Subbar under soffan?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Saim

Subbar under soffan?

Inläggav Saim » 2016-03-03 00:32

Hej!
Jag funderar på att lägga två DIY-subbar under soffan. Mest för att det inte stör estetiskt. Tanken är (ivf just nu) att de skulle fylla i från ca 40Hz och nedåt (till 20Hz tänker jag).
Fas/delay borde ju inte vara några problem sålänge man kör genom receivern (Marantz SR7010) tänker jag.
Subbarna blir dock hyfsat platta, ca 15cm höga, men ca 50-60 liter per sub får nog plats. Elementen på ovansidan och rejält med stagning vertikalt tänker jag.
Kommentarer på det? :D 8O

Efter min ytliga research lutar det åt två av de där Seas L26ROY i slutna lådor. Eller finns det något bättre (någorlunda prisvärt) element som lirar bättre i låda (basreflex eller sluten) upp till ca 60liter?

Mvh
Simon

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Subbar under soffan?

Inläggav RogerGustavsson » 2016-03-03 08:43

Du tänker alltså låta elementen spela uppåt genom soffan (rätt upp i...)? En del element fungerar sämre i vertikalt läge, konen kan hänga ner och på så vis minska tillgänglig slaglängd. Vet inte hur det är med just Sesa L26ROY. Tycker att det vore bättre att låta subbasarna jobba från 80 Hz och nedåt, givetvis i kombination med avlastning på toppsystemen.

Användarvisningsbild
Saim

Inläggav Saim » 2016-03-03 19:42

Japp, precis, elementen skulle vara riktade upp mot undersidan av soffan. Dock med några cm till godo uppåt, så ljudet skulle ju gå ut åt sidorna också. Inte bara genom soffdynorna.
Det där med att vissa element inte gillar att hänga horisontellt är ju intressant. Hur får man reda på vilka element som funkar för det? :)
Jag skulle kunna göra låda med kanske 45 graders baffel framåt, men elementen kommer då kloss in mot ovan och undersidan (undersidan värst pga lutningen) men det är kanske inget större problem med basar eftersom de är rundstrålande ändå?

Vad skulle anledningen vara till att dela vid 80Hz istället för lägre? Jämnare-frekvensgång (jämna ut noder och moder genom att ha fler bas-källor på fler ställen i rummet) och/eller för att minska disten genom att avlasta frontarna och centern?

Frontarna är BTW B&W 804s. De ger tillräckligt med bas ner till ca 40Hz i mitt (öppna) rum.

Mvh
Simon

JM

Inläggav JM » 2016-03-03 20:15

Skummade nyligen forskningen för kolla om du upplever riktningsinformation från subbasar i det lilla rummet utan hitta något.
Misstänker att den riktningsinformation du får utomhus inte kan överföras till det lilla rummet.
Men självklart har du ej tillräckligt branta filter kan du lokalisera subwoofern under soffan.
Floyd Toole hade privat hemma subwoofer under lyssningspositionen utan att beskriva riktningsproblem.
Delning som du föreslår vid 40-50 Hz med branta lågpassfilter borde fungera.
Försök att om möjligt placera soffa/subbasen i ett tryckminimum för de besvärligaste resonanserna så kommer du inte excitera resonanserna lika kraftigt.
Undvik att ha lyssningspositionen invid en vägg. Där har du alltid ett tryckmaximum och rumsresonanserna stör maximalt!
Återkoppla när du har testat.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

Användarvisningsbild
Saim

Inläggav Saim » 2016-03-03 22:07

Ska absolut rapportera sen. Måste bara komma fram till vilka element och hur jag ska bygga först bara. Sen var det ju det där med att realisera det också :).

Såhär är planlösningen i rummet, där ser man bl.a. soffplaceringen:
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=16&t=62544

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2016-03-08 15:37

L26ROY fungerar alldeles utmärkt att spela "på tvären", iallafall med konen hängandes neråt. Du borde maila dem direkt och fråga, för jag tror inte att någon här på forumet har byggt en variant med konen uppåt.

(Jag har haft slutna L26ROY och tror nog jag läst allt som skrivits om elementet på just detta forum iallafall.)

Eftersom du ska ha lådorna gömda kan du ju ha portarna utanför lådan om du vill köra portat.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-03-09 12:42

Elfsberg skrev:L26ROY fungerar alldeles utmärkt att spela "på tvären", iallafall med konen hängandes neråt. Du borde maila dem direkt och fråga, för jag tror inte att någon här på forumet har byggt en variant med konen uppåt.

L26ROY har en låg VAS för sin storlek, vilket beror på den styva upphängningen. Nedhänget blir bara ca 0,5-0,6 mm, vilket är litet jämfört med max slaglängd. Långtidseffekterna vet jag inget om.

Elfsberg skrev:(Jag har haft slutna L26ROY och tror nog jag läst allt som skrivits om elementet på just detta forum iallafall.)

