Varför inga feta skivspelare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Re: Varför inga feta skivspelare?

Inläggav HenrikTornquist » 2016-03-09 13:46

adagio skrev:Varför denna focus på direktdrivet?

Mycket bra fråga som jag inte kan ge ett klart svar på, mer än att det för min del är en känsla.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-03-09 16:27

adagio skrev:Varför denna focus på direktdrivet?

Det är väl en reaktion på följande inlägg av Max_Headroom:
I dom lägre prisklasserna spelar nog priset in också. Grammofoner är småserieprodukter och det ä mycket dyrare att producera en med direktdrift än med remdrift.
Inom high end kan man tycka att driektdrift borde förekomma eftersom priset inte är ett problem, men där är det nog kundkrav och tillverkarnas kompetens som sätter stopp.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-03-09 17:21

Conan skrev:Snyggt men inte pråligt - fett men inte sliskigt ska det vara:

- Direktdrift
- Maffig och snygg plint
- Minst halv-automatik med tonarmslyft och stopp efter skivans slut
- Helst lock med gångjärn

Tillräckligt fet?
Bild
Bild
Bild
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-09 17:25

Kan det vara så att remdrift är optimal upp till vissa anspråk på svaj och sånt men att det däröver är direktdrift som är opti? Alltså att svajprestanda per krona talar för olika teknik i olika segment?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2016-03-09 17:32

Alexi skrev:
Conan skrev:Snyggt men inte pråligt - fett men inte sliskigt ska det vara:

- Direktdrift
- Maffig och snygg plint
- Minst halv-automatik med tonarmslyft och stopp efter skivans slut
- Helst lock med gångjärn

Tillräckligt fet?
[ Bild ]

Fast, såg du mitt tidigare inlägg?

petersteindl skrev:
Perfector skrev:Den här kanske kan klassa in som en fet spelare
http://www.blocket.se/stockholm/Denon_D ... ?ca=11&w=3

Men för jösses, skärpning. Du om någon borde känna till gamla ädla Denonspelare.

Dessa bilder var i det inlägget.
Bild

eller

Bild

De var ännu tidigare och var då i högsta division bland spelarna som fanns då och jag tyckte den undre var ursnygg och urtypen för en Denonspelare.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-03-09 17:51

Jag ville mer fråga vad som är tillräckligt fet, för att klassas som fet direktdriven?
Och lite visa på att utvecklingen gått mot mindre och mindre.

Fetaste moderna direktdrivna high-end spelaren måste väll ändå vara ELP?
Bild
Bild

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2016-03-09 17:55

LP-spelare med släde? :lol: Grymt 8)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2016-03-09 17:59

AndreasArvidsson skrev:LP-spelare med släde? :lol: Grymt 8)

Den läser skivorna med fem stycken lasrar istället för nål

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2016-03-09 18:52

Var det den som intill oanvändbarhet är kinkig med damm?
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-03-09 19:00

Alexi skrev:Tillräckligt fet?

Ser ut som fetingar hela högen, fast den där sista (Denon DN-308F?) verkar ju nästan galen. Borde paras ihop med den här stärkaren:

LM2.jpg
LM2.jpg (61.36 KiB) Visad 6628 gånger

Alexi skrev:Den läser skivorna med fem stycken lasrar istället för nål

Nej för honnan... dessa räknas inte in bland de feta skivspelarna. Finns ju andra format för dem som absolut vill läsa informationen med laser.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-10 00:31

Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2016-03-10 00:36

Alla spelare med en tonarm på över en halvmeter går bort!
Onkenhögtalarna är rätt feta däremot, även om det är en mindre låda.

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2016-03-10 02:53

darkg skrev:Var det den som intill oanvändbarhet är kinkig med damm?

Jo, det ska visst vara väldigt känslig för det. Vilket gjorde att den levererades (förr iaf) med en VPI skivtvätt.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-03-10 07:28

Perfector skrev:https://www.youtube.com/watch?v=EdgF7ubJGrw
Något lite fet kanske.

Nixpix! Fet och maffig ska det vara, den där är sliskig och prålig. Och sen va´re´re där med "brute force engineering"... :)

Nä, det lutar ju åt att riktigt feta och maffiga spelare återfinns som vintage, och verkar så göra under överskådlig tid framöver.

På tal om det; har Yamaha GT-2000x varit med än? Och ja, den har auto lift-up av tonarmen! :D
Yamaha GT-2000x.JPG
Yamaha GT-2000x.JPG (56.46 KiB) Visad 6556 gånger

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-03-12 07:33

Om man då skulle summera lite av det jag tycker har kommit fram så här långt i tråden:

1. De stora drakarna (Sony, Pioneer, Denon mm) som tidigare tillverkade feta, maffiga skivspelare, gör i dag nåt som bäst kan beskrivas som plastleksaker. Tycks också som att dom heller inte har någon väsentlig utveckling själva utan köper in med eller mindre färdiga koncept från OEM-företag som Hanpin. Man borde då kunna klumpa ihop allt från Denon, Sony, Onkyl, Pioneer och Audio-technica med det man hittar i form av DJ-spelare på Billebro, eftersom det är samma Hanpin i grunden. Egentligen säger väl detta inget om huruvida spelarna är tekniskt bra eller inte, men det är ju skitboooring med den här utvecklingen.

2. Det finns att köpa väldigt dyra och stora spelare som är som ett koncept med verk, tonarm & pickup, men den här kategorin spelare präglas inte av "känsla & finess" utan av "brute force engineering" där man bygger på med material och vikt för att uppnå sånt som man borde kunna (och har historiskt gjort) lösa på ett snyggare sätt. Dessa spelare saknar också vissa viktiga finesser som vettigt lock (formen på spelarna gör det inte helt enkelt att utforma lock till) eller hel-/halvautomatisering (moduluppbyggnaden där tonarm & verk inte är helt konstruerade för varandra gör det säkert knepigt att koppla armens position med lift- och motorstyrning).

3. Mellan plastleksakerna och monsterspelarna finns "mellanpris-spelare" från företag som Rega, Pro-Ject & Thorens. Att ingen knappt nämnt dessa i tråden tyder bara på att de faktiskt är så trista som de ser ut... :)

4. Med anledning av ovanstående och som påpekats i tråden måste vi därför se som en av mänsklighetens viktigaste uppgifter nu och för överskådlig tid framöver, att vårda de vintage-spelare som uppfyller alla kriterier för en fet & maffig skivspelare. :) Ingen kan, vill, eller vågar tillverka dessa längre och vi får se till att de snurrar vidare även för kommande generationer. Snyft...

Användarvisningsbild
Lofi-Rabiat

Inläggav Lofi-Rabiat » 2016-03-13 04:45

I medlemspresentationen beskriver jag ELP LT-1XRC som jag köpte efter kontakt med Sanju Chiba, för priset 85000kr ingick en VIP skivtvätt.
Spelarversionen jag hade klarade 78rpm (stenkakor) som fanns på loppis utanför Mullsjö, lätt att använda som en CD-spelare med fjärrkontroll var det meningen att min blinda fru skulle använda den.
Finns två Youtube demonstrationer jag gjort på min sida om ni vill se den i action.
Det livet var mer än jag orkade med och lagt bakom mig :(
Stereotypisk prylnisse.

Användarvisningsbild
VresiBerba

Inläggav VresiBerba » 2016-03-13 07:06

lennartj skrev:Det finns nog flera samverkande faktorer som gör att de stora drakarna inte kommer tillbaka med skivspelare av högre klass,
dels, som Roger nämner, att de nog vill komma upp i hyfsade produktionsvolymer,
dels tror jag att den kompetens som funnits "in house" för att konstruera högklassiga skivspelare som samtidigt är någorlunda prisvärda har skingrats p.g.a. pensionsavgångar. Dessutom tvivlar jag på att det finns några utbildningar kvar som ger de behövliga kunskaperna och när det inte finns någon konstruktionsavdelning kvar för nyanställda att förvärva dem blir det dubbelt svårt att starta om.

Fast det där skulle jag vilja hävda är nu precis tvärt-om. Idag är det lika vanligt, om inte mer så med mekanik än det är för elektronik, som till exempel kan nämnas att prototyputveckling inom motorsport är högre än någonsin. När dessutom ungdomar mer och mer ägnar sig åt mekaniska konstruktioner i datorer med vattenkylning och radiatorer. Titta på Ben Heck, som är hälften elektronik och hälften mekanik, och när dessutom CNC-maskiner börjar bli såpass billiga att privatpersoner kan köpa dom, för att inte prata om 3D-skrivare.

Nej, framtiden, såväl som nuet, har nog mer kompetens nu än det var förr. Det enda som saknas är intresse.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-03-13 08:13

VresiBerba skrev:Nej, framtiden, såväl som nuet, har nog mer kompetens nu än det var förr. Det enda som saknas är intresse.

