Tips på "delbar" integrerad förstärkare

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

OA85

Tips på "delbar" integrerad förstärkare

Inläggav OA85 » 2016-03-13 11:35

Hej!

Söker förslag på fler integrerade förstärkare där man kan koppla isär för och slutsteg för att där emellan koppla in ett aktivt delningsfilter. Beg.pris max ca 10000kr.

Förslag på vad jag menar (byglar mellan pre out/amp in): http://www.xtz.se/product-assets/electr ... prod_3.jpg

Användarvisningsbild
gflar

Re: Tips på "delbar" integrerad förstärkare

Inläggav gflar » 2016-03-13 11:42

NAD-375
Mcintosh MA serie har några modeller

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2016-03-13 19:40

Något särskilt emot den XTZ-stärkare du själv länkar till?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2016-03-13 20:21

gflar skrev:NAD-375
Mcintosh MA serie har några modeller

Eller någon av de äldre C370 eller C372.

Summer Passing

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-13 20:50

Ja, jag gillar de där NADarna.
De är rätt så kraftfulla också.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2016-03-14 08:21

Yamaha har äldre (1990-2000 ?) varianter till modesta priser, börjar med AX 590 och uppåt i nrföljd.

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2016-03-14 18:05

Rotel RA-1570 ser ut att ha finessen också.

OA85

Inläggav OA85 » 2016-03-15 12:27

Tack för tipsen! :)

XTZ A100 D3 har fått bra kritik, uppfyller de tekniska kraven och är förhållandevis billig så jag kommer nog köpa en sån på kul för att utvärdera själv.

Med tiden lär man sig dock att dessa lovord ofta kommer från personer med lägre krav (utan att dom kanske vet det) eller mindre erfarenhet än en själv eller i värsta fall "kryddade" tester från vad som ska vara seriösa aktörer (oberoende av vilket märke det gäller) vilket kan leda till en besvikelse men är man lite medvetet kritisk, läser det som finns att tillgå (för att bilda sig en egen uppfattning) och tar det för vad det är kan det vara kul att testa såvida allt för mkt inte talar för att produkten faktiskt inte verkar värd att utvärdera själv...

Egentligen skulle man ju ha ett gäng förstärkare samtidigt och utvärdera men jag håller ju inte på med någon tidningsartikel och har inte all tid i världen.

Något jag blivit allt mer säker på är att jag troligen skulle uppskatta en förstärkare/anläggning som direkt från påslag mer eller mindre presterar 100% samt är ganska intensiv, mysig och på (hur det nu brukar beskrivas i recensioner). Dvs en sån anläggning som de kritiska lyssnarna rackar ner på eftersom det "inte går att lyssna på den i fem timmar utan att man blir trött i öronen" men grejen är att jag som det är i dagsläget kanske bara har en timme eller ibland mindre tid och då får anläggningen gärna ha hög "satan vad bra det låter!"-faktor från första stund. Vi talar om lyssning med ganska låg eller normalhög ljudnivå där jag spelar all möjlig musik såvida det är bra inspelningar. Uppskattar dock att anläggningen kan spela lite starkare ibland utan att låta skit.

Några förslag på finare förstärkare att hålla ögonen på begagnade (som såklart fortfarande uppfyller de tekniska kraven)? Inget nytt egentligen, max ca 10000kr nytt eller beg...

Kan passa på att berätta lite mer info om anläggning och vad jag tänkt mig:

1. En strävan efter "budget high-end" fortsätter (vad det nu är?) med vettig beg. utrustning i regel.

2. Ge mina Mini Utopia mer effekt för att se om det händer något kul? En lite "skum" om än välljudande högtalare som många anser vara som klippt och skuren för rörförstärkare (funkar fint) medan man nästa sekund läser "Ge den massor av effekt/kraft, då låter den skitbra!" (?) Måste testa själv innan jag ev. går vidare.

3. Om Mini Utopia låter bättre än innan med mer effekt vara nöjd såvida matchningen högtalare/förstärkare är bra. Märks det att effekten gjort sitt men att ljudet kanske går att förbättra kan man testa en annan förstärkare.

4. Eller/och komplettera med två musikaliska aktiva basar och för att kunna göra detta behöver förstärkaren egentligen bara preout men:

5. Jag vill troligen kunna dela signalen så Mini Utopia inte spelar fullregister, dels för att få bättre bas (såvida det blir en bra harmoni mellan toppar och basar) och med det avlasta topparnas förstärkare något.

Doofus

Inläggav Doofus » 2016-03-18 09:52

HK 990 är en fin stereoförstärkare med gott om effekt.. Brukar fås begagnade mellan 6000 och 8000 kr.

Mvh Doof
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2016-03-18 12:28

Hkn som föreslås ovanför är fin!

Den mättes väll upp i hifi-musik till runt 300w per kanal i 8ohm?

Återgå till Köpråd