Kontinuerlig resp stegad frekvens vid svept audiosignal?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
n3mmr

Kontinuerlig resp stegad frekvens vid svept audiosignal?

Inläggav n3mmr » 2016-03-16 09:35

Om man använder dds-generatorer för audio upptäcker man att de ofta stegar frekvensen i det de kallar svep, och t o m ganska sällan och i rätt grova steg. Typ man ökar frekvensen med kanske 1 Hz, genererar ett antal hela perioder med den nya frekvensen, och sen byter man igen.

Nu är det ju alls ingen omöjlighet att generera en ny frekvens vid varje sampel, men även välrenommerade firmor kör stegat, upptäcker jag.

Är detta helt OK?

Vad finns det för fördelar eller nackdelar med maximalt finfördelat svep, dvs att räkna om frekvensen för varje sampel, och vad tjänar man resp förlorar man på att stega frekvensen?
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
joakimfors

Re: Kontinuerlig resp stegad frekvens vid svept audiosignal?

Inläggav joakimfors » 2016-03-16 13:01

Säkert för att det är enkelt att programmera och programmerare är lata. :wink:

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2016-03-16 13:16

joakimfors skrev:Säkert för att det är enkelt att programmera och programmerare är lata. :wink:

Nåja. Rohde & Schwartz har rätt kompetent personal, eller HADE FÖRR.
Det finns alltså många väldigt välrenommerade firmor som stegar i st f att svepa.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-03-16 18:52

Det låter som slöhet, men man kan också tänka sig att man vill ha snuttar med konstant frekvens, tex för att mäta dist. Det är inte bra om sinusen rör på sig, det påverkar topphöjden på deltonerna olika eftersom övertonerna för sig fortare.

Annars är ju vinkelfrekvensen derivatan av argumentet i en sinus, vilket lurar till det när man programmerar.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-03-16 20:55

Ivo Mateljan mr (ARTA) rekommenderar stegad sinus för bästa precision och SNR om jag minns rätt.

Hans mjukvara medger både och. Modulen STEPS för stegad sinus och log-svep för estimering av tonkurvsfrekvensgångssvar inklsuive harmonisk distortion enligt "the Farina method".

Träffade Farina i Tyskland förra året by the way. Mycket trevlig snubbe.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-03-16 22:49

Piotr skrev:Ivo Mateljan mr (ARTA) rekommenderar stegad sinus för bästa precision och SNR om jag minns rätt.

Hans mjukvara medger både och. Modulen STEPS för stegad sinus och log-svep för estimering av tonkurvsfrekvensgångssvar inklsuive harmonisk distortion enligt "the Farina method".

Träffade Farina i Tyskland förra året by the way. Mycket trevlig snubbe.

Farinas metod kan väl knappast användas med ett stegat svep? Det blir ju jättekonstigt...?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-03-17 01:02

Ser nu att det jag skrev går att tolka som du gör Svante. Sorry för det!

STEPS är en modul till ARTA i vilken man mäter med stegad sinus, enbart. Antingen så stegar man vs frekvens eller så stegar man vs amplitud. Ingen Farina i den mjukvaran.

I ARTA (typ "huvud-progget") mäter man (bland annat) med log-svep och man kan välja att använda Farinas metod för analys av detta log-svep.

Man kan även använda stimuli som MLS, brus och periodiskt brus i olika färger.. :) och även importera filer för analys (wav och textfil) samt spela in extern signal. Ingen Farina i dessa fall.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2016-03-17 01:14

Ok, skönt, trodde ett tag att jag hade missat något med metoden :) .

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2016-03-17 10:08

Åkäj. Jag fattar.

(tror jag. Vem vet??)

Jag förstår att ARTA is da shit, fortfarande, Pjotr???

Värt pengarna??

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2016-03-17 10:45

n3mmr skrev:Åkäj. Jag fattar.

(tror jag. Vem vet??)

Jag förstår att ARTA is da shit, fortfarande, Pjotr???

Värt pengarna??

Apropos ARTA, kan det hantera frekvenser upp till 90-100 kHz, om man har ett kort som kan det?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2016-03-17 12:22

Finns säker alternativ men jag har kört ARTA ett tag och gillar det.

Är gratis i demo-mode som är i princip komplett. Det enda som sklijer är att du inte kan spara data och filer. Du kan dock exportera dina resultat som bilder vilket räcker långt. Å andra sidan kostar det väl 800kr eller någåt sånt och det är det klart värt tycker jag.

Kör alla samplingshastigheter från 11025 upp till 192000 förutom 176400.

Återgå till Teknikforum