Moderator: Redaktörer
Menade att spelar man en CD- skiva på en DVD- spelare. Blir det ju inte bättre än på en riktig CD-spelare. Det var vad jag menade. I HiFi tidningen har dom gjort det.
Och ljudmässigt är det långt ifrån mellan CD och DVD-spelare. Fast saker och ting ändras ju med tiden. En pissbillig Cd-spelare mot en svindyr DVD-spelare kan ju uppvägas.
Ljudkrav skrev:Det är inget dagis det här, förstår du.
perstromgren skrev:Ursäkta att jag hoppar in här, men jag skulle vilja lufta en gammal käpphäst.
Om någon av er som förerdrar vinylåtergivning spelar in en favorit-LP på CD, skulle ni då kunna skilja CD-kopian från LP-orignalet?
Om man inte kan det, ser jag det som att CD-tekniken i sig är icke-förstörande för signalen, åtminstone på den nivå vi pratar här. Detta skulle då innebära att dålig återgivning från CD inte har med systemet att göra, utan med implementering i inspelnnigsledet eller en dålig avspelare.
Om man kan skilja kopian från originalet så ger jag mig.
Är det nåon som provat? Jag har själv inte gjort det, för jag tycker att CD är bättre än LP som naturtrogen signalåtergivare.
Johan_Lindroos skrev:Jag har nyligen slutat använda min LP12:a. Skönt att slippa det obehagliga svajet från densamma!
Morello skrev:Svajade den? Något knas med maskinen?
Johan_Lindroos skrev:Om man som jag lyssnar mer på konstmusik av diverse märkliga slag, så ges nog nästan inget ut längre på vinyl.
Johan_Lindroos skrev:Nu när jag tänker efter lite mer så menas väl dynamiskt svaj sådant som sker utav själva skivans egenskaper, såsom t.ex. graveringen och buckligheten. Det stör mig också.
paa skrev:Jag tror att direktdriva spelare har oförtjänt dåligt rykte i många fall, och alla remdrivna är inte några mästerverk heller. Min första "bättre" skivspelare var en ERA mk4, om någon kommer ihåg dom. Den var dock inte så bra på så många punkter, enormt återkopplingskänslig t.ex. Kunde bli rundgång i basen! Dessutom dålig kvalite på tallrikslagret mm mm.
Harryup skrev:ERA är väl fransk? ( Som är en fullt rimmligt förklaring till att den bara funkar bra ibland, dvs bara då den själv vill)
perstromgren skrev:Ursäkta att jag hoppar in här, men jag skulle vilja lufta en gammal käpphäst.
Om någon av er som förerdrar vinylåtergivning spelar in en favorit-LP på CD, skulle ni då kunna skilja CD-kopian från LP-orignalet?
Om man inte kan det, ser jag det som att CD-tekniken i sig är icke-förstörande för signalen, åtminstone på den nivå vi pratar här. Detta skulle då innebära att dålig återgivning från CD inte har med systemet att göra, utan med implementering i inspelnnigsledet eller en dålig avspelare.
Om man kan skilja kopian från originalet så ger jag mig.
Är det nåon som provat? Jag har själv inte gjort det, för jag tycker att CD är bättre än LP som naturtrogen signalåtergivare.
Harryup skrev:Johan:
Var den valhallad, eller lingoad? Jag är egentligen inte religöst intresserad av Linn utan köpte en beg för det finns service på den.
Blev det en PD300, 310 eller 445?
ERA är väl fransk? ( Som är en fullt rimmligt förklaring till att den bara funkar bra ibland, dvs bara då den själv vill)
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], MacBruce, Skrote, tordnilsson och 35 gäster