Moderator: Redaktörer
Finns det några DC-kopplade aktiva delningsfilter? Om svaret är ja så gissar jag ändå att det är ett potentiellt praktiskt problem ändats för max en handfull personer på jorden och att de förhoppningsvis har koll på det.IngOehman skrev:Hur menar du nu?
Det är väl i allra högsta grad ett potentiellt PRAKTISKT problem (inte teoretiskt) om man har en anläggning där alla länkar fram till högtalaren är DC-kopplade. Eller hur tänker du?
Det finns en del för- och slutsteg som är DC-kopplade.
Vh, iö
Alexi skrev:Finns det några DC-kopplade aktiva delningsfilter? Om svaret är ja så gissar jag ändå att det är ett potentiellt praktiskt problem ändats för max en handfull personer på jorden och att de förhoppningsvis har koll på det.IngOehman skrev:Hur menar du nu?
Det är väl i allra högsta grad ett potentiellt PRAKTISKT problem (inte teoretiskt) om man har en anläggning där alla länkar fram till högtalaren är DC-kopplade. Eller hur tänker du?
Vh, iö
IngOehman skrev:Nu kan man förstås hävda att problemet kan hanteras på många ställen i kedjan, och ha rätt i det. Men min poäng är att OM det inte AC-kopplas någonstans, så är ett DC-fel lite förenklat värre ju tidigare i den analoga kedjan det finns, eftersom det finns mer gain efter det då.
Vh, iö
IngOehman skrev:Om man skall klara <50 mV på högtalarterminalerna (vilket man bör om man har ett mjukupphängt motorstarkt element i basreflexlåda och vill ha en bråkdel av en mm i mekanisk offset) så behöver DACen klara sisådär 29 + 12 dB mindre än så, om man tar extremfallet alltså. 41 dB = 112 gånger mindre, så kravet blir sisådär 450 uV...
OM man klarar det så återstår ändå frågan - finns det risk för att DC är kodat på CDn av misstag?
Jag vet inte, frågar bara. Vad säger redbook?
Vh, iö
IngOehman skrev:Alexi skrev:Finns det några DC-kopplade aktiva delningsfilter? Om svaret är ja så gissar jag ändå att det är ett potentiellt praktiskt problem ändats för max en handfull personer på jorden och att de förhoppningsvis har koll på det.IngOehman skrev:Hur menar du nu?
Vh, iö
Visst finns det DC-kopplade elektroniska delningsfilter, och MÅNGA flera än en handfull (fem stycken) personer har sådana. Du har väl själv ett?
Jag har stött på problem med DC på insignalen ÅTSKILLIGA gånger. Särskilt klurigt blir det med slutsteg (AC- eller DC-kopplade) som har DC-vakt. Då är det inte säkert att man kan få igång slutstegen alls.
Nu kan man förstås hävda att problemet kan hanteras på många ställen i kedjan, och ha rätt i det. Men min poäng är att OM det inte AC-kopplas någonstans, så är ett DC-fel lite förenklat värre ju tidigare i den analoga kedjan det finns, eftersom det finns mer gain efter det då.
Vh, iö
Alexi skrev:Finns det några DC-kopplade aktiva delningsfilter? Om svaret är ja så gissar jag ändå att det är ett potentiellt praktiskt problem ändats för max en handfull personer på jorden och att de förhoppningsvis har koll på det.IngOehman skrev:Hur menar du nu?
Vh, iö
Piotr skrev:sprudel skrev:Jag har inget försteg dock, så då är jag väl rökt kanske på detta. Får f-n fixa ett bra försteg så jag kan vara med och leka.
USB in = ratta nivån i laptoppen.
sprudel skrev:
Fino, fino.
Jag betalar frakten, skicka den till mig så ska jag tala om hur den låter!![]()
Jag har inget försteg dock, så då är jag väl rökt kanske på detta. Får f-n fixa ett bra försteg så jag kan vara med och leka.
