Bill50x skrev:Svante skrev:Kaffe dricker jag inte

. Det smakar apa.
Är det fakta, åsikt eller påstående? Kan du belägga åsikten?
(frågan ställd pga diskussion i tråden om 668

)
Jag vill nog hävda att Svante uttryckte sig exemplariskt.
Det första han sa var objektivt sant, alltså fakta (om Svante talade sanning, vilket jag utgår ifrån att han gjorde) och det andra var en yttring av en subjektiv uppfattning. Något annat kan det inte tolkas som då han ju talade om just smak. Att då behöver lägga till "jag tycker" är inte ett rimligt krav.
Svantes uttalande går inte att jämföra med ett påstående om olika karaktärer på en återgivning (från en apparat av alla i kedjan), som den som påstår det inte har verifierat.
Att påstå att en länk färgar behöver verifieras, men om man tycker kaffe är gott eller inte behöver ingen verifikantion, gillandet eller ogillandet det är ju ingen objektiv beskrivning av smaken*.
- - -
Samtidigt har ju Svante också rätt när han skojar till det och påstår att det första var ett påstående (man kan ju påstå att det är på ett visst sätt, även när det är så, men då är det inte läsa påståenden vi talar om), och Svante har även rätt i att det andra han säger var ett subjektivt faktum! Han yttrade en åsikt och den åsikten är de facto hans.
- - -
Kanske är det så att de här sakerna helt enkelt är för svåra för att alla skall kunna hänga med i svängarna? De som inte gör det kommer nog aldrig att lära sig att förstå att de flesta sådana här saker har både en subjektiv och en objektiv sida. När man förstått det är det plötsligt väldigt enkelt att formulera sig invändningsfritt.
Om jag tycker att kaffe är gott så är denna min uppfattning subjektiv, men det är ett objektivt faktum att jag tycker så. Om jag hävdar att jag har kaffe hemma så är det självklart ett påstående, men det är ett påstående som berör något faktiskt, och som är sant.
Jag har fått en känsla av att dessa saker är rätt så lätta för skapligt många, men nästan oöverstigligt ogripbara för några. Kanske är det så att man därför helt enkelt måste/borde acceptera att dessa människor aldrig kommer att förstå vad det är som gör att det de säger blir kommenterat? Och därför kanske hitta på något bättre, konstruktivare, sätt att kommentera... kanske med en fråga för att se om man förstått vad de menar? Och sedan lämna det där och inte försöka få dem att se felet i deras uttalande? Det kan faktiskt vara vettigare än att försöka få dem att förstå varför det de sa inte hängde samman och bildade en logiskt invändningsfri enhet.
- - -
MEN - oavsett allt detta är väl den intressantaste frågan när Svante provsmakade apa?
Det vill jag veta - nu!
Vh, iö
- - - - -
*Och när jag skriver det så är min utgångspunkt att Svante med "smakar apa" bara menar "smakar illa".
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).