Alexi skrev:Kan det vara så att Morello blandar ihop blint med dubbelblint?
Nej. Jag utgår från att det inte fanns någon försöksledare vid tillfället.
Moderator: Redaktörer
Morello skrev:AndreasArvidsson skrev:Självklart är testet blint om man inte vet vad det är man lyssnar på. Om det är val1 eller val2 ger ingen information som kan påverka utfallet. Det är ju precis samma scenario som när man A/B(inkl F/E) lyssnar och man blir informerad var gång ett byte sker. Du har ju full koll på om det är det är nr1 eller nr2 du lyssnar på, men det är fortfarande blint.
Anser jag iaf. Sen kan man ju vilja ha ett scenario där lyssnaren inte är medveten om när byten sker, men det är lite svårare att göra i praktiken.
Filerna har unika namn - du vet vad du lyssnar på om du inte använder någon typ av ABX-funmktion a la foobar.
Peter, att tiga är att sammtycka.
Morello skrev:AndreasArvidsson skrev:Självklart är testet blint om man inte vet vad det är man lyssnar på. Om det är val1 eller val2 ger ingen information som kan påverka utfallet. Det är ju precis samma scenario som när man A/B(inkl F/E) lyssnar och man blir informerad var gång ett byte sker. Du har ju full koll på om det är det är nr1 eller nr2 du lyssnar på, men det är fortfarande blint.
Anser jag iaf. Sen kan man ju vilja ha ett scenario där lyssnaren inte är medveten om när byten sker, men det är lite svårare att göra i praktiken.
Filerna har unika namn - du vet vad du lyssnar på om du inte använder någon typ av ABX-funmktion a la foobar.
AndreasArvidsson skrev:Du vet vilken i ordningen du lyssnar på, men du vet inte VAD du lyssnar på. Utan tvekan blint enligt min definition.
Piotr skrev:AndreasArvidsson skrev:Du vet vilken i ordningen du lyssnar på, men du vet inte VAD du lyssnar på. Utan tvekan blint enligt min definition.
Men du kan "bestämma" dig för att du hör skillnad och sedan vidhålla det utan att faktiskt bevisa att du hör skillnad.. eftersom du vet vilken du lyssnar på och "väljer" varje gång. Helt olikt det sätt man testar på i Foobar tex.
AndreasArvidsson skrev:Morello skrev:AndreasArvidsson skrev:Självklart är testet blint om man inte vet vad det är man lyssnar på. Om det är val1 eller val2 ger ingen information som kan påverka utfallet. Det är ju precis samma scenario som när man A/B(inkl F/E) lyssnar och man blir informerad var gång ett byte sker. Du har ju full koll på om det är det är nr1 eller nr2 du lyssnar på, men det är fortfarande blint.
Du vet vilken i ordningen du lyssnar på, men du vet inte VAD du lyssnar på. Utan tvekan blint enligt min definition.
Morello skrev:AndreasArvidsson skrev:Morello skrev:
Du vet vilken i ordningen du lyssnar på, men du vet inte VAD du lyssnar på. Utan tvekan blint enligt min definition.
Sitter du och lyssnar på filerna med vetskap om filnamnen så kan du inte sedan påstå att du med en viss signifikans kan skilja A, B och C från varandra.
IngOehman skrev:
Det han blandar ihop är blindhet kontra statistiska metoder.
Vh, iö
Piotr skrev:Ja, om man ser mjukvaran och datorn som "testledare" så kan man väl säga att ABX i Foobar är "double blind".
Det går ju hursom till så att man importerar två filer som blir A och B. Jag tror den fil som står högst upp i den lista man importerar från alltid blir A, men ej helt säker.
Sen finns även X och Y. Man kan klicka på A och B för att lyssna på de två olika filerna med vetskap om vilken som är vilken och sedan kan man klicka på X och Y och lyssna på dessa också. X och Y är antingen A eller B men det slumpas för varje testomgång.
För varje omgång har man följdaktligen att välja på om X är A och Y är B, eller om Y är A och X är B.
Man kan välja att bara lyssna på X eller Y om man känner för det, och man kan klicka runt obegränsat (på A, B, X, Y) innan man gör sitt val.
Fint skit!
IngOehman skrev:Alexi skrev:Kan det vara så att Morello blandar ihop blint med dubbelblint?
Nej, ett test av det slag han arrangerat blir dubbelblindt.
...
Vh, iö
Morello skrev:IngOehman skrev:
Vh, iö
Jag anar "definitionsdebatt classic", men avstår vänligen men bestämt från vidare deltagande.
petersteindl skrev:Morello skrev:IngOehman skrev:
Vh, iö
Jag anar "definitionsdebatt classic", men avstår vänligen men bestämt från vidare deltagande.
Morello, att tiga är att samtycka![]()
Med vänlig hälsning
Peter
Morello skrev:petersteindl skrev:Morello skrev:
Morello, att tiga är att samtycka![]()
Med vänlig hälsning
Peter
Jag överlåter definitionstuggandet åt dig, Peter.
Piotr skrev: En DMM med dokumenterad stabilitet över tid och spårbarhet.