Morello skrev:Problemet är att man behöver en massa sådandäringa elektrolyter (om det inte skall kosta som en beg. Rolex) och man vet ju hur de "låter".![]()
IngOehman skrev:Om man skall klara <50 mV på högtalarterminalerna (vilket man bör om man har ett mjukupphängt motorstarkt element i basreflexlåda och vill ha en bråkdel av en mm i mekanisk offset) så behöver DACen klara sisådär 29 + 12 dB mindre än så, om man tar extremfallet alltså. 41 dB = 112 gånger mindre, så kravet blir sisådär 450 uV...
Svante skrev:Morello skrev:Problemet är att man behöver en massa sådandäringa elektrolyter (om det inte skall kosta som en beg. Rolex) och man vet ju hur de "låter".![]()
Ja, och det leder till en definition av "bäst".
mrGaskill skrev:Elegant låda utan krusiduller, oavsett om det är ett förexemplar eller slutgiltigt utförande av det enda exemplaret som ska byggas.
Morello skrev:mrGaskill skrev:Elegant låda utan krusiduller, oavsett om det är ett förexemplar eller slutgiltigt utförande av det enda exemplaret som ska byggas.
Trevligt att folkl gillade lådan, men någon produkt blir det nog inte av detta.
Den skulle bli för dyr och hanterar inte DSD eller 192K PCM.
Men jag måste nog lämna fronten på screentryck. Ekonomiskt är det som sagt urspårat redan som det är, så en tusing för en snygg logga är inget att gaffla om.
Laser eller fräsning tycker jag den är värd.Morello skrev:Men jag måste nog lämna fronten på screentryck.
Michael skrev:Laser eller fräsning tycker jag den är värd.Morello skrev:Men jag måste nog lämna fronten på screentryck.
PS. Inga XLR utgångar![]()
//Michael
Morello skrev:Knappast. Jag har inte sett ett endaste slutsteg som har i närheten av 29 dB förstärkning vid DC - inte ett endaste steg av alla hundratals jag undersökt på schemanivå och/eller skruvat med rent praktiskt!
Svante skrev:Ang AC-koppling är den pragmatiska lösningen att alla länkar AC-kopplas, det kommer att generera färst klagomål från konsumenterna. Det blir inga "klickar" när man byter signalkälla och det blir ingen DC ut från slutsteget. Enda abret är att många länkar som var och en bidrar till ohörbart lite tonkurvefel tillsammans kan ge just hörbara tonkurvefel. Vilket en liten klick användare, överrepresenterade här på Faktiskt, tycker illa om.
Så vilket är bäst? Ptja... Man får definiera bäst, helt enkelt, så får man svaret.
Morello skrev:Problemet är att man behöver en massa sådandäringa elektrolyter (om det inte skall kosta som en beg. Rolex) och man vet ju hur de "låter".![]()
IngOehman skrev:Morello skrev:Knappast. Jag har inte sett ett endaste slutsteg som har i närheten av 29 dB förstärkning vid DC - inte ett endaste steg av alla hundratals jag undersökt på schemanivå och/eller skruvat med rent praktiskt!
Du säger alltså att du inte är bekant med varken Sentec PA-9 eller supreme 2140 alltså?
Vh, iö
Morello skrev:IngOehman skrev:Morello skrev:Knappast. Jag har inte sett ett endaste slutsteg som har i närheten av 29 dB förstärkning vid DC - inte ett endaste steg av alla hundratals jag undersökt på schemanivå och/eller skruvat med rent praktiskt!
Du säger alltså att du inte är bekant med varken Sentec PA-9 eller supreme 2140 alltså?
Vh, iö
Sentec PA9 har G=1 vid DC. Jag undersökte just schemat.![]()
Ska jag skicka dig en kopia?
Svante skrev:Morello skrev:IngOehman skrev:Du säger alltså att du inte är bekant med varken Sentec PA-9 eller supreme 2140 alltså?
Vh, iö
Ja, det brukar sitta en stor konding i återkopplingsslingan som ger just detta beteende. Det är lätt att missa det om man bara tittar på in- och utgångar.
Morello skrev:IngOehman skrev:Morello skrev:Knappast. Jag har inte sett ett endaste slutsteg som har i närheten av 29 dB förstärkning vid DC - inte ett endaste steg av alla hundratals jag undersökt på schemanivå och/eller skruvat med rent praktiskt!
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster