Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Schimpans-AB skrev:Finns en del nya intressanta mätningar i ämnet utlagda att verifieras eller falsifieras:-) på http://carlssonkult.se
uniper skrev:Schimpans-AB skrev:Finns en del nya intressanta mätningar i ämnet utlagda att verifieras eller falsifieras:-) på http://carlssonkult.se
Tack för tipset! Det har tillkommit en hel del sen förra gången jag kikade på den sidan. En uppdatering som inspirerats av den här tråden kanske?
Tonkurvan som visas där är visserligen mätt under andra förutsättningar, men 3kHz-svackan blev ändå väldigt lik den som kom fram i min 1-metersmätning. Det verkar alltså inte vara något konstigt med mitt par, utan det är helt enkelt så att LE2:ans filter är en märklig skapelse. Men lyckligtvis inte märkligare än att det går att på ordning på det med en enkel omkoppling av diskanterna.
Jag kör för övrigt fortfarande med fasvända diskanter och är helt nöjd med det. Och nu är de inte lånade längre utan nu är de mina
schmutziger skrev:Ja jättekul att grafpro smygläser här fortfarande och gör mätningar på alla versionerna! Det enda som är synd är att denna tråden kom några år för sent. Nu får vi aldrig reda på hur naq tänkte. Men lite har han ju delgicit oss om tankarna med le2. Såsom hårdare filtrering av 8545 för att slippa uppbrytningarna när man spelar på lite. Sen kanske det är något.med diskanten som han tänkte man kunde mildra? Och en svacka vid 3khz är väl inte den vörsta av.kompromisser antagligen? Det låter väldigt trevligt om dem iaf!
petersteindl skrev:Är det samma basar i dem båda?
Mvh
Peter
galder skrev:En undran. Vad är vitsen med att mäta off axis i en rikting? Då Stigs .2 också uppvisar en svacka på upp till ett par dB ungefär i området 2-5kHz, vid "LTAS"-mätning. Se Carlssonkult.
Mät med "LTAS" istället. Det borde vara bättre att se hur de mäter då?
galder skrev:Så du lyssnar enbart till direktljudet?
Mät med "LTAS" så kanske även dina .2 svackar?
galder skrev:En undran. Vad är vitsen med att mäta off axis i en rikting? Då Stigs .2 också uppvisar en svacka på upp till ett par dB ungefär i området 2-5kHz, vid "LTAS"-mätning. Se Carlssonkult.
lennartj skrev:Det hade talats om att det nya diskantelementet skulle ha betydligt högre känslighet än de tidigare, men
det börjar inte sticka ut förrän över 7 kHz, men jag (som är 60+) upplever inte det som störande utan
nästan positivt. Nu ska det lyssnas flera veckor på de olika varianterna.
IngOehman skrev:Blev lite ledsen dock över det Lennart skrev om 52.3. Hörsägen, sabotera, degradera...
Vad betyder det att sen säger att man inte menade det?
Vh, iö
galder skrev:Det är ok Lennartj. Då även mitt inlägg kan uppfattas som lite provokativt.
Tycker att du ändå skall förhålla dig lite ödmjuk i frågan om mätmetod. Stig använde sig av något liknande "LTAS", när han roterade micken väl? I vilket fall så säger en mätning i en riktning, långt ifrån hela sanningen. Du kan ju t.ex. läsa vad Peter skrivit i frågan. Saknar tyvärr länkar till det. Om du avser att fortsätta mäta i riktningen du har gjort, vill jag föreslå att du använder REW istället, vilket medger användande av kalibreringsfiler, så det blir lite trovärdigare.
Sedan att mäta "LTAS" är mycket enkelt med användande av Svantes Tone/Rtsect. "Bara" att välja Ltas/rec i rtsect och starta ljudet från Tone. Sedan viftar du bara i en stor 3D kub, tills det har stabiliserat sig. Dessvärre så medger inte heller LTAS kalibrering. Själv har jag plottat ett par hundra punkter i uppmätt kurva för att extrahera datat frekvens/nivå, i syfte att korrigera detta mot kalibreringsfilernas dito i MS Excel.
lennartj skrev:IngOehman skrev:Blev lite ledsen dock över det Lennart skrev om 52.3. Hörsägen, sabotera, degradera...
Vad betyder det att sen säger att man inte menade det?
Vh, iö
Jag är mycket ledsen över att kontentan av Stigs livsverk gått förlorat.
Hörsägen eller ej, vi kan väl ändå konstatera att de högtalare Stig använt fram till sin bortgång inte längre existerar i det skick de var då.
lennartj skrev:Därmed saknas "facit" och möjlighet att verifiera om Larsens nyproducerade, någon annans uppgradering till .2 eller mina är närmast Stigs.
Även om intentionen med att modifiera till .3 var att åstadkomma det absolut bästa OA52-paret var det svårförlåtligt dumt att offra Stigs personliga OA52 för ändamålet. Vilket annat OA52-par som helst hade varit ok att använda.
lennartj skrev:@uniper:
Hur såg de ut innan, var de fanerade eller lackade från början?
lennartj skrev:Att det högtalarpar Stig utvecklade .2 på inte var hans eget var obekant för mig men med tanke på att SSC såvitt jag förstår inte haft kapital nog att köpa loss dem från ägaren, stod det ju honom fritt att göra som han ville med dem, t.ex. modda vidare till .3
Har jag fel så att de faktiskt är orörda, eller att de hanterats så försiktigt att allt dämpmaterial fortfarande är placerat exakt som Stig ville ha det trots eventuell(a) modifiering(ar) kanske det finns hopp ändå?
Är den ursprunglige ägaren fortfarande i livet?
Eller blev de så noggrant dokumenterade att man kan återskapa ett par som låter och mäter precis som de var, om någon hittar dokumentationen?
Som du säger, vissa förändringar som ger hörbara förbättringar av återgivningen, syns inte på (gängse) mätningar.
Dessutom hade jag väldigt gärna velat se hur han lagt sin dämpfilt, men det finns kanske fotografier?
Det hade också varit mycket intressant att jämföra tjocklek och täthet på hans filt med min, men det finns kanske någon spillbit kvar på SSC, jag har så det räcker till en, men inte två högtalare kvar av min.
Jag har paus nu och avnjuter Anders Bondeman spelande Cesar Francks koral nr.1 i Jakobs kyrka inspelad av Bertil Alving, faktiskt på en OA52.2-föregångare och en .LE med mitt filter. De är inte så olika, men som väntat är ljudbilden inte helt stabil.
lennartj skrev:Att det högtalarpar Stig utvecklade .2 på inte var hans eget var obekant för mig men med tanke på att SSC såvitt jag förstår inte haft kapital nog att köpa loss dem från ägaren...
lennartj skrev:...stod det ju honom fritt att göra som han ville med dem, t.ex. modda vidare till .3
lennartj skrev:Har jag fel så att de faktiskt är orörda, eller att de hanterats så försiktigt att allt dämpmaterial fortfarande är placerat exakt som Stig ville ha det trots eventuell(a) modifiering(ar) kanske det finns hopp ändå?
lennartj skrev:Är den ursprunglige ägaren fortfarande i livet?lennartj skrev:Ingen aning.lennartj skrev:Eller blev de så noggrant dokumenterade att man kan återskapa ett par som låter och mäter precis som de var, om någon hittar dokumentationen?
Det behövs ingen dokumentation. Jag vet hur allt var, vi skruvade ju med Stigs högtalare ständigt och jämnt.
Men som sagt - det var ett work in progress.
Hur de var när Stig dog vet jag, men jag vet också att han inte var nöjd med dem. Framförallt inte med diskanten. Det högsta registret av den närmare bestämt.lennartj skrev:Som du säger, vissa förändringar som ger hörbara förbättringar av återgivningen, syns inte på (gängse) mätningar.
Ja, så skrev jag. Men det jag menade var effekterna av några experiment som egentligen ligger utanför vad som är en normal OA-52.
Vill för övrigt ännu en gång försvara dina mätningar. Visst i tråden verkar tro att de bara visar direktljud, men så är det ju inte alls. Jag känner ditt rum tillräckligt väl för att våga påstå att det du mäter är väldigt likt en totalljudskurva. De ljud som når din mätmikrofon är till stor del ljud som kommer från rummet.
Det är nog bra att veta att hela den rotation som Stigs mikrofon gjorde, var i ett rätt så snävt vinkelområde i förhållande till huvudstrålningsriktningen från högtalarna.
Syftet med att rotera mikrofonen är ju inte att mäta högtalarna i olika strålningsriktningar, utan att mäta rummet från olika punkter. Det gör att resonanser och kamfiltereffetker till följd av stående vågor mot framförallt golv och väggen bakom lyssnarna skall suddas ut. Det har INTE med direktljudet att göra.lennartj skrev:Dessutom hade jag väldigt gärna velat se hur han lagt sin dämpfilt, men det finns kanske fotografier?
Det gör det, men jag vet inte var. Jag minns dock.lennartj skrev:Det hade också varit mycket intressant att jämföra tjocklek och täthet på hans filt med min, men det finns kanske någon spillbit kvar på SSC, jag har så det räcker till en, men inte två högtalare kvar av min.
Jag vet inte om SSC har någon filt. Men jag har. En hel del till och med. Vet inte om den är till salu dock.
Har ju förhoppningen att SSC skall hitta någon som vill starta en riktig produktion av OA-52 i en rimlig framtid, och då ser jag hellre att filten används där. Tills den tar slut i varje fall. Det kan bli en "lyxserie". Sen får en ny lösning förstås tas fram, men jag tycker det vore kul om den riktiga filten kom till användning på det viset. Jag vill inte ens ha betalt för den trots att den var väldigt dyr. Jag skänker den om en produktion av OA-52 startas.
Den "riktiga" filten är rätt så tjock, jag har ingen gripbar just nu, men jag tror den är typ 10 mm tjock.lennartj skrev:Jag har paus nu och avnjuter Anders Bondeman spelande Cesar Francks koral nr.1 i Jakobs kyrka inspelad av Bertil Alving, faktiskt på en OA52.2-föregångare och en .LE med mitt filter. De är inte så olika, men som väntat är ljudbilden inte helt stabil.
IngOehman skrev:lennartj skrev:Jag har paus nu och avnjuter Anders Bondeman spelande Cesar Francks koral nr.1 i Jakobs kyrka inspelad av Bertil Alving, faktiskt på en OA52.2-föregångare och en .LE med mitt filter. De är inte så olika, men som väntat är ljudbilden inte helt stabil.
Varför väntat?
Hos mig är det så stabil som man kan begära.
Vh, iö
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: smorgar och 0 gäster