Ja, intresse saknas, och "rätt" fokus från företagsledningen. Det är nog inte orimligt att anta att det i ledningsgrupperna låter så här när det diskuteras att ordna fram en skivspelare i sortimentet:

- Utvecklingsarbetet ska vara så billigt som möjligt
- Tidplanen ska vara så kort som möjligt
- Risken ska vara liten för att bli sittande med "onödig" utvecklings- och/eller tillverkningskapacitet
- Potentiella vinsten per såld enhet ska vara så hög som möjligt

Om man då har två möjliga sätt att angripa frågan:

1. Bygga upp en spelare mer eller mindre från grunden kanske med nån fet & maffig spelare från 80-talet som utgångspunkt. Mekanisk konstruktion som man inte har "in house" redan, produktionstekniska frågor man inte är van med samt en rätt saftig prislapp per enhet vilket kan göra det osäkert med befintliga marknadsföringsapparaten. Spelaren ska ju passa in i modellsortimetet också.

2. Ringa Hanpin och sen skicka dit ett kravdokument med lite grovt hur spelaren ska se ut och vad den får kosta.

I den ledningsgruppen är det nog väldigt lockande att välja alt. 2, men det vore ju såklart mycket mer spännande om nån av drakarna ville satsa på det första istället. Hoppas nån av dem gör det - Yamaha kanske? Dom har väl en serie med rätt kostsamma stärkare/spelare redan?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-03-13 12:16

Jag känner en hel del vinylanvändare utanför faktiskt som både har och har haft exklusiva skivspelare inte bara utifrån pris utan också utan med exceptionell bra ljudåtergivnings kvalité och jag kan inte komma på en enda som skulle vilja ha automatik. Tvärtom vill folk kunna själva välja armar och spelare var för sig. Har man ett gravt intresse för vinylavspelning så är det tvärtom vanligt att man succesivt över tiden uppgraderar delar vartefter man har möjlighet att optimera eller byta ut delar som slits. Sen har det ju över tiden funnits grejor som lyfter armen när det kommit till innerspåret ifrån 3:e partsfirmor men det är ju en helt annan sak. Har man ingen mekanisk avdelning längre så är det inte så lätt att bara starta upp tilverkning om man skall börja om. Idag monteras säker det mesta av elektronik av robotar och det är väsentligt färre personer iblandade i tillverkning av HiFi-apparater. Ser man till skivspelartillverkare idag så har de knappast så mycket mer tillverkning av elektronik utom motorstyrningar om de ens gör dessa själva.
Personligen saknar jag inte feta japanska automatiska spelare, för inte ens på den tiden som de tillverkades så var de bästa japanska spelarna automatiska.

/Harryup

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-13 12:19

Harryup skrev:Jag känner en hel del vinylanvändare utanför faktiskt som både har och har haft exklusiva skivspelare inte bara utifrån pris utan också utan med exceptionell bra ljudåtergivnings kvalité och jag kan inte komma på en enda som skulle vilja ha automatik. Tvärtom vill folk kunna själva välja armar och spelare var för sig. Har man ett gravt intresse för vinylavspelning så är det tvärtom vanligt att man succesivt över tiden uppgraderar delar vartefter man har möjlighet att optimera eller byta ut delar som slits. Sen har det ju över tiden funnits grejor som lyfter armen när det kommit till innerspåret ifrån 3:e partsfirmor men det är ju en helt annan sak. Har man ingen mekanisk avdelning längre så är det inte så lätt att bara starta upp tilverkning om man skall börja om. Idag monteras säker det mesta av elektronik av robotar och det är väsentligt färre personer iblandade i tillverkning av HiFi-apparater. Ser man till skivspelartillverkare idag så har de knappast så mycket mer tillverkning av elektronik utom motorstyrningar om de ens gör dessa själva.
Personligen saknar jag inte feta japanska automatiska spelare, för inte ens på den tiden som de tillverkades så var de bästa japanska spelarna automatiska.

/Harryup

Hear hear.
När jag lyssnar på vinyl sitter jag i samma rum.
Om jag inte orkar sköta en tonarmslyft när plattan är slut så ska jag inte sätta på en platta alls, men det är jag det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-03-13 12:25

Conan skrev: Det är nog inte orimligt att anta att det i ledningsgrupperna låter så här när det diskuteras att ordna fram en skivspelare i sortimentet:

- Utvecklingsarbetet ska vara så billigt som möjligt
- Tidplanen ska vara så kort som möjligt
- Risken ska vara liten för att bli sittande med "onödig" utvecklings- och/eller tillverkningskapacitet
- Potentiella vinsten per såld enhet ska vara så hög som möjligt

Är fullständigt övertygad om att detta gäller oavsett vad som skall tillverkas. Försöker man inte optimera produktion och försöker man inte maximera vinsten så borde man inte sitta i en företagsledning på ett kommersiellt företag. Andra motiv kan finnas om företaget har något annat mål men japanska företag av HiFi-typ som inriktar sig på att sälja saker över hela världen har inga idiella motiv. Och de har inte deras handlare eller distributörer heller.

