup
Perfector skrev:När jag lyssnar på vinyl sitter jag i samma rum.
Harryup skrev:Är fullständigt övertygad om att detta gäller oavsett vad som skall tillverkas. Försöker man inte optimera produktion och försöker man inte maximera vinsten så borde man inte sitta i en företagsledning på ett kommersiellt företag. Andra motiv kan finnas om företaget har något annat mål men japanska företag av HiFi-typ som inriktar sig på att sälja saker över hela världen har inga idiella motiv. Och de har inte deras handlare eller distributörer heller.
Conan skrev:Technics tar ju bra betalt för sin "nya" SL-1200.
paa skrev:Har dom verkligen släppt info om vad nya SL-1200 i standardutförande kommer att kosta?
Jag pratar inte om den numrerade specialserien
Conan skrev:paa skrev:Har dom verkligen släppt info om vad nya SL-1200 i standardutförande kommer att kosta?
Jag pratar inte om den numrerade specialserien
Hittade denna info på nätet:If the $4,000 (just under £3000) doesn't deter you, you'll have to wait until late 2016 to pick up the SL-1200G. There's a special edition SL-1200GAE that's slated for a June release, but there's no word on specifics there just yet. Itani says Technics is considering a more affordable model, but admits the company "needs to study" before making any concrete plans.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 37 gäster