Eftersom du ska ha lådorna gömda kan du ju ha portarna utanför lådan om du vill köra portat.

Say after me please: L26ROY hör inte hemma i en portad låda. Det finns bara två alternativ: slavbas eller sluten med EQ. (För nytillkomna tittare: detta är inget personligt utan en del av min livsuppgift att kväsa varje försök att placera L26ROY i en portad låda, varhelst de uppenbarar sig. Att placera 26ROY i en portad låda är ett tecken på moraliskt förfall. Det är bara dåliga människor som gör det.)

/DQ-20

PS. Jag har inga synpunkter på placeringen men jag gissar att man kan ha det.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2016-03-09 17:44

Är inte anledningen till att ROY inte funkar i portade lådor att röret blir så ohemult långt i förhållande till korrekt lådstorlek?
I detta fallet skulle det kanske funka utmärkt?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2016-03-09 17:45

Skall det bara köras så lågra frekvenser så är väl skakare ett rimligare alternativ för soffplacering?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Saim

Inläggav Saim » 2016-03-10 12:05

Har övervägt det, men kom fram till att jag vill känna basen i bröstet också, inte bara i häcken :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2016-03-10 13:35

Häng en skakare på bröstkorgen...

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2016-03-10 14:00

bakerman22 skrev:Är inte anledningen till att ROY inte funkar i portade lådor att röret blir så ohemult långt i förhållande till korrekt lådstorlek?
I detta fallet skulle det kanske funka utmärkt?

Nej. Dels blir det för långt för lådan, del blir det för långt i absoluta mått för att det ska vara en bra idé. Röret blir klart över en meter, vilket lägger resonanserna i röret lägre i frekvens. Dessutom blir gångvägen mellan port och element onödigt lång. Slutligen tycker jag avstämningen blir knepig i största allmänhet. Visst, man kan bygga vilka krokofanter man vill med de där elementen men det är ett i grunden bra element och jag tycker man bör ta fasta på dess speciella egenskaper: låg resonansfrekvens, lång "linjär" slaglängd, låg dist, låg VAS, bra effekttålighet.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Saim

Inläggav Saim » 2016-03-10 20:43

Der blir absolut slutet :).

Räcker 2x80W (i 8 ohm, NAD surroundare som isf används bara till basarna) till att börja med om man låter bli att spela så högt?

Mvh
Simon

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2016-03-11 23:34

Användarvisningsbild
Saim

Inläggav Saim » 2016-03-14 19:44

Hur tyckte du att det blev då? :)

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2016-03-15 01:19

Audio x press lådan fungerade bra om man behöll innermåtten och ev stagar upp lådan lite med rundstav. Annars ett litet he att få till det med dämpningen i lådan eftersom jag som jag i likhet med Stridbecks lådan testade med olika dämpningar och olika tätheter i fårullen.
Tyckte att det gick att få bättre bas och trevligare bas om man leker lite med dämpningen.
Jag körde med två lådor som jag ställde på högkant bakom soffa. = lådan mott väggen och elementet uppåt!
Sålde mina lådor till en kompis som ville ha en tantvänlig låda eftersom jag dessutom ville ha en lite större låda som passar biografljudet bättre. Nackdelen med TL lådorna jag byggt är att elementet går obelastad under avstämnings frekvensen vilket resulterar i rejäla smällar när talspolen kommer utanför magnetfältet. Har dessvärre inte kommit igång med nybygget eftersom jag fortfarande kör med mina Stridbäckslådor som borde vara 35 år gamla och fortfarande hänger med.
Ps. Någon som vet var jag kan köpa tidningen Audio Xpress i Stockholm. Är JÄTTE trött på tidningen Elector som blev en skittidning för ca 5 år sedan.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2016-03-15 14:09

DQ-20,

tack för påminnelsen. Jag hade glömt bort att porten inte beter sig riktigt som man först tror vid den längden.

L26ROY hör inte hemma i en portad låda.

(Om man inte har en sån där tunnel-portning. Som jag hade. Fast det sög nog också, det vet jag inget om faktiskt då jag var glad över det mesta.)
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2016-03-16 11:58

går det inte att bygga en transmissionslinjelåda under soffan med ett lämpligt element?
och dela av den så den bara tar de lägsta frekvenserna 80hz och neråt.

Jag är själv sugen på en transmissionslinje låda med ett 15" element som jag har liggandes.
What arrests my attention is the fact that this space is inhabited......

Användarvisningsbild
teosig

Inläggav teosig » 2016-03-16 12:19

@Helmut

här kan du köpa tidningen i lösnummer, verkar inte finnas att köpa i fysiskt format i nån affär i Sverige.

http://www.cc-webshop.com/
What arrests my attention is the fact that this space is inhabited......

Återgå till Teknikforum