Jag har skrivit det förr, och jag skriver det igen...
Det är märkligt, på ett komiskt sätt, hur kabelkrängarna inom HiFi-branschen kan hålla på att hävda att kablar med de mest märkliga olika former material och uppbyggnad, alla är bäst på att transportera den lilla signal som skall bli ljud. Liksom att de hävdar stora skillnader på just
sin kabeldesign och att den är den enda rätta.
Denna företeelse ser man i princip inte röken av inom den industriella kabelvärlden. Där är det egentligen bara
vad som skall överföras,
hur långt, och vilken typ av störningar som skall hållas ute, eller inte få komma ut, som styr valet av kabel. Kablarna ser i princip mer eller mindre identiska ut i sin uppbyggnad, om de skall överföra samma typ av signal. Det enda som brukar skilja är hur mycket skärmning den har, samt hur resistent mot väder och vind samt mekanisk termisk och kemisk nötning dess ytterhölje är, beroende på miljön den skall arbeta i.
Men man ser i övrigt, t ex i kardelernas material eller uppbyggnad mm, ytterst små skillnader om man jämför med vad vi kan se inom audiofilkablarnas värld.
Jag arbetar just nu på ett projekt som ligger i klassen 5 milliarder kronor. På detta projekt, en oljeplattform under byggnation, skall det dras ut ungefär 700 000 m kabel. Till allt från ren strömförsörjning nog för en mindre stad, till ytterst kinkiga och delikata geologiska mätinstrument, GPS, radar och annan satellitkomunikation mm mm.
Jag vet att kablarna inom denna bransch är ytterst viktiga, om inta annat för rena säkerheten för de som sen skall jobba och leva på denna plattform, samt för att man skall kunna producera så mycket som möjligt.
Alltså kan man vara rätt säker på att man även här gärna skulle vilja ha samma möjligheter med kabelbyten, som audiofilerna säger sig ha, alltså att bara genom ett enkelt kablebyte/val, få otroliga förbättringar av allehanda slag.
Tänk er själv att komma upp till radiorummet och höra en lyrisk kille säga att de under natten bytt och testat en ny superplatt och nästan genomskinlig kabel till GPS-anläggningen, och nu vet de ännu bättre var de är någonstans.......
Nä, allvarligt nu.
Varför tror ni att man inte ser den audiofila kabelhysterin, både tekniskt och marknadsmässsigt, när man studerar den industriella kabelvärlden??
Beror det på att de är korkade och inte ännu har upptäckt hur man kan göra en kabel otroligt mycket bättre på sin arbetsuppgift, genom att ge den ett ytterst avvikande utseende och en lika märkligt och fantasifull uppbyggnad, gärna kombinerat med ett rent vansinnigt pris??
Eller beror det på att det inom den industriella kabelvärlden mesta dels handlar om att tillverkare leverantörer och slutkunder/användare, ligger på samma kunskapsnivå. Alltså att alla inblandade vet vad som gäller och funkar inom varje typ av signalöverföring, naturligtvis baserat på dokumenterade data från långvarigt bruk samt forskningsresultat och andra vetenskapliga tester mm. Och inte efter vad man tycker sig ha upplevt efter "bara en sekunds användade, så stod det klart......."
Jag skulle ju vilja se en säljare försöka prata sig varm över en lövtunn genomskinlig 10 kV kabel.....
Eller en delikat GEO-kabel utan skärmning, men blå och fin med flaschiga kontakter och pilar åt vilket håll signalen skall gå mm.........
Dr Tinnitus