Moderator: Redaktörer
Morello skrev:mrGaskill skrev:Elegant låda utan krusiduller, oavsett om det är ett förexemplar eller slutgiltigt utförande av det enda exemplaret som ska byggas.
Trevligt att folkl gillade lådan, men någon produkt blir det nog inte av detta.
Den skulle bli för dyr och hanterar inte DSD eller 192K PCM.
Men jag måste nog lämna fronten på screentryck. Ekonomiskt är det som sagt urspårat redan som det är, så en tusing för en snygg logga är inget att gaffla om.
Svante skrev:tonfrekvensområdet () .
IngOehman skrev:Morello skrev:Problemet är att man behöver en massa sådandäringa elektrolyter (om det inte skall kosta som en beg. Rolex) och man vet ju hur de "låter".![]()
Jag har faktiskt experimenterat en del med att använda de mest förhatliga keramkondensatorerna (de som har stora världen, och stort spänningsberoende...) som AC-koppling, och ligger gränsfrekvensen lågt (minimalt musiksignalspänningsfall över kondensatorn) så fungerar det hur bra som helst!
Jag föredrar dem över elektrolyter alla dagar i veckan. De åldras inte, de är bipolära...
Vh, iö
Piotr skrev:Snyggt serru!
Har du FFT på en 1kHz sinus runt 0dBFS ner till -20dBFS?
Alexi skrev:Hur ser frekvenskurvan ut vid 20 kHz (44,1kHz)?
Alexi skrev:Hur ser frekvenskurvan ut vid 20 kHz (44,1kHz)?
Morello skrev:Jag vet inte var den är tillverkad - den köptes av en tysk handlare.
Svante och jag pratade litet om överföringsfunktioner för digitala översamplingsfilter.
Vad har du för dämpning vid tex 22 kHz givet fs=44,1k.
IngOehman skrev:Fördelen med en AC-koppling är ju att den blir av lågt ordningstal och garanterat ger att aperiodiskt beteende. Och förstås enkelheten.
Fördelen med DC-servo är att det inte blir beroende av rimligt hög kretsimpedans för att klara sig med rimliga kondensatorvärden. Och att man kan välja att skapa en lite resonanstopp för att ge en linjärera fasgång. Det är framförallt meningsfullt om man vill ha snabbare insvängningstid.
petersteindl skrev:Morello skrev:Jag vet inte var den är tillverkad - den köptes av en tysk handlare.
Svante och jag pratade litet om överföringsfunktioner för digitala översamplingsfilter.
Vad har du för dämpning vid tex 22 kHz givet fs=44,1k.
Vid 22050 Hz är dämpningen -147 dB. Vid 20 kHz är nivån -0,015 dB.
Är det ok?
Mvh
Peter
Ytmonterade X7R?IngOehman skrev:Jag har faktiskt experimenterat en del med att använda de mest förhatliga keramkondensatorerna (de som har stora världen, och stort spänningsberoende...) som AC-koppling, och ligger gränsfrekvensen lågt (minimalt musiksignalspänningsfall över kondensatorn) så fungerar det hur bra som helst!
IngOehman skrev:Här hittar man förresten en kul gammal tråd med bland annat min gamla mätning på 668 spelandes en -90,31 dB sinusvåg utan dither:
viewtopic.php?f=9&t=5697&p=106991&hilit=+90%2C31+dB+sinusv%C3%A5g+utan+dither#p106991
Här är själva bilden i repris:
[ Bild ]
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster