sprudel skrev:Jag saknar också lite sund skepticism bland blindtest-förespråkare, lite besviken på det faktiskt.
Jag är ju liksom blindtestförespråkare, utan att vara negativt inställd till öppna lyssningar och en massa andra sorters experiment.
Det vill säga, blindtestförespråkare och blindtestförespråkare... I själva verket tycker jag de flesta A/B-jämförelser mellan olika apparater är tämligen meningslösa (blindt eller oblindt) även om det finns sällsynta undantag. Mer om dessa en annan gång. Att jämföra A med B är rätt meningslöst då inte B är referens för hur A borde vara, eller tvärtom. Det intressant är därför A, och B. Inte A i förhållande till B eller B i förhållande till A. I diciplinen restaurangliknelser brukar jag likna detta med att äta mat på en restaurang, och fråga sig - behöver jag äta även på en annan restaurang för att veta vad jag tyckte om maten?
Mitt svar är - nej. OM det är så att man bara kan säga något om en maträtt genom att jämföra med något annat, så är man förlorad, för då lär det näppeligen räcka med att jämföra med EN annan maträtt, man måste jämföra med en till, och sen en till... Jag tror alla normala människor kan avgöra om de gillar det de ätit även helt utan jämförelser. Och som sagt - det är lika meningslöst att jämföra hifi-apparater med varandra. Testat man dem var och en för sig så får man veta hur de beter sig på en absolut skala. Det är riktig kunskap. Att jämföra A med B säger ingenting om A innan man vet allt om B, och för att få veta något om B behöver man ju jämföra med C som behöver jämföras med D som ju behöver...
- - -
Jag tycker att F/E-lyssning är någonting väldigt användbart, och detta för att det isolerar det objekt man försöker lära sig saker om. På så vis slipper man gissa om det man hör beror på testobjektet eller på något annat i kedjan. Både öppna och blinda F/E-lyssningar är bra. Men när man skall verifiera några uppfattningar (oavsett lyssningsmetoden i övrigt) så behöver man faktiskt testa båda blindt och med en tillfyllest statistisk metod. Om man vill VETA alltså, men si eller så stor säkerhet (den ges av statistisken).
Jag ser ingen poäng med att vara skeptisk, det är bara en sorts spekulation. Jag håller hellre sådant öppet som inre redan är kartlagt. Och jag kallar inte detta att vara skeptisk. Jag är varken skeptisk (misstror) eller troende. Antingen vet jag, eller också vet jag inte, och i det senare fallet håller jag saken öppen, och eventuellt (om frågan intresserar mig) så undrar jag över saken.
- - -
Så nu undrar jag - är jag en av dem som du är besviken på?
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).