/Harryup

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2016-03-13 12:30

Perfector skrev:Hear hear.
Om jag inte orkar sköta en tonarmslyft när plattan är slut så ska jag inte sätta på en platta alls, men det är jag det.

Har väl hänt att jag somnat ifrån en lyssning så visst skulle en tonarmaslyft kunnat vara praktiskt men ofta så var de inte så praktiska de som fanns.
Men att sänka pickupen är definitivt något jag vill göra utan automatik.

/Harryup

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2016-03-13 12:48

Harryup skrev:
Perfector skrev:Hear hear.

Har väl hänt att jag somnat ifrån en lyssning så visst skulle en tonarmaslyft kunnat vara praktiskt men ofta så var de inte så praktiska de som fanns.
Men att sänka pickupen är definitivt något jag vill göra utan automatik.

/Harryup

Dual har ju en väl fungerande automatik med en liten kula som returen rullar på utan märkbart motstånd.
Den kortar ljudet innan den lyften armen så man slipper dunsen när nålen lämnar innerspåret.
Om jag inte redan hade en bra spelare skulle jag skaffa en 1229 från dual.
tung tallrik med mellanhjulsdrift och 0.06%svaj är mer än acceptabelt tycker jag.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-03-13 15:15

Perfector skrev:När jag lyssnar på vinyl sitter jag i samma rum.

Handlar inte om att inte kunna eller orka lyfta tonarmen utan om bekvämlighet. Att kunna slappna av och lyssna på musiken utan att behöva "vara beredd" på att lyfta pickupen efter sista låten på sidan. Låta sista tonen klinga ut i lugn och ro medan man lugnt sitter kvar och bara njuter.

Tror inte nån hade tackat nej till tonarmslyft om det hade funnits på den spelaren man vill ha.

Harryup skrev:Är fullständigt övertygad om att detta gäller oavsett vad som skall tillverkas. Försöker man inte optimera produktion och försöker man inte maximera vinsten så borde man inte sitta i en företagsledning på ett kommersiellt företag. Andra motiv kan finnas om företaget har något annat mål men japanska företag av HiFi-typ som inriktar sig på att sälja saker över hela världen har inga idiella motiv. Och de har inte deras handlare eller distributörer heller.

Jo men då tackar man också nej till en stor kundkrets som säkert skulle vara beredda att betala för den typen av spelare som fanns strax innan CD:n tog över marknaden. Technics tar ju bra betalt för sin "nya" SL-1200. Har dom plötsligt tappat marknadstänket totalt tror du?

Och sen kanske man inte per automatik ska säga att japanska elektronikföretag alltid fattar rätt beslut heller? Är väl snarast så att dom rätt ofta blir frånsprungna av nån konkurrent som bättre fattar vad kunderna vill ha...

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-03-13 19:00

Conan skrev:Technics tar ju bra betalt för sin "nya" SL-1200.

Har dom verkligen släppt info om vad nya SL-1200 i standardutförande kommer att kosta?
Jag pratar inte om den numrerade specialserien.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2016-03-13 19:25

paa skrev:Har dom verkligen släppt info om vad nya SL-1200 i standardutförande kommer att kosta?
Jag pratar inte om den numrerade specialserien

Läste nånstans att det var samma pengar (4 000 dollar), men det behöver ju inte vara korrekt information.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-03-13 20:18

Conan skrev:
paa skrev:Har dom verkligen släppt info om vad nya SL-1200 i standardutförande kommer att kosta?
Jag pratar inte om den numrerade specialserien

Hittade denna info på nätet:
If the $4,000 (just under £3000) doesn't deter you, you'll have to wait until late 2016 to pick up the SL-1200G. There's a special edition SL-1200GAE that's slated for a June release, but there's no word on specifics there just yet. Itani says Technics is considering a more affordable model, but admits the company "needs to study" before making any concrete plans.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2016-05-29 11:40

Ny "halvfet" kompis här hemma nu.
Bild

Användarvisningsbild
Vinylcalle