Piotr skrev:Ja, om man ser mjukvaran och datorn som "testledare" så kan man väl säga att ABX i Foobar är "double blind".
Morello skrev:AndreasArvidsson skrev:Morello skrev:
Sitter du och lyssnar på filerna med vetskap om filnamnen så kan du inte sedan påstå att du med en viss signifikans kan skilja A, B och C från varandra.
petersteindl skrev:IngOehman skrev:Alexi skrev:Kan det vara så att Morello blandar ihop blint med dubbelblint?
Nej, ett test av det slag han arrangerat blir dubbelblindt.
...
Vh, iö
Jag ser det också så under förutsättning att foobar används eller att testledaren d v s Morello inte är med den försöksperson som testar. Det är ju enbart Morello som vet facit. Med vilken signifikans gäller utslaget? Man måste ha testmetodiken klar för sig och bestämt metodiken innan man gör testet och sedan strikt hålla sig till det. Skulle vilja se Svantes svar.
Med vänlig hälsning
Peter
Svante skrev:Svar på vad?
Alltså, får man ett test med tre filer och ska tala om vilken som är original, och man lyckas med att tala om det, så har man lyckats visa det med p=0,33. Om man i stället får samma uppgift fyra gånger men ny slumpning på namnen varje gång och lyckas alla gångerna når man p=0,011. Har man samma namn varje gång är man tillbaka på p=0,33 eftersom man inte kan utesluta att man bara har valt samma namn varje gång.
Testen sedda som enskildheter, då.
PappaBas skrev:Svante skrev:Svar på vad?
Alltså, får man ett test med tre filer och ska tala om vilken som är original, och man lyckas med att tala om det, så har man lyckats visa det med p=0,33. Om man i stället får samma uppgift fyra gånger men ny slumpning på namnen varje gång och lyckas alla gångerna når man p=0,011. Har man samma namn varje gång är man tillbaka på p=0,33 eftersom man inte kan utesluta att man bara har valt samma namn varje gång.
Vem pratar om att testa vilken som är original? Det enda som kunde testas i setupen är ju om det finns någon skillnad dem emellan?
Skall du testa vilken som är original måste testet designas annorlunda dvs ge en testslinga och säga att detta är originalet och sedan avgöra om de tre försöksobjekten skiljer sig från dessa.
Det enda som testades nu var ju om det går att skilja de åt.
Svante skrev:petersteindl skrev:IngOehman skrev:Nej, ett test av det slag han arrangerat blir dubbelblindt.
...
Vh, iö
Jag ser det också så under förutsättning att foobar används eller att testledaren d v s Morello inte är med den försöksperson som testar. Det är ju enbart Morello som vet facit. Med vilken signifikans gäller utslaget? Man måste ha testmetodiken klar för sig och bestämt metodiken innan man gör testet och sedan strikt hålla sig till det. Skulle vilja se Svantes svar.
Med vänlig hälsning
Peter
Svar på vad?
Svante skrev:PappaBas skrev:Svante skrev:Svar på vad?
Vem pratar om att testa vilken som är original? Det enda som kunde testas i setupen är ju om det finns någon skillnad dem emellan?
Skall du testa vilken som är original måste testet designas annorlunda dvs ge en testslinga och säga att detta är originalet och sedan avgöra om de tre försöksobjekten skiljer sig från dessa.
Det enda som testades nu var ju om det går att skilja de åt.
Tja... Jag pratade om det nu.Men som du säger kan testet även vara att utreda om det finns någon hörbar skillnad. Utan statistik går det inte att göra ett sådant test, inte med någon vetenskaplig stuns iaf. Det enda man kan göra är att lyssna på dem och säga "ja" eller "nej". Det svaret ger inget besked. Det är först när man har pekat ut samma ljudfil igen blint, dvs utan att veta att det var samma ljudfil, som det får något bevisvärde. Sedan behöver det upprepas för att nå signifikans.
Där blir både blindhet och statstik en förutsättning för att kunna säga något alls.
Svante skrev:Morello skrev:AndreasArvidsson skrev:Du vet vilken i ordningen du lyssnar på, men du vet inte VAD du lyssnar på. Utan tvekan blint enligt min definition.
Mao testet är blint, men statistiskt dåligt dåligt designat.
Svante skrev:Piotr skrev: En DMM med dokumenterad stabilitet över tid och spårbarhet.
Vare sig stabiliteten eller spårbarheten spelar någon avgörande roll vid nivåkalibreringen eftersom det är skillnaden mellan två signalnivåer som är intressant. Man kopplar multimetern/skåpet på det som går till lyssning, matar in en sinus och ser om nivån ändras när man växlar. Multimetern får gärna visa 3 dB fel och driva med 1 dB/vecka, det spelar ingen roll för kalibreringen.
Svante skrev:Morello skrev:AndreasArvidsson skrev:Du vet vilken i ordningen du lyssnar på, men du vet inte VAD du lyssnar på. Utan tvekan blint enligt min definition.
Mao testet är blint, men statistiskt dåligt dåligt designat.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster