Bred svacka runt 3 kHz på OA51.LE2?

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Bred svacka runt 3 kHz på OA51.LE2?

Inläggav IngOehman » 2016-03-13 22:34

lennartj skrev:Vad roligt att John (inte Jon, han hette väl Idenstam-Almqvist och låg bakom Pop-boxen ett par decennier tidigare) Larsen fick till produktionversionen av OA52.2 så bra att Stig föredrog dem framför prototyperna han själv jobbat med.

Igen vet du något som jag inte vet/har hört talas om.

Mig veterligt föredrog Stig sina egna.

lennartj skrev:Då ska jag omedelbart sluta gnälla över att de såldes.

Att vad såldes?

lennartj skrev:Vet du om kopparfoliedrosslarna var standard i produktionsversionen eller om de var en option, som "lyx"-filtret till uppgraderingssatserna?
Har jag fattat rätt att riktiga "nyproducerade" (alltså efter 1996) OA52.2 känns igen på terminaler av den här typen?

Bild
Ja, så tror jag det är, men det är bättre att du frågar John om den saken.

lennartj skrev:Produktionsvolymen för dessa var väl ganska blygsam, i bästa fall något hundratal per år?

Vet inte.

lennartj skrev:Erbjöd John inte nyproducerade OA51.2 också?

Inte så vitt jag vet.

lennartj skrev:OA50.2 vill jag minnas var mycket lyckade och prisvärda och de borde ha kunnat säljas i stor mängd, men så blev det väl inte?

Vet inte. Det där är frågor som det är bättre att du ställer till John Larsen.

Det jag vet är att John efter att Stig dog inte ville fortsätta att producera OA-50 och 52, och när jag berättade om de experiment med högre placerade element som jag gjort tillsammans med Stig, så tyckte han att det lät som en bra ide, jag minns särskilt att han nämnde att soffor inte hamnar i vägen då.

Det gjordes några prototyper baserat på lite högre form, några på hans initiativ andra på mina. Till slut fanns OA-58.

Min uppfattning är att det finns goda argument både för den form som OA-50 har, och för den som OA-58 har. Men enligt John var den lägre höjden osäljbar. Jag hade inget skäl att misstro honom. Jag visste förvisso att minst en återförsäljare såg OA-50 som en tämligen fulländad högtalare både i pris, form och ljudkvalitet. Men John har ju en mycket bättre helhetsbild än en enskild återförsäljare.

Så även om jag själv saknar både OA-50, OA-51 och OA-52 så kändes det ändå motiverat att starta en ny linje av högtalare tänkte jag - för ingen är bättre på att bedöma vad som går att sälja och vad som inte går, än den som försökt, och som dessutom är beroende av hur det går för sin egen överlevnad.

Expolatören alltså, John Larsen. Så höga högtalare blev det.

Jag skulle dock gärna se att OA-50, OA-51 och OA-52 sattes i produktion igen. Jag tänker mig att det delvis är en kommunikations- och demonstrationsfråga, om de är svårsålda. Sådant borde gå att lösa. Men visst är det svårt för en tillverkare att nå fram till slutkunden med all viktig information.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-03-14 00:00

@iö:
Att vad såldes?

Ett par OA52 som Stig ägde som använts som prototyper till OA52.2.

Och ja, jag har massor av olika källor, men ibland kan det bli jättefel om källan missförstått ursprungssituationen och jag dessutom missförstått källan.

I sinom tid ska jag ta kontakt med John igen, men först ska jag lyssna in mig grundligt på .LE-versionen igen, men nu på båda faslägena och förhoppningsvis komma med lite positiv feedback om dem till skillnad från tidigare samtal då jag mest uttryckt min stora besvikelse och passa på att ställa frågorna ovan till honom.
Dessutom ska det bli intressant att utforska Peerless/ScanSpeak D2908-elementetet med mina egna filteridéer, nu när jag äntligen kommit till skott och tagit ut delningsfiltren och anslutit elementen direkt till de dubbla terminalerna.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2016-03-15 17:17

Lennart, jag antar att du avsåg D2608 vad gäller diskant att utforska? D2908 lär nog bli lite knepigare att få till.

Lägger upp ett par mätningar från hemma hos mig, utfört med REW/LTAS vilka program jag nämnde för dig tidigare.

Uppmätt med REW med kalibreringsfiler för mikrofon och ljudkort, vid sweetspot 3m. Alltså i samma vinkel som dig.
Bild

Diskanten uppmätt med LTAS ej kalibrerad mätning, (micken lyfter i högre registret bl.a.), runt (stor kub) i sweetspot 3m. Dippen vid 5-6kHz är s.a.s. inbyggt i elementet.
Bild

Den här diskanten fick jag med beröm godkänt för av en yngling med ett par högtalare i 70 000kr-klassen, då han var mäkta imponerad av hur den lät. Som han nämnde den finns där utan att vid svårare musikpartier skära i öronen lyssnat med hans testmaterial. Han återkom hela tiden till hur imponerad han var av den jämfört med sina egna, och bad om att få ta med sig den hem. Så D2608 går att tämja rätt bra, men annars så går SB Acoustics diskant TW29 att få ännu jämnare kurva med, förutom då att den dessutom har lägre distorsion.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-15 19:39

lennartj skrev:@iö:
Att vad såldes?

Vad är det för par? Jag känner inte till dessa.

De som han använde för det bruket var ju lånade, och de lämnades tillbaka långt, långt innan ens SSC bildades.

lennartj skrev:Och ja, jag har massor av olika källor, men ibland kan det bli jättefel om källan missförstått ursprungssituationen och jag dessutom missförstått källan.

Ja, bättre att gå till källan, den riktiga. Andrahandsinformation kan vara hur fel som helst.

lennartj skrev:I sinom tid ska jag ta kontakt med John igen, men först ska jag lyssna in mig grundligt på .LE-versionen igen, men nu på båda faslägena och förhoppningsvis komma med lite positiv feedback om dem till skillnad från tidigare samtal då jag mest uttryckt min stora besvikelse och passa på att ställa frågorna ovan till honom.
Dessutom ska det bli intressant att utforska Peerless/ScanSpeak D2908-elementetet med mina egna filteridéer, nu när jag äntligen kommit till skott och tagit ut delningsfiltren och anslutit elementen direkt till de dubbla terminalerna.

Ok.

Men du menar nog inte D2908 skulle jag gissa.

Vh, iö

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2016-03-16 00:56

Det stämmer, ScanSpeak har mycket märklig märkning, beteckningen D2608 förekommer inte på elementets etikett,
Bild
och hittade inget datablad så jag gissade och gissade fel. Till slut hittade jag ett
Bild
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2016-03-16 01:12

IngOehman skrev:
lennartj skrev:@iö:
Att vad såldes?

Vad är det för par? Jag känner inte till dessa.
...
Vh, iö

Läste du inte Petersteindls långa inlägg på förra sidan, direktlänk här:
viewtopic.php?p=1832836#p1832836
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-16 13:02

Det missade jag, men nu har jag läst det.

Och allt det Peter skriver stämmer ju väldigt bra med vad jag minns, även om jag inte visste att det var Pelles högtalare. Var inte inblandad i den demo som Peter berättar om.

Oavsett vilket så fanns det ju som sagt inget intakt par i dödsboet. Två eller möjligen tre par högtalare fanns det allt som allt, i olika skick. Så precis som Peter säger så är det uppenbart Pelle Rudström som äger referensparet om han inte såld dem vidare. Tack Peter för att du lättade lite på dimman! :)

- - -

En intressant sak som framgick av Peters inlägg var ju även att det verkar som om vi är tre personer som mätt i Stigs rum, men Pelles högtalare på plats, Jag, Ingemar Ohlsson och Bertil Alving.

Vore kul om SSC fick köpa tillbaka högtalarna från Pelle.

Kan för övrigt nämna att jag själv äger ett produktionspar OA-52.2, lite ovanliga för de är träbruna. SSC äger även ett extra par svarta OA-52 som alla experiment med nyutveckling görs på.

Vh, iö

Användarvisningsbild
galder

Inläggav galder » 2016-03-16 13:20

IÖ, angående sista meningen i ditt senaste inlägg här, så undrar jag när någonting sådant skedde senast. Finns det något intressant p.g? Du har ju själv nämnt något som skall förbättra ljudet, men inte påverka frekvensgången negativt, eller någonting liknande. Det är inget du kan eller vill beskriva?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2016-03-16 14:16

Njae... Det är nog bäst att jag inget berättar. Då jag berättat om pågående projekt historiskt så har det som regel bara resulterat i att det kommit en massa ovett tillbaka för att det inte blir klart på en gång.

Inte från dig men från ett gäng.

Så nu gör jag tvärtom om säger ingenting innan det finns något att visa. Fast i och för sig kan jag säga en sak - det du talar om finns redan. Det är ju en Ino-produkt. Men även en annan sak är på G.

Vänliga hälsningar, Ingvar

- - - - -

PS. Kom just på att mitt eget bruna par möjligen är märkt OA-52.3, men det spelar ingen större roll eftersom de är på väg att byggas om lite. :)

Användarvisningsbild
Erik_Johansson
"Långa Fabrorn"

Inläggav Erik_Johansson » 2016-03-17 22:09

Fast den produkt som frågan ovan gäller har ju redan nämnts av dig i en annan tråd och finns med i Ino Audios senaste prislista. Så den borde väl således redan vara klar och möjlig att berätta om?

Vore kul att höra lite mer detaljerat om dess bakgrund (experimenten, etc). Att OA52 har vissa problem som härstammar från den nämnda baffelkanten "utanför" baselementet är ju egentligen inget konstigt eller överraskande för någon som mätt lite på dem. Men alla har ju inte det. :)

Att du inte vill berätta något om övriga produkter är förståeligt men beklagligt. Jag hoppas att allt gammalt groll snart lagt sig så att vi kan komma tillbaks till det som jag ser som den "moderna guldåldern" för Carlssonhögtalarna, mellan sisådär 2002-2005 när det var fullt ös både här och på Carlssonplanet med roliga projekt, uppgraderingstips, träffar där SSC visade prototyper (det var då OA58), etc. Helt enkelt tiden då mycket gjordes rätt från alla håll för att intresset skulle vara största möjliga.

På tal om fanerade OA52.3 så är lite kuriosa att alla har bokfanér. De som är i "körsbär" eller "mahogny" är betsade i dessa kulörer. De i bok är såklart bara klarlackade. En smart detalj för att kunna beställa en typ av lådbyggsats från snickeriet och variera produktionen.

/Erik
”Klaga inte på att du inte får det du vill ha, var glad att du inte får vad
du förtjänar!”

Föregående

Återgå till Carlsson Illuminati